Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 18:33

Wat zou jij daarvoor een redelijk openingsbod vinden, Dees? Voor mij zou 6500 gevoelsmatig nog wel oké zijn, ervanuitgaande dat je dan ergens tussen de 7000-7500 uitkomt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 18:38

Hangt er een beetje vanaf hoe je erin staat.
Als je bij de verkoper op het erf staat en je hebt een oprecht verhaal, is er wellicht iets mogelijk.
Maar als je 7-7,5K te besteden hebt en je hoopt daar op uit te komen, waarom dan niet gewoon beginnen met 7K? Is een stuk vriendelijker naar de verkopende partij toe en .... dat handje klappen doe je maar op een koeienmarkt. 7K bij een vp van 8K is nog altijd 12,5% van de prijs af willen hebben. Dat is veel.

Een verkoper beledigen is de beste werkwijze om niet meer te mogen kopen. Als je alleen maar uit zuinigheid 6,5K wilt bieden terwijl je financieel echt dichter bij de vp kunt eindigen en het dier je dat geld ook waard is, loop je alleen maar risico op een nare onderhandeling, die zelfs als de deal niet afketst, altijd een zure nasmaak zal hebben. Zo zonde.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 18:57

Ik word hier zo moe van. Het is me echt niet gegunt. Ik had besloten bij de pony te gaan kijken die mensen hier ook aanraadde. Was 2 uur rijden, nou ja ver maar oké voor zo’n leukerd nog een keertje dan. Ik toets nu net het hele adres in: 2.45u rijden ;( schijnbaar zijn er 2 dezelfde plaats namen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 18:59

Onderhandelen is ook gewoon een vak apart. Kun je zo niks over zeggen. Heb de vraagprijs ook wel eens zonder morren betaald als ik het paard het waard vond.

En ik kan om 100 euro er een laten staan als ik het idee heb dat de eigenaar een oneerlijk prijs vraagt. Kan je van te voren niks over zeggen :+

Ik moest gister met de trailer heen en weer naar Dokkum, 9 uur weg, 6 uur in de avond terug( maar wel even gaan lunchen in Harlingen :+ ) . Je moet er maar gewoon een dagje van maken xSXWx , is er niet nog 1 daar in de buurt, dat je er 2 kan bekijken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 19:54

Dees schreef:
Als je bij de verkoper op het erf staat en je hebt een oprecht verhaal, is er wellicht iets mogelijk.
Maar als je 7-7,5K te besteden hebt en je hoopt daar op uit te komen, waarom dan niet gewoon beginnen met 7K? Is een stuk vriendelijker naar de verkopende partij toe en .... dat handje klappen doe je maar op een koeienmarkt. 7K bij een vp van 8K is nog altijd 12,5% van de prijs af willen hebben. Dat is veel.

Een verkoper beledigen is de beste werkwijze om niet meer te mogen kopen. Als je alleen maar uit zuinigheid 6,5K wilt bieden terwijl je financieel echt dichter bij de vp kunt eindigen en het dier je dat geld ook waard is, loop je alleen maar risico op een nare onderhandeling, die zelfs als de deal niet afketst, altijd een zure nasmaak zal hebben. Zo zonde.

Ben ik wel met je eens hoor Dees. 10% is wel de max als er geen tussenhandelaar tussen zit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 19:56

ruitje schreef:
Ik moest gister met de trailer heen en weer naar Dokkum, 9 uur weg, 6 uur in de avond terug( maar wel even gaan lunchen in Harlingen :+ ) . Je moet er maar gewoon een dagje van maken xSXWx , is er niet nog 1 daar in de buurt, dat je er 2 kan bekijken?

Ja als ik paarden ga kijken, zorg ik er meestal voor dat ik er meer te zien heb in de buurt.
Al geldt dat niet voor de laatste jaren. Altijd geslaagd bij dezelfde fokker :D :D

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 20:29

Babootje schreef:
Kiwiaa schreef:
Maar ja ik heb hier al op verschillende paarden gereageerd (die in BE/NL staan) en het is elke keer afwachten wat voor prijs ze erop plakken. Sommige denk ik ok 15K, misschien 20, lief paard, kan kindje op, maar heeft gewoon echt geen gangen. Ha 35K, oke dan. Of dan een andere, die heeel netjes was aangereden maar wel nog erg groen, fijne gangen, waar ik dan ook eerder 15K had geschat, 8K. Vandaar.. ik zie er soms echt geen lijn in :+ Zal ook wel voor een deel aan mijn kunde/kennis liggen, maar ik zie wel het verschil tussen een dribbelig dik ponytje dat alle kanten op maait en eentje die gemakkelijk en ruim door de piste loopt, om het stom te zeggen :+

Ja hier in BE/NL is het soms echt wat de gek ervoor geeft. De paarden die het echt niet waard zijn blijven heus wel staan. Ik vind de sportpaardenmarkt wat makkelijker in te schatten dan de recreatiepaardenmarkt. Daar geldt vooral wat de gek ervoor geeft naar mijn indruk.

Ik vind dit altijd wel een leuke site om een vergelijkend warenonderzoek te doen. Daar zie je in het algemeen hoeveel het scheelt dat een paard beleerd is of niet. Bij PRE's moet je altijd opletten dat ze niet te hectisch lopen en niet teveel maaien. Een beetje is niet zo erg maar ik zie er zoveel die in een smalle straat alle deuren openschoppen bij wijze van spreken.
https://www.ehorses.nl/search?dum=dum&v ... =9&seite=2

ha, ja ik was begonnen met daar op te kijken maar kreeg wel vaak te horen dat dat nogal louche is. Ook zag ik paarden te koop staan die helemaal niet van die persoon waren enzo met een totaal andere vraagprijs, dus heb dat maar snel links laten liggen. Maar mss nog eens een poging wagen om beter idee te krijgen van wat er nu allemaal gevraagd wordt.

Trouwens verder wat vraagprijs en onderhandelen betreft, ik heb bv. weet van een paard dat voor 25K geadverteerd werd, en voor 15K mocht vertrekken. Dan voel je je toch super dom als je dat hoort nadat je akkoord bent gegaan met een bedrag tot -10% van de vraagprijs? dat zou dan 22,5K zijn. Vandaar ik vind het echt een rare wereld en ik krijg er gewoon geen hoogte van. -O- Dat ene paard dat voor mijn neus verkocht werd, vroeg de eigenaar voor mij rond de 10K voor, maar zag dat hij nadien ook reageren op iemand die een paard zocht tussen de 3-4K }:0

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 20:35

Babootje schreef:
Dees schreef:

Ben ik wel met je eens hoor Dees. 10% is wel de max als er geen tussenhandelaar tussen zit.

Als een paard 5k waard is, kan er gevraagd worden waar ze zin in hebben, maar iemand met een gezonde kijk op zaken zal daar geen 10k voor neertellen, zelfs een snelle handelaar in de huidige markt niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 20:45

Als jij een paard ziet waarvan jij vindt dat het slechts een 50% van de vp waard is, besef dat dit slechts jouw mening is. Dan houd je je mond, bied je je veel prijs niet maar verlaat gewoon respectvol het erf.

De verkoper bepaalt de prijs waarvoor hij wil verkopen. Het is helemaal niet gezegd dat het dier dat geld dan ook waard is of moet zijn. In de ogen van de verkoper is die dit wel.
Als het dier daarmee niet verkocht raakt, is een probleem voor de verkoper. Die leert dat dan vanzelf wel en heeft jou daar echt niet voor nodig.

Jou klinkt persoonlijk,ik bedoel hiermee een willekeurige kijker in het algemeen.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 22:03

Pfff -O-

Mijn paard is verkocht, wordt morgen ook opgehaald. Ik helemaal in de veronderstelling dat alles nu natuurlijk klaar zou zijn.

Ik neem vandaag contact op met mijn vriend/tolk om terug te bellen naar de fokker waar ik mijn nieuwe paard had gereserveerd. Heeft hij m dus al verkocht -O- .

Hij had ondertussen wel nog andere die voor mij geschikt zijn, maar jullie raden t al. Te duur natuurlijk..

Omdat ik die vriend/tolk wel heel erg vertrouw en dus bij die fokker wil blijven ben ik nu echt aan t twijfelen..
1 een paard zoeken wat ik bij de pony kan zetten zodat ze niet alleen staat en wachten tot we weer gespaard hebben. Al gaat dat toch zeker een maand of anderhalf zijn want de bedragen van nu zijn flink omhoog

2 ik weet niet of ik zoveel geld wil uitgeven aan een paard. Zou ik mijn eisen moeten veranderen en eens moeten vragen voor een merrie of een veulen.. ipv een bereden en beleerd in de koets ruin..

Pff ik kan weer aan t piekeren hoor. Wij hebben ook altijd alle pech van de wereld |(

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 22:10

jojoni zit ook niet mee :(:)

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 22:36

Ik vraag me af… Hoe lang staat een paard in de prijsklasse van 25.000 te koop? Ik zie een leuk paard en weet dat het al zeven maanden te koop staat. Mijn gevoel zegt dan dat er iets is… Of ben ik nu voorbarig?

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 22:42

ach jee jojoni :( dat is balen zeg. Zo jammer dat hij je daar niet van op de hoogte had gehouden... Het is echt een vervelende tijd om nu een paard te kopen :(:) Je vindt je maatje wel. Eventueel is bijsparen wel nog een optie maarja ik snap het gevoel van 'wil ik wel zoveel uitgeven voor een paard' 100% hoor.. het is maar een hobby en het kan ook een been breken of koliek krijgen.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 23:12

Pff het zit me inderdaad niet mee. Mijn man zegt altijd 'als wij in een vliegtuig stappen, hebben we de pech dat t neerstort'. Dit is dus weer zo'n gevalletje..

Kiwiaa schreef:
ach jee jojoni :( dat is balen zeg. Zo jammer dat hij je daar niet van op de hoogte had gehouden... Het is echt een vervelende tijd om nu een paard te kopen :(:) Je vindt je maatje wel. Eventueel is bijsparen wel nog een optie maarja ik snap het gevoel van 'wil ik wel zoveel uitgeven voor een paard' 100% hoor.. het is maar een hobby en het kan ook een been breken of koliek krijgen.

Inderdaad dat laatste. En eigenlijk wil ik t ook wel uitgeven. Als ik t eerder had geweten of als hij eerlijk had gezegd dat hij niet zolang zou reserveren had ik mijn huidige waarschijnlijk ook niet zo goedkoop weg laten gaan. Maar goed, dat zijn gedane zaken.
Belangrijker is nu om te beslissen wat ik nu doe. Want de pony staat natuurlijk alleen vanaf morgen..

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 11:03

Luzerna schreef:
Ik vraag me af… Hoe lang staat een paard in de prijsklasse van 25.000 te koop? Ik zie een leuk paard en weet dat het al zeven maanden te koop staat. Mijn gevoel zegt dan dat er iets is… Of ben ik nu voorbarig?

Goede vraag, was ik ook wel benieuwd naar. Ik denk dat 25.000 toch een prijsklasse is dat je als verkoper dan weer wel wat geduld moet hebben...

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 11:07

xSCWx schreef:
Ik word hier zo moe van. Het is me echt niet gegunt. Ik had besloten bij de pony te gaan kijken die mensen hier ook aanraadde. Was 2 uur rijden, nou ja ver maar oké voor zo’n leukerd nog een keertje dan. Ik toets nu net het hele adres in: 2.45u rijden ;( schijnbaar zijn er 2 dezelfde plaats namen

Ah, ja.. ik heb zelf altijd gezegd max. 3 uur, maar snap dat je het een eind vindt, haha. Misschien dat je kunt overleggen dat je gelijk een trailer meeneemt? Heb ik bij mijn paard ook gedaan.
Ga je nog wel kijken of laat je het nu?

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 11:11

Caboby schreef:
Luzerna schreef:

Goede vraag, was ik ook wel benieuwd naar. Ik denk dat 25.000 toch een prijsklasse is dat je als verkoper dan weer wel wat geduld moet hebben...

Het punt is dat ik andere paarden in die prijsklasse ook snel weg zie gaan… Ik vind het gewoon moeilijk en ga twijfelen: wat zien anderen wat ik niet zie…

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 11:20

Caboby schreef:
Luzerna schreef:

nee hoor... zie ze hier voor meer dan het dubbele binnen een week weg zijn met meerdere kijkers :P
De markt is bizar op dit moment, 'leuk' als verkoper, lastig als koper.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 14:29

jojoni schreef:
Pfff -O-

Mijn paard is verkocht, wordt morgen ook opgehaald. Ik helemaal in de veronderstelling dat alles nu natuurlijk klaar zou zijn.

Ik neem vandaag contact op met mijn vriend/tolk om terug te bellen naar de fokker waar ik mijn nieuwe paard had gereserveerd. Heeft hij m dus al verkocht -O- .

Hij had ondertussen wel nog andere die voor mij geschikt zijn, maar jullie raden t al. Te duur natuurlijk..

Omdat ik die vriend/tolk wel heel erg vertrouw en dus bij die fokker wil blijven ben ik nu echt aan t twijfelen..
1 een paard zoeken wat ik bij de pony kan zetten zodat ze niet alleen staat en wachten tot we weer gespaard hebben. Al gaat dat toch zeker een maand of anderhalf zijn want de bedragen van nu zijn flink omhoog

2 ik weet niet of ik zoveel geld wil uitgeven aan een paard. Zou ik mijn eisen moeten veranderen en eens moeten vragen voor een merrie of een veulen.. ipv een bereden en beleerd in de koets ruin..

Pff ik kan weer aan t piekeren hoor. Wij hebben ook altijd alle pech van de wereld |(

Wat een pech voor jou zeg.Eerlijk gezegd had ik dat al wel een beetje verwacht toen je schreef dat je er ergens een had gereserveerd.In de huidige markt is alles meteen weg. Maar,niet getreurd,die was dus niet voor jou bestemd maar een andere zal dat wel zijn.Gewoon weer op zoek!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 14:31

Caboby schreef:
Luzerna schreef:

Ik vind dat echt belachelijk duur en lijkt me logisch dat die langer te koop staat voor dat bedrag.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 15:10

je kan niet zeggen dat iets belachelijk duur is... ligt aan het paard denk ik.
Kijk de prijzen zijn inderdaad gestegen, maar bij ons op stal gaan ze met regelmaat voor veel meer dan dat weg.
Een gezond en braaf GP paard die altijd boven de 70% loopt ga je gewoon niet voor minder vinden.
Dus duur... voor een normale groene wel ja, voor een zoals boven beschreven door mij, dan weer niet :D
Die wil ik wel hebben hoor voor 25k :+

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 15:13

Ik denk nu wel niet dat iemand hier op zoek is naar een bevestigd GP paard, maar kan mis zijn. :o

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 15:17

Kiwiaa schreef:
Ik denk nu wel niet dat iemand hier op zoek is naar een bevestigd GP paard, maar kan mis zijn. :o

Het was een algemene zin toch... dat 25k belachelijk duur is? Ik geef het persoonlijk ook niet uit, maar genoeg die het wel doen.

en waarom zou zoeken naar een schoolmaster oid niet kunnen, zo gek is dat imo niet.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 15:22

Op zich niet, maar ik zie hier voornamelijk mensen die een recreatief paardje zoeken, of een fijn paard voor basissport. En in dat opzicht is 25K nog altijd wel heel veel geld. Denk dat Anjali ook meer daarop doelde, naar welke zoekertjes hier voorbij komen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 15:23

Oh ja dat kan, dan haal ik het inderdaad door elkaar met het andere zoek topic, daar is het wat breder.