Dees schreef:Tja, ik zie echt niet waarom de verkoopprijs van een netjes opgevoed rijpaard 5.000 euro of minder moet zijn.
Je betaalde 20 jaar geleden al 3.000 euro voor een veulen. Toen kocht je ook paarden met drietjes niet onder de 3.000 euro. En ook een paar jaar geleden was 6.000 euro voor een leuk rijpaard al een heel makkelijke prijs.
Jullie zitten vast nog met je hoofd in de vorige crisis, toen er een overschot aan paarden was en niemand had geld. Toen waren de prijzen inderdaad laag. Maar DAT was bijzonder en niet de norm. De prijzen zijn nu wellicht wat hoog, maar zo enorm hoog nou ook weer niet. Het zal iets zakken wellicht, maar als je hoopt op 20% of meer, denk ik dat je teleurgesteld gaat worden. De prijzen van nu zijn reëler dan de prijzen van de vorige crisis. Zeker nu er al ruim 6-8 jaar minder gefokt is dan de vraag van nu groot is. Het kost wel een paar jaar eer dat weer is rechtgetrokken.
10.000+ euro voor een kreupele bok vind ik anders flink aan de prijs. In tegenstelling tot hoe jij het graag schetst, verwacht niemand hier klaar te zijn voor 2000 euro en daar een braaf, goed opgeleid rijpaard, maar er staan nu gewoon dieren te koop voor 10.000+ euro die niet eens rad zijn en die niet eens netjes gereden zijn. En het beeld dat je hier continu schetst - dat van de verkoper die alles met de beste bedoelingen doet, de perfecte paarden verkoopt, altijd voor een eerlijke prijs, en de koper met zijn zwarte ziel die geen verstand van zaken heeft en een GP-paard voor 2000 euro wil vinden - vind ik ook niet helemaal eerlijk. Je wordt niet voor niets continu gewaarschuwd dat enig wantrouwen richting een verkoper geen overbodige luxe is.