slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:17

IKbenEllen schreef:
Binckydenice schreef:
Heb je nooit opgelet op school? Waarom heeft een kip poten en een paard benen? Er is wel degelijk een verschil hier tussen. (Edel en niet edel)En een dier was vroeger een last dier die werd gebruikt om te werken en nu afgedankt op je boterham...

Wat voor last droeg een kip dan? Of een konijn? Of een varken?
Raar dat een vegetarier onderscheid maakt tussen verschillende dieren. Je discrimineert een beetje Haha! .

Tuurlijk want paarden zijn voor mij de belangrijkste dieren....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:19

Roosje_ schreef:
Het slachten gaat nu (gelukkig) op een veel meer diervriendelijke manier.

hoe kan slachten nou diervriendelijk zijn?

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:23

ik wil niet zeggen dat ik vóór de slacht ben.. maar ik vind toch dat die man wel een beetje gelijk heeft! kun je een doodgaan van 2 uur lijden vredig noemen?! lijkt mij niet!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:24

dat kan bij beide toch gebeuren?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:04

Binckydenice schreef:

Dan ben je helemaal geen dierenliefhebber ! Een paard is niets meer dan een koe, varken of hond.
Dan ben je dus heel selectief met je dierenliefde en discrimineer je , dus dat is geen liefde!
Ook heel bekrompen hoor dat paarden het belanrijkste zijn en de rest minder ik hoop dat je ooit ouder en wijzer wordt!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:05

soleillover schreef:
ik wil niet zeggen dat ik vóór de slacht ben.. maar ik vind toch dat die man wel een beetje gelijk heeft! kun je een doodgaan van 2 uur lijden vredig noemen?! lijkt mij niet!

Welke man bedoel je ?? En wanneer ligt iets 2 uur te lijden ??

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:08

Binckydenice schreef:
Roosje_ schreef:
Het slachten gaat nu (gelukkig) op een veel meer diervriendelijke manier.

hoe kan slachten nou diervriendelijk zijn?

Wat voelt een paard van slachten dan ? Wat voelt een paard bij destructie ? Wat voelt een paard bij verbranden of begraven ? Wat gebeurt er met jouw paard na het spuitje ?

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:09

Perrokai schreef:
Binckydenice schreef:

Dan ben je helemaal geen dierenliefhebber ! Een paard is niets meer dan een koe, varken of hond.
Dan ben je dus heel selectief met je dierenliefde en discrimineer je , dus dat is geen liefde!
Ook heel bekrompen hoor dat paarden het belanrijkste zijn en de rest minder ik hoop dat je ooit ouder en wijzer wordt!

en iets aardiger mag ook wel
maar een paard slachten is eig net zo erg als het slachten van een koe of enig ander dier dat wel, maar een paard of pony dat je kent heeft een emotionele waarde en een koe dat je niets zegt is het natuurlijk minder erg voor jezelf als ie word geslacht
en omdat je zelf zo dol bent op paarden en pony's vindt je het vreselijk als er toch paarden worden geslacht, maar dat neemt niet het feit weg dat het allebei gelijk staat (maar niet voor je eigen waarde)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:17

fixture schreef:
maar een paard slachten is eig net zo erg als het slachten van een koe of enig ander dier dat wel, maar een paard of pony dat je kent heeft een emotionele waarde en een koe dat je niets zegt is het natuurlijk minder erg voor jezelf als ie word geslacht
en omdat je zelf zo dol bent op paarden en pony's vindt je het vreselijk als er toch paarden worden geslacht, maar dat neemt niet het feit weg dat het allebei gelijk staat (maar niet voor je eigen waarde)

Dat zeg ik nou ook al vaker, en helemaal mee eens. Maar mijn koe, hond of huisvarken eet ik ook niet op. En die zijn net zo belangrijk als mijn paard als ik daar jaren een band mee heb.
Dus om dan te stellen dat een paard belangrijker of het belangrijkste is gaat er bij mij niet in!
Dat is een heel klein wereldje waar je dan in leeft en dat is dus bekrompen.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:21

Perrokai schreef:
fixture schreef:

Dat zeg ik nou ook al vaker, en helemaal mee eens. Maar mijn koe, hond of huisvarken eet ik ook niet op. En die zijn net zo belangrijk als mijn paard als ik daar jaren een band mee heb.
Dus om dan te stellen dat een paard belangrijker of het belangrijkste is gaat er bij mij niet in!

ja precies, maar ik snap het wel, want als een koe geslacht wordt vindt ik het dus toch minder erg dan als bv een hond geslacht wordt

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:28

Perrokai schreef:
fixture schreef:

ja precies, maar ik snap het wel, want als een koe geslacht wordt vindt ik het dus toch minder erg dan als bv een hond geslacht wordt

Ik snap jullie beiden. Ik eet ook geen paard, maar oook geen koe ik vind het ook eigenlijk wel hetzelfde. Maar als je nou een band hebt met koeien en niet met paarden dan eet je toch liever paard als koe. Dat is nou eenmaal zo. De meeste mensen eten geen honden omdat ze dat huisdieren vinden, maar koeien vinden ze geen probeleem. Terwijl er ok landen zijn waar ze honden eten maar koeien een probleem vinden. Het is gewoon je mening en hoe je bent opgevoed.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:31

het is niet helemal je opvoeding, want als iemand gelovig is opgevoed geloven ze zelf ook niet (ouders zijn het levendige voorbeeld) Maar is natuurlijk wel vaker zo Knipoog

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:44

merrietje schreef:
Ik snap jullie beiden. Ik eet ook geen paard, maar oook geen koe ik vind het ook eigenlijk wel hetzelfde. Maar als je nou een band hebt met koeien en niet met paarden dan eet je toch liever paard als koe. Dat is nou eenmaal zo. De meeste mensen eten geen honden omdat ze dat huisdieren vinden, maar koeien vinden ze geen probeleem. Terwijl er ok landen zijn waar ze honden eten maar koeien een probleem vinden. Het is gewoon je mening en hoe je bent opgevoed.

Juist ja, ik heb geen koe dus vind een koe slachten minder erg dan mijn paard. Maar had ik jaren 1 koe als huisdier dan vond ik dat net zo erg. En ja opvoeding maakt een hoop verschil.
Ik eet alles als ik het maar niet persoonlijk gekend heb. Paardevlees ook maar niet bij voorkeur. Ik koop het eigenlijk nooit. Zou eerlijk gezegd ook liever geen hond eten. Dat komt door opvoeding en cultuur. Paard koe varken kip etc. eten is heel gewoon. Ik vond als kind een varken of koe net zo lief als een paard. Dus als je ze dan eet dan maak je geen onderscheid daartussen.
Had mijn vader gezegd en vanavond eten we je knuffelpony en morgen dat varken wat je altijd staat te aaien en overmorgen die lieve koe van de buurman. Ja, dan was ik waarschijnlijk vegetarier nu.
Maar dat neemt nog steeds niet weg dat een paard het belangrijkste dier is omdat ik er 1 heb.
Het is en blijft een dier net als mijn hond en niets meer als mijn hond...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:54

Binckydenice schreef:

Je discrimineert dus niet een beetje maar heel erg.

Maar je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag wat er nou in vlees zit wat je lichaam nodig heeft. Kan namelijk niet, anders zou vegetarisch zijn onmogelijk zijn. En jij als overtuigd ( Koe ) vegetarier zou daar wel antwoord op moeten weten toch?

Miss_PukJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:52

Mmm.. ik ben ook vegetarier, al vanaf m'n 7e ofso & ik leef nog dus de mens kan, als die dat willen zonder vlees overleven! (ik ben trouwens de enige die geen vlees eet in de familie, dus ik eet geen vlees omdat mijn ouders me dat opgedrongen hebben, en als ik later kinderen zou krijgen, zou ik ze ook niet zeggen dat ze vegetarier moesten worden, dat mogen ze zelf beslissen als ze oud genoeg zijn) maarja dit vond ik op internet: Vaak hoor je mensen zeggen, "vlees bevat belangrijke bouwstoffen die je lichaam nodig heeft. Zonder deze word je ziek." Het is in zoverre waar dat er in vlees bouwstoffen zitten die je lichaam nodig heeft. Maar dat wil niet zeggen dat we die bouwstoffen niet ergens anders vandaan kunnen halen. Als vegetariër moet je bewust je maaltijd samenstellen, dat kan betekenen dat je je menu met andere dingen of met andere voedingsstoffen moet samenstellen, het kan ook zijn dat je niets hoeft te veranderen. Het gaat meestal om de eiwitten, sommige vitamines (B) en bijv. ijzer. IJzer vindt je weer terug in bijv: volkorenbrood, groene groenten, noten en peulvruchten. B1 komt voor in volkoren producten. Het nuttigen van volkoren brood of volkoren deegwaren is daarom belangrijk. Ook peulvruchten (zoals bruine en witte bonen, kikkererwten, linzen) en noten, dragen hun steentje bij in de B1-voorziening. B2 zit voornamelijk in melkproducten, zoals melk, karnemelk en yoghurt. Groenten leveren bij grote hoeveelheden een kleine bijdragen. B6 komt vooral veel voor in noten en volkoren granen. B12 komt in plantaardige producten eigenlijk alleen maar in tempeh (sojaproduct) voor. Tempeh is wel zeer rijk aan vitamine B12. Verder zit B12 in dierlijke producten, zoals melk, yoghurt, kwark en eieren. B12 is belangrijk bij de opbouw van het bloed. Een tekort aan deze voedingsstof kan bloedarmoede tot gevolg hebben. Dan hebben we nog de eiwitten. O.a. in peulvruchten, brood, rijst, granen en soja.

..Wel een beetje offtopic Tong uitsteken maarja,
ik zou mijn paard niet laten slachten, ik eet andermans paard (& andere dieren) niet en dan m ogen ze mijn paard ook niet eten Clown.. neej maar ik vind het gewwoon ook een veel prettiger idee dat ze een spuitje krijgt! maar dat is mijn mening Knipoog

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:13

Miss_Pukje, jij hebt duidelijk verstand van zaken, heel duidelijk ook. Ik vermoed dat het bij veel vegetariers dan wel eens ontbreekt aan B12. Veel zien er echt slecht doorbloed uit, zijn bleek met doorzichtige huid en blauwig bijna. Ik ken ook iemand die daarnaast ook geen zuivelprodukten eet, hij lijkt sterk als een beer is ook niet vaak ziek, maar als hij wat breekt duurt het twee keer zo lang voordat het hersteld is.....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:17

Perrokai schreef:
Welshcobfan schreef:
Dood is dood, het is slechts een omhulsel wat er overblijft. Liever snel voorbij dmv een schot, dan langzamer dmv spuitje. Wat er met het omhulsel gebeurd maakt mij niet uit, maar ik wil gewoon niet mensen en kinderen mijn pony onder een zeil zien. Er wonen kennissen recht tegenover de stal, die wil ik er niet mee opzadelen als dat niet nodig is. Andere kant op kijken is niet altijd mogelijk... als je er uitzicht op hebt.

Vraagje: Je weet dat hij na dat schot niet dood is ? En dat hij daarna doodbloed ??

Ja, maar als je hersendood bent ben je in principe al overleden. Veel zal die er dus niet meer van voelen Clown

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:21

ik heb er niets op tegen om een paard te laten slachten en op te laten eten. ik vind het voor een varken die zn leven in een hokje van 1 bij 1 meter heb gezeten veel zieliger. ik ben overigens nu wel vegetarieren sinds een jaar of 5, maar dit is eigenlijk puur omdat ik tegen de bio industrie ben. Voordat ik vegetarier werd at ik ook gewoon paardenvlees. Veganisten vind ik echt te ver gaan, eerlijk gezegd vegetarisch zijn ook, een mens is nou eenmaal een alles eter, maar ik ben meer voor diervriendelijk vlees en dan 1 a 2 keer per week. ik wil dat zelf ook eigenlijk gaan doen, zo af en toe een stukje biologisch maar daar moet ik de moed nog even voor opbrengen Tong uitsteken.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:43

Welshcobfan schreef:
Ja, maar als je hersendood bent ben je in principe al overleden. Veel zal die er dus niet meer van voelen Clown

En dat is bij spuitje 1 ook zo dan voelt hij ook niets meer, dus voor mij eigenlijk om het even.
Niet ieder slager schiet iedere keer gelijk exact goed, niet ieder DA heeft genoeg in dat eerste spuitje. Eigenlijk moeten we allemaal bij een spuitje de dierenarts verplichten de dosis te verdubbelen en schadevergoeding eisen als blijkt dat het paard niet onder zeil raakt, zn bloedsomloop daarbij in acht genomen, en bij je paard blijven als de slager schiet want als je daarvoor kiest moet je daar ook tegen kunnen want anders vind ik het eigenlijk een beetje laf. Schiet hij niet goed dan een schadevergoeding eisen. Niet dat je paard daar wat mee opschiet of je eigen gevoel. Maar tegen fouten maken op zulke momenten moet eigenlijk een straf tegenover staan...
Het ligt helemaal aan de situatie wat eigenlijk het beste is op dat moment.
Op YOUtube staat een filmpje over slachten in Roemenie, toen ik zag wat de bedoeling was heb ik hem weg geklikt. Vreselijk gewoon ! Hoort roemenie bij de eu? Waarom doet geen enkele dierenorganisatie daar wat aan ??????????? Over dieronvriendelijk gesproken ! NIET KIJKEN HOOR, je slaapt nooit meer ! Huilen

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:32

Perrokai schreef:
Binckydenice schreef:

Ik hoop dat jij ooit bewuster wordt van jezelf, uit je verhalen te lezen heb jij jezelf nog niet echt ontdekt.

Ik ben vegetarier geworden omdat ik het zielig vindt voor ALLE dieren. Dat is ook de enige reden, dat heeft niets te maken met een paard, ezel, hond of koe.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:34

Perrokai schreef:
fixture schreef:

Dat heb je er zelf wel een beetje van gemaakt hoor!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:37

IKbenEllen schreef:
Binckydenice schreef:

Je discrimineert dus niet een beetje maar heel erg.

Maar je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag wat er nou in vlees zit wat je lichaam nodig heeft. Kan namelijk niet, anders zou vegetarisch zijn onmogelijk zijn. En jij als overtuigd ( Koe ) vegetarier zou daar wel antwoord op moeten weten toch?

Er zitten bepaalde ijzers in vlees die je lichaam missen, deze zitten ook niet in de vleesvervangers. Deze ijzers zitten wel weer in bepaalde groentes maar in zo'n kleine hoeveelheid dat ik wel drie kilo spinazie naar binnen mag werken om daaraan te komen.

Ik discrimeneer helemaal niet. Als ik een huisvarken had gehad had ik waarschijnlijk ook geen varkensvlees gegeten....

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:52

hoi
nou ik zou hem niet laten slachten want je weet niet hoe het gebeurt.
En als bijvoorbeeld een schaap een wondje op zijn voet heeft dan moet de boer (omdat die niet genoeg geld heeft voor de medicijnen enzo) het schaap laten inslapen.
Boos!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:59

Binckydenice schreef:
Er zitten bepaalde ijzers in vlees die je lichaam missen, deze zitten ook niet in de vleesvervangers. Deze ijzers zitten wel weer in bepaalde groentes maar in zo'n kleine hoeveelheid dat ik wel drie kilo spinazie naar binnen mag werken om daaraan te komen.

Ik discrimeneer helemaal niet. Als ik een huisvarken had gehad had ik waarschijnlijk ook geen varkensvlees gegeten....

Denk nou eens logisch na, als we vlees NODIG hadden, kon vegetarisch eten niet bestaan. Hoe doen (echte) vegetariers dat dan, en verder nog, veganisten???
En je discrimineert wel, je stelt het paard bovenaan, daaronder de rest en helemaal onderaan de vis, want die eet je nog gewoon.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:07

kkiissmmoo schreef:
hoi
nou ik zou hem niet laten slachten want je weet niet hoe het gebeurt.
En als bijvoorbeeld een schaap een wondje op zijn voet heeft dan moet de boer (omdat die niet genoeg geld heeft voor de medicijnen enzo) het schaap laten inslapen.
Boos!

Je hebt helemaal gelijk. Haha!