Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 20:13

Nikass schreef:
Flubberboot schreef:
Het verschil met de meeste van die landen is dat zij 1000x grotere natuurgebieden hebben. Wij hebben te weinig natuur voor de wolf. Hij hoort hier gewoon niet. Vergeleken met Zweden (iig, de gebieden die ik ken), zijn wij een grote stad.

Het is naïef en verspilde energie om maar te blijven roepen dat de wolf hier niet hoort.
De wolf IS er, en ook als je op ze gaat jagen zullen ze blijven komen. Dus accepteer gewoon dat ze er zijn en leer er mee te dealen.
Trek de politiek aan zn jasje om eens wat meer te doen voor bescherming van vee en hobby dieren en probeer ondertussen zoveel mogelijk je eigen dieren te beschermen.
Dan besteed je je energie nuttiger én effectiever.

Bijvoorbeeld aan dieren ophokken zodat de "oh zo geliefde" wolf er niet bij komt? Nee dankje. Beest hoort hier niet en hij moet niet denken dat die aan mijn dieren mag komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 20:17

Babootje Asuciagamano heeft natuurlijk zeker wel gelijk.
Daarnaast: ga nou een roofdier niet afschilderen als een monster. Een roofdier dood om te eten en doet dat zo snel en effectief als binnen zijn macht ligt.
Dit in tegenstelling tot hoe mensen omgaan met dieren. Dus ja hypocriet is de houding van mensen wel degelijk.

Flubberboat: dat zijn niet mijn woorden.
Maar goed, jij bepaalt waar je je energie aan verspilt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 20:20

Nikass en Asciu: ik kan jullie een heel eind volgen maar toch denk ik dat jullie vanuit een luxe positie praten. Als jullie eens een weekje in mijn huis zouden zitten en de verantwoordelijkheid over mijn dieren zouden hebben, zouden jullie vast wat meer begrip hebben voor de moeilijke kant van de terugkeer van de wolf. Dan durf je na de zoveelste zichtmelding eigenlijk niet een dagje weg te gaan. Dan schiet je midden in de nacht wakker met het idee dat er onraad is. Dan zie je er tegenop om in het donker je honden uit te laten. En loop je sowieso je oude vertrouwde rondje niet, want er is geen mens die je hoort roepen bij een confrontatie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 20:29

Nikass schreef:
Babootje Asuciagamano heeft natuurlijk zeker wel gelijk.
Daarnaast: ga nou een roofdier niet afschilderen als een monster. Een roofdier dood om te eten en doet dat zo snel en effectief als binnen zijn macht ligt.
Dit in tegenstelling tot hoe mensen omgaan met dieren. Dus ja hypocriet is de houding van mensen wel degelijk.

Flubberboat: dat zijn niet mijn woorden.
Maar goed, jij bepaalt waar je je energie aan verspilt.

Roofdier zal prooi benaderen op manier die meeste kans op voedsel en minste kans op verwondingen geeft. Zachte delen die makkelijk in elk geval kans op paar happen vlees geven zijn wel achterkant (geslachtsdelen, uier) en niet doden via keelbeet waar voorbenen, hoeven, tanden en vaak gewei/hoorns, dus wapens tegen roofdier ingezet kunnen worden. En dat zie je zowel bv bij national geographic filmpjes van afrikaanse wilde honden, veldonderzoek wolven oude USSR als nu hier bij de verwondingen van schapen en koeien. Doel is niet snel doden, doel is snel beginnen met eten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 20:33

Mysa ik heb daar zeker wel begrip voor. Als je mijn berichten terugleest zie je dat volgens mij ook wel.
Daarnaast heb ik zelf paarden 24/7 buiten met (open) schuilstal, en heb ik daar nog niet zomaar een oplossing voor.
Dus vandaar mijn oproep om
1. De politiek aan te spreken maar omdat je daar natuurlijk niet op kan gaan zitten wachten, ondertussen 2. zoveel mogelijk je eigen dieren beschermen.
In dit topic worden daartoe soms heel nuttige adviezen gegeven.

Maar wat stoort, en waardoor je toch steeds weer een emotionele discussie krijgt zijn de opmerkingen over een soort monster roofdier dat uitgeroeid dient te worden.
Dit is een onterecht beeld van de wolf, en ook een niet realistisch idee van de oplossing.
Bovendien getuigt het van een arrogante houding alsof de mens het alleen recht heeft op de aarde.
Er zijn genoeg dieren uitgeroeid. Het is nu tijd voor een andere houding.

Tamary misschien heb ik het niet helemaal goed verwoord, maar de wolf is gewoon bezig met overleven. Kom op, dat kun je m toch niet kwalijk nemen?
Het is geen dier dat willens en wetens genocide pleegt, iets waar mensen wel heel goed toe in staat zijn.

Flubberboot

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 20:38

Ik vind trouwens niet dat de wolf uitgeroeid moet worden, maar ze passen gewoon niet in ons dichtbevolkte landje. We hebben te weinig wild waardoor ze dieren in een weiland gaan pakken, waardoor die dieren weer opgehokt moeten worden. Bovendien is het is niet de vraag of de wolf een mens gaat pakken, maar wanneer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 20:41

Er worden nog jaarlijks duizenden herten en ander wild afgeschoten oa om overlast te voorkomen. Dus vooralsnog wild zat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 20:52

95% van de inbrekers in Nederland zijn gelegenheidsinbrekers. Dat wil zeggen, dat ze op pad gaan om in te breken, maar op voorhand nog niet weten waar. Ze slaan toe waar het het makkelijkst is: waar een raam open staat, waar het donker is etc.
Heb je een hond die aanslaat dan slaan ze je meestal over.
Een wolf gaat in principe ook voor de makkelijkste en veiligste optie. Het heeft dus zin om jouw erf wat minder aantrekkelijk te maken. Het is niet zo dat ze schapen pakken vanwege te weinig wild. In België is mijn ervaring dat soms midden in uitgestrekt bos ineens een weiland ligt waar een paar dieren staan (één keer was dat zelfs één paard alleen, hoe zielig is dat |( )
Hoe makkelijk wil je het een wolf maken?
In het buitengebied komen vooralsnog alleen de zwervende wolven. Die zijn alleen, en pakken dus geen kudde volwassen paarden. Maar ergens twee veulens 24/7 op een weitje zetten zou ik niet doen (om meerdere redenen niet, maar in dit geval ook niet ivm het feit dat ze een te makkelijke prooi zijn voor een wolf)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 21:40

Nikass schreef:
Een roofdier dood om te eten en doet dat zo snel en effectief als binnen zijn macht ligt.
Tamary misschien heb ik het niet helemaal goed verwoord, maar de wolf is gewoon bezig met overleven. Kom op, dat kun je m toch niet kwalijk nemen?

Beginnen met eten is niets snel doden aan. Niet anders kunnen zal best factor zijn, maar dat maakt het niet een betere manier van of "goed". Mensen manieren de grond in trappen en die van de dieren op een voetstuk zetten is beide kanten op een heel verkeerd beeld neerzetten. Het komt over als een stuk romantisatie van de natuur en dat klopt stomweg niet. Je uitgangspunten kloppen niet, wat je standpunten op drijfzand zet. Ik kijk liever naar wat de ervaringsdeskundigen en veldonderzoeken zeggen dan wat een groep zegt die zich baseerd op vroeger leefde de wolf hier ook.
Nog afgezien van de X maal grotere bevolking, werd er in elk geval deels op wolven gejaagd, ter bescherming van vee, huisdieren en mensen. En ja dat is heel belangrijk als zeker 25-50% van je voedselvoorziening afhangt van je enige melkkoe en je toestemming om 1 hert te jagen en/of kalf om te slachten. Die mensen weten heel goed hoeveel wild er is en wanneer het fout gaat qua wild en wolfaantallen, want hongersnood. Mensen reguleren wolvenaantallen niet enkel uit eigen belang qua veiligheid vee en gezin, maar ook omdat er veel meer wild rondloopt zonder grote wolvenaantallen. Een roofdier dat 85km/uur kan halen loopt vrijwel elk ander dier er uit, zeker de prooidieren in zijn leefgebied.
Kijkende naar bv Zweden, daar wordt sec alles geschoten wat te dicht bij de mens komt. Zowel om het vee te beschermen als om te zorgen dat er genoeg wild is voor wolf en mens zonder dat populatie inklapt.

Daarnaast zorgt schuw zijn ook voor minder kans op contact en nesten met straathonden, wat niet alleen qua schuwheid funest is, maar ook de zuivere wolf bedreigt. Wil je wolven beschermen, dan zal je ze wel wolf moeten houden, geen semistraathond in het bos mix laten worden die zich niet meer als wolf kan gedragen. Dat schuw houden is een actief process waarbij zowel de aantallen als afstand t.o.v. mensen belangrijk is. In een land als nederland met een dorp elke 3km, is dat afstand houden vrijwel onmogelijk. Ook al zou je gebieden afsluiten, standaard afstanden die een wolf van nature aflegd zijn te groot voor de gebieden die je af zou kunnen sluiten. Daarnaast is het de vraag of je eigenlijk die stap wel moet nemen. Wijken voor wolf is ook geen manier om wolf schuw te houden, eerder het omgekeerde.

Probleem is niet zo zeer de wolf, probleem is hoe wij er mee om mogen gaan. Kleine aantallen schuwe wolven zijn geen probleem. En vooral niet in Nederland, omdat zo'n schuwe wolf hier niet zou komen. Echter als er niks gedaan mag worden om die wolf schuw te houden en er in het buitenland ook al niks aan gedaan wordt om te zorgen dat de roedels daar echt schuw zijn en hun jongen dat goed aanleren, zal er niet met de wolf samen te leven zijn. Dat is deels aan de politiek, maar ook grotendeels aan de natuurorganisaties die veel onzin verkondigen over gevaar en oplossingen en al niet eens beginnen met inzamelen voor goede omheiningen of druk zetten op overheden voor ontheffing/vergunning stallingen, etc. Zij hebben de middelen om mensen te bereiken, laat ze dat dan eens gaan inzetten voor een totale oplossing ipv enkel andere partij als laks en monsterlijk af te schilderen omdat er geen 20.000 - 200.000 startkapitaal beschikbaar is per perceel/bedrijf voor nodige maatregelen + jaarlijks onderhoud en dagelijkse/wekelijkse inspectie.

Wie er ergens iets riep over tijger als vijand trouwens, nee, dat is een ander leefgebied. Beer overlapt wel, maar die impact is zeer beperkt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 21:48

Nikass schreef:
In het buitengebied komen vooralsnog alleen de zwervende wolven. Die zijn alleen, en pakken dus geen kudde volwassen paarden. Maar ergens twee veulens 24/7 op een weitje zetten zou ik niet doen (om meerdere redenen niet, maar in dit geval ook niet ivm het feit dat ze een te makkelijke prooi zijn voor een wolf)

Grote schade maanden hier in drenthe net was roedel met 3 pups die leerden jagen. Niks solitaire zwervers.
En jawel ook een solitaire wolf durft grote prooi aan. Kwam mooi filmpje tegen op yt (link kwijt) van wolf vs amerikaanse eland (en die zijn fors groter dan onze europese elanden), was in het water en wolf moest het opgeven, maar proberen doen ze dus zeker wel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 21:52

Ik zeg alleen dat de wolf dood uit noodzaak om te overleven. Niks romantisch, waar je dat vandaan haalt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 21:53

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 21:55

Nikass schreef:
Ik zeg alleen dat de wolf dood uit noodzaak om te overleven. Niks romantisch, waar je dat vandaan haalt?

Nee hoor, die zeldzame schapen waarover ik gisteren of eergisteren postte, die zijn gedood zonder dat hij ze gegeten heeft. En ja, de wolvendeskundige gaf aan dat het wolf was n.a.v. de sporen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:31

Nikass schreef:
Er worden nog jaarlijks duizenden herten en ander wild afgeschoten oa om overlast te voorkomen. Dus vooralsnog wild zat.

En dat vind je wel o.k?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:11

Popstra schreef:
Nikass schreef:

En dat vind je wel o.k?

Wat vind ik ok?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:13

sterregoud schreef:
Nikass schreef:

Nee hoor, die zeldzame schapen waarover ik gisteren of eergisteren postte, die zijn gedood zonder dat hij ze gegeten heeft. En ja, de wolvendeskundige gaf aan dat het wolf was n.a.v. de sporen.

En toch dood hij alleen om te overleven. Maar dit is al vaker uitgelegd, dus dan moet je maar even teruglezen of je anderszins in de wolf verdiepen als je het daadwerkelijk wil begrijpen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:26

Nikass schreef:
sterregoud schreef:

En toch dood hij alleen om te overleven. Maar dit is al vaker uitgelegd, dus dan moet je maar even teruglezen of je anderszins in de wolf verdiepen als je het daadwerkelijk wil begrijpen.

Nee, er zijn door wolven op beide continenten meerdere keren gedode dieren gedocumenteerd waar niet van gegeten was. Ook laten ze veel vlees liggen en doden ze dus veel meer dieren dan je op basis van nodige kg's vlees mag verwachten. Voeg daar bij makkelijk te pakken, maar gezonde prooien (jonge dieren en dragende vrouwtjes bv, want die lopen niet zo hard) en je hebt een probleem. Dat alleen doden om te overleven klopt dus niet. Ze doden meer dieren dan waar van gegeten wordt en dat is op zijn minst vreemd te noemen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:36

Nee dat is niet vreemd. Maar nogmaals, ik ga dat niet opnieuw uitleggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:46

Nikass schreef:
Nee dat is niet vreemd. Maar nogmaals, ik ga dat niet opnieuw uitleggen.

Bij surplus killing zouden ze dus terug komen om hun door sneeuw/vorst goed blijvende prooi op te eten. En je zou ook verwachten dat ze meerdere dagen van een grote prooi eten. Dat zie je niet of lang niet zo vaak als je met dit gedrag zou mogen verwachten. Het in stand blijven van dit gedrag geeft dan lang niet zoveel "winst" als je voor dat in stand blijven zou verwachten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:50

Nikass schreef:
Wat vind ik ok?

Dat die worden afgeschoten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:21

Surplus killing is niet doden om te overleven. In het essay wat hier geplaatst is (waarvoor dank) staat dit heel mooi uitgelegd. Ik vind vooral de vergelijking met 1850 naar de huidige situatie heel treffend. Dat omschrijft precies waar de pijnpunten nu zitten.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:48

Nikass schreef:

Inderdaad niks romantisch aan. De praktijk laat zien dat de wolf regelmatig dieren dood of verwond zonder dat er aan vlees consumptie gedaan wordt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:22

Nikass schreef:
Zo dat is niet niks Mac, je hebt er behoorlijk in geïnvesteerd!

Ja. Ook in mijn paarden, overigens. Ik heb na jarenlange ellende eindelijk een gezonde kudde van vier lopen. Eigenlijk zou ik daar ook mee willen fokken, maar daar denk ik nog eens heel hard over na zolang de wolven nog vrij spel hebben in Nederland. Ik fok geen wolvenvoer.

En ja. Ik heb ook financieel enorm geïnvesteerd. Dit huis vorig jaar gekocht met meer ruimte voor de paarden. Mooie weilanden, waarvan ik hoop dat ze er iig in de zomer veilig dag en nacht inkunnen. Maar waarschijnlijk is dat niet verantwoord, ook al heb ik het nog zo wolfWEREND gemaakt.

Ik maak me geen enkele illusie. Met de maatregelen die ik heb genomen en nog ga nemen motiveert het een wolf/wolven alleen om (hopelijk) mijn perceel over te slaan. Wat dus eigenlijk inhoudt dat ik ze naar iemand anders stuur.

Ik vind het complete waarzin hoe we in Nederland gedwongen worden met wolven om te gaan.

Vorige week is er een man aangevallen door twee wolven. In Italië. De man ligt in het ziekenhuis en zijn hond gaat het waarschijnlijk niet redden. Iemand post daar ook hier een link van. Reactie? Nul! Men gaat door met discussiëren over allerlei randzaken. En dat frustreert mij eigenlijk nog het allermeest van de hele situatie rond wolven in Nederland.

kuenen

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:35

Het Europese parlement heeft vóor gestemd om aanpassing van de beschermde status van de wolf. Gelukkig! Maar voor de lidstaten zijn ook nu al mogelijkheden om de wolvenproblematiek aan te pakken, zie bijgevoegde brief van de voorzitter van de Europese Commissie. Moeten onze beleidsmakers alleen nog even tot zich laten doordringen! Afbeelding
]

kuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:38

Afbeelding