Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 11:18

Denk dat je best moeilijk uitspraken kunt doen over karakter van ISH doordat er van alles achter kan schuilen, volbloed x draught maar voor hetzelfde geld ook bijv. Nederlands gefokte springhengsten en dan kan het qua karakter net een KWPNer zijn ;)

Maar goed ik denk dat een saai Nederlands gefokt rijpaard, of het nou dressuur, spring of Gelders papier is, en dan evt met een kleine gebruiksaanwijzing of bemerking nog steeds het makkelijkst te vinden is met deze eisen en budget? Zeker als het dier heel klein mag zijn voor een KWPNer, 156 - 160, kun je waarschijnlijk gewoon een gezonde springgefokte kopen onder de 10K.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 11:28

Is helemaal waar hoor Fly_high!

Ik heb o.a. een schimmel waarvan de vader Glynnwood Cornet is - dat is een Cornet Obolensky x Corland x Heartbreaker dus eigenlijk niks Iers aan vaders kant. Moeder is wel een TIH ‘Traditional Irish Horse’ oftewel een Irish Draught x Thoroughbred met bekende Ierse lijnen waar veel sportpaarden uit komen. Mijn schimmel heeft meer dan 50% bloed en wel het ‘Cornet karakter’ dus niet makkelijk en een tikkeltje dominant. Wel kwalitatief een goed paard. Nu fokken de Ieren ook niet perse op karakter maar uit deze merrielijn komen wel hele fijne eventers en springpaarden.

De andere is dan weer een Connemara kruising Irish Draught, ongeveer 1.62 maar beweegt wel echt als een pony, heeft wel zoveel inzet dat ze tussen de paarden (springen) met gemak mee komt. Is op ander terrein snel overprikkelt en kan dan best wel reageren maar zal nóoit gevaarlijk worden, is in de basis echt een super betrouwbaar paard. Daar durf ik in tegenstelling tot mijn schimmel ook wel iemand anders op te zetten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 11:53

Ik vind die connemara kruisingen ook verrassend leuk. Maar daar zie je ook gewoon heel veel volle Engels volbloeden en die komen ook gewoon goed mee. Van happy hacker tot eventing of gewoon dressuur. Sterker nog, de meeste zullen niet eens zien dat het geen warmbloed is.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:23

Sky_As schreef:
Phonix schreef:
Wat zouden jullie betalen voor een vier jarige kwpn dressuurpaard, die leuke gangen heb, wel aan de kleinere kant maar echt super braaf?

Tussen de 3000 en 30.000

Met deze informatie kan je precies niks. Staat niks bij over gezondheid, hoe knap, hoe goed zijn die leuke gangen etc....

Het is een heel knap zwarte merrie, 161cm hoog. Ruime stap, goed lossigheid in draf, gallop voor nu mist kracht. Ze kent de basis - stap, dead, gallop. Foto’s zijn genomen en ze is volledig gezond.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:29

dan zou tussen de 12.000 en de 20.000 geen verkeerde prijs zijn als ze ook nog leuk gefokt is.
Zeker als ze echt heel erg braaf is.
En braaf, en goed lopen en knap en gezond, is een hoop en/en/en/en wat allemaal positief is voor de prijs als verkoper zijnde.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:25

Zo eentje zou ik persoonlijk via een professional verkopen. Die kunnen ze net nog wat professioneler voorstellen (advertentie, video e.d.) en krijgt er zo 5-10k meer voor dan dat je zelf zou krijgen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:28

nou, maar een professionele verkoper wil er ook geld aan verdienen..... Voor een paard van 10.000-15.000 euro zou ik gewoon zelf een professionele foto en videograaf inhuren (en mocht je zelf niet heel bijzonder kunnen rijden eventueel een prof. ruiter keertje voor laten rijden voor de foto/video), dan kom je al een heel eind.
Vind het een ander verhaal als je het over een dier van 25.000+ hebt, dan zou het misschien wel kunnen lonen.....
Maar alles valt/staat inderdaad wel met wat je zelf kunt en hoe handig je bent.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:29

mavantos schreef:
Zo eentje zou ik persoonlijk via een professional verkopen. Die kunnen ze net nog wat professioneler voorstellen (advertentie, video e.d.) en krijgt er zo 5-10k meer voor dan dat je zelf zou krijgen.

De markt is wel traag momenteel dus je moet dan wel oppassen dat je extra geld niet op gaat aan kosten, die dan ook rond de 1K/maand liggen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:57

Sky_As schreef:
nou, maar een professionele verkoper wil er ook geld aan verdienen..... Voor een paard van 10.000-15.000 euro zou ik gewoon zelf een professionele foto en videograaf inhuren (en mocht je zelf niet heel bijzonder kunnen rijden eventueel een prof. ruiter keertje voor laten rijden voor de foto/video), dan kom je al een heel eind.
Vind het een ander verhaal als je het over een dier van 25.000+ hebt, dan zou het misschien wel kunnen lonen.....
Maar alles valt/staat inderdaad wel met wat je zelf kunt en hoe handig je bent.

Over het algemeen 10% bij verkoop en stalling+training rond de €750-€1.000 per maand. Als je 'm naar een goeie brengt is die met 2 maanden echt wel verkocht, anders beginnen ze er vaak niet eens aan.

Als het een goed zadelmakke (B/L niveau), knappe, gezonde en brave vierjarige is die goed kan bewegen dan kosten die wel meer dan €10k. Een goeie verkoper verdient zichzelf minimaal terug, maar als je er zelf 15k voor zou krijgen en de prof in 2 maanden €22,5k heb je weliswaar €3.750 aan kosten (met stalling+training à €750). Hou je nog altijd €18.750 over. Mocht het ineens 3 maanden duren is dat €18.000 en dus nog €3k meer dan €15k.

Zij hebben toch vaak meer connecties naar het buitenland en hebben echt meer klanten. Oh en je hebt er zelf geen omkijken naar met de verkoop. Dat is ook wat waard.

Maar goed. De waarde blijft gissen zonder het paard te hebben gezien, maar meer dan 10k is die zeer waarschijnlijk wel waard.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 16:35

Ik hoef haar niet te verkopen, ik wil haar graag kopen :) Maar vindt de markt een beetje raar geprijsd momenteel. Zie veel paarden voor prijzen dat ik niet zou betalen voor wat ze kunnen en hoe ze bewegen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 16:58

Helaas de tinker is afgekeurd. rechts achter niet helemaal lekker
Is van de week door omheining gegaan 2 dagen geleden en op oudere longeer filmpjes en ook mijn rijfilmpjes van vorige week is niks te zien dus waarschijnlijk laten wij over 2 weken herkeuren

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:11

Phonix schreef:
Ik hoef haar niet te verkopen, ik wil haar graag kopen :) Maar vindt de markt een beetje raar geprijsd momenteel. Zie veel paarden voor prijzen dat ik niet zou betalen voor wat ze kunnen en hoe ze bewegen.

Dan kijken of de VP past bij je !
En zo ja , heb je je paardje gevonden

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:46

Elisa2 schreef:
Damelza vraagt om een paard die een Z dressuur proef en L cross kan lopen..Die zijn er vast wel te vinden in haar budget, al dan niet in het buitenland.

Imposant is Elegant bloed, die gaf sowieso goede springers. Vraag me alleen af of daar veel nakomelingen van zijn..Hengst is geëxporteerd en heeft volgens mij niet zoveel gedekt.

En het hoeft ook zeker niet een paard te zijn die het al kan! Er mag best nog (flink) wat werk aan zitten. Een hele groene 9-jarige ook geen probleem. En met een paard die het al heel leuk vind om een sprongetje te maken kom ik denk al een heel eind! Verder vind ik een schoonheidsfoutje ook niet erg. En afstammingen waren mensen zeggen van weg te blijven (zoals vos merrie's van Jazz) match ik vaak ook wel weer mee. Dus ik heb hoop dat het binnen dit budget nog wel moet lukken, en anders kan het later altijd nog omhoog!

Mijn echte harde eis is dat ze alleen op buitenrit kunnen en dat ook wel al gedaan hebben :D

Berdien schreef:
Ik zou voor de wensen van Damelza ook echt aan een Ier denken. Mijne sprong een meter met haar ogen dicht. Ik niet :') Sprong altijd, ze nam je gewoon mee. Er zit soms dressuurmatig wat werk aan, maar in de basissport kun je er echt prima mee weg komen.

De volbloedjes had ik inderdaad ook al op het oog! Er stond laatst een hele leuke vos op MP maar ik was toen net te laat.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:06

Kwam een leuke zweetvos merrie tegen op FB .
Voor degene die zoiets leuk vinden kan ik m wel terug zoeken! Stond niet in de verkoop groepen .

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:13

Ik kom net een advertentie tegen waarin staat dat de pony alleen naar UBN houders gaat. Iemand enig idee wat dat inhoudt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:17

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:28

ik ga zaterdag nog naar leuke 3 jarige merrie kijken :)
ben benieuwd :):) :):)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:48

denisesilver schreef:
Ik kom net een advertentie tegen waarin staat dat de pony alleen naar UBN houders gaat. Iemand enig idee wat dat inhoudt?

Ik heb thuis een ubn nummer en als het goed is hebben pensionstallen die ook. Als ik een paard verkoop moet ik die van mijn ubn nummer af halen en doorsturen naar de nieuwe plek waar het paard gehouden wordt. Als ik dat niet doe blijft het dier dus bij mij op de ubn staan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:50

Je kan gewoon ubn afmelden. Hoef je niet perse door te sturen..
Ik meld veel af en aan maar niks doorgestuurd oid.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:53

Cioccolato schreef:
Je kan gewoon ubn afmelden. Hoef je niet perse door te sturen..
Ik meld veel af en aan maar niks doorgestuurd oid.

Moet je niet aangeven waarheen? Dat heb ik eerder wel gehad namelijk

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:10

Nee hoor. Ik doe enkel afmelden

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:13

Ik meld mij ook even hier. De B pony zoals enkele weken geleden besproken verkocht, bedankt voor jullie adviezen omtrent de vraagprijs. Dat maakt dat ik op zoek ben naar een nieuw 'project'. Voorkeur voor een grote C of D, leeftijd 3-10 jaar met als voorkeur op z'n minst zadelmak (doorrijden is prima). Het is prima als het beestje wat tijd nodig heeft of nog even lekker het land op moet (gras zat momenteel) of een beetje moet bijsturen, als het maar wel eerlijk is want uiteindelijk moet het een kinderpony worden (maar dat mag best een jaar duren). Mocht iemand toevallig nog iets weten

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:43

Ik heb mijn nieuwe vriend ook gevonden.
Wilde na m’n verlies van mijn jonkie een paard waar ik gelijk mee verder kon………
…….. dus werd ik verliefd op een bijna 3 jarige kruising ruin.
Mama quarab, papa appaloosa ( Hengst nevada).
Zondag komt hij, kunnen we lekker gaan knutselen samen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:55

MarjanB schreef:
denisesilver schreef:

Ik heb thuis een ubn nummer en als het goed is hebben pensionstallen die ook. Als ik een paard verkoop moet ik die van mijn ubn nummer af halen en doorsturen naar de nieuwe plek waar het paard gehouden wordt. Als ik dat niet doe blijft het dier dus bij mij op de ubn staan.

Fout. Je hoeft geen nieuw ubn in te vullen bij verkoop, je kunt gewoon afmelden. Paard blijft ergens zweven in het systeem maar niet op jou ubn

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:39

Thanks voor de verduidelijking allen!

Ik ben destijds bezig geweest met UBN, maar tot drie keer toe kreeg ik het gewoon niet voor elkaar. Als ze het niet makkelijk maken, dan zoeken ze het maar lekker uit met die registratie.