Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 16:00

Caboby schreef:
Goede vraag, was ik ook wel benieuwd naar. Ik denk dat 25.000 toch een prijsklasse is dat je als verkoper dan weer wel wat geduld moet hebben...

Hmm... gisteren is er een van een kennis verkocht via een veiling voor 180.000.
3 jarige zadelmak.
Ik was t aan t volgen maar dat ging de laatste minuten hardstikke rap omhoog. Spannend.
Dat zijn natuurlijk wel de heel exceptionele paarden. Dat soort klappers maak je ook niet ieder jaar als fokker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 16:08

Babootje schreef:
Caboby schreef:
Goede vraag, was ik ook wel benieuwd naar. Ik denk dat 25.000 toch een prijsklasse is dat je als verkoper dan weer wel wat geduld moet hebben...

Hmm... gisteren is er een van een kennis verkocht via een veiling voor 180.000.
3 jarige zadelmak.
Ik was t aan t volgen maar dat ging de laatste minuten hardstikke rap omhoog. Spannend.
Dat zijn natuurlijk wel de heel exceptionele paarden. Dat soort klappers maak je ook niet ieder jaar als fokker.
Maar (jonge paarden)veilingen zijn ook niet bepaald representatief voor de "gewone" markt. Ik heb de laatste weken ook tweejarigen weg zien gaan voor bijna een half miljoen. Wat die mensen kopen, nog meer dan in de "gewone" markt, zijn hoop en verwachtingen, dat is wat anders dan een bevestigd of bewezen dier dat zijn sporen al verdiend heeft in de sport.

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 16:16

Kiwiaa schreef:
Op zich niet, maar ik zie hier voornamelijk mensen die een recreatief paardje zoeken, of een fijn paard voor basissport. En in dat opzicht is 25K nog altijd wel heel veel geld. Denk dat Anjali ook meer daarop doelde, naar welke zoekertjes hier voorbij komen.

Ik zoek inderdaad een paard waar ik vooral hobbymatig mee bezig ben. Uiteraard wel de ambitie om in het M/ Z te eindigen. Dus het paard moet wel wat kunnen en gezond zijn. En een beetje knap zijn. En dan kom je toch rond de 20K of hoger uit. Eronder heb ik nog niet gezien. Die paarden hadden wat: bokten gericht naar andere paarden. Waren heel schrikachtig (allebei 15K), afgekeurd op artrose (13K) en ga maar door.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 16:28

Mkango schreef:
Maar (jonge paarden)veilingen zijn ook niet bepaald representatief voor de "gewone" markt. Ik heb de laatste weken ook tweejarigen weg zien gaan voor bijna een half miljoen. Wat die mensen kopen, nog meer dan in de "gewone" markt, zijn hoop en verwachtingen, dat is wat anders dan een bevestigd of bewezen dier dat zijn sporen al verdiend heeft in de sport.

Natuurlijk is dat zo, maar dat geldt voor elke categorie. Ook de 'gewone' markt.
Een paard van 3,5 in de prijscategorie van 180.000 kan over een aantal jaar gewoon 10 miljoen + opleveren.
Als hij niet stuk gaat.
En dat geldt voor de 'gewone' prijscategorie ook. Een paard dat je met 3 jaar koopt voor 12.000 kan onder het zadel en op M niveau ook 40.000 - 50.000 opleveren als hij maar heel blijft. En goed gereden natuurlijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 17:02

Babootje schreef:
Mkango schreef:

Natuurlijk is dat zo, maar dat geldt voor elke categorie. Ook de 'gewone' markt.
Een paard van 3,5 in de prijscategorie van 180.000 kan over een aantal jaar gewoon 10 miljoen + opleveren.
Als hij niet stuk gaat.
En dat geldt voor de 'gewone' prijscategorie ook. Een paard dat je met 3 jaar koopt voor 12.000 kan onder het zadel en op M niveau ook 40.000 - 50.000 opleveren als hij maar heel blijft. En goed gereden natuurlijk.

10 miljoen?? Nou echt hoor, dat zal dan toch hoogstens een Arabische oliesjeik gaan neertellen. :+

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 17:05

Tsja, het blijft gewoon allemaal emotionele waarde uiteindelijk. Ik heb paarden staan die voor een bepaalde koper wel 25k waard is (dat is er al voor geboden), maar die ik hier niet voor dat bedrag aan zou hoeven bieden want jullie zouden me voor gek verklaren :+ De juiste promotie en setting doet ook veel. Een luxe veiling waar mensen met geld komen geeft een grotere kans dat een paard voor meer verkocht wordt dan wanneer ik hem op de paardenmarkt neerzet. En zo zijn er nog meer factoren.

Uiteindelijk blijft het gewoon maar wat de gek ervoor geeft en is een paard gewoon de slachtprijs waard. De rest is allemaal emotionele waarde. En dan hoop je maar dat koper en verkoper het eens zijn over die emotionele waarde :+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 17:38

Luzerna schreef:
Ik vraag me af… Hoe lang staat een paard in de prijsklasse van 25.000 te koop? Ik zie een leuk paard en weet dat het al zeven maanden te koop staat. Mijn gevoel zegt dan dat er iets is… Of ben ik nu voorbarig?

Wellicht is de prijs niet in verhouding voor wat je krijgt.

Ik weet er 1 die staat al maanden te koop maar is leuk geklasseerd maar voor de prijs en leeftijd en niet gekeurd veel te veel. Dat is gevalletje hopen op die ene koper en als verkoper veel geduld hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 17:43

StalNollie schreef:
Luzerna schreef:
Ik vraag me af… Hoe lang staat een paard in de prijsklasse van 25.000 te koop? Ik zie een leuk paard en weet dat het al zeven maanden te koop staat. Mijn gevoel zegt dan dat er iets is… Of ben ik nu voorbarig?

Ik weet er 1 die staat al maanden te koop maar is leuk geklasseerd maar voor de prijs en leeftijd en niet gekeurd veel te veel. Dat is gevalletje hopen op die ene koper en als verkoper veel geduld hebben.

Gezien het belachelijke gedrag van de markt heb je zomaar kans dat je zo'n debiel treft.......

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 18:18

goldenarrow schreef:
Tsja, het blijft gewoon allemaal emotionele waarde uiteindelijk :+

Nee het is geen emotionele waarde, maar kwaliteit. Zijn ook meestal investeerders die dat kopen, maar voor een groot deel natuurlijk ook speculatie.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 18:27

De meeste "investeerders" kopen een jonge illusie en nemen een paar jaar later dikwijls afscheid met een negatief rendement.

Paardjes kopen is soms gewoon een rijke lui's spelletje waarbij het meer gaat om hoe het lijkt voor de bühne, dan werkelijk om het paard in kwestie.
Ach. Ze moeten ergens hun geld kwijt.

Maar reken er maar niet te hard op dat de 3 jarige die nu verkocht wordt voor heel veel geld, over 2-3 jaar doorverkocht wordt voor het dubbele. Het kan, heus, maar meestal... niet :D

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 18:32

Caboby schreef:
xSCWx schreef:
Ik word hier zo moe van. Het is me echt niet gegunt. Ik had besloten bij de pony te gaan kijken die mensen hier ook aanraadde. Was 2 uur rijden, nou ja ver maar oké voor zo’n leukerd nog een keertje dan. Ik toets nu net het hele adres in: 2.45u rijden ;( schijnbaar zijn er 2 dezelfde plaats namen

Ah, ja.. ik heb zelf altijd gezegd max. 3 uur, maar snap dat je het een eind vindt, haha. Misschien dat je kunt overleggen dat je gelijk een trailer meeneemt? Heb ik bij mijn paard ook gedaan.
Ga je nog wel kijken of laat je het nu?

We zijn al een aantal keer op 2,5/3u gaan kijken en dat is gewoon zo slopend. Zeker met een beetje pech met file. Ik ga vanavond bij een ander paard kijken die hier op een half uur staat. Ook een onwijze leukerd maar spaans en nog niet buiten geweest. Ik benoem spaans omdat iedereen in mijn omgeving zegt: "doe het niet, ril, kijkerig" etc. maar ik denk dat dat ook per paard verschilt.
Ik denk dat ik daarna even pauze inlas tot ik terug ben van vakantie (halverwege augustus). Is ook zo stom om net 3 weken paardje te hebben en dan al gelijk 3 weken weg te gaan...
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 15-06-21 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 18:39

De Spanjaard die ik rij is helemaal niet ril of schrikkerig. Meestal iig.

Gister zag ie spoken en in het bos op de ruiterpaden is ie wat kijkeriger. Maar ik kan ermee rijden, dus het valt mee :)

Dus denk dat dat idd per paard verschilt. Net als dat niet alle Arabieren neuroten zijn en niet alle fjorden nuchter/traag

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 18:45

Babootje schreef:
goldenarrow schreef:
Tsja, het blijft gewoon allemaal emotionele waarde uiteindelijk :+

Nee het is geen emotionele waarde, maar kwaliteit. Zijn ook meestal investeerders die dat kopen, maar voor een groot deel natuurlijk ook speculatie.

Maar wie bepaald die kwaliteit? En kwaliteit kan voor jou en mij compleet iets anders betekenen. Ik heb een leuke 3-jarige arabier staan. Loopt niet onder het zadel, heeft op zich wel leuke gangen, maar niks extreems. Ze zal de GP nooit gaan lopen. Voor de kopers hier zou ze misschien 5000 waard zijn. Misschien iets meer. Op deze is er al 25.000 geboden. Voor de dressuurruiter is ze dat gewoon écht niet waard, als potentiële fokmerrie zien wij er nog wel meer waarde in. Dat bedoel ik met emotionele waarde.

De waarde wordt uiteindelijk door koper en verkoper bepaald en er is geen richtlijn op te maken welk paard die €20.000 wel waard is en welke niet. Dat is compleet afhankelijk van de markt waar je in zit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 19:15

De kwaliteit bepaalt de waarde en daar is een markt voor heel simpel gezegd.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 19:21

Ik zou hem eerder andersom pakken. De markt bepaalt de kwaliteit en daarmee dus de waarde. Want nogmaals, die arabier met een mooi kopje, maar die verder niet zo heel veel kan (naar Nederlandse maatstaven) kan dus veel meer 'waard' zijn dan dat de gemiddelde Nederlander er voor uit wil geven.

Genoeg voorbeelden van paarden die een paar keer over de kop zijn gegaan qua waarde zodra ze in een andere markt terecht kwamen (paard verkocht als jaarling voor 75.000, daarna voor 250.000 en uiteindelijk voor 2 miljoen, het paard zelf is niet veranderd alleen wat ouder geworden in die tijd).

Edit: Je ziet het nu ook in de huidige markt. Paarden waar je 10 jaar geleden 4000-5000 voor betaalde worden nu verkocht voor 10.000-15.000. Hebben de paarden dan zoveel meer kwaliteit gekregen de afgelopen 10 jaar, of bepaalt de markt de waarde?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 23:20

Nou, er is ook nog een klein dingetje als inflatie he?
Het zou niet best zijn als in 10 jaar tijd de prijs in absolute euro's hetzelfde zou zijn gebleven terwijl de reele waarde van diezelfde euro wel is afgenomen.

Vergeet het maar dat je ooit weer een tijd gaat meemaken dat je minder dan een euro voor een liter benzine zal betalen. Waarom zou een netjes paard dan wel weer slecht 4-5k mogen bedragen? Dat is geweest. Dat was vroeger.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 23:27

ikke schreef:
Luzerna schreef:

Gezien het belachelijke gedrag van de markt heb je zomaar kans dat je zo'n debiel treft.......

Je hebt er immers maar eentje nodig :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 23:32

Inflatie zal zeker meespelen, maar niet dusdanig dat de prijs verdubbeld is of zelfs verdrievoudigd in de afgelopen 10 jaar. Tenminste, ik zie dat op andere gebieden niet echt dusdanig terug :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 00:26

goldenarrow schreef:
Inflatie zal zeker meespelen, maar niet dusdanig dat de prijs verdubbeld is of zelfs verdrievoudigd in de afgelopen 10 jaar. Tenminste, ik zie dat op andere gebieden niet echt dusdanig terug :)

Serieus? Het leven voor de euro zag er financieel toch heel anders uit dan het leven na de euro.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 00:33

goldenarrow schreef:
Ik zou hem eerder andersom pakken. De markt bepaalt de kwaliteit en daarmee dus de waarde. Want nogmaals, die arabier met een mooi kopje, maar die verder niet zo heel veel kan (naar Nederlandse maatstaven) kan dus veel meer 'waard' zijn dan dat de gemiddelde Nederlander er voor uit wil geven.

Maar ik zeg toch niets anders? Het paard heeft een bepaalde kwaliteit en daar is dan een markt voor. Het is niet ‘wat de gek ervoor geeft’ zoals hier iedere x gezegd wordt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 00:34

Dees schreef:
Nou, er is ook nog een klein dingetje als inflatie he?
Het zou niet best zijn als in 10 jaar tijd de prijs in absolute euro's hetzelfde zou zijn gebleven terwijl de reele waarde van diezelfde euro wel is afgenomen.

Vergeet het maar dat je ooit weer een tijd gaat meemaken dat je minder dan een euro voor een liter benzine zal betalen. Waarom zou een netjes paard dan wel weer slecht 4-5k mogen bedragen? Dat is geweest. Dat was vroeger.

Dit heeft niets met inflatie te maken.
Stel we gaan uit van 3% over een periode van tien jaar.
€4500 x 1,03^10 = €6047

Dit is marktwerking wat de enorme prijsstijging veroorzaakt. Als er enkel sprake zou zijn van inflatie was de prijsstijging niet zo hoog als nu.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 00:42

Jazeker voor een deel is het marktwerking. De recreatiepaarden (die niet stuk zijn) zijn heel dun gezaaid. Maneges hebben het moeilijk om geschikte paarden te vinden. Dat zegt wel wst natuurlijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 00:49

Tja, ik zie echt niet waarom de verkoopprijs van een netjes opgevoed rijpaard 5.000 euro of minder moet zijn.

Je betaalde 20 jaar geleden al 3.000 euro voor een veulen. Toen kocht je ook paarden met drietjes niet onder de 3.000 euro. En ook een paar jaar geleden was 6.000 euro voor een leuk rijpaard al een heel makkelijke prijs.

Jullie zitten vast nog met je hoofd in de vorige crisis, toen er een overschot aan paarden was en niemand had geld. Toen waren de prijzen inderdaad laag. Maar DAT was bijzonder en niet de norm. De prijzen zijn nu wellicht wat hoog, maar zo enorm hoog nou ook weer niet. Het zal iets zakken wellicht, maar als je hoopt op 20% of meer, denk ik dat je teleurgesteld gaat worden. De prijzen van nu zijn reëler dan de prijzen van de vorige crisis. Zeker nu er al ruim 6-8 jaar minder gefokt is dan de vraag van nu groot is. Het kost wel een paar jaar eer dat weer is rechtgetrokken.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 07:48

Babootje schreef:
goldenarrow schreef:

Serieus? Het leven voor de euro zag er financieel toch heel anders uit dan het leven na de euro.

Volgens mij is de euro niet pas 10 jaar geleden geïntroduceerd ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:31

Zijn toch al heel veel nieuws items over geweest dat er sinds corona zo'n run is op paarden en honden.
Ben benieuwd wat er gebeurd als de maatregelen weg blijven, de paarden weer op stal moeten en ze toch opeens naast het normale leven veel tijd blijken te kosten als je ook weer andere dingen kan en mag.