[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jill_

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:15

Desiree schreef:
Jillie93 schreef:
jullie hebben het telkens erover dat je op een manege op het zelfde niveau blijft hangen ik ben toch telkens veranderd van niveau

Ik weet niet of je het ooit van plan bent, maar als je ooit zelf een paard koopt, of je krijgt ooit het paard van iemand anders om op te rijden, dan kom je er wel achter. Want je wilt gewoon niets aannemen van wat wij hier zeggen.

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld maargoed
Ik ben het natuurlijk ooit van plan een paard te kopen en ik heb ook al heel vaak een paard van iemand anders gereden
Ik wil niks aannemen?
Kijk maar even een paar pagina's terug dat ik echt wel iets aanneem van jullie en zoveel heb ik me nog niet in deze discussie gemengd

Aafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:20

En dan nog iets, die mensen die dat zeggen (en zelf ook rijden, maar dan op een eigen paard) die hebben zelf vast ook OOIT les gehad op een manege, hoe zullen ze het anders moeten leren ???

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:21

KiWiKo schreef:
Ik denk dat shadow dat misschien niet eens zo verkeerd ziet

er worden een hele berg eigen paarden behoorlijk slecht gereden

inderdaad dat zonder meer!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:24

Jillie93 schreef:
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld maargoed
Ik ben het natuurlijk ooit van plan een paard te kopen en ik heb ook al heel vaak een paard van iemand anders gereden
Ik wil niks aannemen?
Kijk maar even een paar pagina's terug dat ik echt wel iets aanneem van jullie en zoveel heb ik me nog niet in deze discussie gemengd

Nou, als je t.z.t je eigen paard gekocht hebt, dan zul je begrijpen wat wij zeggen. WAnt je wilt ons niet op ons woord geloven. DAt bedoel ik.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:25

Aafj schreef:
En dan nog iets, die mensen die dat zeggen (en zelf ook rijden, maar dan op een eigen paard) die hebben zelf vast ook OOIT les gehad op een manege, hoe zullen ze het anders moeten leren ???

Precies! Maar dat heb ik ook gezegd! En die mensen met nu een eigen paard en die vroeger op de manege hebben gereden, hebben nu juist het enorme verschil ondervonden. De mensen die nog steeds op de manege rijden kennen dat verschil niet. En die zijn nu in hun wiek geschoten.

Aafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:39

Ja, dat kan wel, maar die ruiters met eigen paard zijn ook ooit net zo slecht geweest...Dus ze praten uiteindelijk ook over hunzelf.
Er zijn nou eenmaal manegeruiters die misschien nog niet zo lang rijden en het daardoor nog niet helemaal onder de hand hebben, net als de betere ruiters dat vroeger ook hadden, dus ze moeten daar begrip voor hebben en helpen...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:50

Aafj schreef:
Ja, dat kan wel, maar die ruiters met eigen paard zijn ook ooit net zo slecht geweest...Dus ze praten uiteindelijk ook over hunzelf.
Er zijn nou eenmaal manegeruiters die misschien nog niet zo lang rijden en het daardoor nog niet helemaal onder de hand hebben, net als de betere ruiters dat vroeger ook hadden, dus ze moeten daar begrip voor hebben en helpen...

MAar dat zeggen ze toch ook?

Desiree schreef:
Ik reed op de manege bij de gevorderden, "kon een paard al aan de teugel rijden". Ik dacht dat ik kon rijden en ik kocht iones, mijn eerste paard. Marion en Josette kwamen om mij te feliciteren. Zij hadden al wat langer een eigen paard, waren ex manegeruiters. MAar, zeiden ze, het is niet al rozengeur en maneschijn. Je zult vaak moeten afzien. Hoevaak ik niet piepend voor de staldeur heb gestaan dat ik er weer op moest, zei Marion.
Hoevaak ik niet op mijn paard heb zitten huilen van de schrik, zei Josette.

Ze kregen gelijk. Ik heb nog veel aan hun woorden terug gedacht, toen ik totaal gedesillusioneerd was geraakt nadat iones mij had laten zien dat ik helemaal niet kon rijden. Dat ik op het punt heb gestaan met stoppen en verkopen omdat ik stikte van de schrik.

russel schreef:
haha, heel herkenbaar. Zelfs zo erg dat mijn man zei, als je alleen maar naar je paard gaat om er naar te kijken, gaat hij weg

Hij heeft me 6 weken aan laten tobben en toen ik moest toegeven dat hij gelijk had, ben ik er weer op gegaan. Ow heb 2 jaar echt D00R moeten zetten en nu gaat het zo ontzettend goed, nu heb ik pas het gevoel dat ik WAT ga leren..... en nog geen 6 maanden geleden er nog zo hard van afgevallen dat ik dacht dit wordt mijn dood, lijk wel gek.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:10

Desiree schreef:
Aafj schreef:

Precies! Maar dat heb ik ook gezegd! En die mensen met nu een eigen paard en die vroeger op de manege hebben gereden, hebben nu juist het enorme verschil ondervonden. De mensen die nog steeds op de manege rijden kennen dat verschil niet. En die zijn nu in hun wiek geschoten.

Excuse moi, maar waar staan dan de ruiters die eigen paarden hebben (gehad) maar evengoed nog op manège paarden rijden? Zoals ik?*D
Ik krijg manège paarden net zo licht op mijn hulpen als mijn eigen paarden, want geen kracht dus ik moet wel. Ik heb nooit geschopt en zal het nooit doen. Ik zie dat tegenwoordig het op sommige manèges anders is, maar ik heb wel meteen een fatsoenlijke houding geleerd en hoe je juist de hulpen moet geven. Ik zeg niet dat ik meteen goed kon rijden, iedereen begint met het begin, maar ik ben zeker niet verpest door manèges.
Paardrijden heeft alles te maken met aanpassen op je paard, maar ook je paard instellen naar jou en dat kan op elk paard of het nu privé of manège paard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:16

En tuurlijk als ik op een jong paard stap, pas ik me ook aan,
En idd ik kan me best aanpassen aan een manege paard
de vraag is of ik dat wil?
Want ik wil liever een paard dat wel echt aan de hulpen is, ook gewichtshulpen, verfijnde kuithulpen

Als jij gewent ben in een Mercedes te rijden, kun je ook in een pandatje rijden, je weet dat je ook net een wat langere rem weg hebt omdat er geen rembekrachtiging op zit.
maar het verschil merk je wel en of je dat fijn vind?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:21

Desiree schreef:

MAar dat zeggen ze toch ook?

Desiree schreef:
Ik reed op de manege bij de gevorderden, "kon een paard al aan de teugel rijden". Ik dacht dat ik kon rijden en ik kocht iones, mijn eerste paard. Marion en Josette kwamen om mij te feliciteren. Zij hadden al wat langer een eigen paard, waren ex manegeruiters. MAar, zeiden ze, het is niet al rozengeur en maneschijn. Je zult vaak moeten afzien. Hoevaak ik niet piepend voor de staldeur heb gestaan dat ik er weer op moest, zei Marion.
Hoevaak ik niet op mijn paard heb zitten huilen van de schrik, zei Josette.

Ze kregen gelijk. Ik heb nog veel aan hun woorden terug gedacht, toen ik totaal gedesillusioneerd was geraakt nadat iones mij had laten zien dat ik helemaal niet kon rijden. Dat ik op het punt heb gestaan met stoppen en verkopen omdat ik stikte van de schrik.

russel schreef:
haha, heel herkenbaar. Zelfs zo erg dat mijn man zei, als je alleen maar naar je paard gaat om er naar te kijken, gaat hij weg

Hij heeft me 6 weken aan laten tobben en toen ik moest toegeven dat hij gelijk had, ben ik er weer op gegaan. Ow heb 2 jaar echt D00R moeten zetten en nu gaat het zo ontzettend goed, nu heb ik pas het gevoel dat ik WAT ga leren..... en nog geen 6 maanden geleden er nog zo hard van afgevallen dat ik dacht dit wordt mijn dood, lijk wel gek.

runningkawa schreef:
ik weet ook nog goed dat ik op een paard zat die wat meer knopjes had als ik toen

dat paard begon te strekken in de draf, geweldig
In galop wissels om de paar passen
Maar ik wilde dat allemaal niet, ik wilde alleen maar rustig draven

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:29

Sylleke schreef:
Ik zeg het nog eens , niet dat ik zo goed kan rijden, maar ik heb wel heel wat meer geleerd dankzij verzorgpaarden en privéles (en dan heb ik het niet over privélessen in een manege).
Ik heb zelf ook de eerste jaren op een manege gereden en toen vond ik mezelf vrij goed rijden, ik mocht ook vaak op nieuwe paardjes e.d., allemaal leuk, maar om eerlijk te zijn heb ik daar niet zo veel van geleerd...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:51

Ik reed ook 'slecht' en in vergelijking met veel ruiters rijd ik nog steeds slecht. Heb bij het inrijden van mijn paard regelmatig jankend op stal gestaan omdat ik er niet meer opdurfde. Ga het met mijn nieuwe paard als die in de paardenpubertijd komt allemaal nog eens opnieuw krijgen. Maakt dat dat jullie je nu beter voelen? Dat iedereen op een leertraject zit weet ik echt wel. Ik kijk ook niet neer op mensen die nog een eind verder moeten dan ik. Maar ik erken het verschil wel. Precies zoals ik erken dat er massa's ruiters zijn die ook weer verder zijn dan mij en moeilijker paarden hebben dan mij, die ik nog niet zou durven uitstappen.
Dat is de issue toch niet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:52

ik zal nooit zeggen dat manegeruiters slecht rijden, of op ze neerkijken........... ik zeg hooiguit dat het ANDERS rijden is. Het is een totaal andere wereld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:01

Idd Urielle
allemaal zijn we aan het leren
de een is ondertussen al weer wat verder dan de ander en kijkt daarom ook helemaal niet neer op iemand die pas korter rijd. Maar weet wel dat hoe het allemaal veranderd.
En iemand die weer verder is dan mij, heeft dat ook weer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:03

Ik moet nog zoveel leren. zoveel En waarschijnlijk moet ik nog langer leren dan leven

Paardrijden is zo gecompliceerd dat je leven te kort is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:28

Klopt. Ik geloof overigens dat ze het nu wel snappen. Zal deze discussie nu dan tot een einde gekomen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:31

KiWiKo schreef:
Ik moet nog zoveel leren. zoveel En waarschijnlijk moet ik nog langer leren dan leven

Paardrijden is zo gecompliceerd dat je leven te kort is.

Ben ik blij dat ik in meerdere levens geloof

Zou ik dan toch ooit een Anky worden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:37

Desiree schreef:
Ik geloof overigens dat ze het nu wel snappen.

"Ze"?

Toch jammer hoe je met dit soort opmerkingen het hele idee van 'er wordt niet op manegeruiters neergekeken' weer volkomen onderuit haalt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:43

Je had het ook zo kunnen opvatten; degenen die het niet begrijpen waarom je op de manege maar tot een bepaald niveau kunt komen maar niet hoger dan dat.

niet zozeer de manegemensen in het algemeen wat jij er van maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:51

Maar shadow0 met jouw onderschrift maak jij jezelf toch ook tot een groep die kennelijk iets speciaals moet zijn, of juist niet? Maar net hoe je het wilt zien.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:54

ANky is ook niet geboren met al haar talent die is ook gewoon op een manege begonnen ik denk de meeste wel of zie ik dat verkeerd?

Groeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:55

Ik geloof dat dat met het hele topic is
"net hoe je het wilt lezen"

En ik krijg regelmatig het gevoel dat we op woorden gepakt worden, express, om de berichten een negatieve klank te geven, die er van uit de schrijver niet is.

En ik denk wel dat sommige mensen geboren talenten zijn, net zoals Anky
en ik hoor daar helaas niet bij

of zou Anky al veel geoefend hebben in haar vorige levens )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:58

Ik denk dat Anky op haar eigen shetje rondjes is gaan draaien en daarna kwam er een C-ertje of zo? Ik denk dat Anky al heel wat talent in haar had als kleutertje. En ik moet zeggen, ik zie veel kleuters op hun ponies en dan smul ik, want ze zijn nog niet eigenwijs, niet bang, lekker lenig, hebben geen kracht en daar zitten er tussen, net kleine Anky's

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:59

runningkawa schreef:
Ik geloof dat dat met het hele topic is
"net hoe je het wilt lezen"

En ik krijg regelmatig het gevoel dat we op woorden gepakt worden, express, om de berichten een negatieve klank te geven, die er van uit de schrijver niet is.

Helemaal mee eens!
En dat geldt voor beide 'groepen'...
Volgens mij is alles nu wel gezegd (of 2x)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:00

2x pas?