[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:23

Voor mij Mo is de grens altijd wel erg duidelijk hoor van wat wel mag en wat niet.

Drammen nooit!
Trekken om naar het gras te gaan→ nooit! Beleefd vragen→ kijken, eventjes vertragen van het paard→ dat mag want vragen mag en soms is het ja en meestal is het nee. Hercule was diegene die kon drammen en dat mocht gewoon nooit, en omdat Hercule een stevig paard was zowel fysiek als emotioneel kon het wel eens nodig zijn om met mijn elleboog even flinke peut te geven. Bij Polie heb ik dat nooit gedaan, een vriendelijk uhuh was vaak al te heftig voor haar.

Iets onderzoeken wat onbekend is mag altijd→ zelfs als ik geen tijd heb. Dit liever als dat ze bij voorbaat al in de remmen gaan. Raar maar waar, een angstige Hercule (zeldzaam) was echt dood en dood eng. Dan maakte hij een speciaal klokkend geluid en dat zat ik op een oer sterk bommetje. Dan sprong ik er gelijk af (ben niet levensmoe) en dan ging ik hem helpen en dan duurde het ook echt lang. Is misschien in die 20 jaar maar 4 of 5 keer gebeurd.

Verschieten is een emotie→ dat mag, maar wel onder controle→ dus niet me proberen mee te trekken, losrukken etc. Zodra het paard verschiet dan gaan we aanpassend aan de emotie de actie doen samen. Die actie kan zijn, we kijken naar het object, het paard gaat er naar toe, we gaan er samen naar toe, of als de angst te hoog is, dan knoop ik het halstertouw kort zodat ik het los kan laten en dan ga ik er alleen naar toe en dan nodig mijn vriendin uit om naar me toe te komen.

In de veilige manegebak negeerde ik meestal totaal de emotie en het verschieten door totaal iets anders te doen op een andere plek. Meestal vergat ze het, of ze zag andere paarden normaal doen en dan ging ze ook.

Ik praat heel bewust over mijn vriendin of vriend want dat waren/ zijn we ook. Het samen is daarin enorm belangrijk en het houden van. Dat houden van werd voor mij in de omgang met mijn paarden meer en meer belangrijk. Dat betekent echt niet dat ik met me liet sollen. In echte vriendschap hoort ook luisteren naar elkaar, soms geven en nemen en soms doe je dingen voor de ander die je niet leuk vindt als paard of als mens. Het is geven en nemen. Wel stippelde ik altijd de routes uit, en bepaalde wat we gingen doen en hoe we het gingen doen en waar naar toe.
Wel was het zo, dat als ik op de wei kwam of als ik van huis ging en ik voelde dat de paarden of paard absoluut geen zin hadden, dan werd het een rustig gezellig rondje en meestal ging ik dan onderweg ergens ze laten grazen. Maar dat konden zij niet weten, dat ik me daaraan aanpaste.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 15:17

Hi allemaal, dank voor jullie heldere uitleggen. In mijn beleving, nav jullie ervaringen, Waratje/Pien, vraagt Callas alleen nummer 3, of ze iets spannends mag onderzoeken. Dat doet ze bescheiden, ze loopt dan een andere kant op dan ik en dat doet ze zacht en niet trekkend of drammerig. Ze loopt die kant op en als ik wil kan ik haar met een pinkje weer terugnemen, maar sinds ze ooit een bulldozer een jaar of 4 geleden uit zichzelf ging besnuffelen mag ze altijd van mij aan enge dingen snuffelen. Het is wel zo, denk ik, dat ze van te voren vanuit de verte al bepaald heeft dat ze het niet eng vindt en dat wil ze zichzelf nog even bevestigen. Namelijk een ding wat ze vanuit de verte al eng vindt, daar gaat ze bij blazen en dat kunnen we dan samen gaan verkennen, waarbij ze nav mijn verzoek het gaat aanraken en dan mag ze bijv ernaast grazen van mij, dan is het goed.

Ze is daar ook heel slim in, want ze weet volgens mij best wel dat ze een clickkoekje krijgt als ze dingen aanraakt. Zo kan ze bijv ook tig keer de bal aanraken om iedere keer beloond te worden. Maar dan beloon ik alleen als ik het gevraagd heb. Maar ik kan niet weten of ze iets wil onderzoeken omdat ze het spannend vindt of dat ze iets wil onderzoeken omdat ze denkt een koekje te krijgen.

Dus met bovenstaande nr 3 heb nu ik geen problemen meer. Mijn vraag daarover was of jullie vonden dat dat mocht, omdat mijn vriend zei, dat het hem niet goed leek haar dat initiatief te laten nemen. Maar we vinden het wel goed, dus dat is geen probleem.

Senna heb ik nog een vraag aan jou, wat het doel dan is bij onderzoekend gedrag? Ik weet niet of ik je helemaal begrijp?

Nummer 1 en 2 is ze niet in gesprek met mij, maar alleen belust op voer of gras. Waratje, ik geloof niet dat Callas ooit aan mij gevraagd heeft. Ze heeft vooral in het begin dominant gedrag vertoond en daarbij liep ze letterlijk over alles en iedereen heen. Dat doet ze niet meer, maar ik geloof niet dat het woord vragen bij nr 1 en 2 in haar woordenboek voorkomt. Waratje, ik benoem ook dat ik het niet wil, met het woord NEE of UH. Dat werkt ook en is subtieler uiteraard dan trekken, maar ik ben niet altijd op tijd met het woord. En een Callas is niet subtiel als het om eten gaat, LOL, bij nr 1 en 2 gaat ze gewoon trekken als ik niet optreed.

Nummer 4, Pien, klopt, verschieten, is uiteraard de schrikreactie en aan de hand komt ze wel meteen bij me terug of draait om me heen. Immers voor ik gestopt ben met rijden vorig voorjaar, had ik het op straat ook al voor elkaar dat ze bij surprise schrik, zich een rotje o nee, rondje schrikt. Ze spoot dan niet weg, maar draaide een rondje, dat kwam ook door TRT. Dus dat zit er nog in en dat doet ze nog steeds, dus dat is prima.

Cera vanuit elke positie kunnen stoppen sturen etc is interessant, het gaat eigenlijk allemaal vanzelf, ik zal eens opletten of ik dat kan. Zolang ze niet te ver voor mij uitloopt, kan ik haar wel netjes krijgen waar ik zou willen. Maar als haar neus naar stal staat, moet ik strenger inkomen en mijn grenzen aangeven.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:58

Positie is iets waar veel mensen te veel waarde aan hangen. In feite is het zo dat een paard je in elke positie nog moet kunnen verstaan. Als ik met 3 pony's tegelijk ging wandelen ging Jolly altijd voorop. Zo ver dat ik echt mijn hand net achter zijn kont heb. Dat werkt voor hem fantastisch goed. Hij kan neck reining ondanks dat hij nooit bereden is, dus zo kan ik hem sturen. Punette loopt altijd achteraan (die komt toch wel mee en vindt het allemaal wel best) en Miracle loopt dan aan 1 kant naast me. Die mag niet verder dan met zijn schouder langs me heen (tenzij hij super relaxt is, dan mag hij tot halverwege zijn rug). Hij is een drammert en een held op sokken. Trekken zal hij nooit doen, maar als hij eens schrikt gaat hij vol gas naar voren en dan kan ik hem niet op tijd meer omdraaien.

Trekken naar wat dan ook is bij mij een paar rukken aan het touw als reactie. Trekken doen we niet. Nooit. Dan maar even wat minder subtiel. Leren ze echt heel snel overigens. Trekken om iets te gaan onderzoeken mag ook niet. Als ze de ruimte in het touw hebben mag dat, maar niet als ze mij erheen moeten sleuren.

Dus ja onderzoeken is goed, maar alleen als ze daar de ruimte voor krijgt van jouw kant. Niet dat jij als een hondje achter haar aan loopt.

Bij drammen moeten ze bij mij altijd achter/schuin achter me lopen. Nooit met de schouder langs me heen want dan kan ik ze niet meer corrigeren als er wat gebeurt.

senna21

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:37

Met onderzoekend gedrag bedoel ik dat het paard zelf initiatief neemt bij bijvoorbeeld een spannende situatie.
Dat je er ruimte voor geeft is logisch, maar click-beloning als extra bekrachtiging is verwarrend.
Tenslotte is dat geen doel, maar wel nodig zodat ze er de volgende keer wel het gewenste gedrag wordt vertoond.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 18:51

senna21 schreef:
Met onderzoekend gedrag bedoel ik dat het paard zelf initiatief neemt bij bijvoorbeeld een spannende situatie.
Dat je er ruimte voor geeft is logisch, maar click-beloning als extra bekrachtiging is verwarrend.
Tenslotte is dat geen doel, maar wel nodig zodat ze er de volgende keer wel het gewenste gedrag wordt vertoond.

ik snap je nu beter, Senna, dank voor je uitleg. Ik zie ook de logica in de redenatie. Dus beter zou het zijn, dat ik haar onderzoeksgedrag omdraai naar een opdracht van mij en dat beloon. Dat zou ook beter aansluiten bij wat mijn vriend gevoelsmatig fout vindt aan ons gedrag.

Het zou dan zo moeten gaan. Callas wil iets onderzoeken. Ik sta dat toe en maak er daarna mijn opdracht van door te zeggen raak aan. Dát kan ik dan wel belonen.

Het is een subtiel verschil, maar ik denk dat dát het dan is.

@Judith, het verschilt inderdaad erg per paard. Als ik bij wijze van spreke Poupette een ruk(je) aan haar halster geef, dan komt dat veel meer binnen dan bij Callas. Poupette wil ook wel erg graag naar stal, maar is daar toch anders in, alhoewel als ik haar 1 vinger geef, dan hang ik ook aan het einde van het touw. Dus net als jij wil ik dat Callas niet dramt en dan houd ik haar achter me. Ik heb ook vaak het stickje bij me en daar blijft ze netjes achter.

Ik zal eens kijken of ik mijn vriend zo gek kan krijgen een filmpje van ons te maken als we een erf-wandeling maken.

Ik denk dat mijn vraag door jullie fijn beantwoord is. Conclusie ik mag haar laten onderzoeken, daar mag ze initiatief in nemen. Ze zal nooit mij naar iets toe trekken wat ze wil onderzoeken, want zo'n haast heeft ze nou ook weer niet als ze iets wil onderzoeken, het kan tenslotte eng zijn. (het trekken doet ze alleen als ze de kans krijgt als ze naar iets eetbaars wil)

Wat ik nu voortaan doe, is, ik laat haar onderzoeken, beloon dat niet, maar vraag het daarna nog eens te onderzoeken, dan is het mijn vraag en als ze die beantwoordt, krijgt ze een clickkoekje.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 16:14

Hi allemaal, ik heb een videootje gemaakt van een speeltraininkje vandaag. Ik wilde nog even opmerken over de vorige items dat het niet zo is dat ze altijd dramt. Misschien heb ik nu een verkeerde indruk gemaakt. Ze dramt eigenlijk nooit, alleen als ze naar stal wil. Maar verder in de omgang niet. Het was alleen als voorbeeld om aan te geven wanneer ze iets doet wat ik niet wil

Afijn in het videootje, wil ze grazen en ik geef het rukje en zeg nee. Lijkt me goed.
Ze loopt netjes mee zoals altijd. Bij het eerste aanraakoefening verschiet ze even, ik leid haar aandacht af door oefeningen. Ze schoot overigens niet weg bij het verschieten maar blijft netjes bij me.
Als ik van de aanraakoefening wegloop, denkt ze dat ik het blok vraag op deze stronk, dat is even onhandig en we lopen verder.
Er zijn een aantal scenes die ik uit dit filmpje gehaald heb en voor het algemene filmpje van ons huis gebruikt heb. Dat filmpje komt straks pas. Eerst deze. Bij het blok gemaakt van oude tractorbanden, gaat ze als ik let op zeg, al jambette doen.
Bij het 'longeren' komt zoef poupette langs. Maar Callas loopt niet over petje heen, dat heeft ze 5 jaar geleden wel gedaan. lekker briesen, ze is vrolijk, maar luistert best netjes naar de commando's. Lekker piepen bij de galop, maar ik kan haar niet door laten galopperen, het is te glad. Ze moet lekker gek doen bij het aanspringen. Dan laat ik haar los en grappig dat ze terugkomt, zo van, o ben je niet meegekomen? En mee rennen, humor. En een nieuw commando "gaan we de baas pesten" beloon ik ook met clickkoekje ;-)

https://youtu.be/ESg9XWHmIa0

Dus in het algemene videootje over ons huis, dat laad ik straks op, treedt Callas ook nog een paar keer op, maar ik wilde niet dubbele beelden gebruiken.

Tot het volgende filmpje ;-) Allemaal beestjes https://youtu.be/l1B6K1KR8b0

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 17:00

Callas ziet er goed uit. Echt niet te dik of zo.
Ze is braaf.
OP 2de filmpje is dat een hermelijn of zo? Leuk hoor al dat wild.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 22:52

Hi Pien, dank je, ik let goed op haar slanke lijntje. Hahaha, meer dan op die van mij... aiaiai.

Ze is braaf inderdaad, dank. Ik heb het idee dat ze hier beter in haar vel zit.

Ik weet niet wat het voor een beestje is op het filmpje. Een marter dacht ik zelf. Hij is best groot. Zeg maar zoals een kleine kat. En ik denk dat een hermelijn kleiner is? Ik zou het niet weten. Maar we vinden het wel supergaaf zoveel wild om ons heen.

Ik heb nog een bonusvid gemaakt van de werkzaamheden van van de week. Voilà https://youtu.be/OmCQQJ1csA0

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:58

Marter kan ook. Heb ik ook aan gedacht. Gaaf die natuur. Wij keken vorige week een das recht id ogen op klaarlichte dag. Zo gaaf want was zo dichtbij.
Dus leuk dat jullie ook zo genieten.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 02:13

Hermelijn heb ik in Nederland een keer overdag gezien, was echt heel bijzonder want dat zie je werkelijk nooit. Ik weet nu even niet of een hermelijn kleiner is dan een marter of andersom.
Oké, net even gegoogled, wezel is de kleinste marter achtige 27 cm, daarna komt hermelijn 40 cm, bunzing 60 cm, daarna fred en steenmarter 75cm.
Fred zie je niet in het wild is gedomesticeerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 08:17

Dan ga ik voor de hermelijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 11:06

Hi, gaaf Pien dat je de das weer gezien hebt.
Wij zijn ook nieuwsgierig wat voor diertje het nu is. Dus ik herinnerde me dit shot in het filmpje, daar zit hij op de spaak van een wiel.

Afbeelding

En daar past zijn hele lijf op de spaak. Ik zou zeggen dat zijn lijf een cm of 15 korter is dan de spaak. Ik ben de spaak gaan meten en die is 60cm!!!! Wij hadden al gegokt dat hij zo groot was als een kat, dus als zijn lijf circa 45cm is, dan klopt dat wel. Ik had zelf ook het gevoel dat het een marter zou zijn. Ik denk dat het een steenmarter is als ik zijn witte onderkant zie. We hebben ook eieren neergelegd, gekookt, en op de opnames van vannacht zie je hem die eieren pikken. Op de onderstaande site staat een foto van een hermelijn met een ei, en het ei is behoorlijk groter dan zijn kop. Het marterbeest dat ons ei jatte, daarvan stak het ei niet zoveel aan beide kanten uit. Dus die heeft een grotere kop en ik denk dat het een steenmarter is.

Hier staat denk ik dezelfde info als van Tamara. https://www.tuinadvies.be/artikels/marters_wezels

Vandaag ga ik met Callas weer eens lange lijnen, kijken of ze nog een beetje wil buigen. Ik zal een camera neerzetten, dan kan ik jullie weer vervelen met haar ;-)

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:41

Ja, dat is dezelfde site. Mijn vriend heeft in Nederland weleens een bunzing in de tuin gezien. Prachtig en bijzonder.
Wij hebben trouwens een vleermuis in de kelder en hebben daar een camera bij geplaatst. Ik denk dat het een grootoorvleermuis is, die komt het meeste voor in Frankrijk. Heel bijzonder om haar/hem te zien als zij/hij zich wast , hangend aan één pootje.
Wat is de natuur toch prachtig

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 17:05

Een marter is ongeveer even groot als een fret. Mijn collega van de dierenbescherming had een keer een gevonden fret bij iemand opgehaald die nogal wild was. Bleek het een marter te zijn, nogal logisch dat ie wild was. Toen hebben we de boswachter maar gebeld. Dat was dus in Rotterdam.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:42

Met een marter hoef je niet zo blij te zijn... Die hadden wij ook.
Kostte ons een set bougie kabels voor de auto, de helft van onze kippen en een heel aantal slapeloze nachten als hij op het dak de pannen optilde om vogelnesten leeg te roven.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:46

Fijn bezig met Callas! Ze ziet er ook echt goed uit.
Ik heb alleen we het idee dat je zowel de hulpen als de beloning soms wat gerichter zou kunnen krijgen. Zo had ze wat moeite met de 'back' cue van de band af, maar als ze het uiteindelijk netjes doet beloon je haar niet hiervoor, zo heeft zij niet echt de motivator om dit de volgende keer beter/sneller te doen.
En met het longeren reageert ze echt zo goed op de stap, draf en omkeer hulpen dat ik denk dat ze dat bij de galop ook zou kunnen. Als je de galop vraagt zwiep je met de zweep op de grond op hetzelfde moment dat je het stem commando geeft, hiermee geef je heel veel energie af en ik denk dat ze mede daardoor reageert met het bokken. Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als je eerst alleen je stem gebruikt en bij geen reactie de zweep alleen op tilt :j

Verder ziet het er echt goed uit, jullie communicatie is al zo veel verbeterd +:)+
Hopelijk kan je wat met de dingen die mij opvallen :o

Ook een mooi filmpje van alle dieren, en wat een karakter is die rode kat :')
En ook weer lekker geklust en opgeruimd zie ik

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:26

Wat mij opviel is dat je bij het longeren alleen clickt als Callas bij je is. Tegen het einde van het longeren zie je haar daarom steeds vragen of ze naar binnen mag komen. Misschien goed om tijdens het longeren ook te clicken, en niet alleen als ze netjes naar binnen is gekomen zodra dat van jou mag? Er mag best wat tijd tussen click en beloning zitten, daar is juist de clicker voor bedoelt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 19:40

Hi allemaal dank voor jullie gedachten over de marters. Volgende keer als ik hem zie, zal ik hem zelf vragen wat hij nou eigenlijk is. En we gaan voorlopig geen kippen houden, dus ik denk dat we nog ok zijn.

he Cera en Judith, wat een goede tips! Daar kan ik goed wat mee.

Om te beginnen bij de tip van Judith. Dat was eigenlijk ook een vraag die ik had. Kun je een paard in beweging clickeren? Want als ik click als ze netjes draaft dan wil ze vast en zeker gelijk een koekje komen halen? Is ze dan niet erg teleurgesteld dat het koekje niet komt? Houdt ze dan vertrouwen in dat click een beloning is?

En Cera, ik weet meteen wat je bedoelt met je twee opmerkingen. De back up van de band af, was mijn onhandigheid. Ik zag namelijk de band met het blok hout eronder bewegen en ik wilde haar er sneller vanaf hebben dan handig was en alhoewel mijn commando back up was, stuurde ik haar zijdelings er al af. Niet slim.
Aanvullend daarop een clickervraag. Moet ik altijd blijven belonen wat ze al heel goed kan met een click koekje? Ik laat haar namelijk vaak in div situaties achterwaarts gaan en tegenwoordig beloon ik dat alleen nog met mijn stem. Dus de vraag is, blijf ik altijd clicken en koeken bij alles wat goed gaat?

Over de galophulp, ja dat ga ik inderdaad doen. Goed dat je het zegt. Ik moet meer vertrouwen erin hebben dat ze luistert naar de commando's want dat kan ze heel goed. Ik moet ook iets langer wachten tot ze het doet, zo niet, iets inkomen met de chambrière (longeerzweep, maar ik vind het zo'n mooi frans woord), en niet zoveel als ik nu deed.

Leuk dat jullie me tips geven! Dank!

Ik heb gisteren weer eens "gelangelijnd" mwah, ik bakte er zelf erg weinig van. Callas deed het beter dan ik. Het duurde een aantal keer veel te lang eer ik doorhad dat ik te weinig aan 1 kant gaf, waardoor ze niet kon buigen. Ze ging wel een beetje nageven af en toe, lol, zonder bit. Of nageven is een groot woord, maar ze liep niet meer zo hoog. Ik hoop het filmpje morgen op te laden, ben nu niet thuis. Hoop dan op weer tips van jullie, dank!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:45

Als je clickt zal ze wel gelijk stoppen en haar beloning willen. Maar dit is niet erg, want de click is de bevestiging van het gedrag, niet de beloning. Op een gegeven moment hoef je bij bepaalde dingen ook gewoon niet meer te clickeren, omdat dat gedrag genoeg bevestigd is.
Clicken zonder een beloning daarna moet je niet doen, want dan is het hele idee van de beloning weg.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:37

Wat Judith aangeeft kan ik me ook in vinden, ik clicker ook veel met het longeren (paardlief vind het anders ook gewoon echt te stom :') ), dan gaat hij wel stilstaan maar dan stuur ik hem daarna gewoon weer weg.

En in theorie moet je al het gewenste gedrag altijd belonen, maar ik doe dat zelf ook niet altijd meer. Maar als ik merk dat het moeilijker gaat (mogelijk door mijn eigen onhandigheid) of hij doet het juist extra goed beloon ik weer wel.

Leuk dat je het lange teugelen weer opgepakt hebt! Fijne manier van trainen, en die handigheid komt vanzelf wel ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 21:56

Dank Judith en Cera. Ik ga in het click en belonen nog een goed evenwicht vinden.

Ondertussen 2 dagen niets gedaan, we waren even naar de Pyreneeën. For een impressie:
https://youtu.be/HB1SVgsZJ8o

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:45

Leuk filmpje weer Monique, mooie dorpjes, prachtige huizen en een heerlijke wandeling in de sneeuw.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:53

Oh heerlijk! Krijg er spontaan een vakantie gevoel van <3
Was ook vast genieten voor jullie

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 01:27

De zwarte piste :D _/-\o_ _/-\o_

Heerlijk, een beetje vakantie gevoel.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 02:29