Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 22:27

Leer je paard eerst volledig in balans zijn zonder ruiter in elke gang aan beide kanten en ga erna pas op je paard zitten. Dit scheelt al een hoop en is niet zomaar gedaan. Ook longeren wij geen voltes maar lange lijnen door de hele baan zodat het paard ook de kans krijgt zichzelf te vinden. Pas als ze dat doen wil ik ze wel op de volte hebben laten lopen.

Ik ben in januari/februari begonnen aan een kaptoom
Afbeelding
Afbeelding
Dit was in mei, waar ze zonder belemmering op beide kanten in 3 gangen leerde om haar lijf te blijven gebruiken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daarna licht bijgezet en daar gewacht tot ze zich liet instellen en daar ook kalm in bleef, weer 3 gangen links en recht zelf dragen. Dit was Juni
Afbeelding
Afbeelding
En in Juli met zadel meer bijgezet, maar gewoon goed kunnen lopen en het lijf op de goede manier leren gebruiken.
Afbeelding
Afbeelding

Naast dit alles wandelen we veel,
Gaat ze mee aan de fiets en het leukste van alles vind ik denk ik wel dat ze mee gaat op buitenrit naast haar zus!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is rechtdoor en hier kan ze zelf leren balanceren. Zo kan ze dalijk alles met haar lijf als ik erop stap. Dat is iets wat ikzelf heel belangrijk vind en ik heb dan ook nog nooit meegemaakt dat er 1 dan moeite had met galopperen. In het aanspringen uitnodigen door in de verlichte zit te gaan zitten en pas gaan zitten als je merkt dat de sprong die ze maken dit toe laat.

En verder is deze dame drachtig gescand! 11 Augustus gaan we opzoek naar een hartslag!

Afbeelding

Afbeelding

LisanneMans

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

Wat leuk om alle vooruitgang te zien! Ze doen het allemaal heel goed.

Ik las eerder iets over een beugelriem of touw om de hals. Ik heb hier ook een halstertouw gebruikt. Werkte prima en al snel niet meer nodig, omdat hij erg braaf was (en is).
Galop is hier ook nog lastig. Hij springt vaak verkeerd aan, zeker linksom. Aan de longe gaat dit nu goed, maar vond hij eerst lastig. We oefenen rustig door en zal naar mate de tijd vordert beter gaan. Hij ontwikkelt enorm in zijn lijf. Niet zo gek dat nog niet alles lukt. In tien maanden tijd is hij al twee boommaten gegroeid. We gaan rustig op zoek naar een ander zadel.

Doen jullie aan een jonge-paardentraject mee (zoals van Country Mill) of kopen jullie steeds een ander zadel als het niet meer goed aan te passen is?

Verder trainen we lekker door en zitten er al leuke stukjes tussen.
Afbeelding

Muze

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:47

Oh ik zie echt leuke paarden voorbij komen zeg.
Wat is iedereen lekker bezig.

Ik vandaag voor de 4e keer even met de barebackpad erop ( nog wel iemand die vasthoudt).
Ik twijfel dus wat ik qua zadel wil.
Boom of boomloos.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:31

Ik heb het eerste zadel op het country mill jonge paarden traject gedaan. Ze was daar binnen 5 maanden uitgegroeid daarvan was ze er toen 4 maanden ohz.
Huidige dressuurzadel is gewoon aangekocht maar verstelbaar (Albion), hebben we nu 3 maanden en gaan as dinsdag op controle want volgens mij is die wat krap :+

Wij zijn afgelopen zaterdag voor het eerst op dressuurclinic geweest. Puur als oefening van rijden op ander terrein.
In de buitenbaan alsof ze nooit anders gedaan had. Mega braaf. Echt uitmuntend.
Even kort daarna de binnenbaan in maar dat was haar echt te spannend.

Afbeelding

Afbeelding

xjanabananax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:00

Wij waren ook lekker bezig, onderhand met een bitje aan de dubbele lijnen en steeds meer zijn eigen balans hierin vinden. De galop is hier vanaf het begin al een hele makkelijke gang voor hem dus hier eigenlijk nooit problemen met verkeerd of overkruist aanspringen. :o
Afbeelding

We hebben onderhand ook een zadeltje voor het inrijden. Ons plan was om eind augustus langzaamaan hiermee te beginnen na de vakantie van mijn instructrice. *\o/*
Afbeelding

Helaas lopen deze plannen anders want vorige week heb ik een complexe breuk opgelopen in mijn pols tijdens het grondwerken met hem...
en lig ik er een aantal maanden uit -O-
Dus in de tussentijd geniet ik maar van jullie verhalen en vermoed ik dat ik pas in het volgende topic weer actief word.