Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rytm

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 08:31

Bros schreef:
Zolang je een beetje met de mode meegaat is de dressuursport helemaal niet oneerlijk. Integendeel...... De kans dat je een goed jurylid (en dus lage punten scoort met je Gribaldi x Jazz x Krack x Ferro) tegenkomt is tegenwoordig maar minimaal.

Nou.. ik denk dat als ik met mijn Gribaldi nu B ga starten dat hij best een showtje weggeeft in die ring maar dat ik zonder winst thuiskom..

Bros

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 08:40

amondi schreef:

Hoezo zou je slecht MOETEN scoren met een paard dat in de dicipline wordt uitgebracht waarvoor het gefokt is?

Ik doelde er meer op dat heel veel jury's tegenwoordig vaak punten op afstamming en niet op het werkelijke rijden. Hoe beroerd je ook rijdt met je prachtige voorbeenzwaaier, punten haal je wel.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 08:44

Bros schreef:
Ik doelde er meer op dat heel veel jury's tegenwoordig vaak punten op afstamming en niet op het werkelijke rijden. Hoe beroerd je ook rijdt met je prachtige voorbeenzwaaier, punten haal je wel.

*zucht*

Nou, dan weet jij iig wat je aan moet schaffen om een eventueel gebrek aan rijkunstig gevoel te compenseren.

Bros

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 08:56

Juist!

Een heerlijk nuchtere springgefokte duitser....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 08:56

Dan doen zoveel mensen. De meeste op concours kunnen het woord gevoel geeneens spellen maar het woord Euro´s om zo´n voorbeenzwaaipaard te kopen wel!

En dus: Prijsjes en winst!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 08:59

Bros schreef:
amondi schreef:Hoezo zou je slecht MOETEN scoren met een paard dat in de dicipline wordt uitgebracht waarvoor het gefokt is?Ik doelde er meer op dat heel veel jury's tegenwoordig vaak punten op afstamming en niet op het werkelijke rijden. Hoe beroerd je ook rijdt met je prachtige voorbeenzwaaier, punten haal je wel.

Dan ben je toch kortzichtig en waarschijnlijk niet zelf jurylid. Ja wij hebben een Gribaldi, en ja, hij heeft wat extra beweging en schwung en veer, waarmee je scoort. Maar verder zullen de oefeningen toch echt correct moeten worden uitgevoerd, maar doe je dat: dan heb je ook recht op een 8 of een 9, want dan is het ook mooi en goed!
Daar is het paard ook voor gemaakt, voor dressuur. Daar kan je gewoon niet tegenop met een Tinker of Haflinger. En m.i. volkomen terecht.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:02

Is het ook terecht als de voorbeen zwaaier zonder achterbeen wint van de niet voorbeenzwaaier met goed achterbeen?

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:03

Kathleen_vW schreef:
Wanroij, ik in't L2 173 tegenover 156 punten. 17 punten verschil!

Mijn mening is dat er maximaal 7 punten verschil tussen mag zitten.

Waar baseer je dat op?

Kathleen_vW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:04

ik kan er wel een beetje over mee praten. Kendi is gewoon een huis tuin en keuken paardje. Geen voorbeenzwaaier dus, en ook geen paard met een 4e versnelling passage erin. Monchique kan erg goed bewegen, maar heeft een wat hoog kruis en korte hals. Dat op het NK viel toch wel erg op. 17 puntjes is mij te veel.

Maar goed, dat is dressuur, dat weet je als je eraan begint, en je zult het ook altijd houden. Daarom maak ik me er ook niet te druk over. t is even balen, maar dan ga je gewoon weer verder toch?

Lang niet alle jury's zijn ook, er zitten ook hele oprechten bij, gister ochtend ben ik er eentje tegen gekomen dus dat maakte een hoop goed.

Kathleen_vW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:04

KarinvdM schreef:
Kathleen_vW schreef:
Wanroij, ik in't L2 173 tegenover 156 punten. 17 punten verschil!

Mijn mening is dat er maximaal 7 punten verschil tussen mag zitten.

Waar baseer je dat op?

hoe bedoel je waar baseer je dat op?

Bros

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:06

runningkawa schreef:
Is het ook terecht als de voorbeen zwaaier zonder achterbeen wint van de niet voorbeenzwaaier met goed achterbeen?

Nee, en daar doel ik ook op. Dit is namelijk nu WEL vaak het geval. En DAT vind ik een zeer trieste zaak.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:10

Dan heb jij dezelfde gdachte als ik

Bros

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:21

amondi schreef:

Dan ben je toch kortzichtig en
waarschijnlijk niet zelf jurylid

. Ja wij hebben een Gribaldi, en ja, hij heeft wat extra beweging en schwung en veer, waarmee je scoort. Maar verder zullen de oefeningen toch echt correct moeten worden uitgevoerd, maar doe je dat: dan heb je ook recht op een 8 of een 9, want dan is het ook mooi en goed!
Daar is het paard ook voor gemaakt, voor dressuur. Daar kan je gewoon niet tegenop met een Tinker of Haflinger. En m.i. volkomen terecht.

Goh, jij trekt snel conclussies...

Ik merk bij veel juryleden dat als twee paarden een correcte proef neerzetten ze de voorbeenzwaaier (inclusief achterblijvend achterbeen) gemiddeld 10 punten hoger geven.

Als je Gribaldi inderdaad extra beweging heeft met schwung en veer EN een actief achterbeen dan is het ook logisch dat je bij een correcte proef bovenaan eindigt.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:22

Bros schreef:
runningkawa schreef:

Nee, en daar doel ik ook op. Dit is namelijk nu WEL vaak het geval. En DAT vind ik een zeer trieste zaak.

en dat ben ik weer met jullie eens

voor de rest:
evengoed kan je met een heerlijk nuchtere (ok, nuchter??)springgefokte duitser rustig met 20 punten los van de bloedmooie ferro's en zoelieten enz komen te staan hoor...
zolang die "lompe" duitser gewoon braaf de ring door gaat, waar de anderen achterstevoren gaan staan

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:29

Bros schreef:
amondi schreef:

Dan ben je toch kortzichtig en
waarschijnlijk niet zelf jurylid

. Ja wij hebben een Gribaldi, en ja, hij heeft wat extra beweging en schwung en veer, waarmee je scoort. Maar verder zullen de oefeningen toch echt correct moeten worden uitgevoerd, maar doe je dat: dan heb je ook recht op een 8 of een 9, want dan is het ook mooi en goed!

Goh, jij trekt snel conclussies...

Ik merk bij veel juryleden dat als twee paarden een correcte proef neerzetten ze de voorbeenzwaaier (inclusief achterblijvend achterbeen) gemiddeld 10 punten hoger geven.

Als je Gribaldi inderdaad extra beweging heeft met schwung en veer EN een actief achterbeen dan is het ook logisch dat je bij een correcte proef bovenaan eindigt.

Nou ik kan het niet uit je profiel halen... ik krijg de boodschap: het aangevraagde profiel bestaat niet?!? Hoe dat nu weer kan.

Maar dan nog, hoeveel paarden zie je in de basis met correct achterbeen gebruik? Helemaal los van het voorbeen? En dus win het al heel gauw op je basisgangen. In het land der blinden is eenoog nog altijd koning!

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:35

Leuke discussie!

In heb begin zat ik er heel erg mee dat ik soms van twee jury's heel erg verschillende punten kreeg. Of dat ik voor mijn gevoel een super proef reed en nog geen winspunt kreeg. Tja ondertussen is mijn instelling veranderd en ben ik blij als mijn paard voor MIJ super loopt, het commentaar van jury neem ik gewoon mee in mijn training wat de uitslag ook mag zijn. Natuurlijk ben ik ook wel eens terleurgesteld en boos.

Bij ons in de buurt kan je gewoon beter niet naar een bepaalde wedstrijd gaan (noem liever niet de naam van de plaats) want je kunt er gewoon niet winnen. Altijd winnen er mensen uit dat gebied zelfs op de regiokampioenschappen! Triest maar het is zo

owja en laat mij nu een springgefokte nuchtere duitser op stal hebben! , als hij een goeie dag heeft kan hij vooraan meedoen (jammer dat hij die dagen niet zoveel heeft )

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:35

het punt is, als je een paard zonder voorbeenzwaai hebt, je wel verdomd hard MOET trainen aan het achterbeen, omdat je anders gewoon echt 3x niks hebt.
waar veel voorbeenzwaai-eigenaren (en nee, ik zeg niet ALLE, dus als jij dat wel doet, voel je niet aangesproken) dat achterbeen vaak wat laten zitten, omdat ze de punten toch wel krijgen en dus geen flauw benul hebben dat er ook nog een achterbeen is...
Zeker in het B/L/M

Bros

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:55

Noukie schreef:
het punt is, als je een paard zonder voorbeenzwaai hebt, je wel verdomd hard MOET trainen aan het achterbeen, omdat je anders gewoon echt 3x niks hebt.

maar dat mag toch niet de bedoeling van de dressuur zijn?? Het is toch JUIST de bedoeling dat je ALTIJD hard moet trainen aan het achterbeen? (om zo richting het perfectionisme te gaan) Ik zie in de basis veel normaler aandoende paarden die achter dus WEL goed actief zijn maar in het klassement vrijwel altijd lager eindigen dan de voorbeenzwaaiers.

Noukie schreef:
waar veel voorbeenzwaai-eigenaren (en nee, ik zeg niet ALLE, dus als jij dat wel doet, voel je niet aangesproken) dat achterbeen vaak wat laten zitten, omdat ze de punten toch wel krijgen en dus geen flauw benul hebben dat er ook nog een achterbeen is...
Zeker in het B/L/M

Helaas zie ik ze ook in de hogere klassen.

Maar die voorbeenzwaaiers mogen toch juist NIET hoge punten krijgen? Het is aan de jury om het trage achterbeen structureel niet te accepteren (en dus lager te beoordelen) zodat de eigenaren hier dus wel op gaan letten! Mij is altijd geleerd dat alles vanuit het achterbeen dient te komen.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:58

Toch ben ik ervan overtuigd dat als jij gewoon een goede proef neerzet daar niemand omheen kan!!!

Ik heb geen voorbeenzwaaier, of enorme krachtpatser oid, (ja het is dan wel een Krack C), maar heeft lang niet optimale bouw en bewegingen! Maar het is wel gewoon een fijn paard die graag werkt en nergens voor terug deinst! En toch reed ik áltijd!! prijzen en winstpunten!

En dan starte ik nog een paard voor iemand anders, een bloedmooie, jonge, pikzwarte stermerrie.... en...omdat ik met mijn eigen merrie zo moest ploeteren voor die prijzen, dacht ik dat het met deze wel makkelijker zou gaan, maar het tegendeel is waar, juist omdat dat paard meer in zich had dan dat ik er (op dat moment) uitkreeg, werd ik elke keer met knoerthard commentaar en lage punten weer naar huis gestuurd! Had ik dan elke keer de goede jury's ofzo?

Iedereen maar dan ook iedereen moet gewoon een goede proef neerzetten (of je nou een voornbeenzwaaier hebt of een huis tuin en keuken paard), anders ga je gewoon weer met een rechtsomkeerd naar huis, oneerlijk? Nee vind ik niet!! Beter je best doen en zorgen dat je de volgende keer nog sterker terug komt
Laatst bijgewerkt door jarrah op 20-03-06 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:06

Geweldig weer hier dat wijzen naar anderen!!

Het is toch gewoon onzin om te zeggen, dat de ruiters/amazones met een voorbeenzwaaier het achterbeen laten zitten!! Iemand met een beetje verstand van paardrijden weet dat een paard van achter naar voor wordt gereden......ook de mensen met een voorbeenzwaaier!

Er zijn misschien nog wel meer mensen zonder een voorbeenzwaaier die het achterbeen laten voor wat het is! Die zomaar rondhobbelen niet wetend waar ze mee bezig zijn!! Maar die worden hier dan niet genoemd.........waarom niet? Jaloezie?? Ik weet het niet maar als het om exterieur gaat word er vaak gewezen en gepraat over wat niet goed is!

Ik rij ook op 2 van die voorbeenzwaaiers, maar dat wil niet zeggen dat ik dan de rest voor niets neem, dan moet je juist nog harder werken om het allemaal stabiel en begrensd te krijgen en houden!
Ik weet ook wel dat dit niet door iedereen gedaan wordt, maar die mensen ziten over heel de breedte in de paardensport! Dat is gewoon zo!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:09

Jalozie, wat heeft het daar mee te maken?
Ik ben eerder jaloers op een goed achterbeen en een paard wat ik dan bergop zie gaan

nee de niet voorbeen zwaaiers zonder achterbeen, staan automatisch (terecht) achteraan
Daarom worden ze niet genoemd

Maar het is echt zo dat sommige jury's voorbeen zwaairers met slecht achter been voor een goed achterbeen plaatsen.
En dat is krom.

En dat is niet alleen in de basis.
Kijk eens naar lingh, die heeft achter er maar af en toe bij, de rest is wat spektakel van voor en het ergste, het scoort

edit, zinnetje bijgevoegd

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:10

Het is een bekent verschijnsel dat jury's strenger worden naarmate de kwaliteit beter wordt. Maar dat merken veel mensen niet. Daar heeft al eens een heel topic over gelopen. Feit is dat toen een aantal jury's heeft toegegeven een mindere deelnemer wel eens met te hoge punten naar huis te sturen. Gewoon omdat een 4 al duidelijk genoeg is in de B en L. Maar daarbij vergeten waren dat ze een correcte oefening met een foutje met een 6 beloonden. 2 punten verschil terwijl dat wel 8 punten verschil hadden moeten zijn.

FransHeijs, amen! Die van ons is gelukkig geen voorbeenzwaaier maar had wel een vreselijke zweefdraf. En dan staat ook iedereen te kijken van oh wat loopt ie mooi.... Niet wetende hoe hard er gewerkt moet worden om juist dat mooie om te bouwen tot verzameling.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:12

Maar mocht een jury daar dan bij staan kwijlen, is het toch een slechte jury?
Net als een jury die alleen maar kijkt naar het voorbeen?

Want aan beide moet dan hard gewerkt worden

Bros

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:13

fransheijs schreef:
Geweldig weer hier dat wijzen naar anderen!!

Het is toch gewoon onzin om te zeggen, dat de ruiters/amazones met een voorbeenzwaaier het achterbeen laten zitten!! Iemand met een beetje verstand van paardrijden weet dat een paard van achter naar voor wordt gereden......ook de mensen met een voorbeenzwaaier!

Het gaat in dit geval niet over de ruiters van die voorbeenzwaaiers, maar om de juryleden die deze moeten beoordelen. Wat de ruiters met deze paarden doen is hun eigen zaak.

Zoals runningkawa ook noemt staan veel paarden zonder achterbeen NIET achteraan in het klassement terwijl dat naar mijn mening WEL zou moeten.

Bros

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:15

Offtopic:

Mocht je in het bezit zijn van een voorbeenzwaaier en je krijgt het voor mekaar om dat paard achter ook zo actief te krijgen (wel of niet door heel hard te werken) dan zijn we het met zijn allen wel eens dat je dan een fantastisch paard hebt, toch?