Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:47

Ik wil binnenkort mijn twee hengstjes (shetlanders) laten castreren. Vind het wel heel erg spannend eigenlijk. Voor de nacht kan ik nog wel iets maken om ze op te sluiten maar voor de snelle genezing zullen ze overdag toch lekker naar buiten moeten. Maar zit natuurlijk niet te wachten op wolven die op de reuk van bloed af komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:38

Dreamboy schreef:
Ik wil binnenkort mijn twee hengstjes (shetlanders) laten castreren. Vind het wel heel erg spannend eigenlijk. Voor de nacht kan ik nog wel iets maken om ze op te sluiten maar voor de snelle genezing zullen ze overdag toch lekker naar buiten moeten. Maar zit natuurlijk niet te wachten op wolven die op de reuk van bloed af komen.

Hertshoornolie stinkt flink, ruiken ze niet lekker meer.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:45

tamary schreef:
Dreamboy schreef:

Hertshoornolie stinkt flink, ruiken ze niet lekker meer.

Werkt dat echt denk je?

DubbelFun

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:05

Het zal misschien de geur van bloed maskeren, dus het kan helpen.

Vraag me af of het insmeren van schapen e.d. met Cribox een wolf ook afleert om vee te pakken ??

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:00

DubbelFun schreef:
Het zal misschien de geur van bloed maskeren, dus het kan helpen.

Vraag me af of het insmeren van schapen e.d. met Cribox een wolf ook afleert om vee te pakken ??

Dat zou mooi zijn.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:19

Als dat werkt heb je een gat in de markt ontdekt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:23

En die kan dan net zo binnen lopen als degene die dé remedie tegen zomereczeem uitvindt.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:28

tienus63 schreef:
En die kan dan net zo binnen lopen als degene die dé remedie tegen zomereczeem uitvindt.

Of wolfwerende hekwerken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:58

Heel scherp!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:41

DuoPenotti schreef:
Ben ik de enige die de bruine beer meldingen hier niet vind horen?
Ik begrijp de idioterie in Re-wilding als vergelijk. Maar hopelijk krijgt Europa en Nederland eerder hun verstand terug als dat de beren hier zijn.

Sorry overheen gelezen, ik heb deze nu wel genoemd omdat er mensen aangevallen zijn.
Normaliter negeer ik dit soort dingen. Dan vind ik het hier ook niet thuishoren.
Evenals ik aanvallen en zichtmeldingen meer dan 50-80 km van de Nederlandse grens niet hier neerzet.
Of het moet echt iets bijzonders zijn, mensen, dieren uit stal gesleurd e.d.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:41

tienus63 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ben ik de enige die de bruine beer meldingen hier niet vind horen?
Ik begrijp de idioterie in Re-wilding als vergelijk. Maar hopelijk krijgt Europa en Nederland eerder hun verstand terug als dat de beren hier zijn.

Sorry overheen gelezen, ik heb deze nu wel genoemd omdat er mensen aangevallen zijn.
Normaliter negeer ik dit soort dingen. Dan vind ik het hier ook niet thuishoren.
Evenals ik aanvallen en zichtmeldingen meer dan 50-80 km van de Nederlandse grens niet hier neerzet.
Of het moet echt iets bijzonders zijn, mensen, dieren uit stal gesleurd e.d.

Ik denk dat je het zonder die beren al druk genoeg hebt met alle meldingen van wolven hier te plaatsen. Goed bedoelt, maar jezelf geen onnodig werk op de hals halen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:47

Zolang ze niet hier of direkt over de grens gespot worden lijkt het me hier ook nog niet zo relevant, al heb ik geen idee wat een beer zo op een dag afloopt ??

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:57

In 2010 is de nekband voor wolven al onderzocht. De schapen dragen een nekband welke de hartslag volgt. Gaat deze erg hoor, als bij een aanval, wordt een afweer ingezet. Zoals lampen, pepperspray voor beren etc of, wat mij wel interessant lijkt, een hoog geluid wat irrritant is voor een wolf maar wat een schaap niet hoort. .. of dit doorontwikkeld is, weet ik niet, maar wel interessant
https://www.swissinfo.ch/eng/sci-tech/s ... p/28312534

Een ander bedrijf gebruikt speciale lampen. In Amerika adviseert men trouwens hekken van 2.5 meter hoog.
https://niteguard.com/animal/wolf/

Als het toch zou kunnen zeg, een detectiesysteem dmv hartslag schapen en dan verjagen met een heel vervelend en pijnlijk geluid voor wolven.

Snap sowieso niet waarom nederland nog helemaal niet met lampen werkt, zgn foxlights schijnen over de hele wereld gebruikt te worden tegen roofdieren. Net zoals lintjes aan je hekwerk.
https://www.woodriverwolfproject.org/tools

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:07

Ik vermoed dat dat is omdat de wolf zo beschermd is dat verjagen niet eens mag. Niet voor niets dat er b.v. op de Veluwe niet met paintballgeweren geschoten mocht worden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:13

BrankaZ schreef:
Ik vermoed dat dat is omdat de wolf zo beschermd is dat verjagen niet eens mag. Niet voor niets dat er b.v. op de Veluwe niet met paintballgeweren geschoten mocht worden.

Stom he, want als je een wolf met lichtsignalen en speciaal geluid op afstand kan houden, dat samen met flink stroom op je omheining en stroken lint aan je stroomdraad, misschien aanvallen kan afweren. Wat dat betreft zijn ze elders toch al veel verder, dat daar niet meer naar gekeken wordt als optie ook. Ik snap werkelijk niet dat je niet eens mag verjagen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:15

Het is gewoon een oerstom beleid want aan het eind gedoemd is om te mislukken met alleen maar slachtoffers aan alle kanten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:24

Elisa2 schreef:
Het is gewoon een oerstom beleid want aan het eind gedoemd is om te mislukken met alleen maar slachtoffers aan alle kanten.

Alle logica ontbreekt echt.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:06

Lintjes aan mijn omheining heb ik altijd al. Maar dan meer zodat ik hoop dat de reeen er niet in vast komen te zitten en dat die drie mafkezen van mij weten waar de wei ophoudt als ze in een dolle bui zijn.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:09

Wintu schreef:
Elisa2 schreef:

Bekijk het eens van de andere kant, met in je achterhoofd de stikstofcrisis, (geteisterde) natuurgebieden en iets wat lijkt op een ontmoedigingsbeleid van boeren en houden van landbouwdieren.
Dan snap je het wel…

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:46

Is al proefondervindelijk/wetenschappelijk bewezen dat die lichtflitsen ook bij wolven helpen?? Zou daar graag bewijs van zien, want ik weet het wel van vossen, maar niet van wolven.
Overigens zijn die lichtflitsen leuk als je 'ergens in de rimboe' woont, maar ik denk dat automobilisten er niet vrolijk van worden als ik die dingen aan mijn buitenomheining (naar de weg gekeerd) ga hangen :)
Je kunt ze hier haast al wekelijks van een boom schrapen 8-)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:55

DubbelFun schreef:
Is al proefondervindelijk/wetenschappelijk bewezen dat die lichtflitsen ook bij wolven helpen?? Zou daar graag bewijs van zien, want ik weet het wel van vossen, maar niet van wolven.
Overigens zijn die lichtflitsen leuk als je 'ergens in de rimboe' woont, maar ik denk dat automobilisten er niet vrolijk van worden als ik die dingen aan mijn buitenomheining (naar de weg gekeerd) ga hangen :)
Je kunt ze hier haast al wekelijks van een boom schrapen 8-)

Ik kijk altijd op Engelstalige sites, in Amerika en Canada hebben ze al veel langer met de wolf te doen. Ook icm veel vee op afgelegen terrein. Daar zijn ze veel verder dan hier.

Die lichtflitsen zijn rood, ik weet niet of de automobilist er last van heeft. Jammer dan ook, als je als houder met de wolf rekening moet houden , dan moet de automobilist dat ook maar.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:56

Kaja schreef:
Wintu schreef:

Bekijk het eens van de andere kant, met in je achterhoofd de stikstofcrisis, (geteisterde) natuurgebieden en iets wat lijkt op een ontmoedigingsbeleid van boeren en houden van landbouwdieren.
Dan snap je het wel…

En alle nieuwe landschapsvisies

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:56

Wat ik gevonden heb op een Amerikaanse wildlife site
Citaat:
It is likely that wolves associate the lights with the presence of humans and keep their distance. However, like many deterrents, unless the pattern and placement are changed up frequently, wolves may “catch on” and approach the lights and the livestock.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 18:15

DubbelFun schreef:
Wat ik gevonden heb op een Amerikaanse wildlife site
Citaat:
It is likely that wolves associate the lights with the presence of humans and keep their distance. However, like many deterrents, unless the pattern and placement are changed up frequently, wolves may “catch on” and approach the lights and the livestock.

Dat stond inderdaad op de site, dus je moet lichtpatronen met regelmaat veranderen. Een wolf is slim en kan een associatie maken, dus je moet afwisselen, om de drie weken dacht ik, maar volgens mij roteert zo een systeem automatisch. Ik weet het mijne er ook niet van, maar ik vind het wel interessant. Ik vraag me ook af in hoeverre het onder verjagen valt, dan zou een wolfwerend raster immers ook onder verjagen vallen. Nederland staat in kinderschoenen waar andere landen al heel veel verder zijn.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 18:22

Dat werkt dus (misschien) bij wolven die schuw zijn voor de mens. Dat station is hier al gepasseerd....

Voor een land waar de wolf reatief laat terug is gekomen, gaan we alle landen hard voorbij qua waarschuwingsignalen _-:(