Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:15

Ik zei soms bij de meest rampzalige toestanden ook dat ik erover ging nadenken := omdat verkopers af en toe erg raar en defensief kunnen reageren als je zegt dat het paard niets voor je is.

Maar hartruis en klinische gevoeligheid klinkt eigenlijk meer als negatief advies voor meeste doeleinden?

murls

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:24

Fly_high schreef:
Ik zei soms bij de meest rampzalige toestanden ook dat ik erover ging nadenken := omdat verkopers af en toe erg raar en defensief kunnen reageren als je zegt dat het paard niets voor je is.

Maar hartruis en klinische gevoeligheid klinkt eigenlijk meer als negatief advies voor meeste doeleinden?

Oh haha, zo ben ik niet. Als ik t niet wat vind zeg ik dat direct. Af en toe als ik twijfel kom ik dr daadwerkelijk de volgende dag op terug.

Was lichte hartruis en lichte gevoeligheid. Gezien ik een recreatiepaard zoek voor voornamelijk bosritjes (geen wedstrijdambities) is hij daarvoor wel geschikt, maar wel met klein risico. Springen is wel een twijfelgeval. Gezien ik dat eigenlijk ook wel wil (maar niet zo hoog), twijfelde ik. Maar heb een jaarling staan thuis waarmee dat evtl ook zou kunnen over 2 jaar. Vandaar dat ik thuis even rustig wilde bespreken en er een nachtje over slapen. Was tot de conclusie gekomen dat ik hem alsnog wilde kopen voor buitenritjes en basis dressuur; springen kan later wel weer met de jaarling. Totdat ik zag dat hij net verkocht Was :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:39

Babootje schreef:
DeesVH83 schreef:
Noord Brabant en het budget is max 6000.
We weten dat dat tegenwoordig niet heel veel meer is maar een lief recreatie paard/pony moet toch wel te vinden zijn lijkt me.

ik denk toch wel dat je budget wat te krap is en dat je beter nog even door kan sparen.
Je wil een beleerd, braaf en neem ik aan een gezond paard of pony (in de E maat neem ik aan).
Die zijn gewild ook de recreatiepaarden en daarom hangt er ook daar inmiddels een flink prijskaartje aan. Ook omdat het aanbod niet heel groot is.

Nou, dat is anders niet wat ik zie gebeuren. De prijzen zakken eerder dan dat ze stijgen.

Daarnaast is 6k een prima budget voor een paard.
Ik heb niet de indruk dat DeesvH de blits wil maken tussen witte hekjes en dan kunnen je criteria duidelijk ruimer zijn.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:47

Hartruis kan ook van verkoudheid komen. Dus om daar iets zinnigs over te zeggen moet je het laten onderzoeken en een hartfilmpje laten maken ....
Klinisch gevoelig bij palpatie op 1 been is ook een breed begrip en dan had je je broer een foto of scan moeten laten maken.

Ik snap de verkoper wel in deze. Je hebt niet aangegeven het verder te willen onderzoeken, maar wilde er nog over nadenken....

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:23

murls schreef:
Fly_high schreef:

Oh haha, zo ben ik niet. Als ik t niet wat vind zeg ik dat direct. Af en toe als ik twijfel kom ik dr daadwerkelijk de volgende dag op terug.

Was lichte hartruis en lichte gevoeligheid. Gezien ik een recreatiepaard zoek voor voornamelijk bosritjes (geen wedstrijdambities) is hij daarvoor wel geschikt, maar wel met klein risico. Springen is wel een twijfelgeval. Gezien ik dat eigenlijk ook wel wil (maar niet zo hoog), twijfelde ik. Maar heb een jaarling staan thuis waarmee dat evtl ook zou kunnen over 2 jaar. Vandaar dat ik thuis even rustig wilde bespreken en er een nachtje over slapen. Was tot de conclusie gekomen dat ik hem alsnog wilde kopen voor buitenritjes en basis dressuur; springen kan later wel weer met de jaarling. Totdat ik zag dat hij net verkocht Was :')

Ik vind het ontzettend onbeschoft van de verkopende partij.
Je wou er 1nachtje over slapen, geen week bedenktijd.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:56

Ik denk dat bij de verkopende partijen “ ik wil er nog een nachtje over slapen” mensen 90 % van de tijd nooit weer wat van horen.
jij hoort toevallig bij die 10 % , maar als de volgende klant zekerheid bied, snap ik de verkoper ook. Zeker op de stalllen, particulier zal dat wel anders zijn.

Ik heb wel een hele brave staan, maar die gaat ook niet voor 6000 weg

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:03

robbie88 schreef:
Ik denk dat bij de verkopende partijen “ ik wil er nog een nachtje over slapen” mensen 90 % van de tijd nooit weer wat van horen.
jij hoort toevallig bij die 10 % , maar als de volgende klant zekerheid bied, snap ik de verkoper ook. Zeker op de stalllen, particulier zal dat wel anders zijn.

Dan moet je dat zeggen tegen de kopende partij dat er nog meer kijkers zijn en niet veinzen dat je er akkoord mee gaat dat er een nachtje over geslapen kan worden

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:16

Alja schreef:
robbie88 schreef:

Dan moet je dat zeggen tegen de kopende partij dat er nog meer kijkers zijn en niet veinzen dat je er akkoord mee gaat dat er een nachtje over geslapen kan worden

Als jij een exclusieve optie wil dan kan je ook een kleine aanbetaling doen? Het stalgeld blijft ook doortikken voor de verkoper ondertussen.
Bij vastgoed is dat trouwens heel normaal.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:02

murls schreef:
Gister met mn broer (dierenarts) een paard gekeurd. Eigenlijk vrijwel goed, paar hele kleine ini mini dingetjes net niet. Voor mijn doel opzich geen probleem, maar wilde er toch nog even een nachtje over slapen. Dus had haar gezegd dat ik vandaag een berichtje zou sturen, maar opzich wel interesse had om te kopen. Kreeg ik vanochtend een berichtje dat het paard verkocht was aan een ander. :wave:

Tja, het is verkocht onder voorbehoud van de keuring, toch? Dus goedgekeurd = verkocht. Jij als koper besluit vervolgens om de koop (nog) niet door te laten gaan. Dan is het paard dus weer beschikbaar voor een ander.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:32

Maar hij was niet helemaal goedgekeurd, toch? Overigens zou ik als verkoper dan weer niet akkoord gaan met een broer als keurende dierenarts. Mooie manier om iets van de prijs af te krijgen :D (zeg niet dat dat hier het geval is! Maar ik zou alle schijn van partijdigheid willen voorkomen, van beide kanten).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:08

Lieser schreef:
murls schreef:
Gister met mn broer (dierenarts) een paard gekeurd. Eigenlijk vrijwel goed, paar hele kleine ini mini dingetjes net niet. Voor mijn doel opzich geen probleem, maar wilde er toch nog even een nachtje over slapen. Dus had haar gezegd dat ik vandaag een berichtje zou sturen, maar opzich wel interesse had om te kopen. Kreeg ik vanochtend een berichtje dat het paard verkocht was aan een ander. :wave:

Tja, het is verkocht onder voorbehoud van de keuring, toch? Dus goedgekeurd = verkocht. Jij als koper besluit vervolgens om de koop (nog) niet door te laten gaan. Dan is het paard dus weer beschikbaar voor een ander.

Dit... En broer als keuringsaets deed ik ook niet aan mee

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:10

StalNollie schreef:
Lieser schreef:

Dit... En broer als keuringsaets deed ik ook niet aan mee

Wat zou je dan doen als de dierenarts bij jou een paard komt kopen?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:30

lies schreef:
Maar hij was niet helemaal goedgekeurd, toch? Overigens zou ik als verkoper dan weer niet akkoord gaan met een broer als keurende dierenarts. Mooie manier om iets van de prijs af te krijgen :D (zeg niet dat dat hier het geval is! Maar ik zou alle schijn van partijdigheid willen voorkomen, van beide kanten).

Ze schreef: 'Gister met mn broer (dierenarts) een paard gekeurd. Eigenlijk vrijwel goed, paar hele kleine ini mini dingetjes net niet. Voor mijn doel opzich geen probleem'

Dat klinkt als 'goedgekeurd voor het doel waarmee je het paard koopt'.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:00

Ja, daar heb je idd ook wel gelijk in..
Lastig. Ik begrijp de verkoper ook wel hoor, snap dat momenteel de kopers niet meer in de rij staan.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:17

lies schreef:
Lastig. Ik begrijp de verkoper ook wel hoor, snap dat momenteel de kopers niet meer in de rij staan.

Die ervaring deel ik ( nog) niet.. als er wat online staat zijn in de middag de eerste kijkers er al…
Als een paard al online komt.. veel is al weg voor ze geplaatst worden. En dan vooral -15000

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:19

Oh echt? Ik hoorde her en der dat paarden langer te koop stonden.
Misschien hier in mijn regio dan.
edit; haha, zit in dezelfde regio als jij zie ik nu.. Klok klepel, zullen we dan maar zeggen :))

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 00:07

Maar dat keuren kan wel een discutabel dingetje zijn want een dierenarts spreekt niet over afkeur of goedkeur. Er zijn in veel gevallen altijd wel punten te bespreken.
En ik vind het helemaal niet raar dat je er een nachtje over wilt slapen. Vind het juist raar dat ze het paard snel verder verkopen. Maar ja schijnt het nieuwe normaal te zijn….
Bij de verkoop van mijn paard gingen er zelfs dagen overheen omdat de koper de foto’s ook met eigen dierenarts wilde bespreken. Daar geef je ze toch tijd voor?

En over het feit dat ze veel dingen niet vertellen van te voren ben ik ook wel klaar mee.
Wees gewoon eerlijk dat bespaart van beide kanten veel energie en idd brandstofkosten.
Dan kom je weer bij mensen die eerst een uur lang kletsen en dan eindelijk eens paard laten zien ‘ oh vergeten te vertellen heeft wel witte kol’ ‘ ‘oh vergeten te vertellen schuurt wel als ie brok krijgt’ ‘ja opstappen is nog wat spannend’enz enz..
Nee hoor is braaf! Als ze iets engs ziet staat ze gewoon ff stil of boogje er omheen. Oke dus ik erheen, hou paard vast bij opstappen -> weg paard. Ze durfde alleen maar kleine rondjes te rijden….. Vertel dat gewoon van te voren. Ben zo klaar met de zoektocht en paarden bekijken/proberen en als mensen dan ook nog eens zeggen bij een verre rit ‘ach maak je er toch een leuk uitje van’??? Dan kan ik mij dus niet meer rustig houden. Heb een druk leven ben keihard aan het werk voor de paarden En heb een gezin En melkveebedrijf.
Maar ik hou hoop!! Ben op zoek naar de spelt in de hooiberg voelt het wel.
Maar ik blijf kritisch, wil nu een paard voor het leven..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:42

Ja dat is jammer dat mensen niet gewoon open zijn vanaf het begin, ik denk dat dat ook komt omdat mensen dan gelijk weer van de prijs af willen dingen. Maar goed, het lijkt mij voor de verkopers ook tijd en energieverspilling dus imo is eerlijkheid voor beide partijen het meest efficient.

Wbt het verkopen na de keuring, ik weet niet of er duidelijke afspraken zijn gemaakt? Als de koper zegt: ik wil er over nadenken tot morgen en ik bel om die en die tijd. Dan vind ik het niet netjes als een paard dan ondertussen verkocht wordt.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 10:15

Maar wat ik dan ook niet begrijp over het niet eerlijk zijn, als het fout gaat daar hebben zowel paard als ruiter niks aan? Als ik een paard verkoop probeer ik zo goed mogelijk in te schatten. Heb er niks aan als het fout gaat.

Ja ik denk wel dat het belangrijk is heel duidelijk in de communicatie te zijn over wanneer je contact opneemt en op welke manier.
En dat je ook de vraag neer legt of ze ermee akkoord gaan dat je er over nadenkt.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 10:56

Ik heb zo'n leuk paard bezichtigd van de week. Een ex-renpaard, en echt een schatje. Via Mkango veel over zijn raceperiode te weten gekomen (echt, nogmaals super bedankt!). Zo ook bij de oude trainer uitgekomen die mij vertelde dat hij de de rensport is uitgegaan vanwege een peesblessure die nu weer rustig is, maar bij het racen op ging spelen. Dus ik wil hem keuren en de pees ook op de echo zetten om te kijken in hoeverre dit problemen ging geven voor mijn doel. Maar dan wel bij afkeur niet volledig op mijn kosten (want, bekend probleem). Helaas wil de verkoopster hier niet in mee gaan, alleen als ik de volledige kosten betaal maar dat ga ik niet doen. Heb ook gezegd dat als ze zich bedenkt dat ik nog steeds interesse heb, maar dat het voor mij voor nu dan ophoudt. Baal er wel echt een beetje van, want ik had hem in mijn hoofd al op stal staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:06

murls schreef:
Fly_high schreef:

Was lichte hartruis en lichte gevoeligheid. Gezien ik een recreatiepaard zoek voor voornamelijk bosritjes (geen wedstrijdambities) is hij daarvoor wel geschikt, maar wel met klein risico. Springen is wel een twijfelgeval. Gezien ik dat eigenlijk ook wel wil (maar niet zo hoog), twijfelde ik. Maar heb een jaarling staan thuis waarmee dat evtl ook zou kunnen over 2 jaar. Vandaar dat ik thuis even rustig wilde bespreken en er een nachtje over slapen. Was tot de conclusie gekomen dat ik hem alsnog wilde kopen voor buitenritjes en basis dressuur;
springen kan later wel weer met de jaarling. Totdat ik zag dat hij net verkocht Was :')

Een hartruis zou ik niet aan beginnen tenzij het hart is geechood en er geen afwijkingen - zoals een gaatje in een hartklep o.i.d. - zijn gevonden. Ook bij een recreatierit wil je niet dat je paard op een dag dood onder je neervalt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:17

goldenarrow schreef:
Ik heb zo'n leuk paard bezichtigd van de week. Een ex-renpaard, en echt een schatje. Via Mkango veel over zijn raceperiode te weten gekomen (echt, nogmaals super bedankt!). Zo ook bij de oude trainer uitgekomen die mij vertelde dat hij de de rensport is uitgegaan vanwege een peesblessure die nu weer rustig is, maar bij het racen op ging spelen. Dus ik wil hem keuren en de pees ook op de echo zetten om te kijken in hoeverre dit problemen ging geven voor mijn doel. Maar dan wel bij afkeur niet volledig op mijn kosten (want, bekend probleem). Helaas wil de verkoopster hier niet in mee gaan, alleen als ik de volledige kosten betaal maar dat ga ik niet doen. Heb ook gezegd dat als ze zich bedenkt dat ik nog steeds interesse heb, maar dat het voor mij voor nu dan ophoudt. Baal er wel echt een beetje van, want ik had hem in mijn hoofd al op stal staan.

Ik vind peesproblemen wel ernstig. Vanwege de lange en moeizame revalidatie daarvan.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:11

robbie88 schreef:
lies schreef:

Die ervaring deel ik ( nog) niet.. als er wat online staat zijn in de middag de eerste kijkers er al…
Als een paard al online komt.. veel is al weg voor ze geplaatst worden. En dan vooral -15000

Tot je een paard moet verkopen :+

DeesVH83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:03

Marus schreef:
Maar dat keuren kan wel een discutabel dingetje zijn want een dierenarts spreekt niet over afkeur of goedkeur. Er zijn in veel gevallen altijd wel punten te bespreken.
En ik vind het helemaal niet raar dat je er een nachtje over wilt slapen. Vind het juist raar dat ze het paard snel verder verkopen. Maar ja schijnt het nieuwe normaal te zijn….
Bij de verkoop van mijn paard gingen er zelfs dagen overheen omdat de koper de foto’s ook met eigen dierenarts wilde bespreken. Daar geef je ze toch tijd voor?

En over het feit dat ze veel dingen niet vertellen van te voren ben ik ook wel klaar mee.
Wees gewoon eerlijk dat bespaart van beide kanten veel energie en idd brandstofkosten.
Dan kom je weer bij mensen die eerst een uur lang kletsen en dan eindelijk eens paard laten zien ‘ oh vergeten te vertellen heeft wel witte kol’ ‘ ‘oh vergeten te vertellen schuurt wel als ie brok krijgt’ ‘ja opstappen is nog wat spannend’enz enz..
Nee hoor is braaf! Als ze iets engs ziet staat ze gewoon ff stil of boogje er omheen. Oke dus ik erheen, hou paard vast bij opstappen -> weg paard. Ze durfde alleen maar kleine rondjes te rijden….. Vertel dat gewoon van te voren. Ben zo klaar met de zoektocht en paarden bekijken/proberen en als mensen dan ook nog eens zeggen bij een verre rit ‘ach maak je er toch een leuk uitje van’??? Dan kan ik mij dus niet meer rustig houden. Heb een druk leven ben keihard aan het werk voor de paarden En heb een gezin En melkveebedrijf.
Maar ik hou hoop!! Ben op zoek naar de spelt in de hooiberg voelt het wel.
Maar ik blijf kritisch, wil nu een paard voor het leven..

Precies dit dus Marius, wij worden er ondertussen ook moedeloos van.
Mijn schoondochter zou nou juist voor de moeilijkere paardjes op pad gaan dus die kopers heb je ook.
Ik snap dus niet goed wat steeds het probleem is met dingen pas vertellen als je er bent.
Als je het beste met je beestje voor hebt wil je toch dat ze bij een perfect passend huisje terecht komen?
Het is wel zo dat we nu vooraf al flink wat filmpjes en info willen hebben.
Ach wij zoeken ook gewoon rustig verder, we weten dat hij/zij ergens staat te wachten op ons.

DeesVH83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:07

lies schreef:
Oh echt? Ik hoorde her en der dat paarden langer te koop stonden.
Misschien hier in mijn regio dan.
edit; haha, zit in dezelfde regio als jij zie ik nu.. Klok klepel, zullen we dan maar zeggen :))

Is ook zo hoor!
In de lagere prijsklasse is het meeste heel snel weg als ze braaf zijn.
De wat duurdere staan er na weken nog op.