waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:18

Zelf heb ik met mijn 1.83m en aardig fors postuur eens gillend en trappend achter een D-pony hengst gelopen omdat meneer een hengstige merrie zag en over de box wilde klimmen.... en dan heb ik het over bijna een kwart eeuw paardenervaring met maar één onbewaakt moment....

zegt genoeg lijkt me Bloos

Ik zou geen hengst willen. Veel te veel gedoe, je frustreert zo'n knul tot en met omdat hij zn zaakje niet mag gebruiken waar hij het voor WIL gebruiken, mag nooit lekker op de wei etc etc....

Nee, ik houd het wel bij mn ruin die DENKT dat hij een hengst is
(en dus ook vrolijk door blijft dekken naar wat ik mij heb laten vertellen)

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:56

gijsenkim schreef:
Ik vind hengsten maar luie donders, vaak niet vooruit te branden en met alles in hun omgeving bezig behalve het werk.

Inderdaad, mijn ervaring is dat hengsten 'plakkerig' zijn aan je been, en minder voorwaarts dan een vergelijkbaar paard. Niet te verwarren met 'braaf' of 'een doetje'...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:08

gijsenkim schreef:
Ik vind hengsten maar luie donders, vaak niet vooruit te branden en met alles in hun omgeving bezig behalve het werk.

Beschrijving is idd van toepassing op meer dan de helft van de hengsten die bij ons op stal staan...

Pasha

Re: waarom zon heisa om een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:02

als je hem fatsoenlijk opvoedt en behandelt kan je er een hele hoop plezier aan beleven Lachen

Ik rij nou een hengst, super in het lopen, vindt het werken leuk, let goed op en showt graag..
In de omgang is hij super braaf en eerlijk!
Maar hij moet natuurlijk wel even laten horen dat hij er is Haha!

Hij staat op stal en naast hem staan 2 merries, tegen over hem staan merries en als hij uit z'n stal komt moet hij langs de merries die zo aan hem zitten, hij vindt het allemaal prima..
een kwestie van opvoeden, tis maar wat ze gewendt zijn

Als je er goed en correct mee omgaat en weet wat de risico's zijn heb ik er niks op tegen Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:48

Ja hier zijn al zo vaak discussies om geweest.

Ik ben een echte hengsten fan mits netjes opgevoed natuurlijk.

Ik heb zelf twee hengstjes die neit gecastereerd worden.

Op mijn werk staat een hengst 1 stroomdraadje verwijderd van een hengstige merrie, ze neuzen zelfs.

Problemen nog nooit meegemaakt.

Wel eens op mijn werk maar dan werden ze met drie jaar van het land geplukt en dat werk nou eenmaal niet zo fijn met hengsten.

Het ergste vind ik dat mensen er vanuit gaan dat hengsten ongelukken gaan maken. Als je hele brave hengsten heb zeggen de mensen nog van wacht maar dat komt nog wel en dat is dus de grootse onzin.

Ik kan mijn hengsten goed houden ze hebben een goed leven en zie dus geen reden om ze te ruinen wat toch weer geld kost en risico met zich meebrengt.

keramiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:58

Ik heb niet het hele topic gelezen want daar gaat me iets te veel tijd in zitten. Tong uitsteken
Maar ook even een reactie van mij! Ik verzorg een Hengst van bijna 2. Deze zomer gaat hij naar een weiland in de buurt met een andere hengst. Het is op zich een heel lief paard maar hij heeft ook zijn kuren! Hij steigert ook hij bijt ook, maar dat is voor ons geen rede om z'n ballen eraf te halen. Wij willen hem hengst laten zolang het kan, zouden we hem nu echt niet meer aan kunnen dan gaat het zaakje er wel af. Maar we willen hem toch ook wel op keuringen laten lopen volgend jaar. En het gaat eigenlijk ook steeds beter de goede kant uit! Dus wij laten hem lekker hengst!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:02

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ga me er toch tegen aan bemoeien Tong uitsteken

Ik ken het ene uiterste van "de hengst" en het andere uiterste Tong uitsteken
Een was op stage en die was al zo ongeloofelijk irritant met opzadelen (in stal, daarbuiten was 6 x meer drama) dat ik blij was dat ik daar niet op hoefden of dat ik er verder uberhaubt wat mee te maken had. Ik heb ook een hengst gekend die je bij wijs van spreken los kon laten staan naast een merrie, die kon je overal tussen door rijden en was echt gewoon een super lief dier.

Bij ons op stal staan ook 2 mensen met een hengst, want ja das stoer. Nou zijn ze niet echt consequent en heb ik laatst een een poging zien doen over een deur te dekken (eehm ja...) vrouw wist niet wat ze moest doen en was hem totaal niet de baas. Die manoevres van die hengsten van hun zijn soms levensgevaalrijk omdat ze ze gewoon de baas niet zijn!

Ik moest ook een van die 2 opzadelen, en toen werd erbij gezegd "pas op hoor, hij bijt want het is een hengst he" Nou meneer heeft het een keer geprobeerd en heeft een tik voor zijn kop gehad en was verder super braaf Haha!

Er word tegenwoordig erg snel gedacht dat men een hengst wel aankan, erg zonde want die dieren krijgen hoe dat ook "last" van hun hormonen en als men ze dan niet de baas is krijg je van die verwende of, zoals dat vaak genoemd word "levensgevaarlijke" Hengsten. Dus mij voorkeur is ook Hakkie takkie weg zakkie, dan kan het dier ook gewoon heerlijk de wei op!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:07

Nou ik moet wel zeggen dat ik het echt niet accepteer van mijn hengst als hij bijt of op zijn achterbenen gaat staan. Als je daar niet iets aan doet word het alleen maar erger.

straycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 04:11

Toen ik 15 ( ben nu 25) was heb ik ook een hele tijd een hengst gereden. Super braaf.. zat er zelfs zonder zadel en hoofdstel op. Dit was een kwpner.. van 4!
Dus het kan...nou was dit op een prive stal waar het verder rustig was..
Maar ik ken ook hengsten die gewoon doodeng zijn.. steigeren en slaan met de voorbenen als je de stal in kwam..
Verder heb ik alleen ervaringen met andalusier hengsten.. dat vind ik toch vaak een verschil dan met andere rassen.. bij andalusiers is het vrij normaal dat ze hengst blijven..
Toch vind ik dat als je ervoor kiest om je paard hengst te laten dit met een bepaald doel moet doen en niet zomaar om het hengst zijn hengst moet laten.
Tenzij je de mogelijkheid hebt om het paard een net zo'n leuk leven te bieden als de merrie's en de ruinen. Dus lekker naar buiten enz..
Op een stoeterij die ik ken werden de hengsten in een aparte hengstenstal gehouden.. die stonden constant in het donker.. echt met het licht uit.. Het enige licht wat ze zagen in hun leven was het licht van de binnenbak als ze getraind werden.. dat vind ik dus echt geen leuk leven voor een paard..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:54

Cassidy schreef:
gijsenkim schreef:

Ja Beschrijving is idd van toepassing op meer dan de helft van de hengsten die bij ons op stal staan...

Haha, zo ken ik ook hengsten. Dennis is idd een luie donder die het bloed onder je nagels weg haalt omdat hij niet voor uit te branden is. Het is niet eens zo zeer dat hij met z'n omgeving bezig is, hij ziet alleen het nut van werken niet in Tong uitsteken. Hij word alleen wakker als hij mag dekken, en dan wacht hij keurig op mijn teken Lachen. Het is echt een sulletje (vraag maar aan iedereen die hem kent).

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:49

haha ik heb een ruin, die helemala hengst wordt, met hengstige merrie gaat hij dekken }> bijv.

Enne die laatste eigenschappen wat dennis beschreef, precies mijn paard Haha! ( al hoeft hij niet te dekken) Achja, hij heeft ook wel karakter, als hij iets in zijn kop heeft krijg je het er niet uit, en hij houd je graag voor de gek.. Hij is volgens mij ook wel laat gecastreerd, vandaar dat hij denk ik een beteje de gedachtengang van een hengst heeft denk ik, maar goed ik zou geen hengst willen, zeker geen wilde.. Is niks voor mij een beest die aan mijn hand loopt te steigeren of maaien met voorpoten.. Nee dan maar zijnz aakje eraf, tenzij het een slome sul is die niks doet..

MissChoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:29

De ophef over een hengst vind ik soms ook uiterst irritant. Als je gevorderd en gediciplineerd genoeg bent om er mee om te gaan zie ik in een hengst geen probleem. Ik ken hengsten die zodra ze een merrie ruiken over de rand van de stal klimmen en een hengst die goedgekeurd is en op natuurlijke wijze dekt die zo mak als een schaap is. hij is op concours het braafste beest. En een hengst hoeft niet per definitie lastiger te zijn dan een merrie. Ik heb een merrie waarvan mensen wel eens tegen me hebben gezegd laat dat beest toch castreren, als ik dan zeg dat het een merrie is moeten ze onder haar buik kijken anders geloven ze me niet. Zo mans en trots loopt ze rond.
Mijn merrie is nu drachtig en het veulen houd ik. De eerste vraag die ik gesteld krijg is o als het een hengst is laat je hem dan castreren? Moet ik daar nu al over na gaan denken dan? Het beestje staat nog niet eens op de wereld!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:31

Citaat:
Als je
gevorderd
en gediciplineerd genoeg bent om er mee om te gaan zie ik in een hengst geen probleem

wanneer ben je dat?

MissChoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:47

Je bent gevorderd en gediciplineerd genoeg als je zelf vind dat je een hengst en dan bedoel ik met name de hengsten die duidelijk laten weten dat ze aanwezig zijn, kan trainen.

Ik ken een meisje die als 15 jarige van de ponies kwam en een 3 jarige hengst van 1.74 kocht. Dat is dus niet goed gegaan in de zin dat het paard totaal geen respect voor haar toonde en met rijden begon te staken. Als ze hem aanpakt begon hij in haar voeten te bijten en te stijgeren. Met gediciplineerd bedoel ik dat je concekwent ( weet niet precies hoe je het schrijft) moet zijn. Als hij iets doet wat niet mag, staken dus bv of met zijn voorbenen klauwen, mag je hem best op zijn flikker geven en niet denken oh kijk wat stoer doet hij!! Dan sluipen zulke dingen erin en daardoor is de hengst bij dat meisje dus de baas over haar geworden en niet andersom. In deze situatie, en dat zegt ze zelf ook, was het dus niet verstandig dat ze dat paard gekocht heeft omdat ze nog niet genoeg ervaring had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:51

Maar die leeftijd denk dat vaak wel te hebben...
En daar zit vaak het grote probleem

MissChoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:58

Voordat iedereen begint te roepen waarom heeft ze hem dan niet laten castreren, de ouders hadden het paard voor haar gekocht en die waren er fel tegen om hem te laten castreren. Verkopen mocht ook niet want hij hoorde bij de familie en bleef daar tot zijn dood. Ze heeft hem pas op zijn tiende laten castreren. En toen werd het wel beter. Onder de juiste begeleiding.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 18:10

ik weet niet of het al gezegd is (ik had geen zin om al het afgekraak te lezen) maar ik heb liever hengsten.
ik vind ze over het algemeen wat trotser en meer uitstraling hebben.
en als je ze goed behandeldworden en de eigenaar consequent blijf is er niet zo'n groot probleem em ze kunnen prima met andere paarden hoor ik heb mij tinker hengsie ook gewoon bij een merrietje in staan (hij kan haar niet dekken ze is te klein het gaat an een jaartje of 2 goed).
als ze hengstig is zijn ze wel ontzettend ruig met el kaar maar als ik naar mijn ruin kijk die speelt nog ruiger.
en ik ben er mee eens dat hengsten wat gevaarlijker zijn dan de andere (merrie's en ruinen) ze willen nog wel eens spontaan steigeren en opgewonden raken maar als je er een aanschaft moet je daar gewoon rekenig mee houden dmv bv een longeerlijn er aan al je hem naar het land brengt ipv een halster touwtje (dan heeft ie de ruimte om te steigeren en jij op even op zij te stappen).
maar dat lijkt mij logich en ik vind dat de algemene menig over hengsten zwaar word overdreven.
ik zou meer problemen met een pis merry hebben die schopt je over het algemeen echt letterlijk dood (de ervaring verteld het ).
een opgevoedde hengst zou dat nooit opzettelijk doen.
groetjes

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:59

sorry maar dat laatste slaat ook nergens op,of een merrie je eerder zou trappen dan een hengst..........hangt van de opvoeding af,je zegt het zelf al........

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:43

Snoevie schreef:
sorry maar dat laatste slaat ook nergens op,of een merrie je eerder zou trappen dan een hengst..........hangt van de opvoeding af,je zegt het zelf al........

ik heb nu 2 pis merries mee gemaake en als ze hengstig waren kon je niet bij laat staan bij de stal komen dan kwamen ze zowat door de muur heen echt een regelrechte ramp.
maar zodra ze niet meer hengstig waren waren het weer de liefste paarden die je kan verzinnen (hier is niet aan te doen).
maar er zijn ook een hele boel andere merries dat als die hengstig zijn net zo braaf als anders zijn.
dit is wat ik bedoel met pis merries zo worden ze in de volks mond genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:55

Ook daar is wat aan te doen
opvoeden
Zijn ze helemaal besodemieterd
Vies kijken oke, maar slaan of bijten, no way
Dat hoef je ook niet van een pis merrie te accepteren.

tres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:01

hallo iedereen,

er zijn een heleboel wel goed opgevoede hengsten en daar is niets mis mee, en als je zelf goed met je paard (hengst, merrie of ruin) om kan gaan dan is er toch niets mis mee. Gewoon doen wat je zelf denkt dat goed is en als je een hengst wilt dan doe je dat en als je er dan achter komt dat het toch niet zo'n goede keuze is dan kan je altijd nog beslissen of je een castratie laat uitvoeren.
Veel succes met je keuze.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:13

hahaha dat dacht ik ook ik ben niet gou bang en al helemaal niet gedient van wan gedrag maar toch is dat me duur komen te staan

en ik was niet de enige een van de 2 is af ge maakt helaas was een mooie merrie mischien als ze een keer gedekt was dat ze kalmeerde tijdens dr periode die andere ook nooit weer gezien

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:28

pharagirlke schreef:
als iemand hier zegt:
ik heb een hengst gekocht van... jaar
dan is het hele topic: laat je m wel snijden? wat mot je met een hengst? dat kan je nooit aan!!

waarom zon heisa om een hengst?!! ik bedoel, er zijn zoveel brave hengsten...
sommige zijn braver als merries.

dus waarom zon heisa derover?
snijden kan altijd.

helemaal volkomen mee eens!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tong uitsteken

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 22:22

Toch even reageren op een heel oud topic wat naar boven is gehaald Haha!

Een hengst houd je hengst wanneer je er daadwerkelijk mee wilt fokken, zodat hij zijn goede kwaliteiten door kan geven aan zijn nakomelingen.
Een hengst een hengst houden voor andere redenen is in mijn ogen niet goed. Hengsten staan grotendeels alleen, zitten vaak in de problemen met eigen hormonen. En hebben erg vaak eigenaren die daar te weinig ervaring mee hebben. Gevolg is het steigeren (oei wat stoer....), het slaan (tsja, het is een hengst..), het bijten (geeft niets..het is een hengst)..
De meeste hengsten die ik gezien heb zijn keurig opgevoed door deskundige mensen. Ik heb ooit met Durango (AVS hengst) geknuffeld. Heel lief, maar wel strak opgevoed. Maar dat zijn dan ook de hengsten die gebruikt worden voor de fokkerij. Het zelf aanklooien met hengsten zie ik niet zitten...ooit komt er een moment dat het misgaat, of niet...dan heb je geluk.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 22:28

Echt onzin wat je zegt.

Ik heb een hengst en een hengsten veulen. Het is voor het eerst dat ik een eigen paard heb. Mijn hengsten stijgeren niet, bijten nouwelijks, gedragen zich keurig met andere paarden, hebben een goed leven, hebben geen last van hun hormonen en trappen al helemaal niet.

Wat jij gebeurt net zoals het gebeurt dat hengsten braaf zijn.

Ik heb zaterdag hengstenkeuring maar als hij niet word goedgekeurd blijven zijn ballen lekker zitten want ik zie niet waarom ze eraf zouden moeten.