Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:14

denisesilver schreef:
Kan natuurlijk dat een paard thuis al langer op niveau loopt en gewoon even gestart moet worden voor de punten. En een die M loopt zal ook minder opleveren dan een die Z loopt met een goed bevestigde wissel, en daar zal geen jaar overheen gaan, lijkt me.

Maar dat staat er niet. Er staat; een 6 jarige die op B/L nivo loopt en in 1 a 2 maanden gestart wordt in het Z.

Electra63

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:22

Er zijn er zat, die een paard even 2 x starten (versneld) op M of Z-niveau, dat scheelt in de vraagprijs.
Nadeel vind ik, dat het paard dan helemaal niet zoveel gezien heeft en helemaal niet zo ervaren is, als het lijkt. Soms maakt dat niet uit, maar soms wel.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:24

Voor die paarden die dat aankunnen en waarschijnlijk ook wel geschikt zijn voor de hogere sport zal dat niet zoveel uitmaken. Daar moet je waarschijnlijk al wat meer financiële middelen voor meebrengen en dus ook niet meer echt in het segment voor de ‘amateur’ vallen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:26

Benzz schreef:
denisesilver schreef:
Kan natuurlijk dat een paard thuis al langer op niveau loopt en gewoon even gestart moet worden voor de punten. En een die M loopt zal ook minder opleveren dan een die Z loopt met een goed bevestigde wissel, en daar zal geen jaar overheen gaan, lijkt me.

Maar dat staat er niet. Er staat; een 6 jarige die op B/L nivo loopt en in 1 a 2 maanden gestart wordt in het Z.

Heb er volgens mij glad overheen gelezen. Dacht dat je een algemeen bericht hat getypt :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:28

Electra63 schreef:
Er zijn er zat, die een paard even 2 x starten (versneld) op M of Z-niveau, dat scheelt in de vraagprijs.
Nadeel vind ik, dat het paard dan helemaal niet zoveel gezien heeft en helemaal niet zo ervaren is, als het lijkt. Soms maakt dat niet uit, maar soms wel.

Er zijn er helaas zat die dat doen. Betekent niet dat het qua welzijn oke is.

Voor een aantal oefeningen zal je toch een bepaalde verzameling en rechtgerichtheid nodig hebben. Maar goed, gemiddelde Z jurylid ziet dat toch niet meer tegenwoordig.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:31

Joh, het was maar een voorbeeld maar een paard wat gewoon goed in het werk staat een heel correct basis gereden is, moet prima vrij snel dat te leren zijn. Z1 is geen hogere wiskunde he?
Natuurlijk heb je ze niet in 2 maanden ineens door de baan fladderen als ze dat voorheen ook niet deden.

Maar dat een paard b/l niveau loopt wil niet zeggen dat je niet al een keer gespeeld kan hebben met een appuyement. En van galop naar stap doen ze in de wei ook dus ook daar is niks bijzonders aan....

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:31

Soms valt het dan ook vies tegen als je gaat kijken bij een bepaald geklasseerd paard. Met springen bijvoorbeeld dat ze al L of M lopen maar nog niet eens een rechte lijn kunnen draven. Ofzo. Maar ze zijn wel L of M!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:34

Niveau bepalen is ook heel moeilijk.
Ik kan met mijn huidige nu waarschijnlijk met moeite een b/l proef rijden.
Toch zijn we al bezig met stap- galop, schouder binnenwaarts en begin van travers.... puur om hem sterker en rechter te krijgen.

Dus tegen die tijd dat die l klaar is, zou hij ook zo het m/z in kunnen waarschijnlijk.
Maar volgens sommige hier zou dat niet kunnen...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:36

Sky_As schreef:
En van galop naar stap doen ze in de wei ook dus ook daar is niks bijzonders aan....

Alleen niet op de manier waarop je het in een Z proef correct dient te tonen!!

Maar goed, die correctheid is er al 25 jaar niet meer.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:36

Sky_As schreef:
Niveau bepalen is ook heel moeilijk.
Ik kan met mijn huidige nu waarschijnlijk met moeite een b/l proef rijden.
Toch zijn we al bezig met stap- galop, schouder binnenwaarts en begin van travers.... puur om hem sterker en rechter te krijgen.

Dus tegen die tijd dat die l klaar is, zou hij ook zo het m/z in kunnen waarschijnlijk.
Maar volgens sommige hier zou dat niet kunnen...

Klopt helemaal. Dan ben je met kunstjes bezig en niet met netjes opleiden vanuit het skala.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:39

Dus zij gangen gebruiken om recht te richten en sterker te maken zijn kunstjes?
Ik denk inderdaad niet dat we op dezelfde manier rijden dan....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:04

Sky_As schreef:
Dus zij gangen gebruiken om recht te richten en sterker te maken zijn kunstjes?
Ik denk inderdaad niet dat we op dezelfde manier rijden dan....

Ja hoor, voor sommige mensen is zijgangen een kunstje, zoals er wel meer kunstjes vertoont worden.

Dat is niet hetzelfde als een correct gereden paard, maar hey, als het punten oplevert is het goed!
Ik kreeg daar laatst nog een demo van dat ik dacht: oh? zijn dat zijgangen :?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:28

Rochiril schreef:
Vroegah zonder internet, stond er gewoon een advertentie in de Hoefslag of ‘In de Strengen’ met wat beknopte info (geslacht, leeftijd, afstamming en schofthoogte) en als het je aanstond dan moest je maar bellen :j

Maar eerlijk is eerlijk, ik ben geen handelaar en zoek eigenlijk een leuk paard die hier normaal tot het einde der dagen hier blijft staan (afgezien van de merrie die ik 2 weken geleden heb laten gaan dan). En dan zoek je een beetje anders, maar dan zoek ik ook niet naar paarden geschikt voor het hogere werk etc. Dus ja overal is er publiek voor.

Vrees alleen dat ik geen paard ga vinden, na de financiële aderlating die het mij heeft opgeleverd.

In de paardenkrant:
6jr, br r, lief, spr 1 mtr.

Zoiets :D

En dan gingen we ook gewoon kijken.

Tegenwoordig moet je nog net niet een 3D filmpje van de binnenkant van de anus gestuurd hebben zodat 4 instructeurs 'm goed kunnen keuren en dan pas komt iemand kijken :+

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:03

Benzz schreef:
Electra63 schreef:

Er zijn er helaas zat die dat doen. Betekent niet dat het qua welzijn oke is.

Voor een aantal oefeningen zal je toch een bepaalde verzameling en rechtgerichtheid nodig hebben. Maar goed, gemiddelde Z jurylid ziet dat toch niet meer tegenwoordig.

Z is nog steeds basissport he. En ieder gezond paard met 3 correcte gangen kan op dat niveau lopen. Ook in het B-L hoor je al bezig te zijn met minimaal horizontaal evenwicht onder de ruiter, buiging en neem je spelenderwijs oefeningen mee om je paard te gymnastiseren. Je doet nu net of een paard ineens op topsportniveau moet presteren. Als een paard los in het lijf is en hulpen doorlaat, dan is een Z1 proef echt geen hogere wiskunde. Eens, dat de bevestiging nog niet is wat je wilt, maar dat heb ik ook nergens gezegd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:32

Jullie hebben ook wel ander type paard padoertje. Met de mijne kan dat niet zomaar, want die mist van nature hoop wat je nodig hebt. Maar die kan ook gewoon makkelijk Z lopen, alleen heeft meer tijd nodig. Die vorige had dat met 6 inderdaad gekund zonder dat het kunstjes waren.

Zo heb je paarden in het Z die daar gekomen zijn met wekelijks punten sprokkelen. Die zijn echt niet beter als diegene die kn 1 keer Z gestart zijn. Ik heb liever die laatste als ik ga kopen als die 1e. Want die 1e heeft er dan misschien wel langer over gedaan maar dat zegt niks over het niveau.
Het blijft basis en pas in het Z komt voor het eerst echt verzameling kijken. Het evenwicht wat ze in de M moeten hebben kan je zelfs bij een 'b' paard al hebben als ze van nature makkelijk zo bewegen onder de ruiter.

Maar goed, het grootste probleem zijn juist de ruiters. Die maken eerder dat het paard geen Z kan lopen als het paard hoor. Want ja, elk gezond paard zou dat moeten kunnen halen. Lang niet elke ruiter en helemaal niet als je het correct wil doen. Wel een reden waarom ik in mijn budget liever een groenere koop zelfs als ze 6 zijn dan 1 die verder opgeleid is. Met hoger budget is dat anders maar dan alsnog waren er stallen waar ik echt niets vandaan zou halen, want die manier van africhten is niet mijn manier en ik ga niet meer betalen voor niveau als ik daarna alles opnieuw moet gaan doen om het correct te krijgen. :+

Heb ook al eens paard gekocht waarbij de prijsindicatie helemaal niet klopte. De indicatie lag hoger en of we zijn gematst vanwege passende combinatie en gunnen of die wilde een stel kopers weren met het bijbehorende afdingen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:11

Je vond ze ook op die manier in de 'Via via' :P