Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sab123

Re: Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:26

KiWiKo schreef:
jaaa............ dekens mogen toch ook niet Lachen Lachen Lachen

waarom niet naar binnen snachts??? wat is daar het probleem van???? Nee moet hem lekker laten staan, Waarom??? wat is de toegevoegde waarde van snachts naar buiten??? Ding gaat uiteindelijk toch liggen, en maakt dan echt zijn o zo nodige kilometertjes niet meer Lachen kan die buiten doen, of gewoon op stal.

Weet je wat het verschil is tussen een wintervacht en niet hebben en sportgericht rijden........ kan ik je wel een keer laten zien, ga ik 10 minuten op jouw paard zitten zeg in januari, hoeft maar 10 minuten........... en dan zal je in ene zien wat een vacht doet met een paard dat explosief moet presteren

Als een paard s'nachts buiten blijft, zul je ze zelden zien liggen hoor!
8 van de 10 paarden slapen staand, paarden slapen trouwens zelden echt, meestal is het even doezelen en dit verdeeld over de hele dag, zo komen ze tot rust.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:29

vond de vraag over de meerwaarde van een staleigenlijk wel interessant. even gedachten omdraaien. Wat kan buiten niet,wat in een stal wel kan????

eehhh...mijn pony ligt 's nacht niets,dat ze ochtends Haha! ...ook goed

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:30

sabrina85 schreef:
KiWiKo schreef:
jaaa............ dekens mogen toch ook niet Lachen Lachen Lachen

waarom niet naar binnen snachts??? wat is daar het probleem van???? Nee moet hem lekker laten staan, Waarom??? wat is de toegevoegde waarde van snachts naar buiten??? Ding gaat uiteindelijk toch liggen, en maakt dan echt zijn o zo nodige kilometertjes niet meer Lachen kan die buiten doen, of gewoon op stal.

Weet je wat het verschil is tussen een wintervacht en niet hebben en sportgericht rijden........ kan ik je wel een keer laten zien, ga ik 10 minuten op jouw paard zitten zeg in januari, hoeft maar 10 minuten........... en dan zal je in ene zien wat een vacht doet met een paard dat explosief moet presteren

Als een paard s'nachts buiten blijft, zul je ze zelden zien liggen hoor!
8 van de 10 paarden slapen staand, paarden slapen trouwens zelden echt, meestal is het even doezelen en dit verdeeld over de hele dag, zo komen ze tot rust.
en hoe moeten ze dan opladen voor de zware training van morgen?????

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:37

Citaat:

Tja als jij er op gaat zitten en hem op prikt met de sporen zodat hij binnen no time met de voorbeentjes de lucht in vliegt zal hij idd zweten als een otter, van de stress, niet van de arbeid die hij moet leveren. Ik streef naar een prettige samenwerking met mijn paard, dressuur gaat om harmonie niet om voorbeenzwaaiers. Vandaag de dag gaat het om "spetteren" niet meer om de samenwerking, de harmonie en het correct rijden. Ik verkies harmonie boven spetteren, daarom hoeft mijn paard niet "explosief" te lopen, maar correct.

je vergelijkt de verkeerde dingen. Dressuurpaarden zijn als dansers, niet al sprinters. Hun spieren moeten opgerekt worden, dit is een proces van jaaaren lange training. In die training wordt steeds meer gevraagd zodat de spieren steeds leniger en soepeler worden. Hierdoor doet het paard de oefeningen beter, ondanks dat de lenigheid die het paard heeft niet vereist wordt in de oefening zelf kan het paard beter zijn balans vinden omdat hij meer controle heeft over zijn spieren. Een sprinter is een ander verhaal, die traint zijn spieren voor de 500 meter, ze rekken de spieren niet op maar maken ze nauwjuist korter. Een sprinter is meer te vergelijken met een renpaard, je traint ze maar uiteindelijk moeten ze er volledig door heen om te winnen. De benen zullen zeer doen, het spierweefsel zal afbreken, kortom je bent doodop na een race. In je mond proef je de geknapte longblaasjes, zo hoort een sprinter zich te voelen.. Vergelijk een turner en een sprinter op de OS en je ziet het verschil.

Paarden liggen trouwens zelden tijdens hun slaap, ze hebben een liggende slaap trouwens wel nodig maar heel weinig. Maar daarom is het wel belangrijk om altijd een droge plek in het land te hebben waar ze kunnen liggen. Opladen kunnen ze gewoon staand doen, de knikken de gewrichten vast en sukkelen weg.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:41

is "rust" hetzelfde als ontspanning (spanning/training-ontspanning/rust)?? volg dan de behoeften van het paard=geen stress=ontspanning=rust.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:41

Visconti schreef:
Citaat:

Tja als jij er op gaat zitten en hem op prikt met de sporen zodat hij binnen no time met de voorbeentjes de lucht in vliegt zal hij idd zweten als een otter, van de stress, niet van de arbeid die hij moet leveren. Ik streef naar een prettige samenwerking met mijn paard, dressuur gaat om harmonie niet om voorbeenzwaaiers. Vandaag de dag gaat het om "spetteren" niet meer om de samenwerking, de harmonie en het correct rijden. Ik verkies harmonie boven spetteren, daarom hoeft mijn paard niet "explosief" te lopen, maar correct.

je vergelijkt de verkeerde dingen. Dressuurpaarden zijn als dansers, niet al sprinters. Hun spieren moeten opgerekt worden, dit is een proces van jaaaren lange training. In die training wordt steeds meer gevraagd zodat de spieren steeds leniger en soepeler worden. Hierdoor doet het paard de oefeningen beter, ondanks dat de lenigheid die het paard heeft niet vereist wordt in de oefening zelf kan het paard beter zijn balans vinden omdat hij meer controle heeft over zijn spieren. Een sprinter is een ander verhaal, die traint zijn spieren voor de 500 meter, ze rekken de spieren niet op maar maken ze nauwjuist korter. Een sprinter is meer te vergelijken met een renpaard, je traint ze maar uiteindelijk moeten ze er volledig door heen om te winnen. De benen zullen zeer doen, het spierweefsel zal afbreken, kortom je bent doodop na een race. In je mond proef je de geknapte longblaasjes, zo hoort een sprinter zich te voelen.. Vergelijk een turner en een sprinter op de OS en je ziet het verschil.

Paarden liggen trouwens zelden tijdens hun slaap, ze hebben een liggende slaap trouwens wel nodig maar heel weinig. Maar daarom is het wel belangrijk om altijd een droge plek in het land te hebben waar ze kunnen liggen. Opladen kunnen ze gewoon staand doen, de knikken de gewrichten vast en sukkelen weg.

Helemaal mee eens!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:47

Visconti schreef:
Citaat:

meis Lachen Lachen je hebt gelijk, helemaal gelijk........... niks geen harmonie, niks geen correct rijden........... het is een groot drama in de sport Lachen gelukkig weet je dat Lachen gelukkig is er nog een iemand in sportent nederland die hoog op niveau rijd in volle harmonie en complete samenwerking........ Hoe kan iemand nou in hemelsnaam een oordeel geven (en sterker nog veroordelen) over een wereld die totaal onbekend is voor diegene??? Hoe is het mogelijk Lachen

Hoe kan iemand in hemelsnaam zeggen dat als ik op dat paard ga zitten dat het gaat zweten van de stress Lachen Lachen .......

maargoed, hier kan ik niet tegenop......... tegen zoveel wijsheid heb ik niks meer in te brengen.......

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:21

Ik zie geen harmonie en samenwerking wanneer een paard met zijn mond wijd open (zo lekker zit het bit :s) en soms zo erg wordt getrokken dat het open ligt.
Dit zie ik helaas vaak tijdens het beoefenen van welk paarden sport dan ook, maar om niet over een kam te scheren, niet iedereen is zo Knipoog
Arabesk heeft trouwens duidelijke foto's van mijn punt in haar profiel!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:22

dat is ook echt het standaard beeld Lachen Lachen je ZIET niet anders Lachen

maar zeker wel 95%

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 06:54

KiWiKo schreef:
meis Lachen Lachen je hebt gelijk, helemaal gelijk........... niks geen harmonie, niks geen correct rijden........... het is een groot drama in de sport Lachen gelukkig weet je dat Lachen gelukkig is er nog een iemand in sportent nederland die hoog op niveau rijd in volle harmonie en complete samenwerking........ Hoe kan iemand nou in hemelsnaam een oordeel geven (en sterker nog veroordelen) over een wereld die totaal onbekend is voor diegene??? Hoe is het mogelijk Lachen

Hoe kan iemand in hemelsnaam zeggen dat als ik op dat paard ga zitten dat het gaat zweten van de stress Lachen Lachen .......

maargoed, hier kan ik niet tegenop......... tegen zoveel wijsheid heb ik niks meer in te brengen.......

heb je nou werkelijk geen argumenten tegen mijn verhaal? Valt me een beetje van je tegen om eerlijk te zijn.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 07:10

KiWiKo schreef:

Nou..een paard dat liggend slaapt, verbruikt meer energie dan een paard dat staande slaapt.
Dit komt door de druk van het zware lichaam op de grond waardoor het paard meer moeite moet doen om te ademen en er meer energie nodig is voor een normale bloedsomloop.
Daarom ook dat een paard het liefst staande slaapt.
Ook moet het paard klaar zijn om te vluchten voor roofdieren,en dat gaat liggend niet snel genoeg.
De drie uur slaap van een paard wordt verdeeld over de hele dag en is telkens ongeveer 3 minuten.
Dus voor de zware training voor de volgende dag blijft het paard zich al staande slapend opladen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 07:18

Visconti schreef:
KiWiKo schreef:

heb je nou werkelijk geen argumenten tegen mijn verhaal? Valt me een beetje van je tegen om eerlijk te zijn.

nee Lachen tegen jouw argumenten kan ik inderdaad niet op

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 07:38

Tinkerloos schreef:
KiWiKo schreef:

Nou..een paard dat liggend slaapt, verbruikt meer energie dan een paard dat staande slaapt.
Dit komt door de druk van het zware lichaam op de grond waardoor het paard meer moeite moet doen om te ademen en er meer energie nodig is voor een normale bloedsomloop.
Ook moet het paard klaar zijn om te vluchten voor roofdieren,en dat gaat liggend niet snel genoeg.
De drie uur slaap van een paard wordt verdeeld over de hele dag en is telkens ongeveer 3 minuten.
Dus voor de zware training voor de volgende dag blijft het paard zich al staande slapend opladen.

op stal zijn geen roofdieren, heel veel paarden voelen zich enorm veilig op stal......... en liggen veel vaker dan een paard op de wei Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:12

KiWiKo schreef:
op stal zijn geen roofdieren, heel veel paarden voelen zich enorm veilig op stal......... en liggen veel vaker dan een paard op de wei Lachen
Ik denk dat een paard in een afgesloten/opgesloten ruimte juist minder op zijn gemak is dan op een open veld waar hij eventueel kan vluchten.
Mijn paard ligt ook buiten in de wei,en dan zie je dat als de ene helft van de kudde ligt,de andere staande helft over de liggende kudde waakt.
Ik heb dit schema even geleent van paardnatuurlijk,er wordt vergeleken hoeveel een paard ligt op stal,en buiten.
(het gaat over wilde paarden,maar ik neem aan dat weide paarden die 24/7 buiten staan zo'n beetje hetzelfde zijn qua loop en slaap gedrag)
Afbeelding

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:15

Poeh dit is weer een topci om Nagelbijten / Gniffelen

Waarom laten mensen elkaar niet in de waarde.
Sommige plekken in Nederland heb je niet veel meer keuze als een stalpaard.

Onee ik heb gelezen dat je dan geen paard moet aanschaffen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:18

tita schreef:

Als ik die persoon zou zijn, zou ik het nooit gedaan hebben idd. Zeg niet dat een ander het niet zoumogen.
Verder vind ik bovenstaande echt onzin! Ook in de randstad etc vind je plekken waar ze in ieder geval de paddock in mogen, maar zeker ook waar ze overdag de wei op mogen. Tsja... als je dan vervolgens niet wat eigen luxe wilt opgeven, wordt het lastig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:20

Tinkerloos schreef:
KiWiKo schreef:

op stal zijn geen roofdieren, heel veel paarden voelen zich enorm veilig op stal......... en liggen veel vaker dan een paard op de wei Lachen[/quote]

mijn parden slapen allemaal liggens , ook in de wei dus!!!
vaak slaapt er 1, en staan de anderen eromheen, ook te doezelen
ik kan er nog wel zelf bij gaan liggen als ik wil.
Ook een weidepaard kun je scheren, en dikke deken opdoen. Je bent niet verplicht, om paard wat veel of altijd buiten staat een dikke vacht te laten groeien

word eigenlijk alleen discussie of binnen staan of buiten staan beter is, en waarom
ik ben voor buiten staan, ik merk gewoon aan mijn paarden dat ze prettig vinden
Iedereen kent zijn paard het beste, en ja zijn genoeg paarden die niet graag lang buiten staan
dit komt in mijn ogen wel vaak omdat ze alleen staan, op kale wei. ja dan zou ik ook graag binnen willen staan.
iedereen weet zelfs wel beste hoe zijn paard reageerd, en handeld daar ook naar
of nu toevallig ook goedkoper is of niet

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:23

_rosita_ schreef:
tita schreef:

Als ik die persoon zou zijn, zou ik het nooit gedaan hebben idd. Zeg niet dat een ander het niet zoumogen.
Verder vind ik bovenstaande echt onzin! Ook in de randstad etc vind je plekken waar ze in ieder geval de paddock in mogen, maar zeker ook waar ze overdag de wei op mogen. Tsja... als je dan vervolgens niet wat eigen luxe wilt opgeven, wordt het lastig.

Gaan we weer
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA tuurlijk en jij zal het wel weten want toevallig ken je mensen die hun paard op de weide hebben.
Toevallig zou je zelf in de randstad kunnen wonen en toevallig rij je er ook wel eens en dan zie je paarden in de weide.

Hier is het niet mogelijk ik sta op kleigrond en sterker nog ik zou persoonlijk mijn paard niet eens 24/7 op de weide willen hebben.

Weetje wel hoeveel mensen er zijn die uit gemakzucht hun paard op de weide hebben?

Tuurlijk als ik ergens op de veluwe zou wonen zou ik het ook proberen een stal te vinden met weidegang in de winter..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:24

Voel je je aangevallen Tita?
Ik geef alleen antwoord op een vraag van Kiwiko,hoe een sportpaard zich moet opladen voor de wedstrijd van de volgende dag.
Ik zeg niet dat jij geen paard mag houden?

Over sportpaarden gesproken..ik zag nog een leuke tekst over sportpaarden op de site van paardnatuurlijk:
Afbeelding
Wat denk je dat de meeste paardeneigenaren gaan antwoorden? Clown

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:26

ik heb geen sportpaard, ik rijd voor mn plezier ( op moment al door tijdsgebrek maand niet meer)
en mn paardjes intreseerd t geen ene ****
al zou ik nu zadel opgooien, ik kan zo wegrijden.
regent nu veel, en gedeelte van wei is nat, maar zijn bijna 2 hectare en is groot stuk wat droog is, en ook de stal is droog
dat vind ik wel belangrijk, dat ze wel droog stuk hebben om op te staan

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:29

Ik heb zelf ook al ruim 5 weken niet gereden.
Ik wilde vandaag lekker gaan,maar ik heb een zieke dochter die naar de dokter moet,dus weer niet rijden...
Maar ik vind het niet erg,ze staat de hele dag buiten,en heeft vanzelf dus al beweging.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:29

OOOO de mijne B maar ja hij was ooit A Haha!

Nee je kunt deze 2 manieren van paard houden niet met elkaar vergelijken.

Er zijn paar mensen die ik ken (niet persoonlijk) zoals rosita en nadya die hun paarden graag buiten houden.
Ik begrijp hun standpunt heel goed, en snap ook wel dat het gezond is voor DIE paarden.

Maar mijn pony die al 24 jaar een "stalpaard" is doe je geen plezier er mee om hem in de nacht op de weide te gooien.
Het is hier ook helemaal niet mogelijk en het past niet bij mijn manier van paard houden.

Maar ik zeg niet dat de andere slecht zijn terwijl ik persoonlijk zat mensen ken die uit gemakzucht hun paard op het land donderen of in de grote bak.

Waarom kunnen "naturals" nou nooit de manier van sporters of halve sporters of gewoon mensen met stalpaarden die manier van paard houden proberen te begrijpen.

Op elke topic wordt er met een vingertje gewezen van ......

Of ik me aangevallen voel?
Nee niet echt ik weet dat ik mijn best doe, het kan niet anders...en ik zie het nut er niet van in om mijn paard 60-80 km verder op neer te zetten om hem weide te gunnen in de winter

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:31

Het kijken wat anderen doen is geen argument en geen alibi voor je eigen gedrag.

Ken zat mensen die geen hond nemen omdat ze op een flat wonen en dat geen doen vinden voor zo'n beest. Wanneer jij voor jezelf vindt dat een paard meer op de wei zou moeten lopen liefst 24 uur dan zorg je ervoor anders neem je inderdaad geen paard.
Wanneer je dit niet zo belangrijk vindt en met stalhouding tevreden bent dan doe je dit. Maar als excuus te gebruiken dat er geen ruimte is is onzin.Dan zet je je paard ergens neer waar wel ruimte is en reis je gewoon doordeweeks wat meer. Het is gewoon waar je prioriteiten liggen.

Let op dit is geen veroordeling tegen stalhouding maar ik vind gewoon dat je argumenten eerlijk moeten zijn. Heb een sportpaard en weinig tijd en kies daarom voor stalhouding... dit is bijvoorbeeld een eerlijk argument. Ik vind dat mijn paard veel buiten moet staan en heb een plek gevonden. Wel ver weg en duurder maar dat vind ik belangrijk. Dit zijn gewoon eerlijke argumenten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:34

ja, die " ruzie" en "conflicten" tussen naturals en niet naturals snap ik ook niet
ik respecteer iedereen, iedereen wil toch het beste voor mij paard
ik ben niet natural, houd alleen paarden buiten.
Mocht ik merken dat mijn paard er niet tegen kan, of wat dan ook, kan ik altijd nog kijken voor stal, maar tot nu toe voldoet een schuilstal ook goed
Ik heb ook ijzers, rijd ook soms met spoortje, rijd ook dressuur, heb zowel boom, als boomloos zadel.

Ik wil niemand opdringen dat buiten staan beter is,m iedereen kent zijn paard beste en heeft ( hopelijk) beste met zijn paard voor.
Waarom zijn er dan altijd discussies over hoe het anders moet

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:37

Dat komt omdat iedereen op elkaar let, en iedereen weet het beter. Laat elkaar toch gewoon,iedereen doet het weer anders.Maar dat geeft toch niet? Sommige hebben zeker niks anders te doen.