Glói is vandaag naar zijn nieuwe huisje gegaan. Gek omdat ik momenteel in Nederland zit dus er niet bij was. Kreeg wel een berichtje dat het samenvoegen met haar welshje gewoon direct volledig ongecompliceerd verliep en dat hij nu rustig met zn nieuwe vriendje staat. Zn nieuwe eigenaresse is een vrouw die gauw zenuwachtig is dus ik denk dat Glói een perfecte keuze voor haar is. Zijn rust zal haar vertrouwen geven en haar zachtheid zal hem helpen haar te vertrouwen.
Wat fijn dat je beide ponies weer 'op de rit' hebt gekregen, en voor beide een passende plek hebt gevonden. Ze hebben het getroffen bij jullie. Blijf je Ofeigur bekappen of zijn zijn hoeven nu weer normaal?
Ofeigur blijft bij ons, we hebben alleen Gloí verkocht. Ofeigur is zo'n lief vriendje voor onze oudste Skutte en zijn hoeven zijn nog wat slechter dan die van Gloí dus die blijft voorlopig bij ons. Ófeigur is niet zo makkelijk met rijden maar in de kudde heel ongecompliceerd dus dat maakt het voor ons wat makkelijker hem er gewoon bij te houden.
O ja, die ongewone (mooie) namen door elkaar gehaald. Ze hebben het ontzettend getroffen dat ze bij jullie terecht zijn gekomen.
Kasmir
Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-24 19:28
Haha ja die stomme IJslandse namen
Ik kreeg een update van de nieuwe eigenaresse van Gloí. Hij gaat heel goed met het Welshje, waren echt direct maatjes en dat is nog steeds zo. Slapen samen in de schuilstal en eten samen uit hetzelfde hooinetje. Dat Welshje hinnikte altijd als de eigenaresse kwam en nu Gloí daar ook mee begonnen hihi. Ze heeft nog weinig met hem gedaan behalve knuffelen omdat ze hem wil laten wennen maar tot nu toe gaat alles super goed. Ben zo blij voor hem, lijkt echt de juiste plek te zijn hopelijk blijft het zo.
Voor de geïnteresseerde, heb Björg gisteren van de ijzers gehaald. Daar is nog wel wat ruimte voor verbetering Hopelijk kunnen we de kwaliteit van de hoefwand verbeteren met gebalanceerde bekappingen.
Kasmir
Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-24 22:40
Vandaag een barefoot physio ride on pad gekregen, super blij mee. Vind het waslabel ook geweldig .
Nog bedankt, ben inmiddels terug van een weekje vakantie in Frankrijk haha.
We krijgen er deze winter weer een revalidatie projectje bij. Geen hoefbevangenheid dit keer maar gewoon enorm slechte hoeven waar overal de scheuren invallen en de abcessen uitbreken. Ben er een paar keer wezen bekappen maar dit dier moet echt met grote regelmaat worden bekapt + schimmels aangepakt. Hij staat 3u enkele reis verderop dus voor mij niet te doen daar met grote regelmaat heen te gaan. Eigenaresse vroeg of hij in de winter niet hier kon komen voor revalidatie. Ik ga hem maandag nog een keer daar bekappen en in november zodra wij met hooi beginnen komt hij hierheen.
Zo was hij op alle 4 de voeten toen ik begon, achter is iets opgeknapt inmiddels maar de intervallen zijn veel te lang voor echte verbetering.
Het is een 4 of 5 jarige Quarter Horse genaamd Spirit.
Daarom vind ik het zo prettig een of twee plekjes over te houden in onze wei. Dan hebben we de mogelijkheid voor projectjes .
senna21
Geplaatst: 26-09-24 22:09
O wouw, dat zijn aparte scheuren! Dat ziet er enorm pijnlijk uit. Weet je wat de oorzaak hiervan is en hoe lang dit al speelt?
Kasmir
Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-24 22:20
Ik denk dat het met dit paardje metabool niet helemaal lekker gaat. Wij hebben hier goed droog hooi in plastic (85-90% droog gehalte) en ben benieuwd of hij daarop opknapt. De hoeven groeien vlot maar de kwaliteit van de hoorn is slecht waardoor alles direct naar buiten flared. Dit moet echt iedere week worden aangepakt zodat de hoef geen kans krijgt om te flaren en de scheuren de kans krijgen om uit te groeien. Hij heeft ook verschillende abcessen wat ook duid op wat problemen van binnenuit. Er zitten nu ook op verschillende plekken schimmeltjes in de scheuren wat het wat moeilijker maakt om ze uit te laten groeien. Hij heeft al minstens 2 jaar zulke hoeven. Met de ijzers waren de hoeven ook niet netjes in balans, hielen verschillende hoogtes en flares. Ik ben erg benieuwd hoe hij het gaat doen hier. Het is dezelfde dierenarts als die ons Gloí en Ofeigur hadden toegestuurd die had gevraagd of ik naar dit paard kon komen kijken. Heel fijn om zo nauw samen te kunnen werken met een dierenarts die in barefoot geloofd.
Kasmir
Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-24 19:54
We hadden wel een baal momentje toen we terug kwamen van vakantie. Björg had een gat in haar masker gekregen en de oppas had het niet opgemerkt dus toen we haar bekeken was de huid rond haar ogen open door de knutjes/allergie. We zijn er wel achter dat het hele 'milde eczeem, we behandelen haar als een eczeempaard maar ze zou ook zonder deken kunnen' echt kul is. Ze is een onwijze eczemer en haar huid valt al open bij het zien van knutjes.. Ze is er niet minder welkom door maar ik hou niet zo van mensen die dingen verbloemen dus zou er niet nog eens een paard kopen.
We hebben nu een snuggy hoods besteld, incl masker en uierbescherming zodat we volgend jaar direct met goede bescherming kunnen beginnen. Nu hebben we al een heel aantal nachten vorst gehad en zijn alle vervelende steek beestjes gelukkig weg .
Dit lijkt me toch ook wel een stadium verder dan 'lichte' eczeem. Hopelijk herstelt haar velletje snel !
Kasmir
Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-24 22:17
Ja precies, Skutte zou ik nog lichte eczeem kunnen noemen want die schuurt zn manen en staart maar nooit tot wondjes of iets dergelijks. Die houden we ook ingepakt.
We gaan nu maar voor deze inclusief uierprotectie.