Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:49

Het is af en toe niet in te schatten wat ze bedoelen met de prijsklasse. Ik vind tot 10K normaal, daarboven vind ik het toch wel al hoog.

Ik heb zelf m'n budget verhoogd naar 8k ipv 6, zodat ik toch wat meer keuze heb qua zoektocht. Vroeg er net eentje om de vraagprijs, 5,5 en dan denk ik "koopje". Slaat eigenlijk helemaal nergens op. Vind 8k ook echt geen verkeerd budget, maar toch valt er nog steeds heel veel weg. En dan kijk ik nog naar pony's...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 23:16

Ik denk niet dat ik m ga bezichtigen. Is een kleine Lusitano en staat in België.
Ik weet niet zeker of hij groot genoeg is voor mij en dan is BE een best eind rijden om dat uit te proberen :D

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 07:48

MARAAAA schreef:
hoi allemaal ik heb een vraagje toen ik voor het laatst vroeg aan iemand hoeveel ze voor de pony wou hebben (er stond bij lage tot normale prijsklasse) antwoorde ze met tussen de 15k en 20k mag je hem hebben :o nu was dat natuurlijk VER buiten mij budget hierdoor ben ik gaan twijfelen wat nu ongeveer de vraagprijs is van de prijsklasses ik dacht zelf
lage prijsklasse: tot 2500 euro
normale prijsklasse: 2500-7500
hooge prijsklasse: alles boven 7500
maar wat is het nou echt :o hebben jullie een idee

Ik ben inmiddels geslaagd en heb sneller dan verwacht weer een nieuw paard erbij :) (een 3 jarige haflingermerrie). Die prijsklassen hangen heel erg van het ras af en van wat je nieuwe paard moet kunnen. Ik vind het ook heel lastig dat er vaak geen vraagprijs genoemd wordt. Dat maakt het lastig oriënteren wat paarden waard zijn of wat normale prijzen zijn.

Ik heb veel gereageerd op advertenties om naar de VP te vragen. Lijkt me niet zo leuk voor de verkoper maar je moet ergens je info vandaan halen… Ik heb ook met haflingerfokkers gebeld om te informeren hoe de prijzen bij hen liggen. Zo heb ik een beeld gekregen van wat ‘normaal’ is. Succes!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 08:43

Als je een Fjord zoekt kun je het beste op de FB pagina ' Fjorden zoeken baas' rondkijken, dan krijg je een beeld van de markt :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 08:54

Gefeliciteerd Bella! Leuk

3 jarigen krijg ik best veel aangeboden, maar sta al zolang een soort van aan de zijlijn door pech met voorgaande paarden, dat ik ze graag wat ouder heb nu, zodat ik zonder zorgen voor overbelasting een volle les of goede bosrit kan maken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:15

Ik snap dat niet vermelden van de vraagprijs nooit zo goed… en dan erbij zetten dat als alleen naar de vraagprijs gevraagd wordt er niet gereageerd wordt :+ tja sorry ik ga geen uitgebreid verhaal sturen als blijkt dat paard 2x boven mijn budget ligt en zoals jullie ook zeggen, het is tegenwoordig niet in te schatten

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:34

idd Maarte_M, Ik kijk ook nog steeds rond op de verkoopsites (nog iets te vroeg voor mij, maar om een beetje een idee te krijgen) en dat valt me ook op. Bij zovelen staat er geen vraagprijs bij, waarom niet? bij sommigen kan ik uiteraard wel inschatten dat die ver buiten budget vallen, maar vaak heb ik ook geen idee.
Moet je daar weer allemaal berichtjes heen gaan sturen, en het heeft ook geen zin om te komen kijken of zelfs maar te informeren als het dier toch ver buiten mijn budget valt. Ik vind het zo'n tijdsverspilling voor beide partijen.
Ik snap de gedachtengang erachter ook niet zo goed?
Je weet toch welk bedrag je ingedachten hebt? of hangt dat af van diegene wat zich meldt ofzo?
Geef een vraagprijs aan (en met een vraagprijs denk ik altijd heel ouderwets dat er nog wel wat te handelen valt, dus zet er iets bovenop) en dan is het toch duidelijk :j

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:47

Hoi allemaal,
Ik volg dit topic al een tijdje. Niet omdat ik opzoek ben naar een paard, maar omdat mijn merrie te koop staat. En wie weet is er wel iemand op zoek naar iets waarbij ze past. :)
Ik heb haar nu niet meer op internet staan, maar toen ze er nog op stond had ik er ook geen vraagprijs bij staan. De reden; omdat ze in training staat en naar mate ze verder wordt opgeleid de vraagprijs omhoog gaat. Ik heb voor nu een bedrag in mijn hoofd, maar als ze straks Z klaar of uitgebracht is, veranderd die prijs.
Ik vind het ook heel vervelend als iemand alleen de vraagprijs vraagt, maar ik snap het wel heel goed. Als het niet binnen budget past, dan houd het al snel op. Dus ik heb me er bij neergelegd dat mensen daar naar vroegen.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:53

Yvk schreef:
Hoi allemaal,
Ik volg dit topic al een tijdje. Niet omdat ik opzoek ben naar een paard, maar omdat mijn merrie te koop staat. En wie weet is er wel iemand op zoek naar iets waarbij ze past. :)
Ik heb haar nu niet meer op internet staan, maar toen ze er nog op stond had ik er ook geen vraagprijs bij staan. De reden; omdat ze in training staat en naar mate ze verder wordt opgeleid de vraagprijs omhoog gaat. Ik heb voor nu een bedrag in mijn hoofd, maar als ze straks Z klaar of uitgebracht is, veranderd die prijs.
Ik vind het ook heel vervelend als iemand alleen de vraagprijs vraagt, maar ik snap het wel heel goed. Als het niet binnen budget past, dan houd het al snel op. Dus ik heb me er bij neergelegd dat mensen daar naar vroegen.

Dat snap ik wel, maar zet er dan bijvoorbeeld een indicatie bij en vermeld dan evt. dat de prijs stijgt naar niveau. Het is heel handig om te weten dat als ik een budget van 8000 heb, betreffende paard bijv. > €15.000 kost. of prijsklasse 15k-20k of iets dergelijks. Scheelt werk zou ik zeggen, voor beide partijen. en zo hoef je geen precieze prijs te noemen.
Laatst bijgewerkt door Rochiril op 08-05-25 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:54

Ik snap wel dat je dat vervelend vindt Yvk, anderzijds vind ik het ook zeer vervelend dat er bijna nergens een prijs bij staat.

Ik zoek een maatje voor het leven, en of een brave pony voor de kinderen. De prijzen lopen zo enorm uit een. 9 van de 10 keer staat er geen prijs bij, en iedere keer weer een heel verhaal waarom de pony je aanspreekt. En dan krijg je een totaal ander budget terug dan dat je hebt. Zet er een marge neer zou ik zeggen en benoem het feit dat ze duurder wordt naarmate ze meer getraind wordt.

Ik snap echt wel dat ze duur zijn, maar bijna iedere 20+ jarige die ik tegenkom waar geen prijs bij staat kost tussen de 3000 en 5000, dat vind ik gewoon echt te veel voor een pony van 20+, en ook zonde van mijn tijd en energie.

Want ik heb gemerkt, dat ik een nieuwe pony uitkiezen, helemaal niet leuk vind -O-
Misschien ook door de omstandigheden, maar het voelt voor mij een beetje als een wedstrijd. Je moet maar net geluk hebben dat je überhaupt mag komen kijken, want men staat hoe gek ook, in de rij voor deze pony's hoe duur ze ook zijn.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:57

Is dat zo ja? Mij valt juist op dat ik veel paarden en pony's maar tegen blijf komen. Zeker in de recreatieve markt zeg maar.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:58

Yvk schreef:
Hoi allemaal,

Ik vind het vooral gek dat de prijs omhoog gaat terwijl het paard al te koop staat. Even ervan uitgaande dat je een paard normaliter geen jaren te koop hebt staan.

Als niemand het paard nu wilt kopen voor dat bedrag betekent het dat de prijs te hoog is en kan een paar maanden training het paard hoogstens aantrekkelijker maken voor een eventuele koper voor diezelfde prijs. Anders blijf je jezelf maar de markt uit prijzen en het is ook echt niet in je voordeel als mensen een paard maanden te koop zien staan.

Edit: Ik denk dat het financieel voordeliger is het paard nu te verkopen met een prijs waarvoor het paard verkoopt dan onwijs veel geld in training te steken.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 08-05-25 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:59

Nou wat Saul zegt inderdaad, of noem gewoon x bedrag, maar wordt hoger naarmate de training vordert of zo. Ik heb bij mijn zoektochten alles waar geen prijs bij staat laten staan, daar doe ik geen moeite voor om dat na te moeten vragen. Vul gewoon het veld in of zet een indicatie neer in de omschrijving. Vind dat op marktplaats ook altijd zo irritant "prijs zie omschrijving" en dan staat er in de omschrijving niks over de prijs :?

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 10:00

Saul schreef:
Ik snap wel dat je dat vervelend vindt Yvk, anderzijds vind ik het ook zeer vervelend dat er bijna nergens een prijs bij staat.

Ik zoek een maatje voor het leven, en of een brave pony voor de kinderen. De prijzen lopen zo enorm uit een. 9 van de 10 keer staat er geen prijs bij, en iedere keer weer een heel verhaal waarom de pony je aanspreekt. En dan krijg je een totaal ander budget terug dan dat je hebt. Zet er een marge neer zou ik zeggen en benoem het feit dat ze duurder wordt naarmate ze meer getraind wordt.

Ik snap echt wel dat ze duur zijn, maar bijna iedere 20+ jarige die ik tegenkom waar geen prijs bij staat kost tussen de 3000 en 5000, dat vind ik gewoon echt te veel voor een pony van 20+, en ook zonde van mijn tijd en energie.

Want ik heb gemerkt, dat ik een nieuwe pony uitkiezen, helemaal niet leuk vind -O-
Misschien ook door de omstandigheden, maar het voelt voor mij een beetje als een wedstrijd. Je moet maar net geluk hebben dat je überhaupt mag komen kijken, want men staat hoe gek ook, in de rij voor deze pony's hoe duur ze ook zijn.

Ja vreselijk is het, en ik heb idee bij ponies meer dan paarden. Ik heb bijna 4 jaar geleden ook gezocht naar een pony, wat een ramp was dat. Dat wat beviel op papier en binnen budget viel, moest je dezelfde dag dat de advertentie online kwam reageren en beter nog erheen gaan, om een kans te maken.
Ik heb uiteindelijk een 2 jarige New Forest gekocht op de gok dat deze braaf was, gok heeft goed uitgepakt, braver en eerlijk kan ze niet zijn. Maar ook toen was het al verschrikkelijk en schrikbarende prijzen voor papierloze simpele ponies zonder ervaring of met een stapel problemen -O-

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 10:01

Yvk schreef:
Hoi allemaal,

Maar als je als koper geen idee hebt wat de vraagprijs is heeft het toch weinig zin om meteen verdere vragen te stellen?
Zet er idd dan een prijsindicatie bij, dan heb je daar geen 'last' van.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 10:02

denisesilver schreef:
Nou wat Saul zegt inderdaad, of noem gewoon x bedrag, maar wordt hoger naarmate de training vordert of zo. Ik heb bij mijn zoektochten alles waar geen prijs bij staat laten staan, daar doe ik geen moeite voor om dat na te moeten vragen. Vul gewoon het veld in of zet een indicatie neer in de omschrijving. Vind dat op marktplaats ook altijd zo irritant "prijs zie omschrijving" en dan staat er in de omschrijving niks over de prijs :?

Ja daar zijn er ook nog massa's van inderdaad, zie omschrijving? en dan staat er niks in of de vermelding, of iets in de richting van normale/hogere prijsklasse, wat mij nog niks zegt, want ik heb het idee dat dat nogal persoonsgebonden is :')

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 10:15

Rochiril schreef:
Saul schreef:

Ja vreselijk is het, en ik heb idee bij ponies meer dan paarden. Ik heb bijna 4 jaar geleden ook gezocht naar een pony, wat een ramp was dat. Dat wat beviel op papier en binnen budget viel, moest je dezelfde dag dat de advertentie online kwam reageren en beter nog erheen gaan, om een kans te maken.
Ik heb uiteindelijk een 2 jarige New Forest gekocht op de gok dat deze braaf was, gok heeft goed uitgepakt, braver en eerlijk kan ze niet zijn. Maar ook toen was het al verschrikkelijk en schrikbarende prijzen voor papierloze simpele ponies zonder ervaring of met een stapel problemen -O-

Ik herken dit ook van mijn pony (welsh cob) zoektocht. Ook dat snelle reageren en beslissen want anders zijn ze weg. Niet mij ding, maar gelukkig uiteindelijk via via gelukt.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 10:25

Om haar in training te zetten is mijn keuze. Ik denk dat het wel loont om haar hoger op te laten leiden. Maar zo ziet iedereen dat op zijn/haar manier.

Ik snap de frustratie wel als er geen vraagprijs bij staat. En snap het ook zeker dat je niet om meer info gaat vragen als je niet weet of het binnen je budget past.
Daarom heb ik er ook niet vervelend of moeilijk over gedaan als iemand alleen de vraagprijs vraagt. Maar de tip om een prijs range neer te zetten vind ik wel een goede. Dan is er in ieder geval een idee of het past of niet.

Edit: typfout

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 10:43

denisesilver schreef:

Lokkertje om de adv te lezen....voelt voor mij al principieel om niet te reageren. Ik doe ook geen moeite om prijs op te vragen. Ben gewoon duidelijk.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 10:50

Ik snap wat jullie zeggen, ik doe geen moeite om de prijs te vragen en of te reageren.

Maar ligt het aan mij, of is het aanbod gewoon echt laag?

Oke ik zoek een speld in de hooiberg wat een Welsh cob betreft, maargoed, deze heeft geen haast en moet echt goed voelen.

Daarnaast zoek ik een A pony (en ja mijn voorkeur heeft natuurlijk een Welsh mountain pony :o maar die zijn er veel in NL) maar hetgeen wat aangeboden wordt vind ik niet geweldig hoor, en de paar leuke die er tussen zitten die zijn dus in no time weg.

Vandaar dat ik dus ben gaan kijken naar wat oudere pony's, maar ook die zijn rete duur, en bijna allemaal zo weg! Echt schiet mij maar lek hoor.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 10:54

Als ik iets verkocht, had ik er een prijscategorie bijstaan, dat werkt best heel prima. Ik vind vooral die advertenties waar dan geen prijs bij staat en dan in de tekst staat, op berichten met alleen vraagprijs wordt niet gereageerd, hilarisch. :') ja echt hoe dan.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 11:16

MARAAAA schreef:
ik zoek een fjord <3

Er is een fb pagina: fjorden zoeken baas, daar kan je ook een zoekertje op zetten.

maar misschien weet iemand hier ook wel wat. Wat zoek je precies?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 11:41

Ik vind het aanbod ook karig hoor.
Toen ik nog niet echt op zoek was, zag ik tig potentiële kandidaten en nu amper iets.

Ben al wel buiten mijn zoekprofiel aan het kijken (ietsje groter, ietsje ouder, een schimmel :D ), maar dat levert niet concreet iets op.

Al een paar leuke dieren gezien, waarbij de eigenaar niet reageert op mijn echt nette berichten en een telefoonnummer is er niet, dus dan houdt t wel op helaas.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 11:46

Hier ook.op zoek, ook zo n moeilijke; zeer braaf, ook op buitenrit. Vanaf 1.55 als breed is want ik ben niet klein.
Omdat zulke paarden zo moeilijk te vinden zijn heb ik de leeftijdsgrens al opgeschoven en niet te kritisch op bemerkingen of aandoeningen. Komt aan huis te staan in kleine gemengde kudde op paddock paradise, 24/7 buiten
Zag leuke Groninger merrie op marktplaats maar daar zijn toch teveel onduidelijkheden die via facebook naar boven kwamen en vervolgens verwijderd werden en niet toegelicht. Dat voelt niet fijn.
Gisteren een Gelderse ruin gezien, echt in een uur op gereserveerd, zo snel kan ik niet!
Ik denk dat ik maar een gezocht advertentie op.moet stellen.

Wat vinden jullie dat daar voor info in moet staan? En is facebook dan de beste plek?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 11:55

Symke, ik denk dat we concurrenten van elkaar zijn :D
Er zijn verschillende FB groepen waar paarden aangeboden worden. Daar kan je natuurlijk ook een zoekertje plaatsen.