Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjonTampon

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:45

Ik praat TEGEN mijn paard, niet MET mijn paard. Ik verwacht ook geen antwoord terug.

Dreester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:03

Ik praat simpel tegen hem,

onder het rijden bijv. Braaf Ringo... en ik probeer hem de laatste tijd ook op stemcommando's te laten reageren.

en als ik met hem sta te kroelen dan zeg ik inderdaad ook weleens van; wat ben je toch een poeppie he Clown

maar geen hele verhalen ofzo haah Tong uitsteken

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:32

Er is bij "ons" nu een 20-jarige Friese merrie komen staan, die moet 'smorgens naar buiten om 9.00 uur en dan om een uur of 16.00 weer naar binnen. Ze is nu met pensioen, en ik ben degene die haar buiten en binnen moet zetten. Een SCHAT. Maar in het begin was ze wat onwennig. Ik wist dat ze lang en veel "voor de kar" had gelopen, dan weet je sowieso al, dat ze nogal "op stem" reageren. Dus mijn "kletspraat" komt daar dan weer mooi van pas. Ze staat er nog geen maand, nu fluit ik gewoon van een afstand, komt ze tegen vieren al door die wei aangedraafd, nu heb je het jachtseizoen, dus vliegen er in de velden langszij wel fazanten op, schrikt ze wel eens even vanals ik haar over het schouwpad mee naar de stal neem, maar HO-hoooo is genoeg. Nou is zij SUPERbraaf (en op die leeftijd heel ervaren) maar zoals ik al zei, mijn eigen Bonte Jaopie krijg ik vaak met woorden rustiger dan met wat dan ook (hij is dat geklets dan ook vanaf veulen van 6 maanden gewend).
Ik vind het praten tegen paarden (inderdaad: niet: MET) een goede aanvulling op de rest van de omgang.
Vind ik trouwens voor alle dieren wel gelden. Ik heb twee Dobermanns, richt je ook fysiek niks mee uit, dat gaat ook op stem. Geen geschreeuw, uiteraard ... dat veroorzaakt angst of agressie. Maar ik vind het zelf een uitkomst.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:09

Ik praat altijd.
Gewoon dingen zoals braaf enzo, maar ook hele verhalen als ik me verveel of een beetje met der kletsen om haar rustig te krijgen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:43

Sommigen van ons zijn dus gewoon kletsmajoren, anderen zijn Oost-Indisch Doof....

Charly05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:21

Ik praat wel vaak met mijn pony. Ik zal niet raar opkijken dat ze niet terugpraat, maar ik vind het ook wel een soort versterking van je band met je paard.

_Madelonn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:02

shan schreef:
Het moet niet gekker worden hoor.

Natuurlijk praat ik tegen mijn paard!
En dat jij die tractor eng vind dat merkt hij toch wel!
Ook al zeg je helemaal niets.

Ik vind het klinklare onzin eigenlijk!

Helemaal mee eens! Bloos

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:18

Ik praat ertegen alsof het mijn vriendin is, eigenlijk is ze dat natuurlijk ook!!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:46

ik praat altijd tegen mijn paard Haha!
is gewoon leuk, versterkt ook de band vind ik, en soms heb ik zo het gebvoel dat ze luistert, net een vriendin, want tegen je paard kan je alles zeggen,

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:52

Ik vertel complete verhalen tegen d'r Schijnheilig
Waarom ik dat doe weet ik eigenlijk niet. Ik vind het eigenlijk gewoon raar dat als ik bij m'n paard ben en ik zeg helemaal niks. Ze kan me misschien niet verstaan, maar ze hoort wel de klanken en daar reageert ze op. Als bijvoorbeeld heel vrolijk tegen haar doe, krijg ik een gezellige reactie terug. Ben meer boos/verdrietig dan is ze zelf ook een heel stuk rustiger.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:25

Ohja de hele tijd zelfs!
Als ik nu met haar het bos in ga gedraagd ze zich echt hilarisch!
En lachen dat we samen dan doen Huilen van het lachen
Nee haha maar ik praat wel tegen haar
... hoe stom dat ook kan overkomen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:34

_Madelonn_ schreef:
shan schreef:
Het moet niet gekker worden hoor.

Natuurlijk praat ik tegen mijn paard!
En dat jij die tractor eng vind dat merkt hij toch wel!
Ook al zeg je helemaal niets.

Ik vind het klinklare onzin eigenlijk!

Helemaal mee eens! Bloos

Haha wat jullie zeggen is klinkklare onzin. Het praten tegen een paard met enge objecten verschilt per paard. Tegen mijn trekpaard moet ik echt niet Rustig maar meisje zeggen, want dan weet ze meteen dat er iets aan de hand is (ligt ook aan de toon en dan ben ik zelf niet bang) en gaat ze zich aanstellen. Ik maak haar dan eerder belachelijk dus als ze gek doet dan zeg ik heel cool Boe, eng he Tong uitsteken .

Maar zo zijn er ook paarden die van de stem weer heel rustig worden en dan vertrouwen op het feit dat er iemand bij het paard is. Erg verschillend dus.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:36

Miss_Maya schreef:
Ohja de hele tijd zelfs!
Als ik nu met haar het bos in ga gedraagd ze zich echt hilarisch!
En lachen dat we samen dan doen Huilen van het lachen
Nee haha maar ik praat wel tegen haar
... hoe stom dat ook kan overkomen

haha joh, soms ga ik tijdens het stappen net doen alsof ik te paard zwaardvecht met mijn zweep enz. Nagelbijten / Gniffelen of dan stappen we rustig en ga ik een soort cabaret voorstelling verzinnen Tong uitsteken typetjes nadoen of een accent creëren en dat voer ik dan uit tegen me paar terwijl ik erop zit.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:47

Ik klets wel tegen mn pony, anders is het ook zo stil Tong uitsteken Wat ze ervan vindt, geen idee. Ik denk wel, dat als er iets engs aankomt zoals bijv een tractor, en je gaat geruststellend praten tegen je paard, dat het per paard verschilt hoe hij/zij reageert. Voor de 1 is het misschien een reden om in paniek te raken ('oeeh, baasje kalmeert me, waar moet ik bang voor zijn??'), voor de ander is het misschien juist kalmerend ('oeeh, iets engs, maar baasje praat zo rustig, dan zal het wel goed zijn').

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:03

Het is niet dat ik hele verhalen tegen ze vertel hoor, maar ik praat wel met ze. Als ik bijvoorbeeld merk dat ze iets eng vinden zeg ik vaak wel, rustig maar. Of het echt helpt weet ik niet, maar het kan ik mijn ogen in ieder geval geen kwaad.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:40

MarjonTampon schreef:
Ik praat TEGEN mijn paard, niet MET mijn paard. Ik verwacht ook geen antwoord terug.

Niets meer en niets minder.... Haha! Je hebt helemaal gelijk.

Toch: staan ze altijd weer voor je klaar en lijken ze te spreken........kan de woorden niet horen, maar ik begrijp ze.....totale communicatie.

_Alice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:07

Ik praat wel tegen haar, maar hou niet hele verhalen ofzo, meer van als ze braaf is en als er iets gaat gebeuren 'let op'
Ik praat ook tegen haar als ze iets eng vind, haar geruststellen.. Helpt wel als ik dan even praat, gaat ze er zo langs en als ik niks zeg wil ze niet Tong uitsteken

j0lan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:33

ik praat ook tegen hem , maar ook niet hele verhalen . gewoon normale dingen zoals om , lekker he paard enz

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:58

Nouja,ik praat soms tegen dr.
Ook geen hele verhalen,gewoon een woord.
Onder het rijden bv braaf meisje! of oh rustig! (draver Bloos ).
En in stal bv dag mevrouw! -dan kijkt ze me altijd heel lief terug-

picobello3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:00

joa altijd,
hele verhalen.
En vooral als we lekker in het bos aan het rijden zijn.

Of gewoon als ik wat kwijt wil.

Echt luisteren doet ie nog niet.

Ik heb een mini shet gehad, ook een hengstje..
en die luisterde altijd heel aandachtig.

Lill_lana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:08

Jaa altijd, hele verhalen.
Mijn paard is echt mijn alles en weet ook echt alles van mij.
Als we in het bos samen met zn 2e aan het rijden zijn vertel ik hele verhalen. Of in de stal dan praat ik ook altijd tegen haar.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:09

ik praat nooit hele verhalen tegen mijn paard.. maar als ik hem wil stoppen zeg ik eerst heel rustig hoo en vaak reageert hij hier ook op, ook als ik harder wil maak ik er een geluidje bij. zo is t voor hem duidelijker wat ik van hem vraag en blijft hij met zijn oren ook aandacht voor mij houden. zo merk ik toch dat er contact tussen ons is en dat ik niet als een gek een automaat loop te besturen met kneepjes in de teugel voor langzamer en drijven voor sneller

Lalalauraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:26

Ik praat ook tegen mijn verzorgpaard maar gewoon woorden, geen hele verhalen ofzo.

Meerreell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:28

Ik kan me niet voorstellen dat het slecht is, de meeste paarden worden er juist heel rustig van, als je kalm praat.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:28

Ik praat gewoon over koetjes en kalfjes. Maar niet minuten lang hoor. Tong uitsteken Maar bij het poetsen bijvoorbeeld: we gaan u mooi maken hé, en je gaat toch braaf zijn hé in de lessen? Maar ja je bent gewoon het beste paard! Mijn paard hoeft niet te weten wat ik vertel maar bij het praten zelf ben je vaak ontspannen en dat komt ook zo over op je paard. Lachen