Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:09

Citaat:
70 alleen op de Veluwe of in totaliteit?

Toch bijzonder dat het er nu 70 zijn terwijl er steeds stug werd gezegd dat het maar 30/40 waren.

Wat ik begreep op de veluwe alleen.. ja precies dat vond ik ook zo bijzonder

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:33

Hier het artikel uit de Stentor over de bijeenkomst in Ermelo.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:06

Bedankt voor het artikel. Ik kan me heel goed inleven in het sentiment van de boeren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:21

SusanH schreef:
dierenfan schreef:
https://www.facebook.com/groups/9338546 ... 581400432/

Prachtig filmpje qua kwaliteit vind ik maar hoe mooi ook het is hier gewoon niet geschikt!

Ik vind het geen prachtig filmpje. Ik heb het idee dat ze er erg gespannen uit zien. Of dat nu is omdat ze een auto treffen, of gewoon hoe ze erbij lopen standaard kan ik uit het filmpje niet afleiden. Wij hebben vroeger in Ermelo gewoond, zijn plekken waar ik ook vaak kwam. Reed daar als 14 jarig meisje alleen door de bossen met mijn bijrijdpony. Dat kun je je nu niet meer voorstellen. Natuurlijk is de wolf daar niet de enige reden voor. Maar ik begrijp dat meerdere paardenmensen die plekken inmiddels al mijden omdat paarden er gewoon niet langs willen waar veel wolven zijn.

Ik bedoel op het filmen zelf met prachtig filmpje. Niet duidelijk getypt door mij. Dit is wel duidelijk beeld en meestal scherp ook. Vind op zich de onrust nog meevallen vergeleken met hoe ik ze meestal hier in NL zie bij zichtmeldingen. Ze zijn heel allert en achterdochtig wat logisch is natuurlijk.
Ik vind het vreselijk dat ze er zitten. Binnenkort weer naar de veluwe op vakantie in berucht wolven gebied. Zal toch anders worden dan anders helaas

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:15

Mellow schreef:
Kaja schreef:
https://www.ad.nl/economie/mist-bang-co ... ~adb7bc09/

Voorheen heb ik al meerdere keren benoemd dat er een groter geheel schuil gaat achter de herintroducering van de wolf. Toen zeiden sommige dat ik een complotdenker ben…

Weet niet of het 1 op 1 met elkaar te maken heeft maar het komt wel "goed" uit zo lijkt het wel.

Transparant zal het toch niet worden. Zal vast meer spelen waar wij als het "gewone" volk geen weet van hebben.

Klinkt lekker dat kweekvlees.... 8)7

Ook kweekvlees "maakt" CO2 (en ammoniak) tijdens de groei ... en warmte, dus airco nodig 24/7, er zit een limiet aan hoe groot een bioreactor kan zijn ...
Filmpje over hoe en wat :

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:26

Kan het kweekvlees gebeuren in een ander topic aub?
heeft niets met wolven te maken. Die link elke keer is zo bijzonder...

tienus63 schreef:
Dit is interssant om te lezen.
Begin van kentering in Europa ten aanzien van het beleid omtrent de wolf aanstaande?

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 293205512/

Bron: wolf & paard

denken jullie hier nog aan?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:32

tamary schreef:
Ook kweekvlees "maakt" CO2 (en ammoniak) tijdens de groei ... en warmte, dus airco nodig 24/7, er zit een limiet aan hoe groot een bioreactor kan zijn ...
Filmpje over hoe en wat :
[ Video ]

Dat wel, echter doordat ze grond van de boeren ( in samenwerking met de boeren) willen omzetten naar bos en natuur, zodat huidige natuur kan herstellen, de wolf goed kan gedijen én bij kan dragen aan de biodiversiteit, geeft dat veel minder uitstoot.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:49

tienus63 schreef:

[ [url=m/vzQOyI.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tSyBDI.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hJAdB6.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FKPz34.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/q2ZgOp.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/z349rU.png]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat het goed is dat zulke bijeenkomsten er zijn. Dat mensen gehoord worden en dat de kennis over en weer vergroot kan worden.
Het voorstel van Pauline van der Putten slaat natuurlijk nergens op. Dat komt natuurlijk gewoon neer op het uitroeien van de soort.

Hoe denken jullie, met de opmerking van Jansman in het achterhoofd "afschieten van wolven gaat de problemen groter maken, want je blijft jonge wolven houden die komen. Dat zien we in Duitsland. Een jager kan ook heel moeilijk de juiste wolf identificeren." over afschieten als "oplossing"?

DP ik heb helemaal niets met kweekvlees. Maar natuurlijk staan dat soort ontwikkelingen WEL in verband met het onderwerp.
Het is juist een misser om de aanwezigheid van de wolf en de problemen die daarbij horen niet in samenhang te (willen) zien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:58

"Het komt toch wel dus we doen er maar niks aan" idee, was beter voor de planeet geweest als dat betekende dat we nu nog steeds in een grot rond een open vuur sterke verhalen zaten te vertellen. Inmiddels zijn de omstandigheden dusdanig anders dat niks doen geen optie is.
En de juiste wolf schieten? Als die zich laat zien is die niet schuw en dus de juiste wolf & als ze focussen op vee is het ook de juiste wolf.
Niet willen afschieten omdat er nog meer komen is problemen kweken. Meer monden voeden van een krimpende voedselvoorraad kan niet, dan zal er naar ander voedsel overgeschakeld moeten worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:02

Imo blijft een wolf voor de McDonalds variant gaan.
Dus zijn de de
Landbouwhuisdieren onbereikbaar , dan volgen de huisdieren wel.

Het is een kwestie van tijd dat de probleemwolf mag worden aangepakt. En hopelijk volgt dan een 0-stand in Nederland.

Rewilding wil zelfs de wolf weer herintroduceren in Ierland.
In het kader van Verdrag van Bern, heeft Ierland hier zelf indirect toestemming voor gegeven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:04

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:06

tienus63 schreef:
Imo blijft een wolf voor de McDonalds variant gaan.
Dus zijn de de
Landbouwhuisdieren onbereikbaar , dan volgen de huisdieren wel.

Het is een kwestie van tijd dat de probleemwolf mag worden aangepakt. En hopelijk volgt dan een 0-stand in Nederland.

Rewilding wil zelfs de wolf weer herintroduceren in Ierland.
In het kader van Verdrag van Bern, heeft Ierland hier zelf indirect toestemming voor gegeven.

Misschien moet re-wilding ze eens in hun eigen tuin plaatsen...dan praten we verder...pff zeg wat een lui.

En idd de wolf blijft gaan voor wat hem de minste energie kost en het veiligste is. Logisch, dat is zijn natuur.
De mens doet hem niets en de dieren kunnen niet weg.
Daar hoef je niet voor gestudeerd voor te hebben dat hij dat verkiest voor een zwijn met grote tanden en een harde kop. Of dat hert dat weg rent en je na je inspanning misschien nog geen eten hebt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:10

Nikass schreef:
tienus63 schreef:

[ [url=m/vzQOyI.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tSyBDI.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hJAdB6.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FKPz34.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/q2ZgOp.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/z349rU.png]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat het goed is dat zulke bijeenkomsten er zijn. Dat mensen gehoord worden en dat de kennis over en weer vergroot kan worden.
Het voorstel van Pauline van der Putten slaat natuurlijk nergens op. Dat komt natuurlijk gewoon neer op het uitroeien van de soort.

Hoe denken jullie, met de opmerking van Jansman in het achterhoofd "afschieten van wolven gaat de problemen groter maken, want je blijft jonge wolven houden die komen. Dat zien we in Duitsland. Een jager kan ook heel moeilijk de juiste wolf identificeren." over afschieten als "oplossing"?

DP ik heb helemaal niets met kweekvlees. Maar natuurlijk staan dat soort ontwikkelingen WEL in verband met het onderwerp.
Het is juist een misser om de aanwezigheid van de wolf en de problemen die daarbij horen niet in samenhang te (willen) zien.

Ja, en die jonge wolven schiet je vervolgens ook weer af. Net zo lang dat wolven weer schuw worden voor Nederland en het links laten liggen. Want één ding zijn wolven niet; dom.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:30

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 17:55

Ik hoop dat Harald wat voor elkaar krijgt in Brussel. Het raakt hem ook persoonlijk want hij maakt zich ook ernstig zorgen om zijn pony's.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 17:59

Ik vind het een goed voorstel van Nunspeet. Je definiëert ongeschikt gebied en houdt dat wolfvrij. Als dat inhoudt dat daardoor op den duur alle wolven uit Nederland worden verwijderd, dan is Nederland dus ongeschikt gebleken. Zo raar is dat helemaal niet. Omdat andere landen er steeds bij worden gesleept in het wolvendebat: zo gaat dat in bijvoorbeeld Zweden ook. Als ze te dicht bij bewoning komen worden ze afgeschoten. De wolven trekken zich daardoor terug in dunbevolkte natuurgebieden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:05

tienus63 schreef:
Gemeente Nunspeet zet in op het doden van wolf in een afgebakend gebied in de gemeente.
Het gebied rond Elspeet.

Bron:de Stentor
https://www.destentor.nl/nunspeet/nunsp ... UeWWlnG0ec

En dat terwijl de herder in Elspeet pas in een artikel stond waar ze zich lovend uitliet over de KBH die ze tegenwoordig mee heeft tijdens het herderen met haar schaapskudde?
Dat werkt dan misschien toch minder goed dan ze wil doen voorkomen?
Haar vriend had een hele tijd geleden tijdens het begrazen waar hij bij stond wolven in de kudde.

Ikke niet begrijpen. Het zal wel, vind jammer genoeg dat artikel niet meer terug.
(Is btw de zus van N.or.ma M.ie.de.ma, niet dat het werkelijk relevant is, maar van die mevrouw vind ik ook wel wat).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:16

De schepers die met de kuddes van SBB en of natuurmonumenten lopen, is het wiens brood men eet, wiens woord men preekt.

Die durven, kunnen en mogen niet de werkelijkheid vertellen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:19

@Tienus, daar leg je precies de vinger op het zere punt, hoe vaak heb ik dat al niet gedacht.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:54

Zag net een story op insta voorbij komen van mn nichtje. Ze zaten rustig op een bankje en ineens stond er op 50m afstand een wolf voor hun neus. Snel spullen inpakken en wegwezen.

Amaiii zit je dan lekker met je nog geen 2 maanden oude baby. Zou het er ook spaans benauwd van krijgen -O-

Ze zitten bij kootwijkerbroek als ik het goed heb.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:09

Skessa_ schreef:
Zag net een story op insta voorbij komen van mn nichtje. Ze zaten rustig op een bankje en ineens stond er op 50m afstand een wolf voor hun neus. Snel spullen inpakken en wegwezen.

Amaiii zit je dan lekker met je nog geen 2 maanden oude baby. Zou het er ook spaans benauwd van krijgen -O-

Ze zitten bij kootwijkerbroek als ik het goed heb.

Ik zou het fantastisch vinden. (en niet zo overdreven reageren)

Rien: wat jij zegt betekent dus uitroeien. Ik weet dat jij daar geen moeite mee hebt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:19

Nikass, ik vind dat een hele vervelende, overbodige en kwetsende aanname "Ik weet dat je daar geen moeite mee hebt".

Jij weet 0,0 van mijn emotie over deze oplossing. Ik heb nooit gesproken over wat ik er van vind, in emotioneel opzicht. Ik heb er over gesproken dat ik dat als oplossing zie.

Nou, eigenlijk, als je mijn postst goed leest, zie je wel degelijk dat ik er moeite mee heb. Maar het wel als enige oplossing zie.

Inhoudelijk: ja, uitroeien in Nederland.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:24

Hey je hoeft niet zo boos te worden? Ik bedoel gewoon wat jij zegt, dat jij dat als oplossing ziet. Ik schreef dat om aan te geven dat we daar geen discussie meer over hoeven voeren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:32

rien10 schreef:
Ik vind wolven afschieten wel een oplossing. Niet een prettige, niet een oplossing waarbij ik geen emotie heb, maar wel als enige oplossing. Rond de tafel zitten? Kijk eens naar de grote vraagstukken van de afgelopen 10 jaar. Dikke drama is dat geworden. Dat zal ook niet gaan werken. Duidelijk zijn; 0 wolven.

rien10 schreef:
Nikass, ik vind dat een hele vervelende, overbodige en kwetsende aanname "Ik weet dat je daar geen moeite mee hebt".

Jij weet 0,0 van mijn emotie over deze oplossing. Ik heb nooit gesproken over wat ik er van vind, in emotioneel opzicht. Ik heb er over gesproken dat ik dat als oplossing zie.

Nou, eigenlijk, als je mijn postst goed leest, zie je wel degelijk dat ik er moeite mee heb. Maar het wel als enige oplossing zie.

Inhoudelijk: ja, uitroeien in Nederland.

je hebt zelfs aangegeven dat wel moeilijk te vinden.
En dat je het ook geen prettige vind. Maar het wel als enige oplossing ziet.

En daar sluit ik me bij aan.
Ik wordt echt verdrietig een aangereden wolf te zien, maar hoeveel vinden we niet en sterven een langzame dood?
Dat vind ik een intens nare gedachte. Ook al is dat ook het lot van veel weidedieren door toedoen van de wolf.
Dan is een goed gemikt schot veel beter. Veel vriendelijker en humaner.
Voor de wolf zelf en voor honderden weidedieren en wild.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:33

Nikass schreef:
Hey je hoeft niet zo boos te worden? Ik bedoel gewoon wat jij zegt, dat jij dat als oplossing ziet. Ik schreef dat om aan te geven dat we daar geen discussie meer over hoeven voeren.

Nee, jij zegt dat ik daar niets bij voel.
Inhoudelijk geef ik je zelfs gelijk. Je moet lezen wat er staat.
Ja, ik ben wel boos, dat merk je toch?