Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissJeanny

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:52

Ik ken het probleem zucht, ik werd te groot voor mijn vz shet dus gestopt en een vz paard gevonden.

Ik ging nog wel regelmatig langs maar rijden ging niet meer.
Toen heeft mijn zusje er een tijdje op gereden. Die is er inmiddels ook uitgegroeid.

Toen heb ik haar later gekocht omdat we gingen verhuizen en daar konden we paarden houden en ze had een speciaal plekje in mijn hart.

Nu hebben we en karretje bij haar maar mer rijden ( mijn zusje kon er vorig jaar nog net op ) ging het zo ontzettend goed.
Dus ik vond het zonde als er niet meer op gereden werd.

Dus ik een advertentie gezet op markplaats voor een verzorgster/bijrijdster. En iemand gevonden, in 1 keer de goede.
Lief 10 jaar maar wel best groot. Ik heb haar de eerste keren begeleid en dat is inmiddels een half jaar geleden en nu doet ze alles alleen en gaat t zo goed.
Vandaag heeft ze er een onderlinge wedstrijd mee gereden op haar manege. Springen en dresuur , niet in de prijzen gevallen maar shet gedroeg zich heel goed en het was een team aan het worden.

Nou is mijn shet niet klein , boven de 1 meter, maar heel slank gebouwd ( we denken dat er ander bloed in zit) en is zij nog maar 10 word maandag 11 maar heel groot voor haar leefdtijd en sinds de winter enorm gegroeid. Nu beginnen mensen al te zeggen dat ze te groot is.

Vind dat zo jammer. Nu heb ik een fell word volgend jaar drie dan laat ik haar beleren en ga ik haar samen met haar doen, want het is gewoon een goeie die niet alleen komt om het rijden, eerlijk, beleefd, zou nooit iets doen zonder te vragen, niet bang , kan redelijk rijden. Gewoon super ideaal dus wil haar niet kwijt.
Dit jaar mag ze er van mij nog gewoon op rijden, te zwaar is ze nog lang niet en te lang, ja haar benen komen tot haar buik , ze heeft de beugels vrij kort maar dat vind ze lekkr rijden op haar zo.
Dus ik laat het nog een jaartje zo. En dan moet ik weer iemand zoeken, wel heel jammer zeker na vandaag zo'n overwinning.

Jammer dat shetjes zo klein zijn en zo sterk en ondeugend want een kindje van 7 kan ik er niet opzetten. En de kans dat ik weer zo'n ideale vind lijkt me stug. Ik hoop het.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:54

Citaat:
Jammer dat shetjes zo klein zijn en zo sterk en ondeugend want een kindje van 7 kan ik er niet opzetten. En de kans dat ik weer zo'n ideale vind lijkt me stug. Ik hoop het.

Als ze dat niet waren geweest.. dan waren het ook geen shetlanders Knipoog

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:56

Hahaha ja daar heb je gelijk in Haha!
Het is ook zeker hardstikke leuk, ik geniet van die van mij, heerlijk dat karakter. Maar soms is het even lastig Tong uitsteken

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:46

Kinderen van 7 jaar gaan prima hoor, kijk maar eens op mijn site Knipoog

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:25

Ja ik geloof ongetwijfeld dat er een 7 jarige is die haar aankan, was even een voorbeeld, ik hoop dat ik straks 1 tegenkom.
Maar jou zocht ik Karoliena, ik had dus foto's geplaatst van mijn shet met dat meisje en daar was commentaar dus dat ze groot was.
In mijn ogen kan het nog even.
Wat vind jij?

Afbeelding

miloetje

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:30

jawel hoor
alleen ik zou de beugels wel minstens 1 gaatje langer doen

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:52

Ja die beugels Bloos we hadden ze laatst per ongeluk 1 gaatje langer en dat zat haar helemaal niet goed.
Dus toen heb ik ze weer zo gedaan.
Blijkbaar zit haar dat beter. Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:31

Findira, ik vind haar echt te groot. de pony loopt wel leuk, mooie pony is het! maar helaas is de ruiter echt te lang, ze torent er bovenuit, en met de beugels op de goede lengte komt ze onder de knie van de pony uit. ook is het zadel te groot, aan de achterkant kan het nog nét, maar op deze foto ligt het zadel te ver op de schouder. ik zou een kleinere ruiter zoeken...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 09:06

findira; De beugels zitten veel te kort. Dus dat is moeilijk te zeggen zo. Het zadel is te groot, en de ruiter is ook te groot voor het zadel. Dus is in mijn ogen te groot.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 09:34

Owkee bedankt voor jullie tips Knipoog

En dat zadel, als ik een bontje vind zou dat dan kunnen helpen?
Want ik had hiervoor nog een ander zadeltje van onze andere shet.
Een platte met zo'n handvat. En die gleed iedere keer van haar af, ondanks dat de singel vast zat en er een staart riem opzat. Die paste verder beter maar door de vorm gleed ie steeds op zij.
Dus die heb ik verkocht.
Op haar moet dus een gewoon zadel met een kamer enz.
Ik hoop dan dat ik een tweedehands kan vinden want het word wel duur allemaal.
Moest nog wel meer aanschaffen, kleindere peesjes, kortere teugels, ( ze heeft een groot hoofd maat cob maar de teugels zijn daardoor te lang, kregen we ook commentaar op.
Je wilt t beste voor je pony maar ik voel me net een leek nu de laatste dagen. Verdrietig
Ik zal kijken wat ik kan vinden.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:48

ik vind het vaan af en toe best kunnen
zolang ze niet tezwaar is en haar benen niet de grond raken

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:33

Te zwaar is ze zoiezo niet, krap 40 kg denk ik.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:39

ik vind tezwaar echt erger dan tegroot hoor..
ik heb geen moeite om mijn vriendin van 155 en 37 kilo een rondje door de tuin te dragen
meer moeite heb ik met mijn neefje van 145 en 45 kilo

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:27

merrieveulen schreef:
Findira, ik vind haar echt te groot. de pony loopt wel leuk, mooie pony is het! maar helaas is de ruiter echt te lang, ze torent er bovenuit, en met de beugels op de goede lengte komt ze onder de knie van de pony uit. ook is het zadel te groot, aan de achterkant kan het nog nét, maar op deze foto ligt het zadel te ver op de schouder. ik zou een kleinere ruiter zoeken...

helemaal mee eens.
Het is ook geen ouderwetse shet, deze kan gewoon minder hebben...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:07

miloetje schreef:
ik vind tezwaar echt erger dan tegroot hoor..
ik heb geen moeite om mijn vriendin van 155 en 37 kilo een rondje door de tuin te dragen
meer moeite heb ik met mijn neefje van 145 en 45 kilo

wauw! jij bent dus een pony die kan typen!!
(sorry, couldn't resist...)
maar goed, jij bent volgens mij geen pony, dus het is niet te vergelijken.

@ superwoman, bedankt!

@ findira, goed dat je er zo mee bezig bent! maar een bontje zal niet helpen, het zadel is te groot, dus blijft hoe dan ook op de nieren drukken (of op de schouder). beter is dan om met een opgevouwen deken te rijden. dat verdeelt de druk wel, geeft geen drukkingen bij netjes glad opvouwen, en past altijd! maar dan nog, hoe naar het ook is, de ruiter is te groot. en zonder zadel zal de pony er wellicht bewust last van krijgen, omdat de ruiter nog meer slingert. kijk eens in mijn topic, zonder al te veel moeite kan je een leuk ruitertje vinden! (Flicka en Max topic)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:18

Ach, ik heb tot mijn 16e tot mijn 21ste instensief op mijn shet (toen tussen de 3 en 8 jaar oud, 100cm) gereden. Op mijn 21ste werd ik ineens zwaarder (niet extreem, maar ik ging toch beetje bij beetje van de 54 naar de 60 kilo) en dat is voor mij het punt geweest om te zeggen tot hier en niet verder. Ik heb er kinderen op rijden (haar verzorgsters van 11, en het nichtje van mijn stalgenoot van 5) en die kunnen haar prima rijden (alleen die van 5 kan zelf nog niet zoveel, dus die rijdt aan de lijn).
Ze heeft hier nooit onder geleden, en ik spring er nog regelmatig even op als ik haar van de wei naar stal haal (pak m beet 100m), maar echt rijden nee, daar heb ik mn verzorgsters voor.
Als je lang bent haal je een pony makkelijker uit evenwicht, zo ben ik een keer (jaaaaren geleden, toen ik haar dus nog reed) met haar onderuit gegaan omdat ik haar met mijn lengte in de galop uit balans bracht. Ook mijn stalgenoot (volwassen, 45kg en niet zo heel groot) is met haar gevallen met springen. Die 45 kg kan ze makkelijk hebben, maar het is toch de lengte erboven die wel degelijk mee speelt.
Ik zie hier op bokt dingen langs komen die echt niet kunnen, maar ook meiden die nog makkelijk op die pony kunnen (ok, misschien niet mooi, maar ach) en die van alles naar hun hoofd geslingert krijgen.
Luister naar je pony!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:20

stef schreef:
Ach, ik heb tot mijn 16e tot mijn 21ste instensief op mijn shet (toen tussen de 3 en 8 jaar oud, 100cm) gereden. Op mijn 21ste werd ik ineens zwaarder (niet extreem, maar ik ging toch beetje bij beetje van de 54 naar de 60 kilo) en dat is voor mij het punt geweest om te zeggen tot hier en niet verder. Ik heb er kinderen op rijden (haar verzorgsters van 11, en het nichtje van mijn stalgenoot van 5) en die kunnen haar prima rijden (alleen die van 5 kan zelf nog niet zoveel, dus die rijdt aan de lijn).
Ze heeft hier nooit onder geleden, en ik spring er nog regelmatig even op als ik haar van de wei naar stal haal (pak m beet 100m), maar echt rijden nee, daar heb ik mn verzorgsters voor.
Als je lang bent haal je een pony makkelijker uit evenwicht, zo ben ik een keer (jaaaaren geleden, toen ik haar dus nog reed) met haar onderuit gegaan omdat ik haar met mijn lengte in de galop uit balans bracht. Ook mijn stalgenoot (volwassen, 45kg en niet zo heel groot) is met haar gevallen met springen. Die 45 kg kan ze makkelijk hebben, maar het is toch de lengte erboven die wel degelijk mee speelt.
Ik zie hier op bokt dingen langs komen die echt niet kunnen, maar ook meiden die nog makkelijk op die pony kunnen (ok, misschien niet mooi, maar ach) en die van alles naar hun hoofd geslingert krijgen.
Luister naar je pony!

maar pony's weten niet dat ze slijtage oplopen, en dat het blessures kan veroorzaken. daar is de ruiter verantwoordelijk voor, en als goede ruiter/ verzorger neem je die verantwoordelijkheid...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:42

Ik heb hon vanaf haar 3e, heb haar 5 jaar redelijk intensief gereden, inmiddels is ze 12, en niks aan het handje.
natuurlijk is het wél zo dan je geen standaart kan zetten. Niet elke pony van 100 cm kan dat of dat gewicht hebben, de ene zal meer kunnen hebben dan de andere

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 07:53

Tuurlijk stef, maar waarom risico's nemen?
Naar je pony luisteren is makkelijker gezegd dan gedaan. Het zijn juist de jonge(puber) ruiters die op shetjes door blijven rijden. Zij hebben vaak de ervaring en inzicht daar nog niet voor, daarbij is een puber natuurlijk nogal opstandig tegenover regels en denken alles al te weten (uitzonderingen!!! natuurlijk) En ook de shet van tegenwoordig is lang zo sterk niet als die van vroeger.
En ook algezegd kan een pony doorlopen en vrolijk zijn, maar daardoor wel slijtage krijgen.......

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:08

Bedankt voor de reacties weer,

Ik ben op zoek naar een ander zadel en een andere verzorgster.
Ik ga dat meisje nog wel op weg helpen naar een andere pony.
Ik ken iemand en daar ben ik net geweest en die vond het goed. Nadeel is wel dat die pony te koop staat dus het is tijdelijk.
Wel heel jammer ik gun het haar zo graag.
Verder ga ik bij de manege naar de lessen kijken en daar kijken wie er geschikt is. Advertenties bevallen me niet zo.
Had ik hiervoor ook gedaan. Maar dan krijg je zoveel onzin reacties en als je dan iemand laat komen en het gaat niet moet je die weer '' weg sturen'' dus doe ik het liever zo.
Ik kan zo gelijk zien wie wel geschikt is.

Ik houd jullie wel op de hoogte als ik een nieuw zadel of bijrijdster heb. Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:13

Ben benieuwd, denk dat als je het zadel een inch maat kleiner neemt je al een heel stuk verder bent.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:56

Ja wat zou goed zijn, 15 inch zoiets??

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:02

Wat voor inch maat is deze dan?

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:44

Geen idee eigenlijk,
Hoe meet je dat?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:51

Geen idee, haha, denk dat het een 15 of 16 inch zadel is. Hoe groot is de shet?