Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:51

promptertje schreef:
Hier verschil ik dus duidelijk met je van mening Lachen. Een voet glijdt in draf altijd een stukje door bij het landen, en met stroef materiaal eronder kan dat niet. Ik zal eens kijken in mijn "bibliotheek" waar je hierover wat zinnige info kan lezen.

De hoge-snelheid-films die we gemaakt hebben van Jack (ook een draver) laten zien dat de voeten exact de grondsnelheid bereiken vlak voor het neerzetten.
Als dit zo is dan is het hele verhaal over klappen op de kogels een broodje aap, mee eens? Want als het snelheidsverschil tussen grond en hoef 0 is is er ook geen kracht die op de gewrichten wordt uitgeoefend.

Het enige wat we nu nog moeten vaststellen is of Jack een uitzondering op de regel is of niet. En hoe het kan dat die Engelse professoren ernaast zitten. Ik heb daar wel wat ideetjes over.

1) Het is bijzonder inefficient als hoeven nog een stukje zouden doorglijden. Doorglijden is namelijk wrijving, er ontstaat warmte, en wrijving kost energie. Energie die het paard moet opbrengen en in warmte wordt omgezet. Energie die ook verloren gaat bij het afzetten. Aangezien het zo makkelijk is om dit energieverlies te voorkomen mag je aannemen dat paarden dat ook van nature doen. Met name vluchtdieren zijn uiterst efficient in hun bewegingen en verspillen niet nodeloos energie.

2) Paarden komen van nature uit berggebieden. Zouden hoeven doorglijden dan zou dit een enorme slijtage op de hoeven veroorzaken en zouden paarden in die gebieden niet kunnen leven. Het feit dat ze dat wel doen weten we, en we weten ook dat ze daarbij gezonde hoeven hebben die niet teveel afslijten.

Nu nog die professoren. Een grote valkuil is het wanneer je gaat kijken naar een beslagen paard. Die loopt namelijk anders, en omdat ijzers makkelijk glijden wordt dit ingecalculeerd bij het lopen. Paarden die een tijdje op ijzers hebben gelopen gaan inderdaad glijdende bewegingen maken (net als mensen die een tijdje over het ijs hebben gewandeld). Ga je zulke paarden onderzoeken dan zie je inderdaad dat die doorglijden.

Een andere professor (die overigens niets met natuurlijk bekappen te maken heeft maar allerlei oorzaken van kreupelheid heeft onderzocht; zijn boek heet "the lame horse" heeft uitgebreid onderzoek en metingen gedaan en is tot de conclusie gekomen dat doorglijden trillingen veroorzaakt in de pezen die daardoor schade oplopen. Pezen zijn namelijk ongelooflijk sterk, maar ze kunnen slecht tegen vrij plotselinge veranderingen van kracht. En dit laatste gebeurt wanneer een ondergrond plotseling meegeeft (wat zou gebeuren wanneer de hoef een stukje moet doorglijden). De hoef glijdt namelijk in eerste instantie NIET door (het gewicht van het paard is er bij het initiele grondcontact nog niet) maar zal alsnog gaan doorglijden zodra het gewicht van het paard erop komt. Er ontstaat dus na het grondcontact een plotselinge versnelling en DAT is waar de pezen overbelast door raken. Dit treedt niet op wanneer de hoeven niet doorglijden, zoals je energie-technisch mag verwachten (en Jack ook heeft gedemonstreerd).

Overigens zijn bij hoefschoenen ook m.b.v. computers metingen verricht om te kijken wat er gebeurt. Alle krachten op zowel de gewrichten als pezen zijn veel minder dan bij hoefijzers. Proefondervindelijk is eveneens vastgesteld dat paarden met arthrose een aanzienlijke verlichting van de klachten ondervinden, iets wat je niet zou verwachten als de krachten op de gewrichten juist zouden toenemen.

Hopelijk is dit wat stof tot nadenken (en eindelijk eens een echt discussiepunt).

Groeten,
Frans

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:54

shadow0 schreef:
Bij mensen is dat niet altijd zo. Bij sporten als tennis en badminton is het juist belangrijk dat je kunt glijden en draaien, de schoenen mogen nadrukkelijk niet te stroef zijn. (Ook niet te glad overigens, dat spreekt voor zich)
Over in hoeverre dit van toepassing is op paarden laat ik in het midden.

He gaat bij mensen dan om de draaiende beweging die mogelijk moet zijn, inderdaad bij tennis en badminton, maar niet bij de hardloopwedstrijden. Bij paarden is dit precies zo: er moet beweging mogelijk zijn bij een plotselinge draai, maar niet tijdens een normale stap. Het is zowel bij mensen als bij paarden niet gezond als er bij iedere stap tijdens het rennen een stukje gegleden wordt.

Groeten,
Frans

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:57

Ik ga nu naar bed, want moet morgen vroeg op en heb morgen de hele dag geen internet, dus kan ik even niet reageren. Dat de Engelse professoren ernaast zouden zitten en jij het goed zou hebben, daar heb ik nog even moeite mee Haha!

En niet alle paarden komen uit berggebieden, het oerpaard komt uit bosgebied en een deel daarvan is in berggebied terecht gekomen, als ik mijn geschiedenis goed geleerd heb.

The lame horse heb ik ook, dus kan ik makkelijk even nakijken.

Wordt dus overduidelijk vervolgd Lachen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:58

Frans,
ik ken paarden welke op widea staan, deze hebben toch behoorlijk gevulde sprongen hieraan overgehouden. Er is duidelijk een verband tussen overbelaste gewrichten en het niet door kunnen glijden van hoeven.

Ilona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 00:03

Sjuimpje schreef:
Frans,
ik ken paarden welke op widea staan, deze hebben toch behoorlijk gevulde sprongen hieraan overgehouden. Er is duidelijk een verband tussen overbelaste gewrichten en het niet door kunnen glijden van hoeven.

Waarom trek je díe conclusie? Kun je dat verder uitleggen?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 00:06

Ik heb na de eerste keer dat ik dit zag een da hierop gewezen, hij zij dat dit regelmatig voorkwam bij paarden welke op scherp staan. Ik ben er zelf toen ook op gaan letten en inderdaad, paarden waarbij die natuurlijke draai/glij beweging wordt geremt hebben vaak overvulde sprongen. En dan heb ik het alleen nog maar over de buitenkant, wat er van binnen gebeurt kan ik niet met het blote oog zien...

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 00:20

Sjuimpje schreef:
Ik heb na de eerste keer dat ik dit zag een da hierop gewezen, hij zij dat dit regelmatig voorkwam bij paarden welke op scherp staan. Ik ben er zelf toen ook op gaan letten en inderdaad, paarden waarbij die natuurlijke draai/glij beweging wordt geremt hebben vaak overvulde sprongen. En dan heb ik het alleen nog maar over de buitenkant, wat er van binnen gebeurt kan ik niet met het blote oog zien...

Als het door het glijden was dan zouden de lager gelegen gewrichten de problemen krijgen, niet zozeer de spronggewrichten. De reden dat die gevuld raken is dat de schokdemping niet meer goed werkt. Je zou zelf ook problemen krijgen als je zou gaan hardlopen op schoenen met dikke ijzeren zolen.
Ik citeer even uit het boek "natuurlijk bekappen":

--knip--

De schokdemping, nodig om de energie die vrijkomt tijdens de landing uit het zweefmoment te absorberen, laat bij de meeste gedomesticeerde paarden ernstig te wensen over:
• Hoefbeslag. Het is berekend en aangetoond dat hoefijzers de schokabsorberende werking van de hoefwand voor 75% teniet doen. Door de hoefijzers kan de hoefwand niet meer meegeven. Afgezien daarvan produceert een hoefijzer trillingen wanneer het de grond raakt, trillingen die niet alleen voor versnelde vermoeidheid zorgen maar die ook nog eens schadelijk zijn en worden doorgegeven naar de hoger liggende gewrichten.
• De straal wordt door de meeste hoefsmeden gedeeltelijk weggesneden. De straal raakt de grond niet meer en speelt geen rol meer bij het absorberen van de schokken.
• Het onderbeen van het paard kan schokken opvangen mits het been een gebogen vorm aanneemt tijdens de landing. De meeste gedomesticeerde paarden staan echter hoog op de hielen waardoor het hele onderbeen in een rechtere lijn komt te staan. De schokdempende werking wordt aldus verminderd. Als het paard dan ook nog eens op de toon landt dan staat het onderbeen tijdens de landing gestrekt en kan helemaal geen schokken meer absorberen.
• De gewrichten. Bij veel gedomesticeerde paarden zijn dit de enige onderdelen die de schokken moeten absorberen. Om de schokdempende werking op te voeren gaan de gewrichten in een hoger tempo vocht uitscheiden. Dit vocht is vaak aan de buitenkant waarneembaar als een verdikking.

--knip--

Er hoort natuurlijk nog veel meer uitleg omheen en die staat ook in het boek, maar ik kan hier moeilijk 250 pagina's gaan citeren. Enfin, ik hoop dat het bovenstaande een lichtje doet aangaan!

Het is dus niet het doorglijden wat die verdikking veroorzaakt maar het gebrek aan schokdemping.

Groeten,
Frans

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 06:20

Zeker mijn lichtje niet. Ik heb diverse hoefschoenen geprobeerd. Heeft me niet alleen een berg geld aan schoenen gekost maar ook een hoop ellende aan de benen. En of een hoef een beetje moet doorglijden. Kijk maar eens simpelweg als je paard draaft in de wei. Een hoefschoen houdt dat tegen.

Nogmaals, zouden mijn paarden zonder ijzers kunnen dan zou ik daar graag voor kiezen. Maar hoefschoenen? Never en nooit meer dat dat nog aan die benen komt. Tenzij het nu eens echt wetenschappelijk onderzocht en onderbouwd gaat worden. En geen verhalen van samenwerkende dierenartsen met fabrikanten. Die grap ken ik maar al te goed vanuit een andere wereld. Uiteindelijk komt het allemaal op geld neer.

En kom niet aan met het verhaal dat ik het niet goed gedaan heb want ik heb het niet alleen gedaan. De maten waren perfect opgemeten dus daar kan het ook niet aan gelegen hebben.

Een spiksplinternieuwe hoefschoen die zo doormidden brak in mijn wedstrijd was de druppel.

Dus nee, mijn lichtje gaat niet aan. Ik zal ongetwijfeld dom zijn en barsten van de antroproformismes of hoe men het noemt. Maar dan kan ikd e bal ook terugkaatsen : 'wij dragen schoenen, dus moeten onze paarden het ook'.

Sorry, ik begin een beetje moe te worden. Ik ben nog niets echt wetenschappelijks tegengekomen. Alleen commerciele sites die in hun eigen straatje passen. Zeg ik bij dat ik misschien ook wat gemist heb maar aangezien mijn moeder is opgenomen met een hartinfarct heb ik mijn hoofd ook wel even anders staan.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 07:35

Ik zit ook nog in het donker Haha!
Als het zo zijn zijn dat de overvulde sprongen veroorzaakt worden door ijzers in het algemeen, dan zou je dit probleem vaker tegenkomen. Ik zelf zie het echter voornamelijk in combinatie met paarden die op scherp staan.

helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 08:41

mijn fjord is er stukken op vooruit gegaan. toen ik hem kocht stond hij op ijzers, wanneer deze eraf gehaald werden en op de doorsnee methoden werd gekapt, (smalle draagvlak, straal wegsnijden) brokkelde niet alleen de stukken er vanaf maar hij had ook altijd zachte rotte stralen aan zijn voor hoeven.

de smid zei altijd dat de stal te nat was, of de wei..enz..

ik ben me er wat meer in gaan verdiepen en vond dat elk paard toch op zijn minst blootvoets moet kunnen lopen.

ik ben naar smit in rijssen gegaan, die heeft mij wat kennis bijgebracht en daarna ben ik zelf aan de slag gegaan.

in juni heb ik de cursus van frans en ilona gevolgd om nog meer kennis en ideeen op te doen.

en het resultaat mag er zijn.
van een paard waar de hoeven van afbrokkelde, niet blootvoets over grindpaden kon lopen, waar de hoeven van in scheurde, en de stralen rot waren, naar een paard wat veerkrachtige stevige hoeven heeft, stralen van leer die nooit meer rot zijn.

ik rijd heel veel, heb afgelopen zomer meegedaan aan verschillende lange afstandwedstrijden en het bevalt mij prima.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 08:46

Ilona_K schreef:
Hier heb je gelijk in. Dit is de reden waarom ik zo tegen kalkoenen ben, die zetten de hoef vast en de gewrichten krijgen een gigantische klap bij verkeerde bewegingen en dat ririso is erg groot. (voetballers hebben niet voor niets zo vaak blessures aan hun knie...)

Maar goed, als we ervan uit gaan dat de hoefschoenen van Smit dus wel degelijk de beweging toelaten, dan is dit argument niet meer geldig. Ik zal eens vragen of ik wat test-resultaten kan krijgen van de hoefschoenen.

kalkoenen zijn net zoiets als te stroeve sportschoenen bij volleybal, jij draait plotseling je voet blijft staan, auw knie naar de kl*te.

en als de kalkoenen niet diep genoeg wegzakken in de grond, krijg je het naaldhakken-effect. De hoef wordt aan de achterkant nóg hoger, dan dat ie bij sommige paarden al is.

Om nog een extreem voorbeeld (opnieuw) aan te halen:

Afbeelding

........ Verward
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 26-11-04 08:48, in het totaal 2 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 08:47

Citaat:
Ik citeer even uit het boek "natuurlijk bekappen":

--knip--

Kun je de auteur en het ISBN nr voor mij opzoeken? Als het kan de naam van de uitgever erbij. Ik wist niet dat er Nederlandse boeken over dit onderwerp waren. Dit klinkt als een zeer interessant boek.
Alvast vriendelijk bedankt. Lachen

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:20

Gatver Arabesk wat een naar plaatje. Maar is dit niet ook verantwoording van een smid? Mijn smid zou dit niet zover laten komen. Maar goed, ik ben ook niet voor kalkoenen hoor. net als met schoenen vergrendelen ze het glijden van de hoef. En dat levert flinke klappen op aan de benen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:20

smurf schreef:
Ik ga ook zo'n cursus doen, maar dan dichter bij huis, Drente is voor mij onbereikbaar ver weg, ik krijg al heimwee als ik 50 km van huis ben en dan moet ik direct terug
Mijn wereld is maar klein....

Je mag ook gezellig bij mij logeren hoor, neem je Morrie gewoon mee (tegen de heimwee) Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:24

Morrie houdt niet zo van reizen, hij gaat braaf de trailer in, maar wordt wagenziek Ach gut dus hij hoeft alleen in geval van uiterste nood vervoerd te worden per trailer.....

Die akelige foto's komen overiens uit het vooraanstaande paardenbald BIT Cool

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:30

Fasel schreef:
Gatver Arabesk wat een naar plaatje. Maar is dit niet ook verantwoording van een smid? Mijn smid zou dit niet zover laten komen. Maar goed, ik ben ook niet voor kalkoenen hoor. net als met schoenen vergrendelen ze het glijden van de hoef. En dat levert flinke klappen op aan de benen.

ja dit komt idd uit BIT, ik heb het zelf niet gelezen, maar ik dácht dat er stond dat ze expres zo bekappen, dat het zo wordt!!! Boos!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:32

Ik word echt misselijk als ik die foto's zie, heb echt medelijden met dat paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:35

ja je vraagt je af hoe de hoeven voor het paard zelf aanvoelen, welke doorbloeding?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:40

Inderdaad, daarom dus Arabesk.....dit is echte horror.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:54

Ik heb al eerder met mijn mond los gestaan bij dat plaatje, maar dat doe ik ook bij sommige tuigers, hackneys en Saddlebreds.

Helga,
fijn dat jouw paard er zo op vooruitgegaan is, maar lagen de problemen die je had misschien niet aan jouw hoefsmid?
Ik heb er ook eentje gehad waarbij de ijzer op 4 weken al begonnen te rammelen, de hoeven van de Friezen werden ook steeds smaller terwijl mijn paarden juist achterover zakte en uit waaierde ook hadden ze veel last van brokkelhoeven. Ik heb nu sinds 2 jaar een nieuwe smid en sindsdien ook geen problemen meer. De ijzers blijven zonder problemen 8 weken keurig zitten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:13

He bah, wat een eng plaatje Arabesk Scheve mond.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:21

Als we hier dan toch verder gaan over blote voeten, heb ik nog wel een aantal vragen (aan Frans maar natuurlijk aan iedereen die antwoord kan geven)
Murphy, waar ik dus dressuur mee rijd (maar ga natuurlijk ook veel met hem naar buiten) zou ik heel erg graag op blote voeten willen hebben.
Ik heb de site uitgeplozen maar er staat dat 1e voorwaarde moet zijn dat ze 24/7 buiten staan. Dat kan dus niet bij ons. "s zomers staan ze heel veel buiten, in de winter voornamelijk van 7 tot 12. En als het weer het toelaat ook 's middags nog. Maar de hele dag lukt dus vaak niet 's winters. Kan er dan toch natuurlijk bekapt worden?? En wat te doen met de verschillende voorhoeven?? Bij Lady zit er ook een behoorlijk verschil in de voorhoeven maar bij Murphy is het gigantisch!!! Hoe corrigeer je dat bij natuurlijk bekappen? Hij heeft 1 grote platvoet en een smallere bokhoef. Die platvoet staat natuurlijk al laag vanachteren. Die bokhoef staat dus hoger. Hoe ga je dat corrigeren zonder dat de pezen (die die stand gewent zijn zeg maar) een klap krijgen?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:25

Jorie schreef:
Als we hier dan toch verder gaan over blote voeten, heb ik nog wel een aantal vragen (aan Frans maar natuurlijk aan iedereen die antwoord kan geven)

Ik heb de site uitgeplozen maar er staat dat 1e voorwaarde moet zijn dat ze 24/7 buiten staan. Dat kan dus niet bij ons. "s zomers staan ze heel veel buiten, in de winter voornamelijk van 7 tot 12. En als het weer het toelaat ook 's middags nog. Maar de hele dag lukt dus vaak niet 's winters. Kan er dan toch natuurlijk bekapt worden??

Die vraag heb ik eigenlijk ook. Mijn paard is pas voor de 1e keer natuurlijk bekapt maar ze staat in de winter veel binnen helaas. Heb ik kans van slagen met haar hoeven?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:26

Jorie, je kan ook hier [HK] de natuurlijk bekappers je vragen stellen, alleen kan Frans daar niet reageren, omdat het in de huiskamer staat....

Ik heb een paard met een (in Nederlandse ogen) forse beenafwijking: hij is extreem toontredend en ook die wordt natuurlijk bekapt. Ik doe het niet zelf, ik heb er een vakman bij gehaald.
Het zal nog zeker een jaar duren voor mijn paard een beetje fatoenlijk op blote voeten zal kunnen lopen en die tijd wordt overbrugd met hoefschoenen.

Ook zonder hoefschoenen loopt Morrie prima, maar dan slijten de hoeven te veel scheef af.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:46

smurf schreef:
Jorie, je kan ook hier [HK] de natuurlijk bekappers je vragen stellen, alleen kan Frans daar niet reageren, omdat het in de huiskamer staat....

Dan zal ik daar ook mijn vraag eens neerknallen.

En als Frans zo doorgaat heeft ie snel genoeg zijn 50 berichtjes te pakken!! Haha!