Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 15:10

Dilan93 schreef:
kyrkelover schreef:
Ohhh Mkango... ze worden steeds beter. Denk dat je in Nl moet blijven.
[ [url=m/w6ZUyq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fnnut7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw! *\o/* (mist kwijl-smiley)
Da's wel een knappe

Je bedoelt deze: :~

Als ik niet terug hoefde naar Engeland, stond ik gisteren nog bij kyrkelover op de stoep. _O-

Sherivey

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 15:14

De bedoelde ik idd :')

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 15:22

Moderatoropmerking:
leeggehaald ivm niet voldoen aan de regels in de OP

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 15:49

anjali schreef:
Gini schreef:
In een kudde zit ook wel meer dynamiek dan paarden die van zich afbijten (hoge rang) versus paarden die in elkaar getrapt worden (lage rang). De meeste paarden in een kudde zijn gewoon, normaal, middenmoot, af en toe een trap, af en toe getrapt worden.
Ik snap anjali wel in die zin dat ik ook geen fan ben van aanvalsgerichte paarden. In mijn ervaring (maar die is uiteraard beperkt) zijn dat juist niet de meest stabiele paarden. Een aanvalsgericht/agressief paard is niet per definitie leider of hoger in rang.

Precies.Dat zijn de paarden waar anderen voor uit de weg gaan\een hekel aan hebben.Terwijl het fijnste is,een gezellige groep.En de leider is degene waar de anderen op vertrouwen.Waar ze naar kijken als er een enge situatie ontstaat en diens gedrag dan volgen.

Anthromorph dit, paarden hebben helemaal niets met een 'gezellige groep' .

Ik wil een sterk karakter, dat is niet hetzelfde als een aanvallend paard. Ik ben het namelijk eens met Gini dat dat nou vaak niet degene zijn die hoog in rang staan. Hoog in rang staan echter wel duidelijke paarden, paarden die in de sport vaak net dat 'beetje extra' hebben, waar je als eigenaar voor moet werken, die het niet zomaar doen.

Maar hey, gelukkig zoveel mensen zoveel wensen :) . Was meer dat als ik een jong paard koop ik daar graag naar kijk ook :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 15:57

Snap die beredenering ook wel :j

Zeker bij een sportpaard (in mijn geval dan richting endurance) heb je meer aan dat paard waar je iets meer werk aan hebt, dat niet zomaar opgeeft, dan een een brave goedzak die op zn ding wel doet, maar net dat extra beetje inzet tekort komt :)

En dan bedoel ik geen paard dat alleen maar heen en weer springt bij de startlijn, da's dan weer zonde van zn energie :))

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:08

ruitje schreef:

Ik wil een sterk karakter, dat is niet hetzelfde als een aanvallend paard. Ik ben het namelijk eens met Gini dat dat nou vaak niet degene zijn die hoog in rang staan. Hoog in rang staan echter wel duidelijke paarden, paarden die in de sport vaak net dat 'beetje extra' hebben, waar je als eigenaar voor moet werken, die het niet zomaar doen.

Maar hey, gelukkig zoveel mensen zoveel wensen :) . Was meer dat als ik een jong paard koop ik daar graag naar kijk ook :)

Merk dat hier ook heel duidelijk.
1 van mijn merries straalt zoveel rust uit en is echt het liefste paard in de groep. Maar straalt tegelijkertijd leiderschap uit.
Hoeft nooit boos te doen om duidelijk te maken dat het genoeg is als er gezeur is in de groep.
Die gaat gewoon staan en kijkt met een bepaalde blik waardoor het voor iedereen duidelijk is.
Als er iets aan de hand is in de omgeving dat spannend is gaan ze allemaal achter haar staan en als ze gaat staan grazen is de rest weer rustig.
Is onder het zadel een paard met bovengemiddeld veel kwaliteit maar 100% zeker niet geschikt voor de gemiddelde ruiter.
De paarden waarbij het zover komt dat ze van zich af moeten meppen zijn vaak onzeker of angstig en heeft niets met leiderschap te maken.

Hier nog geen pony tegengekomen voor mijn dochter.
Heb de valkbonte ook gezien maar die valt voor mij af op wat ik zo op de foto’s zie.
Helaas zijn de meeste gewoon niet zuiver als ik filmpjes krijg.
Ook veel erg slecht op de voeten etc.
Schoonheidsfoutjes of littekens waar ze geen last van hebben kan me niet zoveel schelen maar echt ongelijke voeten bvb haak ik echt op af.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:11

ajesca123 schreef:
ruitje schreef:

Merk dat hier ook heel duidelijk.
1 van mijn merries straalt zoveel rust uit en is echt het liefste paard in de groep. Maar straalt tegelijkertijd leiderschap uit.
Hoeft nooit boos te doen om duidelijk te maken dat het genoeg is als er gezeur is in de groep.
Die gaat gewoon staan en kijkt met een bepaalde blik waardoor het voor iedereen duidelijk is.
Als er iets aan de hand is in de omgeving dat spannend is gaan ze allemaal achter haar staan en als ze gaat staan grazen is de rest weer rustig.
Is onder het zadel een paard met bovengemiddeld veel kwaliteit maar 100% zeker niet geschikt voor de gemiddelde ruiter.
De paarden waarbij het zover komt dat ze van zich af moeten meppen zijn vaak onzeker of angstig en heeft niets met leiderschap te maken.

Hier nog geen pony tegengekomen voor mijn dochter.
Heb de valkbonte ook gezien maar die valt voor mij af op wat ik zo op de foto’s zie.
Helaas zijn de meeste gewoon niet zuiver als ik filmpjes krijg.
Ook veel erg slecht op de voeten etc.
Schoonheidsfoutjes of littekens waar ze geen last van hebben kan me niet zoveel schelen maar echt ongelijke voeten bvb haak ik echt op af.

Ik weet niet wat je zoekt, maar mijn schoonzusje heeft nog wel wat D pony’s in de verkoop volgens mij. Niet echt beginnersponys maar wel correct

Ik had mij hier gemeld voor mijn zoektocht trouwens, verder niet zo veel gepost want ik kan dit tempo echt niet bij houden :)) . Ik lees wel trouw mee en heb een hoop nare en een paar leuke verhalen gelezen.
De zoektocht naar een paard is geen leuke bezigheid in deze tijden. Maar goed, ook dat is wel van alle tijden en momenten denk ik.

Ik heb via via nu 3 keer een onwijs leuk paard gereden die vrijdag gekeurd wordt. Ik voel me nu al zenuwachtig haha

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:16

Ik zoek eigenlijk een E pony.
Ze heeft nu grote C/ kleine D pony.
Ze heeft nogal lange benen en betwijfel of een grote D dan voldoende verschil maakt.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:18

ajesca123 schreef:
Ze heeft nogal lange benen en betwijfel of een grote D dan voldoende verschil maakt.

Ah ja... die van haar zijn allemaal zo rond de 147, maar dan is kijken voor een E misschien verstandiger

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:22

ajesca123 schreef:

Weet niet of ze nog veel groeit en hoe lang ze nu is, maar als ze langer wordt is een E pony wel handiger denk ik.

Zou zonde zijn als ze ook uit een D pony groeit oo korte termijn

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:26

Hier ook een tijd geleden gemeld dat ik op zoek ging naar een nieuw paard. Ivm zwangerschap de zoektocht gestaakt. En weet ook niet zo goed wat ik wil. Vind kinderen en paard wel lastig te combineren.
M'n huidige merrie staat nu op marktplaats. Wat opvalt is dat er veel recreatieruiters zijn die nog niet zo veel rijervaring hebben.

Misschien dat ik nog kijk naar een leuk veulen. Maar het is ook wel een droom om een goede fokmerrie te hebben. Dus lastig.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:18

Mkango schreef:
Dees schreef:
Tja, ik zie echt niet waarom de verkoopprijs van een netjes opgevoed rijpaard 5.000 euro of minder moet zijn.

Je betaalde 20 jaar geleden al 3.000 euro voor een veulen. Toen kocht je ook paarden met drietjes niet onder de 3.000 euro. En ook een paar jaar geleden was 6.000 euro voor een leuk rijpaard al een heel makkelijke prijs.

Jullie zitten vast nog met je hoofd in de vorige crisis, toen er een overschot aan paarden was en niemand had geld. Toen waren de prijzen inderdaad laag. Maar DAT was bijzonder en niet de norm. De prijzen zijn nu wellicht wat hoog, maar zo enorm hoog nou ook weer niet. Het zal iets zakken wellicht, maar als je hoopt op 20% of meer, denk ik dat je teleurgesteld gaat worden. De prijzen van nu zijn reëler dan de prijzen van de vorige crisis. Zeker nu er al ruim 6-8 jaar minder gefokt is dan de vraag van nu groot is. Het kost wel een paar jaar eer dat weer is rechtgetrokken.

10.000+ euro voor een kreupele bok vind ik anders flink aan de prijs. In tegenstelling tot hoe jij het graag schetst, verwacht niemand hier klaar te zijn voor 2000 euro en daar een braaf, goed opgeleid rijpaard, maar er staan nu gewoon dieren te koop voor 10.000+ euro die niet eens rad zijn en die niet eens netjes gereden zijn. En het beeld dat je hier continu schetst - dat van de verkoper die alles met de beste bedoelingen doet, de perfecte paarden verkoopt, altijd voor een eerlijke prijs, en de koper met zijn zwarte ziel die geen verstand van zaken heeft en een GP-paard voor 2000 euro wil vinden - vind ik ook niet helemaal eerlijk. Je wordt niet voor niets continu gewaarschuwd dat enig wantrouwen richting een verkoper geen overbodige luxe is. :')

Lekker zwart-wit, mango.
Ik deel je negatieve mensbeeld in het geheel niet en ik vind ook dat je zwaaaaaar overdrijft.

Voor een kreupel paard is 500 nog te veel. Maar voor een gewoon keurig paard hoor je echt wel meer te betalen dan 7.000. Kennelijk mag alles duurder worden naarmate de jaren verstrijken, maar paarden zouden wel al 15-20 jaar dezelfde prijs moeten houden? Nou ja, ik snap dat de zoektocht dan vrij lastig is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:38

Alles wordt duurder ja, dat klopt. Maar paarden zijn nog sneller over de kop gegaan als de huizenmarkt en dan is er toch wel iets scheef.

En de echte goede sportpaarden met potentie voor het hogere werk en een goed bewerkbaar karakter, fijn aangereden. Die hebben altijd een vermogen gekost en daar is volgens mij niet eens zoveel in veranderd.

Maar het zijn vooral de gewone sportpaarden en de recreatiepaarden die echt de pan uit gerezen zijn. Voorheen kon je voor 10k of iets minder toch echt een leuk sportpaard, voor de ambitieuze hobbysport ruiter, waar je goed mee voor de dag kon komen in de basissport en die gezond was en leuk smoelde. Maar voor die categorie zit je nu al gauw in de 20-25k klasse en dat vind ik echt wel buitenproportionele groei. Op het moment mag je voor 10k blij zijn als het enigszins gezond is en dat is toch echt van de zotte hoor.

Ik blijf het ook een rare gedachtenkronkel vinden dat iedereen die een paard verkoopt maar alle kosten die eraan gemaakt zijn eruit moet halen. Professionals okay, maar die hebben een paard vaak binnen een paar maanden op niveau. Maar iemand die 3 jaar voor zichzelf heeft lopen oefenen en een dier naar de M heeft gereden, die hoeft echt niet de aanschaf + 3 jaar stalling + 3 jaar training terug te verdienen. Die heeft daar 3 jaar zijn eigen hobby mee gehad en die mag zijn eigen hobby gewoon lekker zelf betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:10

Dees schreef:
Lekker zwart-wit, mango.
Ik deel je negatieve mensbeeld in het geheel niet en ik vind ook dat je zwaaaaaar overdrijft.

Voor een kreupel paard is 500 nog te veel. Maar voor een gewoon keurig paard hoor je echt wel meer te betalen dan 7.000. Kennelijk mag alles duurder worden naarmate de jaren verstrijken, maar paarden zouden wel al 15-20 jaar dezelfde prijs moeten houden? Nou ja, ik snap dat de zoektocht dan vrij lastig is.
Ik ben niet degene met het negatieve mensbeeld, jij bent degene die ons elke drie dagen in moet wrijven hoe we niet moeten zeuren dat een goed paard nu eenmaal geld kost. Dat ontkent vrijwel niemand hier; mensen hebben het over bedragen van 10.000 euro of hoger voor héél gemiddelde paarden die benedengemiddeld gereden worden of die gewoon niet rad zijn, en jij bent degene die elke keer moet herhalen "dat je voor 5000 euro geen goed doorgereden dier kunt kopen" alsof elke verkoper zo vreselijk heilig is en nooooooit zal proberen toch wat meer uit de verkoop de slepen dan het dier eigenlijk waard is etc. en wij allemaal maar een stel domme zanikerds zijn. En daar stoor ik me aan. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten is een heel ander soort discussie dan verwachten dat als je een flinke smak geld voor een paard betaalt, je daar ook wat voor terugkrijgt.

(Overigens is mijn username Mkango, niet 'mango'.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 23:01

Sorry Mkango. Ik ben het echt eens met Dees en dan hebben we het niet over dure paarden...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 23:04

oji schreef:
Voorheen kon je voor 10k of iets minder toch echt een leuk sportpaard, voor de ambitieuze hobbysport ruiter, waar je goed mee voor de dag kon komen in de basissport en die gezond was en leuk smoelde. Maar voor die categorie zit je nu al gauw in de 20-25k klasse en dat vind ik echt wel buitenproportionele groei. Op het moment mag je voor 10k blij zijn als het enigszins gezond is en dat is toch echt van de zotte hoor.

Jaaaren geleden (ik denk wel zo'n kleine 10 jaar) kochten we tussen de 10-12K een gewoon goed onbeleerd sportpaard. En dat is nog steeds zo. Dus zo hard vind ik die prijzen niet gestegen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 23:08

Wat ik me dan afvraag, is waarom volbloeden/draver dan wel voor 5000 verkocht worden en bijvoorbeeld een warmbloed met dezelfe potentie en/of gebreken zeker het dubbele kost.

Dat paarden voor de topsport of iig met potentie zoveel duurder zijn kan ik me voorstellen. Maar een gemiddeld huis, tuin en keukenpaard met wellicht een bemerking is momenteel ook ontzettend duur.

Snap dat die niet meer voor 3000 weg gaan, maar richting de 10.000 vind ik zelf wat overdreven voor sommige paarden eerlijk gezegd :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 00:30

Dilan93 schreef:
Wat ik me dan afvraag, is waarom volbloeden/draver dan wel voor 5000 verkocht worden en bijvoorbeeld een warmbloed met dezelfe potentie en/of gebreken zeker het dubbele kost.

Dat paarden voor de topsport of iig met potentie zoveel duurder zijn kan ik me voorstellen. Maar een gemiddeld huis, tuin en keukenpaard met wellicht een bemerking is momenteel ook ontzettend duur.

Snap dat die niet meer voor 3000 weg gaan, maar richting de 10.000 vind ik zelf wat overdreven voor sommige paarden eerlijk gezegd :=

Als we het daarbij eens gaan hebben over eerlijke prijzen, is 50.000 euro toch wel een héél optimistisch minimumbedrag. :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 05:50

Weet je, ik snap dat alles duurder wordt en sommige paarden zijn wel heel goedkoop geweest. Dat die wat zouden stijgen vind ik logisch, maar zoals nu? Nee... Dat je voor een braaf, gezond en doorgereden paard meer moet betalen als 3000 euro vind ik terecht. Maar voor een simpel dier wat vaak niet door keuring komt 10.000 niet.

Maar het kan gevraagd worden nu... want toch vraag en aanbod en mensen betalen het. Ik denk wel datvhet weer wat gaat zakken, maar het zou ook niet terug hoeven naar oude prijzen. Braaf mag je wel voor betalen, maar dan wel gezond. Zou dat ook niet veranderen als de gekte er wat af is en mensen weer de tijd hebben om te keuren? Nu moeten ze geluk hebben dat mensen niet keuren ivm haast en druk.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 06:21

Dees schreef:
Mkango schreef:
10.000+ euro voor een kreupele bok vind ik anders flink aan de prijs. In tegenstelling tot hoe jij het graag schetst, verwacht niemand hier klaar te zijn voor 2000 euro en daar een braaf, goed opgeleid rijpaard, maar er staan nu gewoon dieren te koop voor 10.000+ euro die niet eens rad zijn en die niet eens netjes gereden zijn. En het beeld dat je hier continu schetst - dat van de verkoper die alles met de beste bedoelingen doet, de perfecte paarden verkoopt, altijd voor een eerlijke prijs, en de koper met zijn zwarte ziel die geen verstand van zaken heeft en een GP-paard voor 2000 euro wil vinden - vind ik ook niet helemaal eerlijk. Je wordt niet voor niets continu gewaarschuwd dat enig wantrouwen richting een verkoper geen overbodige luxe is. :')

Lekker zwart-wit, mango.

Nogmaals, de berekening die je hier maakt mbt inflatie klopt gewoon niet. Zie vorige bericht aan jou. De marktwerking laat de prijzen over de kop gaan, niet inflatie. De conclusie die je hier trekt, dat je meer “hoort” te betalen is subjectief. Ik begrijp de opmerking van kreupele bok van Mkango ook wel, er staan onwijs veel kreupele dieren online voor onzin prijzen. Vorig weekend nog wezen kijken bij een dier die gewoon niet lekker liep.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:18

MyWishMax schreef:
Weet je, ik snap dat alles duurder wordt en sommige paarden zijn wel heel goedkoop geweest. Dat die wat zouden stijgen vind ik logisch, maar zoals nu? Nee... Dat je voor een braaf, gezond en doorgereden paard meer moet betalen als 3000 euro vind ik terecht. Maar voor een simpel dier wat vaak niet door keuring komt 10.000 niet.

Maar het kan gevraagd worden nu... want toch vraag en aanbod en mensen betalen het. Ik denk wel datvhet weer wat gaat zakken, maar het zou ook niet terug hoeven naar oude prijzen. Braaf mag je wel voor betalen, maar dan wel gezond. Zou dat ook niet veranderen als de gekte er wat af is en mensen weer de tijd hebben om te keuren? Nu moeten ze geluk hebben dat mensen niet keuren ivm haast en druk.

Maar juist als ik niet kan/mag keuren, zou ik niet gauw geneigd zijn om heel veel geld uit te geven.

Wil voor 10.000 (of meer) toch niet het risico lopen dat ie toch niet goed is.
Is voor 5000 natuurlijk ook al zonde.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:30

Ik ook niet hoor, maar blijkbaar zijn er een hoop mensen die dat wel willen of doen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:43

MyWishMax schreef:
Ik ook niet hoor, maar blijkbaar zijn er een hoop mensen die dat wel willen of doen.

Dat is wel zo idd.

Ik vraag me dan af of die mensen echt zoveel geld hebben dat ze het durven te vergokken. Of dat ze zo'n getraind oog hebben dat ze daarmee een hoop uitsluiten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:49

Of juist geen getraind oog en zelf niks zien en keuren zien als iets wat je doet als je hoog de sport in wil. Die zie ik ook veel langskomen. Vooral bij 1e eigen paard. Als je dan de prijzen en gekte van nu hebt dan ga je ook mee als je dat kan betalen. En als je dan zonder keuren sneller een paard hebt, want verkoper vindt het wel prettig zo snel afhandelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:26

Danique_G schreef:
Nogmaals, de berekening die je hier maakt mbt inflatie klopt gewoon niet. Zie vorige bericht aan jou. De marktwerking laat de prijzen over de kop gaan, niet inflatie. De conclusie die je hier trekt, dat je meer “hoort” te betalen is subjectief. Ik begrijp de opmerking van kreupele bok van Mkango ook wel, er staan onwijs veel kreupele dieren online voor onzin prijzen. Vorig weekend nog wezen kijken bij een dier die gewoon niet lekker liep.
Precies. Ik denk dat we het allemaal op een paar punten wel eens zijn:
1. Een braaf, netjes beleerd paard kost gewoon geld, die vind je niet voor 3000 euro - en terecht.
2. Sommige paarden zijn gewoon ontzettend overpriced, hetzij doordat er wat aan mankeert, hetzij doordat noch de stamboom noch de potentie van het dier die prijs rechtvaardigen - en in het laatste geval hebben we het doorgaans niet over bedragen van 5000-10.000 euro.
3. Niet elk duur paard is overpriced - sommige zijn die flinke smak geld ook gewoon waard. Maar dat betekent niet dat wij die paarden ook moeten kopen.

Maar als jullie, Babootje en Dees, in al die reacties alleen maar willen lezen dat iedereen hier op zoek is naar een bevestigde Z-leermeester, braaf, bomproof, inclusief zadel en hoofdstel en nog geen schrammetje op z'n lichaam, en dat voor 2500 euro, valt er verder niet te discussiëren. Ik vind het alleen ontzettend storend dat dit elke paar dagen weer herhaald moet worden, dat de (potentiële) kopers hier worden weggezet als een stel gierige idioten, woorden in de mond gelegd worden, en verkopers worden neergezet als mega-eerlijke mensen die alles doen vanuit de goedheid van hun hart, nooit een cent meer zouden vragen dan het dier waard is en alleen maar doodbrave paarden aanbieden die allemaal heel netjes gereden zijn en waar niets aan mankeert.