Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:31

Dees schreef:
Tja, ik zie echt niet waarom de verkoopprijs van een netjes opgevoed rijpaard 5.000 euro of minder moet zijn.

Je betaalde 20 jaar geleden al 3.000 euro voor een veulen. Toen kocht je ook paarden met drietjes niet onder de 3.000 euro. En ook een paar jaar geleden was 6.000 euro voor een leuk rijpaard al een heel makkelijke prijs.

Jullie zitten vast nog met je hoofd in de vorige crisis, toen er een overschot aan paarden was en niemand had geld. Toen waren de prijzen inderdaad laag. Maar DAT was bijzonder en niet de norm. De prijzen zijn nu wellicht wat hoog, maar zo enorm hoog nou ook weer niet. Het zal iets zakken wellicht, maar als je hoopt op 20% of meer, denk ik dat je teleurgesteld gaat worden. De prijzen van nu zijn reëler dan de prijzen van de vorige crisis. Zeker nu er al ruim 6-8 jaar minder gefokt is dan de vraag van nu groot is. Het kost wel een paar jaar eer dat weer is rechtgetrokken.

10.000+ euro voor een kreupele bok vind ik anders flink aan de prijs. In tegenstelling tot hoe jij het graag schetst, verwacht niemand hier klaar te zijn voor 2000 euro en daar een braaf, goed opgeleid rijpaard, maar er staan nu gewoon dieren te koop voor 10.000+ euro die niet eens rad zijn en die niet eens netjes gereden zijn. En het beeld dat je hier continu schetst - dat van de verkoper die alles met de beste bedoelingen doet, de perfecte paarden verkoopt, altijd voor een eerlijke prijs, en de koper met zijn zwarte ziel die geen verstand van zaken heeft en een GP-paard voor 2000 euro wil vinden - vind ik ook niet helemaal eerlijk. Je wordt niet voor niets continu gewaarschuwd dat enig wantrouwen richting een verkoper geen overbodige luxe is. :')

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:59

manzano schreef:
Zijn toch al heel veel nieuws items over geweest dat er sinds corona zo'n run is op paarden en honden.
Ben benieuwd wat er gebeurd als de maatregelen weg blijven, de paarden weer op stal moeten en ze toch opeens naast het normale leven veel tijd blijken te kosten als je ook weer andere dingen kan en mag.

Er gaat niks gebeuren

Merk nu de vakantie eraan zit te komen dat pony's wat langer online blijven staan. Maar dat is eigenlijk ieder jaar wel zo ( vorig jaar niet meegerekend)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:13

Ik wil met de tijd weer een leuke pony om af en toe een bos ritje mee te maken.
Mijn fjordje was een grote C pony en heb ik hem 6 jaar geleden moeten laten inslapen en nu denk ik pas,ja ik zou mn hart wel weer durven geven aan een rijpony.
Maar ik denk als ik het zo zie dat het niet in 2021 gaat gebeuren,wat een run op al die paarden zeg.
Gelukkig heb ik geen haast en heb ik alle tijd om te zoeken.

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 10:17

Ah, ja.. ik heb zelf altijd gezegd max. 3 uur, maar snap dat je het een eind vindt, haha. Misschien dat je kunt overleggen dat je gelijk een trailer meeneemt? Heb ik bij mijn paard ook gedaan.
Ga je nog wel kijken of laat je het nu?[/quote]
We zijn al een aantal keer op 2,5/3u gaan kijken en dat is gewoon zo slopend. Zeker met een beetje pech met file. Ik ga vanavond bij een ander paard kijken die hier op een half uur staat. Ook een onwijze leukerd maar spaans en nog niet buiten geweest. Ik benoem spaans omdat iedereen in mijn omgeving zegt: "doe het niet, ril, kijkerig" etc. maar ik denk dat dat ook per paard verschilt.
Ik denk dat ik daarna even pauze inlas tot ik terug ben van vakantie (halverwege augustus). Is ook zo stom om net 3 weken paardje te hebben en dan al gelijk 3 weken weg te gaan...[/quote]

Ah, ja ik snap het wel inderdaad! Zeker als je dan wel wegrijdt zonder koop..
Hoe is het gisteravond gegaan? Ik heb zelf ook een Spaanse gehad en het meeste relaxed paard wat ik ooit gehad heb. Maar net zoals dat veel haflingers lekker allround zijn en koel in het hoofd, dat ook lang niet allemaal zijn..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 10:19

Hier nog steeds het luxeprobleem dat ik meerdere paarden leuk vind. Had er 5, inmiddels via lijstjes, advies/tips en filmpjes op een 'top 3' uitgekomen. :=

Was toen met Silver toch makkelijker. Ging kijken of die leuk was, was zo, dus ik kocht hem. Met Titane net zo.

En het is ook niet dat je tussen auto's oid moet kiezen waarbij je feiten kunt vergelijken :+

Afijn, ik ga na mn vakantie nog eens in levende lijve kijken (en wie weet wordt er tussendoor wat verkocht).

Hebben jullie nog tips of dingen die jullie laten meewegen bij het kopen van een jong (onbeleerd) dier?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 10:28

@Caboby ik had gister echt een desillusie. Hij ging er tot 4x toe vandoor en toen ben ik maar afgestapt, ik schaamde me kapot, voel me echt een slechte ruiter. Is geen onwil vanuit het paard maar echt miscommunicatie omdat ik mijn evenwicht anders heb en ze daar niet aan gewend zijn (net paar maanden onder het zadel, is dus te nieuw). Maar leuke verkoopster die goed met de paarden om gaat en plaatjes van paarden. (Ik moest gelijk denken aan dit topic, zo van: heb je weer zo’n ruiter die zichzelf overschat :') )

We gaan waarschijnlijk toch zondag bij de valk kijken omdat hij wel precies is wat ik zoek. Helaas kunnen we niet eerder ivm de reistijd…

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:24

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:30

Degene die ik leuk vind zijn allemaal wel heel nieuwsgierig, ook naar mensen toe. :j

Van het ritselende zakje gaan we wel lopen, maar niet verschrikt ofzo. Meer dan ze geleerd hebben dat ze dan moeten bewegen.

Zijn ook stuk voor stuk knappe, fijne dieren. Dus is echt voor mij een persoonlijk stukje. Fokker heeft ook alle info gegeven, dus in dat opzicht heb ik geen vragen meer open.

Niet dat afstamming me heel veel zegt hoor, maar gelukkig weten ze dat daar wel.

Afijn, ben sowieso heel benieuwd naar wanneer ik nog eens ga kijken.
En wie weet win ik in de tussentijd de loterij, hoef ik niet te kiezen :))

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:43

Oh ja dan is het inderdaad lastig! Dan rest inderdaad een bezoekje brengen en kijken welke jou het beste gevoel geeft denk ik zo!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:50

LunarEclipse schreef:
Oh ja dan is het inderdaad lastig! Dan rest inderdaad een bezoekje brengen en kijken welke jou het beste gevoel geeft denk ik zo!

Ja precies :)

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:02

cinniz123 schreef:
Mijn fjordje was een grote C pony en heb ik hem 6 jaar geleden moeten laten inslapen en nu denk ik pas,ja ik zou mn hart wel weer durven geven aan een rijpony.
Maar ik denk als ik het zo zie dat het niet in 2021 gaat gebeuren,wat een run op al die paarden zeg.

Geef niet op, het kan nog steeds! Wij zijn ook meer dan geslaagd met onze konik. Hij is super braaf, zadelmak, verkeersmak enz. En we hebben hem voor 2000 kunnen overnemen. Super lief baasje had hij, ze wilde echt een goed huisje voor hem. Klinisch helemaal goedgekeurd, achteraf had de dierenarts hem zelf willen kopen. :))
Hou gewoon een oogje open op facebook en reageer meteen als je iets leuks ziet. :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:03

Ik wil een jong dier met karakter, ik zou dus vragen hoe ze in de kudde staan en degene uitkiezen die het hoogste in rang staat. Of dat uiteindelijk handig is weet ik niet :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:28

Ik wil een lieve.Een waar echt helemaal geen agressie inzit.Niet tegen mij en niet tegen andere dieren.Ik las een tijd geleden een topic waar het ging over paarden die bijv. kippen die in hun wei kwamen echt aanvielen.Zoiets wil ik dus niet.En toen kreeg ik reacties van mensen die zeiden dat dat natuurlijk gedrag was en dat zij aan mij geen paard zouden willen verkopen. Okay hoor want dat is ook juist wat ik helemaal niet wil.Ik wil een heel zachtaardig dier en die hoeft verder ook helemaal niets te kunnen.Een soort schaapje en gelukkig bestaan ze! En ben ik momenteel ook voorzien!!

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:36

anjali schreef:
Ik wil een lieve.Een waar echt helemaal geen agressie inzit.Niet tegen mij en niet tegen andere dieren.Ik las een tijd geleden een topic waar het ging over paarden die bijv. kippen die in hun wei kwamen echt aanvielen.Zoiets wil ik dus niet.En toen kreeg ik reacties van mensen die zeiden dat dat natuurlijk gedrag was en dat zij aan mij geen paard zouden willen verkopen. Okay hoor want dat is ook juist wat ik helemaal niet wil.Ik wil een heel zachtaardig dier en die hoeft verder ook helemaal niets te kunnen.Een soort schaapje en gelukkig bestaan ze! En ben ik momenteel ook voorzien!!

Dat zou ik dus niet willen. Lief naar mij, ja, maar het dier moet echt van zich af bijten naar andere paarden. Een paard dat laag in rang staat is echt een bak ellende. Ik heb ze het liefst zo hoog mogelijk in rang, maar die nog wel wat tegenspraak duldt. Hoeft niet het baasje te zijn maar af en toe een flinke mep durven uitdelen is voor mij wel echt een vereiste. Zulke watjes in de groep ga ik niet nog eens aan beginnen. Wel gehad en dat was continu kopzorgen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:37

Van mij mag het best een zelfverzekerd, beetje brutaal dier zijn, zolang ie maar eerlijk blijft.
Voorwaarts is prima, een rem wel wenselijk. Al is die rem natuurlijk ook een stukje opvoeding.
En paarden die ambitie hebben voor de rodeo hoeft van mij ook niet. Die energie mogen ze bewaren voor lange ritten :j

En geen paniekhaas die overal drama om maakt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:47

beegee schreef:
anjali schreef:

Dat zou ik dus niet willen. Lief naar mij, ja, maar het dier moet echt van zich af bijten naar andere paarden. Een paard dat laag in rang staat is echt een bak ellende. Ik heb ze het liefst zo hoog mogelijk in rang, maar die nog wel wat tegenspraak duldt. Hoeft niet het baasje te zijn maar af en toe een flinke mep durven uitdelen is voor mij wel echt een vereiste. Zulke watjes in de groep ga ik niet nog eens aan beginnen. Wel gehad en dat was continu kopzorgen.

Ik denk dat juist een vredelievend paard hoger in rang staat,of meer gewaardeerd wordt door anderen,dan een agressieveling.Die kan nooit een voorbeeld of leider zijn omdat anderen eerder bang van hem zijn.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:02

anjali schreef:
beegee schreef:

Ik denk dat juist een vredelievend paard hoger in rang staat,of meer gewaardeerd wordt door anderen,dan een agressieveling.Die kan nooit een voorbeeld of leider zijn omdat anderen eerder bang van hem zijn.

Dat denk ik dus niet. Zo denken paarden niet: o, die is lief, dan zal ik hem maar niet bijten. O, die kijkt lelijk, dan ga ik hem een trap verkopen. Als je een paard hebt dat voor alles en iedereen aan de kant gaat, hebben de anderen dat zo door en is hij binnen no time het pispaaltje. Ik wil echt een paard dat niet ziek is van een goede mep uitdelen: dat voor zich op durft te komen. Als het nodig is! Niet eentje die jaagt. Dat is ook niet hetzelfde vind ik. Een paard dat bij een boze blik al aan de andere kant van het weiland staat heb ik niks mee. Dan zou ik thuis me de hele dag zorgen maken of ie wel eet, niet in elkaar geramd wordt, goed op zijn plek is etc…

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 14:04

Paarden zijn paarden, laten we ze vooral niet vermenselijken.

Zijn er nog haflingerzoekers hier?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:23

upendo schreef:
Paarden zijn paarden, laten we ze vooral niet vermenselijken.

Zijn er nog haflingerzoekers hier?

Toevallig wel... ze heeft een reisje naar Duitsland en Oostenrijk gepland staan om bij meerdere te gaan kijken, maar wie weet:

Voor een kennis, hoger dan 1m54.
Veel dressuuraanleg. Moet echt bijzonder goed lopen. Geen stalgebreken of andere (medische) gebreken.
Hoge tot zeer hoge prijsklasse geen probleem. Merrie/hengst/ruin maakt niet uit. Vanaf 4 tm 15 jaar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:27

In een kudde zit ook wel meer dynamiek dan paarden die van zich afbijten (hoge rang) versus paarden die in elkaar getrapt worden (lage rang). De meeste paarden in een kudde zijn gewoon, normaal, middenmoot, af en toe een trap, af en toe getrapt worden.
Ik snap anjali wel in die zin dat ik ook geen fan ben van aanvalsgerichte paarden. In mijn ervaring (maar die is uiteraard beperkt) zijn dat juist niet de meest stabiele paarden. Een aanvalsgericht/agressief paard is niet per definitie leider of hoger in rang.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:48

Gini schreef:
In een kudde zit ook wel meer dynamiek dan paarden die van zich afbijten (hoge rang) versus paarden die in elkaar getrapt worden (lage rang). De meeste paarden in een kudde zijn gewoon, normaal, middenmoot, af en toe een trap, af en toe getrapt worden.
Ik snap anjali wel in die zin dat ik ook geen fan ben van aanvalsgerichte paarden. In mijn ervaring (maar die is uiteraard beperkt) zijn dat juist niet de meest stabiele paarden. Een aanvalsgericht/agressief paard is niet per definitie leider of hoger in rang.

Precies.Dat zijn de paarden waar anderen voor uit de weg gaan\een hekel aan hebben.Terwijl het fijnste is,een gezellige groep.En de leider is degene waar de anderen op vertrouwen.Waar ze naar kijken als er een enge situatie ontstaat en diens gedrag dan volgen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:51

Jeika schreef:
cinniz123 schreef:

Geef niet op, het kan nog steeds! Wij zijn ook meer dan geslaagd met onze konik. Hij is super braaf, zadelmak, verkeersmak enz. En we hebben hem voor 2000 kunnen overnemen. Super lief baasje had hij, ze wilde echt een goed huisje voor hem. Klinisch helemaal goedgekeurd, achteraf had de dierenarts hem zelf willen kopen. :))
Hou gewoon een oogje open op facebook en reageer meteen als je iets leuks ziet. :)

Ja die mensen zijn er natuurlijk ook nog.
Het scheelt denk ik ook dat ik geen haast heb en dus niet extreem actief opzoek ben.

Zo heb ik zelf 1 van mn shetjes te koop staan omdat ik 2 in enkelspan gewoon echt teveel werk vind en er is nergens een groom of menner te vinden die het leuk vind in mijn regio met haar of samen met mij met 2span aan de slag te gaan.
Uiteindelijk na ruim een jaar de knoop doorgehakt maar ze gaat alleen weg als ik iemand kan vinden die haar echt kan geven wat zij nodig heeft.
Ik kan haar alles geven en ze komt niets te kort,loopt ook absoluut niet in de weg en ligt fijn in de kudde maar ze bloeide zo op na het laten beleren en toen ik nog een bijrijdster had ,dat ik denk dat heeft ze nodig.
Ze ging echt van een vervelend kreng wat trapte naar een super lieve werkwillige pony die echt met oortjes erop voor je ging.
En ik pak uit gemak altijd haar vader omdat hij ouder is meer ervaren en dan voel ik me schuldig.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:51

Ohhh Mkango... ze worden steeds beter. Denk dat je in Nl moet blijven.
Afbeelding
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:53

kyrkelover schreef:
Ohhh Mkango... ze worden steeds beter. Denk dat je in Nl moet blijven.
[ [url=m/w6ZUyq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fnnut7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw! *\o/* (mist kwijl-smiley)
Da's wel een knappe

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:59

Die kleur! Heel mooi <3