De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:26

Dit topic is bedoeld om ervaringen over vlas uit te wisselen.
Niet om commerciele advertenties te plaatsen.
Dat kan op EA CO.

sherif

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:42

Evelien, koolzaad ziet er iets grover uit, werkt precies het zelfde alleen werkt dit (in onze ogen) beter!

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:16

sherif schreef:
Evelien, koolzaad ziet er iets grover uit, werkt precies het zelfde alleen werkt dit (in onze ogen) beter!

ik zie in je profiel dat je uit vaassen komt.
vandaar de vraag waar halen jullie het vandaan en wat kost het koolzaad?
voor de vlas betaal ik namelijk 5,50 per baal.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:46

Koolzaadstro is bij lange na niet zo absorberend als vlasstrooisel.
Ook wordt koolzaadstro veel eerder echt vies donkerbruin, waar vlas veel langer gelig van kleur blijft en dat is nu eenmaal mooier.

Koolzaadstro is ook helemaal niet lekker zacht om op te liggen, het is zeer 'houtig', alsof je op grove splinters loopt. Nu heeft een paard daar geen last van, maar toch.. vlas is zachter.

Koolzaadstro verliest het op alle fronten van vlas.
Bij lavor betaal je 5 euro voor een pak vlas.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:45

Dees ik ben het abslouut niet met met je eens dat Koolzaad eerder donderbruin en vies wordt, wij hebben al onze paarden waaronder 1 hele grote smeerkees een tijd lang op vlas gehad en dit werd ons veel te snel bruin , vies en het stonk smerig! We zijn toen over gestapt op koolzaad uit de polder en kan je vertellen dat onze stallen veel langer schoon blijven en dat het veel langer lekkerder blijft ruiken! Ook absobeert het echt vele malen beter dan vlas! Koolzaad is iets duurder dan vlas maar wij willen echt niets anders meer en ze komen never en te nooit niet meer op gewoon vlas te staan! Wij krregen deze tip van een bekende uit de paardenwereld die ons koolzaad adviseerde!
Het koolzaad zelf bestellen wij niet dat doet de staleigenaar (hebben stalling incl)

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:50

Je hebt vlas En dan heb je vlas.

Je probleem was met vlas van lavor ook over gegaan... ik durf te wedden dat het wint van welk gehakseld koolzaadstro dan ook

En nee, ik heb geen aandelen Lavor, helaas...

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:55

dat is jammer dat geen aandelen in Lavor hebt, anders had ik het zeker willen proberen
bij ons blijven ze lekker op koolzaad staan

dakhilah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:51

Dees schreef:

Je probleem was met vlas van lavor ook over gegaan... ik durf te wedden dat het wint van welk gehakseld koolzaadstro dan ook

Daar staan ze bij mij thuis allemaal op! super spul en niet duur!!!...ik laat altijd meerdere pallets afleveren!.....
gr,sas.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:33

hallo
aangezien ik een een vraag heb over bodembedekking wil ik hem hier vragen.
mijn haf staat nu op stro wat op de vorige stal heel goed ging
echter ben ik nu van stal verhuisd en staat hij langer op stal dan voorheen.
en ja hoor hij begint stro te eten altans dat denk ik.
Ik zit er niet bij als hij dat doet.
maar aangezien hij maar 3 kwart schap per dag krijgt en 2 plakjes hooi, moet zijn dikke buik wel van het hooi komen.
Wat is dan volgens jullie de beste bodembedekking?
Er staan ook nog paarden daar die op zaagsel staan.
maar weet daar niet de voordelen of de nadelen van?
graag hoor ik jullie meningen
gr moniek

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:31

Jou haf heeft afleiding nodig... en stro knabbelen is een prima alternatief voor weven, luchtzuigen, kribbebijten of boxwandentrappen. Wees blij dat het knabbelt aan stro.
Die dikke buik moet je er maar vanaf trainen.

Eet ze het stro op omdat ze vind dat ze honger heeft, dan is ander strooisel een idee. Maar alleen als ze NIET knabbelt uit verveling.
Verder had je nu in 24 pagina's wel kunnen lezen wat goed en wat beter strooisel is...

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:20

stro knabbelen vind ik niet erg
daar gaat het ook niet om.
hij eet er veel te veel van lijkt me niet gezond ivm verstoppingen.
Het laatste wat ik wil en hij ook is gaskoliek etc etc
zijn buik is in een paar dagen zo gegroeit niet normaal
Ik weet ook wel dat dat er ook binnen een week af is maar goed vind het geen fijne gedachten
En over die dikke buik eraf trainen
hij is in maart pas 3 dus van trainen kan je nog niet echt spreken
maar bedankt voor je reactie

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:46

Dees schreef:

deze gebruik ik ook. het verschil met rapsodie vond ik dat het niet op mijn luchtwegen sloeg, bij het uitstrooien. de rapsodie wel, moest er van hoesten.

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:15

Bij ons staan de paarden ook op vlaslemen , vroeger op stro ,
ik vind het een pak handiger maar het kruipt soms wel zo tussen je laars of schoenen

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:17

Unartica schreef:
Hallo allemaal,

Bij ons in Breda op stal wordt erover nagedacht om de paarden op vlas te zetten. Mijn paard heeft altijd op stro gestaan, is dus niets anders gewend. Nu is het zo dat hij vorig jaar 3x een slokdarmverstopping heeft gehad. Een keer moest hij ervoor in de kliniek worden opgenomen en was zelfs zijn slokdarm tijdelijk verlamd. Ze hadden hem daar op zaagsel gezet maar dit eet hij! Hij moest er dus met een emmer om zijn neus staan. Sto mag hij natuurlijk wel eten en daar heeft hij kwa slokdarmproblemen helemaal geen moeite mee. Hij eet zijn stal ook absoluut niet leeg. Nu hij straks misschien op vlas gaat staan ben ik bang dat hij dit toch gaat eten, aangezien hij ook zaagsel echt eet. Ook weet ik niet in hoeverre vlas een probleem vormt met zijn slokdarm wanneer hij dit toch eet. Heeft er iemand ervaring met slokdarmverstoppingen en vlasstro? Ik ben er namelijk nog niet helemaal gerust op. Alvast bedankt!

Ik heb een paard gehad die heel erg koliek heeft gekregen door het eten van vlas. Ik doe het dus noooooooooooit weer. Paard was bijna dood geweest.

taormina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:08

Als het paard/pony vlas eet komt er een dikke koeklaag in de maag omdat het vlas het vocht ontrekt aan de maag.
Ze worden er hardstikke ziek van en het is levensbedreigend.
Spreek uit ervaring.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:20

ik neem aan dat het hier om echt eten van vlas gaat en niet de snippertjes die ze binnen krijgen als ze hun hooi van de bodem eten enzo toch??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:54

ik krijg deze week ook voor het eerst vlas, mijn paarden staan nu op zaagsel en ben het leegscheppen elke week zat. ik heb er 2 staan die elke week leeg niet eens redden, varkens! ik hoop dat het vlas een uitkomst is in dit geval.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:18

Wij werken er dus nu al ruim een jaar mee (25 paarden) en hebben er nog nooit last mee gahd.
*klopt af*

Bevalt ons super goed.
Op dit moment hebben we het zelfs los laten storten in de schuur. Scheelt ons ontzettend veel geld inverhouding tot vlas in balen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:30

oke Sjoert, ga ik hier verder, bedankt
tot nu toe lijkt het me super positief, het enigste wat mij nog zorgen baard is het eten van vlas, het schijnt goed link te wezen als ze dat doen, ze staan nu op zaagsel en zijn niet gewend om hun stal-strooisel op te eten, ik hoop niet dat als ik dit weekend over ga op vlas dat ze dat ineens gaan eten. ik zal ook zorgen dat ze zeker de 1e dagen goed veel hooi krijgen. ik heb ook een tip gelezen om de 1e dag er wat azijn over te sprenkelen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:24

misschien blonde vraag ,

maar is vlas hetzelfde als hemparade?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:07

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:10

Mijn paard eet het vlas op en maakt er een ongelovelijke zooi van hij loopt steeds maar rondjes en graaft kuilen in de matten die eronder liggen zijn helemaal versleten terwijl hij pas een maand in deze stal staat, ik moet elke 2 dagen al het vlas eruit halen omdat hij het zo vies maakt het is altijd helemaal nat enzo,

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:30

ik moet zeggen dat Damian het vlas niet opeet (even afklopen).
ik gooi er 2 pakken in, daar doet hij dan meestal een week of 8 dagen mee, dan gooi ik er per weel 1 pak bij.
hij staat nu binnen doordat hij boxrust heeft, dus nu gaat het wel sneller.
lijkt me wel duur worden als je om de 2 dagen alles eruit moet gooien

Annick

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:56

xDAANTJEE schreef:
Mijn paard eet het vlas op en maakt er een ongelovelijke zooi van hij loopt steeds maar rondjes en graaft kuilen in de matten die eronder liggen zijn helemaal versleten terwijl hij pas een maand in deze stal staat, ik moet elke 2 dagen al het vlas eruit halen omdat hij het zo vies maakt het is altijd helemaal nat enzo,

dure toestand voor je zo.

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:11

phannie schreef:
xDAANTJEE schreef:

dure toestand voor je zo.

Jaa idd, er moeten nu dus ook nieuwe matten in de stal, maar mijn paard is nog erg jong hij gaat veel naar buiten dus ik snap niet hoe hij het voor mekaar krijgt,