Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 11:23

Steef schreef:
Ik heb nog wel een leuke 3jarige hengst voor je staan die zonder zadel mag komen testen.....
Ga je de eerste hoek halen denk je?

Dit heeft niets meer met Antoine de Bodt te maken, maar vooruit: ik ben momenteel een 4-jarige hengst zadelmak aan het maken, 60% volbloed dus geen makke koudbloed. Door een hoop werk op de grond te doen (tot zijgangen aan toe) kan ik er zonder zadel, met alleen een halstertje op zitten. Hij snapt de hulpen al door het grondwerk, heeft respect voor me, en daarom kan je er zo op stappen. Voordat iedereen gaat roepen dat het vast een heel mak paard is; dit is ongeveer de 15e die ik zo zadelmak maak. Poetsen en trutten doe ik nooit, het paard aan de hand leren wie de baas is (op een vriendelijke manier) wel. En dat al van veulen af aan.

Wanneer ik op een driejarige zou gaan zitten die alleen een beetje aan de longeerlijn heeft gelopen zonder verder ook maar iets te leren, dan zal dat inderdaad op een soort rodeo uitlopen. Dat deden de mensen 100 jaar geleden ook al...
Laatst bijgewerkt door prompter op 01-02-03 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 11:23

Het is ook echt nog een verslag van de dag hier Haha!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 13:54

Nee, een verslag hoe je het wel en niet moet doen Verward

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 14:28

Pipo, ik begrijp uit je reactie dat je geen idee hebt wat grondwerk is en je het niet zelf beheerst. Lekker sterk argument om het daarmee als algehele onmogelijkheid af te doen! Grondwerk is niet longeren en ook niet uitsluitend lange lijnen. Scholing aan de hand is uitermate geschikt om jonge onervaren paarden voor te bereiden op hun eerste jaar onder zadel. Vergelijk het maar met aangspannen rijden, eerst wat op het droge uitleggen en gewoon maken voor het paard voor je hem voor de kar knalt. Snap totaal jullie tegenargument niet als deze lijn doorgetrokken wordt naar zadelmak maken. En, nogmaals, ook om (rug/been whatever) patienten die nog even beter niet bereden kunnen worden te sterken is het uitermate geschikt. Je alternatief is zo'n dier in de wei mikken, rondslingeren aan de longe of er op gaan zitten terwijl hij dat niet aan kan. Dat jij je keuze tot de laatste 3 laat beperken vind ik jammer voor je paard.

Zep, dat jij op een jong paard niet netjes recht kunt zitten is ook geheel voor jouw rekening en geen sterk argument om een pleidooi voor een goede zit mee weg te gooien. Waarmee het voorover zitten in de discussie nog steeds ter compensatie van een ruitergebrek blijft gehandhaaft. Heeft niemand een beter argument?

Als je mij de vraag zou stellen wat ik als de drijvende werking van de zit zie dan zal dat ongeveer op hetzelfde uitkomen wat jij beschrijft. En je zult het ook met me eens moeten zijn dat indien je lijf voorover neigt de zitbeenderen geen contact meer hebben met de paardenrug. Probeer het maar eens uit met je handen onder je kont op je stoel. Je voelt precies bij welke houding je inwerking hebt. Wanneer je heel langzaam je houding gaat wijzigen, voorover of achterover, voel je ook wanneer dat dat contact verloren gaat. En dat is al vrij snel.

Astrid, je hebt gelijk. Kottasserigs moest Klimkerigs zijn. Refererend aan wie De Bodt beweert zijn leermeester te zijn.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 14:35

Grondwerk is toch dat gedoe met die balken op de grond waar ze tussendoor moeten stappen en overheen moeten stappen, en join-ups en dergelijke?
Ik zie niet in wat voor nut dat zou kunnen hebben als voorbereiding op het zadelmak maken?

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 14:46

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 14:49

Nee Steef, dat balkjes'getrut' kan ook zeer nuttig toegepast worden maar hoort niet bij klassiek grondwerk. De meest toegankelijke informatie in het Nederlands is van Richard Hinrichs.

PS Ga je nog een verslag van de dag maken van je rodeo-sessie op je driejarige? Knipoog Dan kunnen we in dat topic misschien uitgebreider ingaan op mogelijke voorbereidingen voor het zadelmak maken en het eerste scholingsjaar.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 14:53

Voor de mensen die geen zin hebben om op Google te zoeken :

Citaat:
For centuries horses have been trained in hand within the classical schools of riding, yet today work in hand is often forgotten, set aside as unimportant, or thought to be too time-consuming by modern trainers. This is unfortunate because there is much to teach horses from the ground. German trainer, Richard Hinrichs, an acknowledged expert on schooling in hand, presents his training program for trainers and riders showing how schooling from the ground builds trust, obedience, and balance in the horse. He clearly demonstrates that in-hand work is an excellent way of supporting and complementing work under saddle and can be especially helpful for riders striving to achieve the higher level movements for dressage competition. With clear explanations and plentiful color photos all the techniques of schooling hand are covered, including:
• Aids and their application
• Work on the longe
• Long reining
•Suppling and collection
•Shoulder-in and half-pass
•Preparation for piaffe and passage
•The Spanish walk
• Basic airs above ground
There is something for trainers and riders of all levels in this fascinating book. Join the ranks of the successful trainers schooling their horses in hand.

Richard Hinrichs was schooled by a member of the Spanish Riding School during his youth in Vienna. Today he trains, teaches, and performs with his Lippizaner and Andalusian horses demonstrating the fine art of classical horsemanship.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 15:11

Maak maar een nieuw topic Aella, ik heb er niet opgezeten omdat de bodem hard was...

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 15:19

jeetje... ik had een dag ff niet gekeken en was gestopt bij pagina 21 Scheve mond gaat nu alweer naar de 25

Alles wordt er wel bijgehaald he... wat een gesprekstof ! Haha! Van
de 'cowboys' tot aan jonge paarden toe !

Ik ben maar opgehouden met reageren Gaaaap maar naarmate ik de berichten hier zo lees, zijn er toch best een aantal mensen hier, die ik graag eens óp het paard zou willen zien Scheve mond eens kijken hoe ze het er dán van afbrengen Haha!
Ik denk nl. dat er een hoop 'zeer goede' theoretische schrijvers hier zitten... maar ik denk dat sommigen vallen onder het kopje 'beste
stuurlui' *LOL*
nja... ik zal ze wel nooit zien rijden... Knipoog

groetjes

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 15:20

Steef schreef:
Maak maar een nieuw topic Aella, ik heb er niet opgezeten omdat de bodem hard was...

Steef, bij mij halen de jonge hengsten het wel tot de eerste en de laatste hoek en dat alles in ontspanning en rust en vol vertrouwen, ik heb dus geen behoefte aan zo'n topic Knipoog

Heb je wel wat anders leuks gedaan met die jonge vent? Op het harde kun je leuk trutten hoor! Wat was je doel vandaag met dat paard? En hoe heb je dat bereikt?

Uhhh en hoe krijgen we dit uitstapje weer ontopic? Verward

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 15:45

colinda: mijn theoretische kennis lees je.
als jou redenatie omgekeerd ook geldt, dan weet je hoe ik rijd Schijnheilig Haha!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 16:28

Tsja, de beste stuurlui staan aan de kant van de binnen/buitenbak of in de kantine te kijken. Haha!

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 16:37

PhiaBink schreef:
Tsja, de beste stuurlui staan aan de kant van de binnen/buitenbak of in de kantine te kijken. Haha!

En de nog betere stuurlui hebben commentaar op andere terwijl ze zelf geen hol beter kunnen...

Je weet wel,
op Z nivo rijden,
met Olympic Geit enzo.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 17:08

[quote="Aella"]Pipo, ik begrijp uit je reactie dat je geen idee hebt wat grondwerk is en je het niet zelf beheerst. Lekker sterk argument om het daarmee als algehele onmogelijkheid af te doen! Grondwerk is niet longeren en ook niet uitsluitend lange lijnen. Scholing aan de hand is uitermate geschikt om jonge onervaren paarden voor te bereiden op hun eerste jaar onder zadel. Vergelijk het maar met aangspannen rijden, eerst wat op het droge uitleggen en gewoon maken voor het paard voor je hem voor de kar knalt. Snap totaal jullie tegenargument niet als deze lijn doorgetrokken wordt naar zadelmak maken. En, nogmaals, ook om (rug/been whatever) patienten die nog even beter niet bereden kunnen worden te sterken is het uitermate geschikt. Je alternatief is zo'n dier in de wei mikken, rondslingeren aan de longe of er op gaan zitten terwijl hij dat niet aan kan. Dat jij je keuze tot de laatste 3 laat beperken vind ik jammer voor je paard.
quote]

Hmm, beter lezen ik weet heel goed wat grondwerk is, en ik vind het geen fijne manier om dat toe te passen bij jonge paarden die nog niet onder het zadel zijn, want volgens mij hadden we het daar over Verward

Bij rug en been patienten denk ik inderdaad dat het een goede manier is om het paard te ontlasten maar wel aan het werk te houden.

Maar mijn paarden hebben nooit rugproblemen, dus ik hoef het ook niet toe te passen. Misschien los jij het probleem op, maar ik door mijn manier van werken de oorzaak.

En Phia, lachen dat jij zegt dat de beste stuurlui aan wal staan.............hahahahhaha

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 17:50

Colinda schreef:
maar naarmate ik de berichten hier zo lees, zijn er toch best een aantal mensen hier, die ik graag eens óp het paard zou willen zien Scheve mond eens kijken hoe ze het er dán van afbrengen Haha!
Ik denk nl. dat er een hoop 'zeer goede' theoretische schrijvers hier zitten... maar ik denk dat sommigen vallen onder het kopje 'beste
stuurlui' *LOL*
nja... ik zal ze wel nooit zien rijden... Knipoog

groetjes

Waarom spreken we niet een keer wat af met bokkers die op RT en aanverwante topics het hoogste woord hebben, kunnen we elkaar zien rijden en nog interessanter, elkaars paarden rijden. Dat zegt veel meer wat mij betreft. Ik heb niet zo vaak het hoogste woord geloof ik maar zoiets lijkt me wel leuk en leerzaam.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 18:40

Als we nou eens een clinic met zijn allen organiseren,
van bijvoorbeeld Edward Gal, dat moet wel haalbaar zijn.
Dan kunnen we eens zien hoe of wat.
Op elkaars paard rijden lijkt me niet zo geschikt...

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 18:46

Ik heb geeneens een eigen paard

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 18:47

even een vraagje.
wat deed AdB voordat hij hier beroemd of berucht werdt?
lijkt wel of hij zo uit de lucht is komen vallen Haha!
misschien is deze vraag wel eens gesteld, maar om al die topics door te worstelen Slapen

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 18:49

Sjuim, mijn paarden zijn prima na te rijden hoor dus je zal er echt niet afvallen Haha!
Sorry, grapje, ik kon het niet laten. Ik heb niet de ervaring dat mijn paard meteen verpest wordt doordat er iemand anders op rijdt, als het een beetje normaal blijft althans en niet de hele truckendoos wordt opengetrokken.

Maar die clinic: lijkt me geweldig goed idee. Maar dan wel op hele korte termijn graag of in het najaar. Was dat idee al niet een keer geopperd (prakkie of zo Verward ) is volgens mij nooit van de grond gekomen helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 18:52

Van vele heb ik toch door foto's en vele berichten wel een idee hoe ze rijden. Ook hun manier.

Al dat gefrut heb ik ook nog altijd als onzin ervaren bij een jong paard.
En toch heb ik nooit rodeo gehad, hoe kan dat dan?
En mijn balans is blijkbaar ook slecht, want ja op een jong paard zit ik ook wat voorover, maar is stoor nooit met mijn handen, ook niet als er eens wat is.
Ook niet met jonge paarden leren springen.
Maar volgens sommige is dat slecht.

Sommige die hier nog maar een weinig berichten hebben geplaats.
Waarvan alleen maar in dit topic.
Mensen waarvan geen profiel bekend is.

Nou om eerlijk te zijn mogen die zich wel eens voorstellen.
En aan de hand van verhalen door eigen ervaring misschien ons doen overtuigen van grond werk e.d.
Vertellen wat voor paarden ze zadelmak gemaakt hebben.
Ook vertellen hoe ze verpeste knollen door al dat gefrut weer goed hebben gekregen.

Pas dan krijg je een beter inzicht in een persoon.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 18:52

iki heb een western paard Huilen en ik denk niet dat jullie daar nu echt om zitten te springen, en het is ook nog een WWK Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 18:57

Prakkie heeft het inderdaad geopperd, maar helaas kwam zij in een beetje onrustig vaarwater,
persoonlijk zet ik nooit andere mensen op Ozep, wel op mijn andere paarden maar Ozep is zo eenkennig dat ik mensen beter wil kennen voor dat ik ze er op zet.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 18:58

Jos schreef:
iki heb een western paard Huilen en ik denk niet dat jullie daar nu echt om zitten te springen, en het is ook nog een WWK Knipoog

Lijkt me juist onwijs leuk om dat ook eens te voelen maar een clinic bij edward gal lijkt me niet de aangewezen plek.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 18:59

Steef"]
[quote="PhiaBink schreef:

En de nog betere stuurlui hebben commentaar op andere terwijl ze zelf geen hol beter kunnen...

Je weet wel,
op Z nivo rijden,
met Olympic Geit enzo.....
[/quote]

OFF-TOPIC (sorry)

Steef: ten eerste, wordt ik zo Gaaaap van jou, altijd een eeuwige gekat en gestook, dingen verdraaien, omdraaien, onwaarheden enz enz. Om te Misselijk .

Ten tweede heb ik geen commentaar op iemand zijn rijkunst of paard gegeven. Op deze topic niet en op andere ook niet. Zo ben ik niet. Haha! Jij doet niet anders.

Ten derde, jij kraakt altijd mij af als ik hier maar wat neerzet.

Ten vierde, ik heb jou nog nooit IRL gezien, laat staan dat jij mij, mijn rijkunst kan beoordelen en mijn paarden kan beoordelen?? Verward Verward

Je bent 16/17 jaar oud, je heb geen eigen paard, je rijd geen wedstrijden, dus......Dus de beste stuurlui staan aan wal, geldt zeker voor jou Steef!!

En Pipo, een aantal dingen die hier boven staan, slaan op ook jou.

Sorry voor de andere hier. Er zijn een aantal mensen hier, die mij en velen andere heel erg de grond in hebben getrapt. Ik noem geen namen. Zij horen iets en denken meteen dat het waar is. DUS NIET. Ik ken ze niet, nooit IRL gezien, kennen mijn paarden niet, maar ze doen alsof ze hier elke dag over de vloer komen en mijn paarden rijden. Zij kunnen via een foto, een moment van misschien 0.001 seconde, iemand afkraken op zijn of haar rijkunst. Via een foto kunnen ze een paard afkraken. Heel knap!!!!!!

Ik heb geen geheimen, iedereen is hier welkom, iedereen mag mij zien rijden.