Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:28

Raamzicht schreef:
24x binnen 1 minuut…

En het paard blijft braaf, probeert het te snappen en doen wat er gevraagd wordt. Compleet afgestraft. Dit is niet eenmalig, lijkt eerder een methode waarbij CD haar grenzen heeft verlegd en het moreel besef betreft paardenwelzijn omtrent trainen op dit onderdeel compleet is verloren.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:32

Fitzroy schreef:
@sjonniez, dat ben ik helemaal met je eens. De tijdgeest verandert. Ik heb in het verleden ook bij een GP-ruiter gelest die trainingsmethoden had die nu absoluut niet meer door de beugel kunnen. Maar dan hebben we het wel over dik 20 jaar geleden en niet 4-2,5 jaar. CD had ook 4 jaar geleden beter moeten weten.

Dat vraag ik me af fritzroy. Ons acceptatie niveau van deze methodieken is eigenlijk pas sinds corona echt in een versnelling gekomen. De jaren ervoor werd er toch nog vrij traditioneel en constant naar sport/ dressuur gekeken. Dan ging het meer over straffen uit emotie. Methodieken werden over en weer wel bekritiseerd, bijvoorbeeld de rolkür van Anky maar maatschappelijk ook nog wel geaccepteerd.
Nu wordt iemand unaniem met de grond gelijkt gemaakt. Hier zit de nuance, denk ik.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:32

Madiba schreef:
En ik ben ook benieuwd naar de reactie van Carl Hester want ook die schatte ik hoog in, maar hij is wel haar trainer ze heeft alles van hem geleerd. Wordt vervolgd...

Carl Hester heeft altijd met Anne van Olst getraind en doen veel handel samen. Ik verbaas mij dus niet, want Anne heb ik ruim 20 jaar dingen zien doen waar mijn wenkbrauwen van fronsden. Zij is overigens ook de trainer van Charlotte Fry.

Qua marketing is Hester wel een hele slimme, want die bleef maar filmpjes laten zien van hoe de paarden op de wei liepen en zelfs 24-7. En even voorop gesteld, ik vind het een zeer zeer goede ruiter. Alleen is de topsport keihard.

Jacksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:34

Zeer terecht die schorsing. Met hoe casual zij erbij staat met die zweep lijkt het niet de eerste keer te zijn, maar dat is natuurlijk speculatie.

Dat dit jonge meisje zich niet durfde uit te spreken tegen CD kan ik ergens nog wel inkomen. Toen ik een jaar of 15/16 was heb ik van mijn toenmalige instructeur een keer geslepen sporen meegekregen. Zat echt een gekartelde scherpe punt aan. Zodat ik thuis even mijn paard beter aan het been kon krijgen. Op dat moment durfde ik er ook niks van te zeggen en heb ze meegenomen, maar heb ze niet gebruikt en de week erop mee terug genomen. En daar voelde ik me haast nog schuldig over ook, omdat het er zo in zat dat je naar je instructeur moet luisteren want die heeft gelijk. Gelukkig tegenwoordig een hele fijne, eerlijke instructrice :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:44

_San87_ schreef:
https://www.thesun.co.uk/sport/29430463 ... aris-2024/

Hier staat een ander deel van het filmpje.

De dame die het filmt vind het nog grappig ook........

Toch heel erg: Ik verbaas mij hier niet over.

Het is een van de redenen waarom ik niet meer meedoe in de paardensport.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:47

Dat jonge meisje lijkt te huilen. Eerste keer onverstaanbaar, tweede keer zegt ze duidelijk don't wanna hurt him. Dus die heeft zich uitgesproken maar die trut blijft meppen. En dat had een mooi moment geweest voor de genen die filmt of wie je wat hoort zeggen om naar voren te stappen en te zeggen tot zover en niet verder. Het meisje is duidelijk niet op haar gemak hiermee. Die weet dus al beter dan die Dujardin. Misschien heeft dit meisje zelfs onlangs de beelden weer voor ogen gekregen en besloten dat dit aan anderen te laten zien. Ze lijkt nog heel jong op het filmpje. Ik kijk soms filmpjes van vroeger terug om soms wat van op te steken. Dat hoeft niet te zijn gebeurd hè maar ik kan me zo indenken dat zo'n filmpje zo wel kan gaan rollen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:48

rien10 schreef:
Je kan met een longeerzweep niet zo goed richten. Gewoon raken waar je raken kan. Je kan onder of boven mikken, maar niet op de vierkante centimeter.

Dat kan wel, maar dat kan alleen als je de zweep als dirigeerstokje gebruikt en dus heel zachtjes bijtikt om iets meer actie te krijgen in een bepaald been.

Maar niet als je gaat rammen, dan kan je dat niet.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:49

Enzo_Ollie schreef:
SjonnieZ schreef:
Ik heb niet alles gelezen, sorry ben aan het werk en jullie gaan hard ;) maar waar ik mij aan stoor is dat bij vrij veel zaken die aan de kaak worden gesteld totaal voorbij wordt gegaan aan de tijdsgeest.

Wat ik hier zie heb ik echt wel vaker gezien (en nooit fraai gevonden, maar dat terzijde.
Maar je kunt niet iemand afrekenen op zaken die jaren geleden gedaan zijn en toen als normaal werden gezien.
Wat wel en niet aanvaardbaar wordt gevonden schuift steeds verder op en die inzichten schuiven steeds sneller op. Over 7-10 jaar zitten we waarschijnlijk niet meer op een paard terwijl dat nu nog aanvaardbaar is.

Dit filmpje is 4 jaar oud. En met de kennis en inzichten van nu niet goed te praten. Maar voorheen zag je dit wel vaker voorbijkomen. Ik ben daarom ook veel meer geïnteresseerd in de trainingsmethoden die zij nu gebruikt.. daar wil ik over oordelen. Niet over het verleden.

4 jaar of 2.5 jaar, das nog niet duidelijk. En behalve dat; 4 jaar geleden waren de inzichten toch niet zo anders als nu? De FEI zou misschien minder hard ingrijpen, maar ik kan me niet voorstellen dat de ophef in paardenland minder zou zijn 4 jaar geleden.

idd dat ze niet reageren snap ik, andere topruiters hoeven toch niet te zeggen "je mag geen paarden slaan". Toen een paar jaar terug een F2 coureur z'n tegenstander sloeg kwamen er ook niet 100 statements dat dat echt niet kan, iedereen snapt wel dat dat niet door de beugel kan. En daarbij zijn ze bezig met hun eigen voorbereiding voor de OS..

En ik kan me ook niet voorstellen dat je "ik weet niet wat ik hiermee aanmoet" reactie zo lachen is.. is wel meer dan een schokkend lachje toch?

Zie mijn reactie op fritzroy. Destijds bleef het meer bij bekritiseren en toelaten. Nu accepteren we het niet meer. Maar juist daarom kun je niet de norm van nu toepassen op iets dat destijds gebeurd is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:54

SjonnieZ schreef:
Fitzroy schreef:
@sjonniez, dat ben ik helemaal met je eens. De tijdgeest verandert. Ik heb in het verleden ook bij een GP-ruiter gelest die trainingsmethoden had die nu absoluut niet meer door de beugel kunnen. Maar dan hebben we het wel over dik 20 jaar geleden en niet 4-2,5 jaar. CD had ook 4 jaar geleden beter moeten weten.

Dat vraag ik me af fritzroy. Ons acceptatie niveau van deze methodieken is eigenlijk pas sinds corona echt in een versnelling gekomen. De jaren ervoor werd er toch nog vrij traditioneel en constant naar sport/ dressuur gekeken. Dan ging het meer over straffen uit emotie. Methodieken werden over en weer wel bekritiseerd, bijvoorbeeld de rolkür van Anky maar maatschappelijk ook nog wel geaccepteerd.
Nu wordt iemand unaniem met de grond gelijkt gemaakt. Hier zit de nuance, denk ik.

Ik denk dat je rollkür of LDR zoals Anky het zelf noemt/noemde, nog enigszins kan uitleggen aan het publiek. De manier waarop ik Anky het altijd heb horen uitleggen was als het aanspreken van alle spiergroepen, een soort van Pilates voor paarden, zodat ze de oefeningen juist konden doen.
Kan je van alles van vinden, maar vind ik als niet-leek niet een hele rare uitleg. Of het anatomisch en ergonomisch verantwoord is, geen idee. Ik brand m'n handen iig niet aan die methode en blijf braaf CR achtige dingen proberen te doen :+

Maar keihard slaan is gewoon uit den boze, dat spreekt compleet voor zich en is op geen enkele manier uit te leggen.

Als je wit-grijs-zwart hebt, zit Rollkur in het grijze gebied en slaan in het zwart. Over zwart is gewoon geen discussie mogelijk, over grijs daarentegen toch nog wel. En zéker 20 jaar geleden...

mce

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:56

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:58

SjonnieZ schreef:
Zie mijn reactie op fritzroy. Destijds bleef het meer bij bekritiseren en toelaten. Nu accepteren we het niet meer. Maar juist daarom kun je niet de norm van nu toepassen op iets dat destijds gebeurd is.

Gewoon niet met je eens, iets in de tijdsgeest zien, is meer iets van wat in een ver verleden is gebeurt, niet een filmpje van 2.5 a 4 jaar oud. De roll kur van Anky is nog veel ouder en daar vonden we allemaal ook wat van.
Die was haar trainingsmethode anders sta je het niet zo kalm te doen en dat meisje die er op is zit is overrompeld en wil niet haar paard pijn doen. CD is hier gewoon een sadistisch kreng die niet alleen het paard mishandelt, maar ook compleet voorbij gaat aan diens jonge ruiter. Dat soort mensen moet gewoon fijn wieberen, dat is geen voorbeeld. Enige wat ik nu nog kan bedenken dat het een goede actrice is geweest al die jaren.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:00

Benzz schreef:
Qua marketing is Hester wel een hele slimme, want die bleef maar filmpjes laten zien van hoe de paarden op de wei liepen en zelfs 24-7. En even voorop gesteld, ik vind het een zeer zeer goede ruiter. Alleen is de topsport keihard.

hier wil ik wel ff op in haken.

wat op dat filmpje is absoluut niet ok, en ik vind het een geweldige ontwikkeling dat sinds de helgstrand docu's, dit soort beelden gevolgen hebben. dat was een paar jaar geleden nog ondenkbaar.

Dat CD deze spelen uitzit, ff geschorst is, en er onderzoek gedaan word, is gewoon meer dan terecht.

Maar, ik zal eerlijk toegeven, dat ik een aantal weken geleden serieus ook mijn gedult heb verloren met mijn paard. voor het eerst in jaren. en ik me daar zo rot over voelde datk dezelfde avond nog met dikke tranen mn excuus heb gemaakt naar hem, en we de volgende dag hebben we alleen gekroelt. ik heb het ook gelijk tegen mijn instructrice verteld, en haar reactie was: heeft jou paard dit gepikt van je? dan moet er wel iets heel erg hoog gezeten hebben bij je, want normaal issie echt niet zo lief voor je (of voor anderen...).

mijn paarden hebben verder een super fijn diervriendelijk leven met veel buitengang. moet ik dan, als amateur die 1 keer haar geduld verliest, mezelf als paardenmishandelaar bestempellen en voor de mijne maar een ander thuis gaan zoeken?

Ook bij CD/CH worden de paarden gehouden op een manier waar topsportruiter nog wel wat van kan leren, en daarin zou ik het wel jammer vinden dat uitgerekend zij nu voor eeuwig hun "status" (for lack of a better word) kwijt zouden zijn.

wat ze hier gedaan heeft, moet imo gevolgen hebben vanuit een overkoepelende organisatie die voor de sport ook de belangen van deze paarden moet behartigen, de FEI dus. Ik vind dat die al veel te vaak veel te stil geweest zijn als het op dit soort zaken aan komt, maar ik mis in de reactie van het publiek wel de nuance...

CD aan de aller aller hoogste toren hangen en dusdanig met de grond gelijk maken dat zij nooit meer op hoger niveau in de sport uit mag komen is denk ik onwijs slecht voor imago van de sport, maar maakt de angstcultuur waardoor mensen zich soms niet durven uitspreken over mistanden alleen maar groter. en blijven dit soort dingen alleen maar meer achter gesloten duren. Uiteraard is eindeloos verdedigen van zulke dingen net zo goed fout.

fout is gemaakt, fout kent gevolgen, gevolgen zullen even steken maar zijn van terug te komen. en laat de FEI hier aub een boodschap uitstralen dat als je zulke beelden van bepaalde (topruiters) hebt, dat dat ook serieus genomen word, ipv weggestopt.

en dat laatste gebeurt. en daarin stap ik de timing en strategie van de anonieme deler wel. had je dit niet voor een groot evenement gedaan, via reguliere media, was het dan ook zo ontvangen?

Ik vind overigens ook niet tof dat niemand zich uitspreekt, maargoed machtspositie is als het om misbruik gaat een valide argument, dus hier imo ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:05

SjonnieZ schreef:
Enzo_Ollie schreef:

4 jaar of 2.5 jaar, das nog niet duidelijk. En behalve dat; 4 jaar geleden waren de inzichten toch niet zo anders als nu? De FEI zou misschien minder hard ingrijpen, maar ik kan me niet voorstellen dat de ophef in paardenland minder zou zijn 4 jaar geleden.

idd dat ze niet reageren snap ik, andere topruiters hoeven toch niet te zeggen "je mag geen paarden slaan". Toen een paar jaar terug een F2 coureur z'n tegenstander sloeg kwamen er ook niet 100 statements dat dat echt niet kan, iedereen snapt wel dat dat niet door de beugel kan. En daarbij zijn ze bezig met hun eigen voorbereiding voor de OS..

En ik kan me ook niet voorstellen dat je "ik weet niet wat ik hiermee aanmoet" reactie zo lachen is.. is wel meer dan een schokkend lachje toch?

Kom op. Er op los slaan was 4 jaar geleden ook al niet oké. Vraag maar aan het meisje dat op de OS mee deed aan dat vijf sporten evenement. :+

Als men al eens zou stoppen met elk beetje kritiek op topruiters hun manier van rijden de kop in te drukken met ‘ja maar jij rijdt dat niveau niet.’ Dan zouden deze dingen wellicht ook al minder kans hebben. Je leest en hoort het in de interviews ‘meisje dacht zij is een pro dus zal ter wel weten.’
Nee. Fout is fout. Of je nu een manege ruiter bent of zesvoudig OS ruiter. Als een handeling niet ‘goed voelt’ moet men zich daarover durven uit spreken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:07

De les van het filmpje was volgens de advocaat dus 2.5 jaar geleden, niet 4.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:07

Dit is niet zomaar een kleinigheidje of een vlaag van verstandsverbijstering. Het is gewoon puir een methode hoe ze waarschijnlijk al vele jaren te werk gaat/ gaan.

19 jaar is jong
De meid krijgt een les van een groots iemand
Iets met overrompeld zijn. Ik snap ergens dat dit meisje het allemaal even niet meer wist en lamgeslagen was.

Als normale amateur ben je denk ik ook terughoudend in het publiceren van dit omdat je een grote partij aanvecht. Ook kan ik ergens begrijpen dat mensen dit normaliseren doordat het door CD gedaan werd op dat moment en dat je paa later bedenkt wat er zojuist gebeurd is. Dan voelt het vaak al als te laat en zit het in je achterhoofd. Het moment dat je ziet dat ze op de OS zal verschijnen. Ze hoort daar in haar ogen niet.

Het verbaast me wel dat ze het daar zo open en bloot doet. Dit is iets wat vele verschuilen en ze staat daar en doet het. Dat laat gewoon xien dat ze er vol achter staat zo te handelen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:09

Wintu schreef:

Dan ben ik benieuwd wat er zich vier jaar geleden heeft afgespeeld, als CD daar zelf naar verwijst :\

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:10

De rollkür is nog heilig in vergelijking met de zweep er 24 keer overheen jassen. Er zullen genoeg paarden zijn die de rollkür verkiezen boven een hele nacht vastgebonden staan met de kin op de borst. Of geslagen worden met een bamboestok totdat ie z’n poten wel rondom z’n oren slaat. Want met je kin op je borst lopen met een normaal teugeldruk lijkt dan zo erg nog niet.

Feit blijft dat al deze misstanden maar eens boven water moeten komen. Het moet klaar zijn! Als het niet op een normale manier aan te leren is, dan kies je maar een andere sport en laat je het paard lekker staan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:11

karuna schreef:
Geen verstand van trainen? Jonger? Beiden in mijn ogen geen reden om een dier slaan normaal te vinden. Of niet op zijn minst een geluid of beweging maken dat het niet ok is. Ik mag hopen dat het de gemiddelde mening is van mensen dat je dieren en mensen niet slaat?

Je focust wel erg op de persoon die de video maakte, in mijn ogen overdreven. Hij/zij maakt een opname dat is alles. Zit niet op het paard en slaat niet met de zweep vanaf de grond.
Nr 1 fout bezig=C.D.
Nr 2(amazone) reageert niet op het meppen met de zweep= niet ok maar gezien leeftijd en verhouding tot OS kampioen die mept wel te begrijpen.

Lang niet iedereen is zo assertief en vlot gebekt als jij, dat kun je een ander niet zo kwalijk nemen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:13

prompter schreef:
Wintu schreef:

Dan ben ik benieuwd wat er zich vier jaar geleden heeft afgespeeld, als CD daar zelf naar verwijst :

Geen idee, dit zegt de advocaat uit het linkje van mce. De presentator zegt 4 jaar, maar de advocaat 2.5. Ook legt hij uit waarom laat is ingestuurd en bevestigd ook dat het slaan langer duurde dan het filmpje, aangezien ze al aan het meppen was en zijn client had daar vaker dit praktijken zien gebeuren, kan kloppen als je de houding van CD ziet. Ik ben blij dat ze van haar voetstuk is geflikkerd iig :D

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:14

_San87_ schreef:

Oef. Het filmpje is echt niet mals. Zelfs een leek kan zien dat dit van geen kant klopt. Arm paard. Veel meer kan ik er niet op zeggen, het is gewoon simpelweg enorm fout.

Maarre, die sponsor die dit filmde en via advocaat naar de FEI stuurde er zo mee zat maar niet eerder durfde te melden. Waarom hoor je die de eerste helft zo grinniken? Klinkt ook niet als een nerveuze lach uit ongemak... Ik kan niet verstaan wat ze de tweede helft zegt, wellicht wordt het daar duidelijker wat haar gedachte is. Maar met dat gelach krijg ik niet het idee dat het haar om het paardenwelzijn ging, en eerder een persoonlijke vete of een manier om haar voor de OS uit te schakkelen.

Begrijp me niet verkeerd. Zeer goed dat dit naar buiten is gekomen en dat ze geschorst is! Maar ik heb het idee dat die sponsor ook niet zo'n engeltje is in dit verhaal. Dan nog beter dat het zo uitkomt dan helemaal niet, maar ik geloof haar verhaal over hoe ze eerst niet durfde maar nu voor de OS het niet aan kon zien ook niet helemaal als ik dit bekijk/hierna luister.

BeFunny schreef:
Dat jonge meisje lijkt te huilen. Eerste keer onverstaanbaar, tweede keer zegt ze duidelijk don't wanna hurt him. Dus die heeft zich uitgesproken maar die trut blijft meppen. En dat had een mooi moment geweest voor de genen die filmt of wie je wat hoort zeggen om naar voren te stappen en te zeggen tot zover en niet verder. Het meisje is duidelijk niet op haar gemak hiermee. Die weet dus al beter dan die Dujardin. Misschien heeft dit meisje zelfs onlangs de beelden weer voor ogen gekregen en besloten dat dit aan anderen te laten zien. Ze lijkt nog heel jong op het filmpje. Ik kijk soms filmpjes van vroeger terug om soms wat van op te steken. Dat hoeft niet te zijn gebeurd hè maar ik kan me zo indenken dat zo'n filmpje zo wel kan gaan rollen.
Dat is volgens mij de enige die er op dat moment echt wat van vond daar. Arm kind, sta je daar iemand te smeken om je paard niet in elkaar te slaan terwijl de rest van de wereld roept hoe goed ze is. Knap dat ze er wat van probeert te zeggen, jammer dat er niks mee gedaan wordt. En best kans dat zij de beelden niet had, en een hij zegt/zij zegt win je nooit in zo'n geval, dus kun je ook nog eens niks.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:14

@Imlucky, John Whitaker hield al 40 jaar geleden op die manier zijn paarden. Hoorde je nooit iemand over.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:17

Cambionn schreef:
_San87_ schreef:

Oef. Het filmpje is echt niet mals. Zelfs een leek kan zien dat dit van geen kant klopt. Arm paard. Veel meer kan ik er niet op zeggen, het is gewoon simpelweg enorm fout.

Maarre, die sponsor die dit filmde en via advocaat naar de FEI stuurde er zo mee zat maar niet eerder durfde te melden. Waarom hoor je die de eerste helft zo grinniken? Klinkt ook niet als een nerveuze lach uit ongemak... Ik kan niet verstaan wat ze de tweede helft zegt, wellicht wordt het daar duidelijker wat haar gedachte is. Maar met dat gelach krijg ik niet het idee dat het haar om het paardenwelzijn ging, en eerder een persoonlijke vete of een manier om haar voor de OS uit te schakkelen.

Begrijp me niet verkeerd. Zeer goed dat dit naar buiten is gekomen en dat ze geschorst is! Maar ik heb het idee dat die sponsor ook niet zo'n engeltje is in dit verhaal. Dan nog beter dat het zo uitkomt dan helemaal niet, maar ik geloof haar verhaal over hoe ze eerst niet durfde maar nu voor de OS het niet aan kon zien ook niet helemaal als ik dit bekijk/hierna luister.

BeFunny schreef:
Dat is volgens mij de enige die er op dat moment echt wat van vond daar. Arm kind, sta je daar iemand te smeken om je paard niet in elkaar te slaan terwijl de rest van de wereld roept hoe goed ze is. Knap dat ze er wat van probeert te zeggen, jammer dat er niks mee gedaan wordt. En best kans dat zij de beelden niet had, en een hij zegt/zij zegt win je nooit in zo'n geval, dus kun je ook nog eens niks.

Even op linkje van MCE klikken, daar wordt een en ander uitgelegd door advocaat van de sponsor.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:18

Even een andere ingooi, kan het zijn dat de sponsor verder helemaal geen verstand van paarden heeft?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:19

Macht maakt corrupt , of althans geeft de zweem van onaantastbaar te zijn.
Trump
Ali B
Matthijs van Nieuwkerk
Marco Borsato
Charlotte Dujardin
Edward Gal
Jeffry Epstein.

Niet allemaal even erg of strafbaar, wel in een machtspositie ten opzichte van anderen. En aan de top in een bepaald veld.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:21

@Benzz, allicht, maar nu lijkt het voor dat wereldje een zeldzaamheid en laten ze wel zien dat het dus ook met de "moderne dressuurpaarden" anders kan.

als je de verbaasde reacties aan het begin van het topic ook leest, dat de meeste haar toch wel kennen als een hele correcte ruiter, kan zij dan nog iets doen om vergeven te worden door ons?
of moet zij voor altijd stoppen met de paarden?

is wel echt iets wat ik me afvraag