Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:47

Ik hoop wel dat er iets tegen deze trainingsmethodes gedaan worden.
Mensen zoals Anky en Cobi zijn toch een voorbeeld voor jeugdige ruitertjes en die gaan dat na doen. Die denken dat het normaal is om op zo'n manier je paard te houden en te trainen want ja, Anky doet het immers ook.
Soms zie ik jonge kinderen op pony's die het gebit er werkelijk bijna uitrukken van hun pony en uiterst ruw met hun sporen en zweep omgaan. Meestal ook nog gestimuleerd door een fanatiek instructrice en/of ouders.
Mn tenen staan soms krom in mn schoenen als ik zie hoe er tegenwoordig met paarden en pony's omgegaan wordt, alleen maar om zo hoog mogelijk te eindigen. Ze worden 24 uur per dag in een stal opgesloten, mogen nooit los en een buitenritje hebben ze helemaal nog nooit van gehoord.
En als ze dan hun stal uitkomen dan is het alleen maar trainen en in de krul trekken.

Ik zeg niet dat iedereen zo doet hoor, maar ik zie het steeds vaker en dat vind ik toch een zorgelijke kwestie.
De "top"zou toch het goede voorbeeld moeten geven lijkt me, maar als ik de foto's zo zie dan wordt ik daar niet vrolijk van.

Ben benieuwd of er écht iets aan gedaan gaat worden of dat het weer in de doofpot komt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:16

Het lijkt tegenwoordig alleen maar te gaan om het eindresultaat (wat nog slecht is ook), terwijl juist de weg erheen het leukste is.....

Iedereen wilt zo snel mogelijk in de Z rijden en alle "kunstjes" kunnen, terwijl het er juist om gaat om het paard een goede opleiding te geven, het steeds meer balans en kracht te geven, waardoor het steeds meer kan. De "kunstjes" zijn een middel, geen doel...

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:19

tegen woordig moet je in de B dresuuur al zo rijden dat je geen normale winstpunten rijd zo apnormaal word er gejuryeerd,

en wat betreft het los rijden, jah ach heb vandaag ook weer dingen gezien hoe een paard meer de 8er hand er bij moet gaan nemen en jah die knol werd ook voor zijn benen getikt Knipoog dus het gaat in de dresuur en springen niet altijd even vriendelijk Knipoog

@ VVALAR, zo rijd ik me paard ook los Slof S&T tracktor wielen en nog belangrijker 2 zwepen Ja

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:24

Toen ik 25 jaar geleden met rijden begon werden paarden pas met 4 jaar eens voorzichtig ingereden en waren er hele hordes oudere paarden (17+) die als leerpaard werden aangeboden na een succesvolle sportcarriere en klokgaaf waren over het algemeen. Nu halen een hoop paarden die leeftijd niet eens meer.

Ik weet ook niet of de KNHS hier echt iets aan kan doen behalve de opleidingen aanpassen om deze trainingsmethoden te ontmoedigen. Ik denk dat er een mentalitietsverandering te weeg gebracht moet worden maar wie dat dat doen als de eigen verantwoording zo ver te zoeken is.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:26

De NH-ers zijn weer opgestaan. Ik lees in al die topics continu de reacties van dezelfde mensen.
De foto's geven mij ook geen fijn beeld maar er zit vast een verhaal achter of een reden.

Ik ben verder echt neit tegen LDR of rollkur ik denk alleen niet dat het iets is wat je zelf thuis moet gaan proberen Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:28

Misschien domme vraag maar wat is een NH-er?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:33

Stephanie100 schreef:
De NH-ers zijn weer opgestaan. Ik lees in al die topics continu de reacties van dezelfde mensen.
De foto's geven mij ook geen fijn beeld maar er zit vast een verhaal achter of een reden.

Ik ben verder echt neit tegen LDR of rollkur ik denk alleen niet dat het iets is wat je zelf thuis moet gaan proberen Haha!

Ik ben geen NH-er hoor. Rijd zelf ook gewoon dressuurwedstrijden met mijn paard (L2) en mijn paarden staan snachts ook in een stal, maar vind het gewoon een beetje raar dat er zo met paarden wordt omgegaan alleen maar om de top te bereiken.
Dat mensen die methodes niet thuis moeten proberen ben ik helemaal met je eens. Maar juist omdat de grote ruiters het wel doen gaan mensen dat thuis ook doen. Met alle gevolgen van dien...

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:40

daniella74 schreef:

NH = Natural Horsemanship Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:49

Elzepelze schreef:
daniella74 schreef:

NH = Natural Horsemanship Knipoog

ROFL ROFL ROFL Huilen van het lachen Als er iemand is die dat NIET is ben ik het wel.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:26

aisie schreef:
Ik hoop wel dat er iets tegen deze trainingsmethodes gedaan worden.
Mensen zoals Anky en Cobi zijn toch een voorbeeld voor jeugdige ruitertjes en die gaan dat na doen.
Die denken dat het normaal is om op zo'n manier je paard te houden en te trainen want ja, Anky doet het immers ook.

Volgens mij zeggen Anky en de rest toch heel duidelijk dat je niet aan zo'n trainingsmethode moet beginnen als je de ervaring en/of kennis mist.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:34

En hoe is Anky er dan zonder ervaring aan begonnen?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:49

Beetje flauw Arie... je weet heus wat Emilia bedoelt.

Gelukkig zie ik in mijn omgeving weinig mensen die de LDR methode proberen toe te passen. Ik denk wel dat het zaak is dat duidelijk gemaakt blijft worden dat elk niveau zijn eigen trainingsmethode, moeilijkheidsgraad en lenigheidsoefeningen heeft.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:23

Leerzaam stuk die link op de vorige bladzijde!

Voor mij bevestigd alles alleen maar dat ik het goed doe, met mijn 6 jarige merrie net begonnen met werk aan de hand en mijn 23jarige merrie loopt nog vrolijk onder het zadel, ondanks haar slechte bouw wegens haar hoog engels volbloed gehalte.

Het lijkt nu wel of Nederland een beetje wakker wordt (sprak zij hoopvol.....)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:26

Stephanie100 schreef:

ben toch wel benieuwd wie de nh-ers zijn volgens jou Tong uitsteken

ik heb namelijk een reactie gegeven waarin ik me heel negatief uitlaat ten opzichte van de moderne dressuur en trainingsmethodes waar aan getwijfeld word, maar ik ben absoluut geen NH-er ...

dennisbj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:30

De vraag is wat de KNHS hier mee gaat doen....

Nou niks denk ik, zoals vaak het geval is bij de KNHS

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:53

Hoi, ik vind mezwlf geen N_H'er maar kan wel een hoop met hetgeen NH aanbiedt, zo kun je dat prima combineren met een stukje theorie wat terug te vinden is in de tekst van K de Lange.

Laten we een beetje zuinig zijn met onze dieren. Toch?...

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:55

detour schreef:
Laten we een beetje zuinig zijn met onze dieren. Toch?...

Daar zeg je heel mooi waar het eigenlijk om draait.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:05

Ik ben wel met NH bezig, maar wel een met een weer bijna geschoren paard onder de dekens die krachtvoer geeft en gewoon bezig is met dressuur. Heb de paarden wel zoveel mogelijk buiten staan, maar dat staat los van wat ik met mijn paard wil bereiken (meer eenheid en soeplesse). En NH daar doet zelfs de familie Bartels aan (nou ja, waarschijnlijk wel alleen via Emiel Voest, maar toch).

Deze discussie staat in ieder geval helemaal los van hoe paarden gehouden worden. Hoop ook niet dat de discussie die kant op gaat, dat zou erg zonde zijn!!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:00

dennisbj schreef:
De vraag is wat de KNHS hier mee gaat doen....

Nou niks denk ik, zoals vaak het geval is bij de KNHS

De KNHS reageert pas als de mensen massaal hun stem laten horen. Zolang dat niet het geval is, gaan de heren bestuurders er vanuit dat deze vorm van dierenmishandeling de grenzen van het welzijn niet overschrijdt. Bovendien presteert Nederland er mee en dus wordt het paard ondergeschikt gemaakt aan de persoonlijke en last but not least aan de bestuurdersbelangen.
Voor de buitenwereld en in de media belijden ze met de mond dat het om "The Happy Atlethe" gaat en de praktijk vegen ze dat aan hun kont.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:02

Nou Arie, wat zou een voorstel kunnen zijn- iedereen hier bijeentrommelen om bv een brief te schrijven en handtekeningen te verzamelen of i.d.?
En zouden ze naar 1000 reacties wel luisteren bijvoorbeeld?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:06

de KNHS doet vast niets. Eerder liet iemand zich op bokt uit over door henzelf uitgevoerde wanpraktijken die lijnrecht ingingen tegen de regels van de KNHS (hoe meet je je E pony in, hoe laat je een 5 jarige toch al Z lopen enz enz enz)
Link van dit topic is naar de KNHS gegaan, maar waarom zouden zij er wat aan doen, als de mensen die achter die praktijken zitten, ook mede achter de gouden EK medaille springen zitten?
en zo is dat met Anky ook.. zolang zij dik goud wint, zal de KNHS niets doen.. Want goud nog altijd belangrijker dan paardenwelzijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:20

Noukie schreef:
de KNHS doet vast niets. Eerder liet iemand zich op bokt uit over door henzelf uitgevoerde wanpraktijken die lijnrecht ingingen tegen de regels van de KNHS (hoe meet je je E pony in, hoe laat je een 5 jarige toch al Z lopen enz enz enz)
Link van dit topic is naar de KNHS gegaan, maar waarom zouden zij er wat aan doen, als de mensen die achter die praktijken zitten, ook mede achter de gouden EK medaille springen zitten?
en zo is dat met Anky ook.. zolang zij dik goud wint, zal de KNHS niets doen.. Want goud nog altijd belangrijker dan paardenwelzijn.

Dat vrees ik ook, Noukie, maar goed, als er niks gebeurd lijft alles sowieso zoals het is, en al zou het maar 10 % onrust teweeg brengen dan is dat tenminste iets. Merk wel aan vriendin (werkt bij KNHS) dat er door het publiceren van foto's van te kort bijgezette paard al veel consternatie is ontstaan. DFa's uiteraard lastig voor hen maar ik vind dat wel goed. Opdat het nadenken over dit soort praktijken maar eens flink in beweging mag komen!
Zolang Anky echter op een voetstuk geplaatst blijft worden en we haar leuke setjes en artikelen blijven kopen zal het sowieso moeilijk blijven...
Die commercie er omheen is toch ook om misselijk van te worden, he?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:44

en dat is ook het grootste probleem denk ik, de commercie... zodra het geld en de prestaties bovenaan het lijstje komen zakt het paardenwelzijn te vaak naar een tweede, derde of zelfs nog lagere plaats. dat zie je overigens niet alleen in de dressuursport.
vergeleken met vroeger denk ik dat het paardenwelzijn vele malen verbeterd kan worden, aangezien er een hoop uitvindingen en onderzoeken zijn gedaan, bijv. veterinair. wat me wel opvalt is dat de kwaliteit van de paarden achteruit lijkt te gaan, paarden kúnnen weliswaar ouder worden maar er komen ook meer en meer paarden (naar verhouding) met gebreken. een jong paard met artrose is al helemaal niet raar meer, en zo zijn er diverse andere aandoeningen bij te rapen. er wordt gefokt op prestatie, mensen willen sportpaarden. het liefst paarden die al jong hoog in de sport lopen, de gevolgen daarvan krijgt het gros niet eens mee.

het zou mooi zijn als het KNHS dit serieus neemt en mensen ook afrekent op dergelijke fouten, laat ze maar controles uitvoeren bij mensen thuis ook, en bij het inrijterrein... kijk bijv. naar het reglement mbt bitten, diverse bitten zijn verboden maar op de wedstrijden waar ik geweest ben was daar geen controle op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:50

Maar waar paarden kapot aan gaan is ook het verkeerde rijden.
Ik erger me bijv kapot aan de topics ik kan mijn paard niet houden, zal een bit met hefboom werken, of slof of, weet ik wat.
Altijd ligt de schuld bij het paard, in onze snelle maatschappij zonder geduld.

Vroeger reed je met een trens..en evt zweepje...klaar
De rest mocht je zelf doen..geen gezever mijn paard dit en dat..nee ga maar leren rijden ipv smoesjes verzinnen.
Zo leerde je wel veel sneller je paard op een normale wijze nageeflijk te krijgen. op normale wijze je paard op de achterhand te leren lopen.
Ipv al dat getrek aan de voorkant, op de voorhand...daar gaan ze simpelweg van kapot....

Verder waren er voeger minder paarden, in daardoor ook meer land..paarden stonden elke dag buiten.
geen porceleinen watjes gedoe...naar buiten...ook als het regent. Deken kregen de sportpaarden dan om..meer niet.
Paarden konden zichzelf dus ook lekker los houden. En fris in het koppie.

Denk persoonlijk dat dat alles samen veel kwalen scheelt Ja

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:02

Absoluut helemaal mee eens Runningkawa!