senna21 schreef:Met onderzoekend gedrag bedoel ik dat het paard zelf initiatief neemt bij bijvoorbeeld een spannende situatie.
Dat je er ruimte voor geeft is logisch, maar click-beloning als extra bekrachtiging is verwarrend.
Tenslotte is dat geen doel, maar wel nodig zodat ze er de volgende keer wel het gewenste gedrag wordt vertoond.
ik snap je nu beter, Senna, dank voor je uitleg. Ik zie ook de logica in de redenatie. Dus beter zou het zijn, dat ik haar onderzoeksgedrag omdraai naar een opdracht van mij en dat beloon. Dat zou ook beter aansluiten bij wat mijn vriend gevoelsmatig fout vindt aan ons gedrag.
Het zou dan zo moeten gaan. Callas wil iets onderzoeken. Ik sta dat toe en maak er daarna mijn opdracht van door te zeggen raak aan. Dát kan ik dan wel belonen.
Het is een subtiel verschil, maar ik denk dat dát het dan is.
@Judith, het verschilt inderdaad erg per paard. Als ik bij wijze van spreke Poupette een ruk(je) aan haar halster geef, dan komt dat veel meer binnen dan bij Callas. Poupette wil ook wel erg graag naar stal, maar is daar toch anders in, alhoewel als ik haar 1 vinger geef, dan hang ik ook aan het einde van het touw. Dus net als jij wil ik dat Callas niet dramt en dan houd ik haar achter me. Ik heb ook vaak het stickje bij me en daar blijft ze netjes achter.
Ik zal eens kijken of ik mijn vriend zo gek kan krijgen een filmpje van ons te maken als we een erf-wandeling maken.
Ik denk dat mijn vraag door jullie fijn beantwoord is. Conclusie ik mag haar laten onderzoeken, daar mag ze initiatief in nemen. Ze zal nooit mij naar iets toe trekken wat ze wil onderzoeken, want zo'n haast heeft ze nou ook weer niet als ze iets wil onderzoeken, het kan tenslotte eng zijn. (het trekken doet ze alleen als ze de kans krijgt als ze naar iets eetbaars wil)
Wat ik nu voortaan doe, is, ik laat haar onderzoeken, beloon dat niet, maar vraag het daarna nog eens te onderzoeken, dan is het mijn vraag en als ze die beantwoordt, krijgt ze een clickkoekje.