[EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:59

Nu het beestje wat voller is, is het een prachtig paard aan het worden. Het zou wel vreemd zijn als je die ergens achter laat. Ik zat ook al te denken aan een ruiter die er afgevallen is, maar dan zou die inderdaad ook wel vermist moeten worden. Bijzonder verhaal, ik ben heel benieuwd wat hier nu echt achter steekt. Ook erg raar dat niemand het beestje herkent met zo'n kleur. Gelukkig is hij in goede handen en komt er hopelijk gauw duidelijkheid.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:07

Je hebt zo van die eigenaars die een paard hebben, enkel om te kunnen zeggen dat ze een paard hebben. Die stalgeld overschrijven en nooit eens komen kijken naar het dier. Ik heb er zo al verschillende geweten op pension stallen.
Wat als de eigenaar stopt met betalen en je als stalhouder met zo'n dier zit opgescheept? Zou het dan niet bij je kunnen opkomen om het dier ergens buiten te gooien? Je kan niet verkopen, want je hebt te papieren niet.
En eigenaar kijkt sowieso al niet naar zijn paard, dus die weet zelfs niet dat die weg is?
Zou ook wel verklaren waarom die mager is, maar de hoeven netjes? Stalhouder die al een tijd het paard op rantsoen zet wegens wanbetaling en hoefsmid die wel nog vanop afstand zijn opdracht en geld krijgt?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:31

Storm schreef:
Of de eigenaar weet niet dat zijn/haar paard vermist is... Dat hij of zij verwacht dat het paard nog lekker ergens in de wei staat (en er al een tijdje niet is geweest).

Of hij komt van een andere planeet en is gedropt door buitenaardse wezens. :j Sorry hoor, het is nu niet bepaald een doorsnee kleurtje. Dan zou er toch iemand uit de omgeving van de eigenaar dat paard wel herkent hebben?

Storm

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:34

Tja Dreamboy, lijkt mij ook, maar toch loopt er een paard bij de TS en niemand weet waar hij vandaan komt. Er zijn meer mensen die niet naar hun eigen paard omkijken.

Dreamboy

Ashkerlon schreef:
Je hebt zo van die eigenaars die een paard hebben, enkel om te kunnen zeggen dat ze een paard hebben. Die stalgeld overschrijven en nooit eens komen kijken naar het dier. Ik heb er zo al verschillende geweten op pension stallen.
Wat als de eigenaar stopt met betalen en je als stalhouder met zo'n dier zit opgescheept? Zou het dan niet bij je kunnen opkomen om het dier ergens buiten te gooien? Je kan niet verkopen, want je hebt te papieren niet.
En eigenaar kijkt sowieso al niet naar zijn paard, dus die weet zelfs niet dat die weg is?
Zou ook wel verklaren waarom die mager is, maar de hoeven netjes? Stalhouder die al een tijd het paard op rantsoen zet wegens wanbetaling en hoefsmid die wel nog vanop afstand zijn opdracht en geld krijgt?

Is het niet zo dat het paspoort op de stal aanwezig moet zijn waar het paard verblijft? Dus dan zou die stalhouder het paard wel kunnen verkopen. Niet elk paard heeft stamboekpapier.

Jennyxx

Als het paard iets mankeert en in zijn paspoort staat dat hij niet geslacht mag worden, dan kost het een eigenaar geld om hem in te laten slapen. Wellicht is dat een reden dat hij gedumpt is?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:35

Storm schreef:
Tja Dreamboy, lijkt mij ook, maar toch loopt er een paard bij de TS en niemand weet waar hij vandaan komt. Er zijn meer mensen die niet naar hun eigen paard omkijken.

Dat klopt, daar ken ik er ook genoeg van. Zelfs mensen die een gezond paard zo weg gaven.

ShaNel16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 23:12

Dreamboy schreef:
Ashkerlon schreef:

Is het niet zo dat het paspoort op de stal aanwezig moet zijn waar het paard verblijft? Dus dan zou die stalhouder het paard wel kunnen verkopen. Niet elk paard heeft stamboekpapier.

Ik dacht het zelfde erover als ashkerlon, en wie weet stond het bij een (oude?) boer of particulier die niet weet dat de paspoort bij de stalhouder hoort te liggen?

Of misschien een penny "meisje" die niets van paarden eigenlijk weet en het paard eenzaam en alleen op wei/ schuur had, niet goed ervoor kan zorgen en zich er zo voor schaamt dat dumpen de enigste oplossing lijkt (er worden vaak genoeg ook honden en katten gedumpt puur vanwege vakantie of schulden dus doe daar schaamte en trots erbij en wie weet wat een mens dan wel niet doet)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 23:51

Dreamboy schreef:
Ashkerlon schreef:

Ik dacht het zelfde erover als ashkerlon, en wie weet stond het bij een (oude?) boer of particulier die niet weet dat de paspoort bij de stalhouder hoort te liggen?

Of misschien een penny "meisje" die niets van paarden eigenlijk weet en het paard eenzaam en alleen op wei/ schuur had, niet goed ervoor kan zorgen en zich er zo voor schaamt dat dumpen de enigste oplossing lijkt (er worden vaak genoeg ook honden en katten gedumpt puur vanwege vakantie of schulden dus doe daar schaamte en trots erbij en wie weet wat een mens dan wel niet doet)[/quote]

Dus je schaft voor best een hoop geld een paard aan om het vervolgens te dumpen als je geld problemen hebt of als blijkt dat je er niet genoeg kennis van hebt. Is het dan niet logischer dat je het verkoopt, voor mijn part weg geeft aan die vreselijke stichting of zelfs naar de slacht waar je er tenminste ook nog wat geld voor krijgt?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 00:26

Toch leuk dat zoveel mensen logica zoeken..niet alle mensen denken rationeel, omdat ze daar niet toe in staat zijn of om wat voor reden dan ook.

Iemand kan best een paard dumpen omdat diegene denkt dat dit de beste oplossing is.Dat je met logisch nadenken ook andere keuzes kan maken zal best zo zijn, maar mensen in dat soort situaties zijn niet altijd in staat dit soort dingen te overzien.

Ik zeg niet dat het dier gedumpd is, maar als ik hier lees gaan mensen wel erg uit van de ratio ipv de kwetsbaarheid van sommigen mensen.

Kijk naar zogenaamde hoarders, die vaak beginnen uit een goed hart en verwaarloosde dieren opvangen. Dat worden er steeds meer, tot het ze boven de pet groeit en ze hun opgevangen dieren eigenlijk verwaarlozen. Logischerwijs is de oplossing duidelijk, maar mentaal zijn deze mensen niet (meer) in staat de juiste keuzes te maken.
Dat is eigenlijk heel schrijnend.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 07:08

Hopelijk wordt ooit duidelijk wat de echte reden is dat dat beestje daar liep. Het is nu alleen maar gissen en speculeren.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 07:10

Dreamboy schreef:
Ashkerlon schreef:

Ja dat hoort zo wel.
Maar genoeg stallen waar dat nog niet zo is.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 07:24

Sunnda schreef:
Toch leuk dat zoveel mensen logica zoeken..niet alle mensen denken rationeel, omdat ze daar niet toe in staat zijn of om wat voor reden dan ook.

Iemand kan best een paard dumpen omdat diegene denkt dat dit de beste oplossing is.Dat je met logisch nadenken ook andere keuzes kan maken zal best zo zijn, maar mensen in dat soort situaties zijn niet altijd in staat dit soort dingen te overzien.

Ik zeg niet dat het dier gedumpd is, maar als ik hier lees gaan mensen wel erg uit van de ratio ipv de kwetsbaarheid van sommigen mensen.

Kijk naar zogenaamde hoarders, die vaak beginnen uit een goed hart en verwaarloosde dieren opvangen. Dat worden er steeds meer, tot het ze boven de pet groeit en ze hun opgevangen dieren eigenlijk verwaarlozen. Logischerwijs is de oplossing duidelijk, maar mentaal zijn deze mensen niet (meer) in staat de juiste keuzes te maken.
Dat is eigenlijk heel schrijnend.

Dat is mijn gedachte ook hoor. Iemand heeft ooit van dat dier gehouden, dan ben je volgens mij wel heel ver heen als je het dan dumpt. Het kan natuurlijk zijn dat de eigenaar het leven niet meer zag zitten en nog niet gevonden is of niet in verband gebracht is met het paard. Maar dat penny verhaal gaat er bij mij echt niet in. Gelukkig is het paard in goede handen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 07:25

Ik weet zelfs nog een ongechipt paard staan en paspoorten zijn heel vaak niet aanwezig op een stal hoor. Er zijn genoeg stalhouders die dat te veel gedoe vinden, zeker als iemand 3-5 keer per week op wedstrijd gaat en dan moet je altijd maar weer klaarstaan om de werkelijke eigenaar of de ruiter het paspoort mee te geven. Dan is het al snel hou maar bij je.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:42

Over dumpen kan veel gezegd woreen. Zoals hier al aangehaald: honden, katten,konijnen, cavias en wat nog alles wordt regelmatig gedumpt als de eigenaar niet kan of WIL voor zorgen.
Bij een paard is het wel ongewoon maar als iemand denkt : in een natuurgebied red die zich wel van wegen gras en zo...
Dan behoort dat absoluut tot de mogelijkheden.
Een stadhouder of manege vermoed ik niet, want daar zijn altijd mensen, die zo een paard ( vooral met die kleur) herkennen.
Maar een privé person... en wie weet - wel over de grens...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:52

Precies Sasja. Er zijn veel grote huizen/boerderijen waar prima een paard kan staan. Die zal niet/amper gemist worden door een ander wanneer de eigenaar er niet meer voor wil/kan zorgen en ‘weg gaat’. Gelukkig is het wel zeer ongewoon en gebeurt het vrijwel nooit. Maar betekent niet dat het niet kán.

Vind het echt top hoe jij dit dier verzorgd ts, en zo snel al dat ie opknapt? Echt een heel bijzonder (in positieve zin!) verhaal <3

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:53

Jennyxx schreef:
Als het paard iets mankeert en in zijn paspoort staat dat hij niet geslacht mag worden, dan kost het een eigenaar geld om hem in te laten slapen. Wellicht is dat een reden dat hij gedumpt is?

Vroeger was dat 50 euro
Weet niet wat het nu kost?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:00

Straks blijkt het helemaal een verzonnen verhaal te zijn. Je leest er wel eens wat over, mensen die op vakantie gaan en doen of ze overal en nergens naartoe reizen, en ondertussen thuis zitten. En daar trappen ook mensen in. Dat zou een bak zijn.

Maar even een serieuze vraag, kun je een duplicaat paspoort krijgen bij een paard wat een paspoort mist? Want anders blijft het een paard waar je niets mee kunt lijkt mij.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:04

Alja schreef:
Jennyxx schreef:

Vroeger was dat 50 euro
Weet niet wat het nu kost?

dat ben je alleen aan de Rendac al kwijt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:07

germie schreef:
Maar even een serieuze vraag, kun je een duplicaat paspoort krijgen bij een paard wat een paspoort mist? Want anders blijft het een paard waar je niets mee kunt lijkt mij.

Het antwoord is ja; maar het paspoort uitgevende instantie gaat dan eerst een brief sturen naar het laatst bekende adres.
Die heeft nl het recht om een paspoort te krijgen. Nu is de fokker (de laatst bekende eigenaar) bekend bij TS, dus dit zal geen problemen gaan geven.

Maar stel die is niet bekend, dan duurt het enige tijd voordat een duplicaat paspoort wordt vrijgegeven, ze proberen nl eerst meerdere keren op diverse manieren de laatst bekende naam te contacten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:11

Duplicaat paspoort is makkelijk aan te vragen, dat zal het probleem niet zijn. Hoe moeilijk dat gaat ligt ook heel erg aan de instantie waar het paspoort aangevraagd wordt.

Voor de rest zijn het natuurlijk allemaal speculaties, ik denk zelf dat hij niet gezond (genoeg) is omdat hij ook vrij strak lijkt te zijn op de foto's en dat in combinatie met de info die TS wel boven heeft gekregen.

Er komen nu natuurlijk steeds meer mensen in de schulden en betalingsproblemen door oa de hoge gasprijzen dus ik kan me best voorstellen dat een kat in het nauw rare sprongen maakt zeg maar. Hopelijk komen we er nog een keer achter het precieze verhaal.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:21

Elisa2 schreef:
Duplicaat paspoort is makkelijk aan te vragen, dat zal het probleem niet zijn. Hoe moeilijk dat gaat ligt ook heel erg aan de instantie waar het paspoort aangevraagd wordt.

Voor de rest zijn het natuurlijk allemaal speculaties, ik denk zelf dat hij niet gezond (genoeg) is omdat hij ook vrij strak lijkt te zijn op de foto's en dat in combinatie met de info die TS wel boven heeft gekregen.

Er komen nu natuurlijk steeds meer mensen in de schulden en betalingsproblemen door oa de hoge gasprijzen dus ik kan me best voorstellen dat een kat in het nauw rare sprongen maakt zeg maar. Hopelijk komen we er nog een keer achter het precieze verhaal.

Maar dan is verkopen of desnoods naar de slacht brengen toch altijd nog lucratiever dan 'm te dumpen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:23

Rationeel gezien wel ja, maar rationeel denken en kat in het nauw gaan vaak niet zo goed samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:27

Misschien heb ik er overheen gelezen maar had het paard een halster om?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:25

elnienjo schreef:
Elisa2 schreef:

Maar dan is verkopen of desnoods naar de slacht brengen toch altijd nog lucratiever dan 'm te dumpen?

Als het paard een aantekening heeft in zijn paspoort dat hij niet geslacht mag worden dan kun je hem daar wel laten doden maar dan krijg je geen geld maar moet juist betalen.Volgens mij moet je als je hem naar een opvang als PZB zou brengen daar ook geld aan betalen (maar dat weet ik niet zeker,heb ik maar vernomen).Dit is volgens de berichten van ts een heel braaf paard,dan lijkt het me het beste om hem als gezelschapspaard te verkopen als hij als rijpaard niet geschikt zou zijn.Niet iedereen zoekt een paard om op te rijden en voor zo'n mooi braaf paard zou zeker belangstelling zijn als de eigenaar hem niet meer wil of kan houden.Overigens,het feit dat hij al 13 jaar heeft weten te worden geeft wel een gezonde constitutie aan dus wat kan dat voormalige inwendig afgekeurd dan betekenen?