Citaat:
Weet je wat het verschil is tussen een wintervacht en niet hebben en sportgericht rijden........ kan ik je wel een keer laten zien, ga ik 10 minuten op jouw paard zitten zeg in januari, hoeft maar 10 minuten........... en dan zal je in ene zien wat een vacht doet met een paard dat explosief moet presteren
Tja als jij er op gaat zitten en hem op prikt met de sporen zodat hij binnen no time met de voorbeentjes de lucht in vliegt zal hij idd zweten als een otter, van de stress, niet van de arbeid die hij moet leveren. Ik streef naar een prettige samenwerking met mijn paard, dressuur gaat om harmonie niet om voorbeenzwaaiers. Vandaag de dag gaat het om "spetteren" niet meer om de samenwerking, de harmonie en het correct rijden. Ik verkies harmonie boven spetteren, daarom hoeft mijn paard niet "explosief" te lopen, maar correct.
je vergelijkt de verkeerde dingen. Dressuurpaarden zijn als dansers, niet al sprinters. Hun spieren moeten opgerekt worden, dit is een proces van jaaaren lange training. In die training wordt steeds meer gevraagd zodat de spieren steeds leniger en soepeler worden. Hierdoor doet het paard de oefeningen beter, ondanks dat de lenigheid die het paard heeft niet vereist wordt in de oefening zelf kan het paard beter zijn balans vinden omdat hij meer controle heeft over zijn spieren. Een sprinter is een ander verhaal, die traint zijn spieren voor de 500 meter, ze rekken de spieren niet op maar maken ze nauwjuist korter. Een sprinter is meer te vergelijken met een renpaard, je traint ze maar uiteindelijk moeten ze er volledig door heen om te winnen. De benen zullen zeer doen, het spierweefsel zal afbreken, kortom je bent doodop na een race. In je mond proef je de geknapte longblaasjes, zo hoort een sprinter zich te voelen.. Vergelijk een turner en een sprinter op de OS en je ziet het verschil.
Paarden liggen trouwens zelden tijdens hun slaap, ze hebben een liggende slaap trouwens wel nodig maar heel weinig. Maar daarom is het wel belangrijk om altijd een droge plek in het land te hebben waar ze kunnen liggen. Opladen kunnen ze gewoon staand doen, de knikken de gewrichten vast en sukkelen weg.