Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:41

Ik ben helemaal klaar met de sport.
Heb jaren wedstrijden gereden maar ik vind er geen hol meer aan.
En wat is goed. Goed is dat je fijn net elkaar kan communiceren, of dat nou bij A of bij K is…ach
Dat er veilig een vrachtwagen langs kan denderen vind ik ook wel een goede test of het wel goed zit :D

Misschien dat ik me op ga geven voor een caprilli cursus maar twijfel een beetje omdat ik nog steeds niet zeker ben of ze alle kleuren wel kan zien.
Zolang ik erop zit gaat het wel goed met balken maar als ze los loopt dan is het net mikado en breekt ze echt vrijletterlijk haar nek erover.
Misschien gewoon proberen en dan kan ik altijd nog stoppen (zijn maar 6 lessen).

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:03

Babootje schreef:
fransje23 schreef:
Ik doe veel overgangen, rijd figuren, maak voltes groter en kleiner, werk met pionnen, die balkjesles. Vaak begin ik het werk in de bak aan de hand of longeren of echt sbw, travers, renvers achterwaarts en wijken.

Springen doen we, nog, niet.
Laatste poging ging Joya in draf over 50 cm en ik durfde niet uit te proberen wat ze bij 60 cm zou gaan doen. :')


Heb je dan niet zoiets van: Ik rijd een keer een wedstrijd als toets of ik het allemaal goed doe?


Nee, wat zou het oordeel van een jury toevoegen? Ik heb regelmatig kantinedienst tijdens dressuurwedstrijd, van B tot subtop, en het kriebelt werkelijk nooit. :+

Ik heb meer vertrouwen in mijn instructeur en eigen kennis en gevoel dan in sommige juryleden.
Al zijn er wel een paar die ik bij twijfel zou kunnen vragen eens mee te kijken of denken. Maar dat kan gewoon op stal of bij de club hoef ik geen proef voor te rijden.

Is die caprilli cursus net zoiets als de balkjesles? Balkjesles is een wat simpele naam, in het duits is het stangenarbeit, maar de patronen zijn goed uitgedacht en best ingewikkeld.
Ik denk bij caprilli aan oude proevenboekjes en bixiewedstrijd. :D

Dit is https://m.facebook.com/watch/?v=600142821159690&_rdr een voorbeeld van een patroon wat we lopen in de balkjesles. Ik ben dit natuurlijk niet :D

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:10

Wat ik ook een mooie test qua gehoorzaamheid vind is om een hek, met palletje, open te maken, open te houden tot de groep erdoor is en weer netjes te sluiten, zonder af te stappen. Dan moet je voorwaarts, zijwaarts, achterwaarts, halthouden en netjes stil blijven staan!

Heb ons overigens wel opgegeven voor een WE-clinic. Dat is voor een groot deel toch praktisch toegepaste dressuur. :)

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:15

Fransje, ja de echte „ouderwetse“ caprilli uit de gele en blauwe proevenboekjes waar je tijdens een dressuurproef sprongetjes moet maken en balkjes moet lopen.
In Duitsland nog altijd heel actueel.

Balkenles heet bij ons meestal gymnastic kurs en is weer veel meer op handigheid van het paard gericht (afstanden zien en zo). Dat doe ik haar (nog) niet aan, we hebben al een dikke schieffel door creatief met balken helaas. In galop gaat ze er vaak letterlijk op staan en dat is dood eng.

WE wil ik ook graag proberen maar het lesmens hier in de buurt is echt een heks. Grof tegen paarden en verschrikkelijk naar in de omgang.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:28

Wat dat betreft is Duitsland erg traditioneel maar dat is niet per definitie slecht.

De balkjes in galop vind Joya ook erg moeilijk. Ze doet alleen de eerste balk en doet de rest in draf Daar is nog werk aan de winkel, maar ze gaat er gelukkig op staan. In draf gaat het wel goed en ze neemt nu ook "de puntjes" steeds beter.
Meeste paarden vinden het erg leuk om te doen en worden ook erg enthousiast.

MirandaMalik

Berichten: 9908
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:29

Nou een jury zou voor mij ook weinig toe te voegen hebben, ik zie nog veel te vaak dat mensen punten krijgen voor dingen die ik tenenkrommend aanzie. :=

Ja Fransje je doet al zoveel leuke dingen, ik zal wel eerder vermaakt zijn. :D
Ben natuurlijk ook al bijna bejaard dus ben al tevreden als ik erop ben gekomen. _O-

Sizzle dat is ook leuk!
Moet ze ook echt kleuren zien dan, ik heb gewoon houtkleur balken maar er verandert denk ik niet veel als ze pimpelpaars zijn?

Babootje

Berichten: 26627
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:32

fransje23 schreef:
Ik doe veel overgangen, rijd figuren, maak voltes groter en kleiner, werk met pionnen, die balkjesles. Vaak begin ik het werk in de bak aan de hand of longeren of echt sbw, travers, renvers achterwaarts en wijken.

Springen doen we, nog, niet.
Laatste poging ging Joya in draf over 50 cm en ik durfde niet uit te proberen wat ze bij 60 cm zou gaan doen. :')


Babootje schreef:
Heb je dan niet zoiets van: Ik rijd een keer een wedstrijd als toets of ik het allemaal goed doe?


fransje23 schreef:
Nee, wat zou het oordeel van een jury toevoegen? Ik heb regelmatig kantinedienst tijdens dressuurwedstrijd, van B tot subtop, en het kriebelt werkelijk nooit. :+

Ik heb meer vertrouwen in mijn instructeur en eigen kennis en gevoel dan in sommige juryleden.
Al zijn er wel een paar die ik bij twijfel zou kunnen vragen eens mee te kijken of denken. Maar dat kan gewoon op stal of bij de club hoef ik geen proef voor te rijden.


Ik wil niet banketstaaf doen en zeker niet beweren dat het in jouw geval zo is. Maar op het moment dat een beoordeling tijdens meerdere "echte" wedstrijd op een bepaald niveau heel erg afwijkt van wat jij zelf denkt en voelt en jouw instructrice vindt; denk je dan dat je op de goede weg zit, qua training en niveau van je paard?
In het land der blinden is eenoog koning natuurlijk. Zijn je schouder binnenwaarts, travers en renvers ook werkelijk uitgevoerd zoals ze moeten worden uitgevoerd?
Ik wil de proeven van ons hier best wel laten zien plus het filmpje en wat je dan ziet is (alhoewel best streng gejureerd) kloppen de opmerkingen wel. Dat geeft ons juist de drive om nog meer te verbeteren. En we trainen naar M niveau maar zijn daar nog zeker niet.
Een dressuurproef zegt overigens niets over de methode die je volgt om daar te komen. Het is het beeld van het moment. Ik vind het juist erg waardevol om te weten waar je aan moet werken en daar naartoe te trainen op een manier die voor paard en ruiter ook fijn kan zijn. Die uitdaging van steeds een stapje verder komen, maakt het trainen in de bak dus interessant.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 15-02-22 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26627
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:35

fransje23 schreef:
Heb ons overigens wel opgegeven voor een WE-clinic. Dat is voor een groot deel toch praktisch toegepaste dressuur. :)


WE is zeker heel erg leuk en nuttig

MirandaMalik

Berichten: 9908
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:56

Dat hangt er van af waar je waarde in ziet.
Ik wil graag een fijne aanleuning (met bijpassend een goede houding van de hals) een paard wat recht is en goed door zijn lijf loopt. Dat kan betekenen dat hij juist niet laat zien wat de jury wil zien, ik kan hem verder
willen inbuigen in de lengte, hem lager instellen, meer bij me houden of juist meer naar voren willen, alles op het moment dat het nodig is om de puntjes op de i te zetten. Ik heb de training altijd leuker gevonden, op wedstrijd mag je altijd maar minimaal iets laten zien, daar vind ik niet zoveel aan en het is best saai.. Voor mij is de mening van de jury oninteressant, ik heb met wedstrijden ook zo vaak gehad dat het helemaal niet zo lekker ging en dan kreeg je veel punten en als het wel lekker ging nauwelijks winst..elke jury wil weer wat anders. Maar ik weet wel heel goed hoe ik mijn paard goed door zijn lijf rij en als ik dat zelf niet voor elkaar zou krijgen heb ik meer aan goede instructie.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:07

Babootje, ik hoor mijn instructeur nog zeggen:
Zo houden, ook als de jury standaard vind dat het schuiner moet. Zo is het precies volgens het boekje, maar daar houden veel basis juries niet van _O-
(Was een instructeur op GP niveau).

Proeven rijden is een kunst op zich, absoluut.
Ik ben meer een voorbereidende ruiter. Ik heb al gemerkt dat wedstrijdgerichte ruiters heel makkelijk mijn dieren kunnen narijden en dan een 10x betere proef kunnen neerzetten dan ik. Laat mij die voorbereider maar zijn. Die letterstress is niets voor mij (ben wel Z dressuur en B springen gestart in het verleden).

Miranda, Nee kleuren zien op zich is natuurlijk niet relevant, maar ik heb het idee dat ze sommige kleuren helemaal niet ziet, als in: onzichtbaar.
Als ik die balk dan vervang of zet er wat naast dan gaat het vaak ineens wel.
Dat is dan natuurlijk gewoon oneerlijk naar het paard.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 15-02-22 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:10

Ik begrijp wel wat je probeert te zeggen of eigenlijk meer wat je visie/kader is, Babootje. Maar jou denkwereld is zo totaal niet de mijne. Bedoel ik overigens niet negatief maar is meer een observatie. Eerder las ik al dat een paard op een bepaalde leeftijd een bepaald dressuurmatig niveau hoort hebben. Dat soort dingen vind ik persoonlijk dus echt onzin.
Door dat soort dingen word het wat te rigide naar mijn gevoel.

Ik zie geen uitdaging in verder te komen in de dressuur an sich. Als ze in balans, goed door het lijf, loopt in alle gangen, licht aan de hulpen is ben ik tevreden :)

Overigens kent sbw, travers en renvers alleen aan de hand en daarvan kan ik zelf best aardig zien hoe ze worden uitgevoerd. :)

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:21

Granoek schreef:
Zo ik heb dit echt verwaarloosd, we hebben zo lang stil gestaan en als ik hier dan las werd ik alleen maar meer gedemotiveerd omdat we toch al achter liepen.
Duke is nu bijna 6 en we stonden even ver als 2 jaar geleden.

Nergens voor nodig toch! Pinda en ik doen net zo hard mee met niet verder komen dan een paar jaar geleden, ieder op zijn tijd en zeker met zo'n joekel als jouw paard :) ik herken het vergelijken wel, maar eigenlijk is dat best zonde... lekker meepraten, je hebt zo'n tof paard! :)

Caprilli lijkt mij echt tof voor Pinda en mij, zo jammer dat dat in NL er bijna helemaal uit ligt. Fijne brug tussen spelen en 'echt' trainen en veel meer afwisseling. WE lijkt me op den duur ook wel wat voor ons. Vanaf de grond doen we dat al :P

Wat wedstrijden betreft vind ik het afhankelijk van de kunde van de jury of je er wat aan hebt. Ook als niet-deelnemer vind ik 75% van de basisjury's aardappelkwaliteit hebben qua rijtechnisch inzicht :o maar hier in de omgeving zijn er wel een handjevol waar ik echt meerwaarde zie in hun feedback. En natuurlijk is het op scherp stellen dmv een vastgestelde proef afleggen wel een goede test of je alles goed werkbaar voor mekaar hebt, dat is toch anders dan gewoon in de training. Of wij ooit echt nog aan de wedstrijden toekomen weet ik niet, ik mis het wel maar vooralsnog is het zes bruggen te ver voor mij en Pinda als combi.

Feyre de oppaslabradorpony, zo snoezig!! <3

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:35

Ach wat maakt het uit of je wel of niet wat doet met je paard?
Al heb je het paard alleen om te knuffelen en verzorgen?
Jouw paard en jouw kosten, toch?

Feyre is prachtig en ook nog inzetbaar als oppas! Lekker veelzijdig!

Babootje

Berichten: 26627
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:49

fransje23 schreef:
Ik begrijp wel wat je probeert te zeggen of eigenlijk meer wat je visie/kader is, Babootje. Maar jou denkwereld is zo totaal niet de mijne. Bedoel ik overigens niet negatief maar is meer een observatie. Eerder las ik al dat een paard op een bepaalde leeftijd een bepaald dressuurmatig niveau hoort hebben. Dat soort dingen vind ik persoonlijk dus echt onzin.
Door dat soort dingen word het wat te rigide naar mijn gevoel.


Nee dat is niet wat ik vind. Dat heb je verkeerd begrepen dan. Voor verkoop is het wel belangrijk, maar dat ben jij vast niet van plan. Als je je paard voor jezelf hebt, is het totaal niet belangrijk. Mexx hebben we altijd gekocht voor verkoop. Dan is het belangrijk dat hij getraind is op een zeker niveau dat bij zijn leeftijd past.
En verder hebben we geen haast.

Wat ik wel belangrijk vind is dat een paard goed wordt getraind omdat dat belangrijk is voor de gezondheid van het paard.
Verder vinden we het gewoon leuk om een paard naar een hoger niveau te brengen. En wat je leuk vindt om te doen met een paard is heel persoonlijk.
We hebben 2 ontzettend verschillende paarden die beide een andere aanpak vergen. Mexx is liever een beetje lui dan moe (al ziet het er niet zo uit). Die moeten we vlugger maken in het achterbeen om te kunnen laten zien wat in de wedstrijden wordt gevraagd. Kenzo zet je door haar vlugheid een beetje buiten spel.
Wedstrijd rijden houdt ons scherp. Je moet je paard zo goed hebben afgericht dat het goed gehoorzaam is op al je hulpen. Het paard moet 'aan het been' zijn; je moet de middengangen kunnen markeren (dus goed verschil kunnen laten zien in verruimen en terug). De uitdaging is dat ze kunnen wijken, niet voor een 6je maar voor een 8 of liever nog een 10. Dat je op de letter je paard op een correcte manier kunt laten doen wat jij wil en niet wanneer het je paard ergens een keer uitkomt. Mijn dochter heeft de ambitie om goed te leren rijden. Dan zijn wedstrijden een goede toets.

Babootje

Berichten: 26627
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:03

Kijk Fransje, je had het erover dat je bakwerk niet zo boeiend vindt. Ik probeer alleen maar over te brengen dat dat heel anders kan zijn. Maar het heeft absoluut te maken met je ambitie.
Bij mijn oude stal kwam een keer een combinatie rijden in het Z. Een meisje met een belgisch koudbloed paard. Die won ook nog. Zat zelfs een 2e drafje op. Een veertje in de draf. Dat inspireert zeker. Het maakt niet uit wat voor paard je hebt als het maar werklustig is kom je een heel eind. Maar je moet dat wel leuk vinden om te doen.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:16

Het nut van regelmatig dressuurmatig rijden zie ik dus wel in. Daarnaast is het ook praktisch om af en toe in bak te rijden qua tijd, weer etc.
Vandaar dat ik dus op zoek ben naar iets om mij weer meer te motiveren.
Wedstrijden en veel wat ermee samen hangt is voor mij echt niet motiverend. Sterker nog het gaat mij steeds meer tegen staan.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:16

Morgenochtend weer les dus daarna vast weer inspiratie om te oefenen. :)

Nu nog bedenken aan welke punten ik wil gaan werken.

Granoek
Blogger

Berichten: 10502
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 23:32

Oké ik zal vast een hoop vergeten maar ik mis echt bijna 30 blz..
Qua wedstrijdambitie; ik heb niet de ambitie hoge dressuur te gaan rijden, dan had ik me een ander type paard gekocht := Als hij maar niet zichzelf in de weg loopt en gewoon een gezond ritme kan houden. Maar ik zou wel eens graag een paar lokale wedstrijden op laag niveau rijden voor de ervaring! Als kind nooit mogen doen.

Fransje wat een mooie oortjesfoto's in het bos <3

Wij hebben winterslaap gehouden in de zomer en herfst haha. Instructrice gezocht met een binnenbak zodat ik niet afhankelijk ben van het weer om te kunnen lessen, moest op dat moment niet nog meer uitvluchten hebben om weer uit te stellen.

Ohh babootje 1,5u zou ik ook niet voor mekaar krijgen hoor! Klinkt in ieder geval als een fijn nieuw plekje, hopelijk snel allemaal gesetteld :)
Wij zijn gezegend met 8 min reistijd

Candalisa fijn te lezen dat jij ook je motivatie terug gevonden lijkt te hebben! Prachtig armbandje ook :)

Berdien, galop onder zadel, wat goed!!

Calipsolover, je ziet ze toch echt in hun koppie groeien nu hé, dat merk ik ook.
Wat een moeilijk dilemma ook... Ik mis een aantal maanden hier maar zie je geen veranderingen in de toekomst qua tijd? En moet zij echt zo 'vaak' gereden worden als nu het geval is? Anders is het misschien een idee haar gewoon op 'rust' te zetten. Ik denk maar hardop hoor, heb wellicht gemakkelijk praten met 2 recreatie grasmaaiers. Of een andere bijrijder die eventueel net wil delen in de kosten oid?

-> Oh ik zie het nu, 1,5 jaar is nog wel een hele tijd inderdaad. Weet even ook niet goed wat wijsheid is...

Oooh vientje wat een akelige zweer! Ben misschien verwend maar zo heb ik ze nooit eerder gezien (gelukkig). Wat een bikkel dan dat ze er gewoon mee blijft lopen!
Die deken := Hier gaat het goed met dekens zolang ze alledrie eentje op krijgen. Als ik alleen Dina een deken op leg, omdat die hem nodig heeft, maar de rest niet dan ligt Dina's deken in stukjes in de wei.
Als ze allemaal de deken op hebben gaat het gewoon goed. Begrijpen wie begrijpen kan

Noisy Engels staat jullie wel prima hoor!!

Candalisa oooooh wat staat dat groene dekje prachtig bij haar kleur :))
Het is ook niet zo dat je helemaal niet mag vergelijken hé. Ze mogen toch best anders zijn? :) Niks moet, alles mag, daar ben ik het ook mee eens!

MirandaMalik haha eigenlijk is dat best een troost!

Granoek
Blogger

Berichten: 10502
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 23:42

Dan misschien ook nog even hoe het hier gaat :)

Ik heb net voor de Kerst dan eindelijk een instructrice uit de buurt gecontacteerd, iemand die ik al een tijdje volgde maar waarvan ik niet dacht dat ze ons er bij zou nemen en indien wel, dat ik haar lang niet zou kunnen betalen haha. Haar niveau en dat van mij lagen zo ver uit elkaar maar ik zag haar omgang met haar eigen paarden via social media, hoe zij haar paarden beleerde en ik vond dat allemaal zo prettig uitzien dus stoute schoenen aangetrokken en toch gevraagd en she said yes!

We mogen naar haar locatie gaan, wat net geen kwartiertje is met de trailer en op mijn ene vrije dag per week had zij ook nog plek :) We gaan dus nu om de week en zijn niet langer afhankelijk van het weer wat ik erg fijn vind. Om de week om Duke toch nog wat tijd te geven te verwerken, hij is dan wel bijna 6 maar we zitten gewoon nog op niveau nul. En ook omdat ik dus maar 1 dag vrij ben en gewoon nog een leven op orde moet houden die dag :+

We zijn nu 3 keer gaan lessen, lange pauze door de feestdagen en drukte (horeca) en het gaat wel steeds beter!
Conditie: -12 zowat maar motivatie +100 :)
Vorige week probeerden we de linker galop voor het eerst onder zadel maar hij was al best moe en toen hij dan toch 1 pas aansprong schrok ik en hield ik hem in |o Waarna hij het dus uiteraard niet meer gedaan heeft want waarom zou hij ook als deze idioot hem inhoudt.
Lesgeefster zei van buiten lange stukken rechtuit te galopperen maar we geraken in ons uppie nog niet deftig de oprit van stal af, laat staan buiten galopperen. Hij kan dan altijd zo'n drama maken ughhh, en niemand anders hier heeft op donderdag vrij om mee te gaan buiten kilometers maken.

Dus op de donderdag dat we niet lessen, oefenen we oprit verlaten en steeds verder buiten te gaan. Zo blijf je toch bezig hé

Nog een paar foto's

Na een half uur lessen, want langer doen we dus nog niet
net alsof ik hem afgebeuld heb :o
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij is wel weer euhhhh, dik.
Afbeelding

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 08:38

Wat is het toch een stoere kerel om te zien Granoek! En als een echte kerel ook kerel-dramaqueen als hij het zwaar heeft gehad, hilarisch :)) Rijden ziet er netjes uit, leuk hoe dat gelopen is qua instructrice! alsof het zo moest zijn :j

Goede training staat wat mij betreft los van wedstrijden, je kan ook goed trainen zonder te toetsen op wedstrijd. Maar een onafhankelijke beoordeling van wat je kunt laten zien kan wel een goede aanvulling zijn :) Hier werkt regelmatig lessen al als motivatie om zelf te blijven oefenen en puzzelen in de bak.

Ik denk dat Pinda haar ambitie vooral ligt bij XXL knuffelpony zijn :+ Haar grootste hobby is gezellig samen rondkeuvelen, echt aan het werk onder het zadel vindt ze tot nu toe niet zo veel aan. Maar dat kan nog zijn omdat ze het gewoon moeilijk vindt, nu ze wat beter in haar lijf begint te groeien zou dat zomaar kunnen veranderen. Vanaf de grond is ze nl wel heel meewerkend in het werk :) (heeft wellicht ook te maken met dat grondwerk bij ons wat erg veel afgewisseld wordt met kroelsessies als pauze _O- ).

Granoek
Blogger

Berichten: 10502
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 10:10

Vientje schreef:
Wat is het toch een stoere kerel om te zien Granoek! En als een echte kerel ook kerel-dramaqueen als hij het zwaar heeft gehad, hilarisch :)) Rijden ziet er netjes uit, leuk hoe dat gelopen is qua instructrice! alsof het zo moest zijn :j

Goede training staat wat mij betreft los van wedstrijden, je kan ook goed trainen zonder te toetsen op wedstrijd. Maar een onafhankelijke beoordeling van wat je kunt laten zien kan wel een goede aanvulling zijn :) Hier werkt regelmatig lessen al als motivatie om zelf te blijven oefenen en puzzelen in de bak.

Ik denk dat Pinda haar ambitie vooral ligt bij XXL knuffelpony zijn :+ Haar grootste hobby is gezellig samen rondkeuvelen, echt aan het werk onder het zadel vindt ze tot nu toe niet zo veel aan. Maar dat kan nog zijn omdat ze het gewoon moeilijk vindt, nu ze wat beter in haar lijf begint te groeien zou dat zomaar kunnen veranderen. Vanaf de grond is ze nl wel heel meewerkend in het werk :) (heeft wellicht ook te maken met dat grondwerk bij ons wat erg veel afgewisseld wordt met kroelsessies als pauze _O- ).

Mijn andere is ook zoals jouw pinda, die is nu bijna 14 en heeft nog geen dag met plezier gewerkt :+ lekker buiten sjokken vond ie wel leuk haha

Klopt wel als ze het nog moeilijk hebben met hun lijf (wat niet gek is bij XXL kwam ik achter) dat ze er dan minder zin in hebben!

Berdien

Berichten: 64646
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:13

Och, Feyre wordt dit jaar vijf en wij kunnen nu achtjes in draf door de bak doen. Galop in de bak.. Mwah. Maar goed, onze bak is niet heel groot en Feyre wel :+ Zeker met die hele grote dieren vind ik langzaamaan doen alleen maar goed. Als ik zie hoe Fey nog verandert in haar lichaam maar ook hoe ze nu pas echt handig wordt dan is dit tempo alleen maar goed. Ze is braaf genoeg om al een stuk 'verder' te kunnen zijn, maar voor wie doe je dat? Niet voor het paard.. :n

Daarentegen is ze buiten echt supersupersupersafe en dat kan van heel veel paarden niet gezegd worden :D Ze vindt dat ook echt prachtig, lekker lange stukken draven door het bos.


Afbeelding
:D

Granoek
Blogger

Berichten: 10502
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 10:15

Ja is ook hoor Berdien! Merk hier ook in zijn hoofd veel verandering steeds. Heel ander paard dan die ongeduldige 3-jaarse die ik eerst had

Babootje

Berichten: 26627
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:20

fransje23 schreef:
Nu nog bedenken aan welke punten ik wil gaan werken.


Heel flauw, maar dat weet je dus als je wedstrijd hebt gereden. :+

Wat een imposant dier is Duke toch Granoek. Zou ontzettend gaaf zijn als je die goed aan het lopen kunt krijgen. Kan me best voorstellen dat je hem inhield met aangalopperen. Hij galoppeert natuurlijk heel groot aan, ook ivm zijn balans. Leuk dat jullie zo op weg zijn.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 16-02-22 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Berichten: 64646
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:20

Grappig is dat he. Feyre vond rijden in de bak eerst echt totaal onbegrijpelijk. Ze snapte niet wat ze moest, en nu ze wat meer kan en we haar kunnen gaan uitdagen krijgt ze er wel lol in. Je merkt ook dat ze nu dingen gaat oppikken, mee gaat denken (met wisselend succes ;) ) en in het algemeen gewoon veel makkelijker beweegt.

Ook in haar houding en gedrag gaat het echt jonge er nu wel vanaf. Ergens wel jammer, want ze was zo koddig. Maar de merrie die ze nu is, is nog steeds zo waanzinnig lief, altijd blij en vriendelijk voor iedereen. Echt een gouden paardje :+: