Afknappers op (pension)stallen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 16:53

Ik denk dat jouw type paard en de arbeid die jij doet met jouw paard bij ons niet voorkomt :o . Wij hebben ook echt wel een vrij specifiek klanten en paarden bestand, met echte recreatie ruiters dat is natuurlijk heel anders voeren :) .

Als ik inschat wat jij aan arbeid doet en wat voor type paard jij hebt denk ik dat dat wel klopt wat je omschrijft :) .

Ik denk ook dat je je stal niet kunt richten op alle soorten paarden/voerbehoeftes/behoeftes qua accomodatie.

Ik denk dat wat je zegt ook klopt hoor, maar daarom ben ik ook juist gaan uitschrijven. Want onbeperkt is bijvoorbeeld voor de een: hij mag zijn laatste plukjes hooi tussen het stro eten. En voor de ander: hij moet nog een vol net hebben.
Kom je dan niet na wat je zegt? Of heb je dan een ander beeld van onbeperkt ruwvoer?

Nouja en plus dat het voor mij ook nog zoeken is, ik zit nu in de afrondende fase van de bedrijfsovername. Mijn ouders deden dingen anders, ik doe dingen anders. De een zal de ene manier prettiger gevonden hebben, de andere de andere manier. Maar door het op te schrijven kun je, hoop ik, van 2 kanten ergens op terug komen/het ergens over hebben zeg maar.

Vooral met de loopstallen is het echt een zoektocht, die hebben we nu 3 jaar, zijn begonnen op voordroog en met verschillende type paarden. Nu arm hooi en alleen dravers( why?) En koudbloeden( mits niet te oud/mankerend/hoog in het werk) houden het er goed in uit. Dat zie ik ook nu pas heel erg duidelijk.

Soms moet je als stalhouder ook maar leren... Idem voor onbeperkt. Komt er een nieuw paard op stal, lopen we altijd een maand te zoeken. Geef ik hem teveel hooi zeggen klanten de eerste week: hij vind jullie hooi niet lekker, hij laat over. Onderschat ik hoeveel hij eet: dan staat hij soms ineens zonder. Ik kan toch niet in 1 dag weten hoeveel jouw paard eet? Zeker niet in een verhuizing, waarin een paard stress heeft.

Het kernwoord is dan volgens mij vertrouwen, ik zeg dan altijd geef ons even de kans het juiste te vinden... maar soms is er ( en misschien ook wel terecht) niet zoveel vertrouwen meer in stalhouders... dat is echt lastig :o

Ik denk te weten welke jij bedoeld overigens, daar is iemand van ons ooit heen gegaan en heeft 2 dagen later huilend gebeld of ze terug mocht komen :D

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 18:51

anjali schreef:
Daphara schreef:

Verloop zegt niet altijd wat, maar toch ook wel veel.

Ik heb ooit eens een zeer korte tijd op een kleinschalige stal gestaan bij een boerderij. In de eerste weken kon ik het super vinden met de eigenaresse, super gezellig en ook buiten de paarden om wat dingen samen ondernomen.
Totdat zij een weekje op vakantie was en ik elke dag op stal zonder haar. Ik was bezig rubberen tegels in de stal van mijn paard te leggen toen de eigenaar even een extra paar handen nodig had met een flinke klus, die ik vervolgens heb helpen afmaken en daarna heb ik mijn stal betegelen nog afgemaakt met wat hulp van hem. Ik ben iemand die van klussen houdt, dus ik kwam met ideeën en ben ook handig, het klussen ging ook snel.

Hij vond het geweldig en gaf me een compliment over het harde werk en dat het fijn was als je bepaalde klussen met z’n tweeën kunt bespreken en doen. Ik had al eerder de indruk dat hij veelal het werk om de boerderij alleen moest doen en wat hij zei versterkte dat nog. We hebben samen nog een biertje gedronken en toen ben ik huiswaarts gegaan. Enkele dagen nadat de vrouw terug was van vakantie kreeg ik te horen van haar dat mijn (super lieve paard) onhandelbaar en gevaarlijk zou zijn en werd mij verzocht een andere stal te zoeken.
Ik vond het een vreemd iets, maar goed, ik had eigenlijk vrij snel een andere plek voor mijn paard, dus was ook met 2 dagen weg (de staltegels heb ik laten liggen)

Laat ik het zo zeggen, ik ben niet de laatste vrijgezelle dame geweest die daar opeens een onhandelbaar paard bleek te hebben. En met 5 pensionklanten was het verloop 80% in het daarop volgende anderhalf-twee jaar.

Ik wist niet eens dat mijn vertrek destijds uit jaloezie was, totdat een stalgenootje (die daar inmiddels ook weg was gegaan) mij veel later vertelde dat de man iets tegen zijn vrouw had gezegd over dat wij zo goed samengewerkt hadden en dat zij daarover nogal tekeer was gegaan.

Maar zoiets heeft helemaal niets met de verzorging van de paarden te maken.Dat zijn relatieproblemen tussen mensen die op stallen best vaak spelen.

Je meent het?!

Dit topic gaat toch ook niet alleen maar om verwaarlozing van paarden, maar om “afknappers op pensionstallen”. In mijn voorbeeld was de eigenaresse op mij afgeknapt en het was een reactie op Ruitjes stuk over het verloop van sommige stallen. Bij deze stal was ook hoog verloop, maar werd er verder prima voor de paarden gezorgd.

Hoewel slechte of beter gezegd “niet passende zorg” waarschijnlijk de hoofdreden is dat men een andere stal zoekt, zijn er legio andere redenen te bedenken, die niet direct paard gerelateerd zijn.
- niet overweg kunnen met de stalbaas
- niet overweg kunnen met de andere pensionklanten
- niet de gewenste accomodaties
- te veel/ overbodige accommodaties (betalen voor iets wat je niet gebruikt/nodig hebt).
- niet gebruik mogen maken van eigen instructeur
- geen buitenritmogelijkheden
- geen goede zadelkast en geen mogelijkheid er zelf één neer te zetten
- te korte openingstijden
- te veel zelf moeten doen
- te weinig zelf mogen doen

Enzovoort

Dit topic gaat niet alleen over verwaarlozing en mijn verhaal was gewoon een bijzondere situatie, vooral omdat mijn intentie nooit is geweest om ergens onrust in een relatie te brengen.

MyWishMax

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 19:49

En grappig, want ik zou dus nooit ergens gaan staan waar geen weiland is. In de winter op paddock geen probleem, want die grond kan het hier niet aan haha. Maar ik de zomer wil ik ze op het land en dan liefst een groot stuk waar ze ook echt kunnen rennen. Geen paddocks op gras. Daarom liever ook geen strookbegrazing en wel groepen. Merries en ruinen gescheiden juist heel fijn, maar wij hebben door omstandigheden afgelopen jaar maar 3 merries gehad en in de winter 2 en ik merkte aan de mijne dat dat wel erg weinig was. Die kwam uit een groep van gemiddeld rond de 15 in de zomer en 8 tot 10 in de winter. Dan kunnen ze veel meer zelf uitzoeken met wie ze optrekken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:07

ruitje schreef:
Ik denk te weten welke jij bedoeld overigens, daar is iemand van ons ooit heen gegaan en heeft 2 dagen later huilend gebeld of ze terug mocht komen :D

Haha ja, in dat geval, absoluut. :D :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:30

Mij verbazen de extreme verhalen ook niet. Het verbaasd me soms wel dat er op sommige stallen nog mensen staan. Of ze zien het niet, weten het niet of het interesseert ze niks.

Ik ben op 2 stallen gestopt met werken omdat er echt teveel mis ging en op 1 stal ook echt moest liegen tegen klanten.
Op 1 stal mocht ik niet meer komen lesgeven, omdat de klant iets met mij had besproken en ik eerlijk mijn mening had gegeven.
En 2x op een stal vriendelijk verzocht of we weg wilden gaan..........Eb dat wilden we maar al te graag.

Maar soms zoek je echt wel naar een andere of betere plek en is die gewoon niet te vinden. Dan ga je vaker, probeer je meer zelf te doen, maar heb je gewoon niet 1,2,3 een andere plek. En heel vaak mag je niet alles zelf doen, zoals; uitmesten, meer hooi pakken of hooi inkopen ipv kuil, de bak slepen, omheining repareren, kuddes zelf samenstellen etc. Helemaal logisch, maar als daar veel mis gaat, ben je wel afhankelijk.

Maar je staat ook weleens ergens heel fijn, waar de mensen het echt verknallen. Soms de stalhouder, maar soms ook klanten. En het kan ook jaren goed gaan en dan verhuizen mensen, komen er een paar voor terug en is de gehele sfeer anders.

Wij hebben nu ook wat oudjes achter elkaar moeten laten gaan, 2 nieuwe en een veulen erbij, dus andere samenstelling, maar in eigen beheer is dat makkelijker, dan in pension.

En natuurlijk zijn er heel veel waardeloze eigenaren. Heel veel, teveel zelfs. Maar het kan enorm schelen waar iemand zijn eerste paard had staan. Een eerste eigen paard is anders dan op een manege paard lessen. Er komt ontzettend veel bij kijken en dan heb je ontzettend veel invloed van de stal, de mede stalgenoten, internet etc.
Als mensen niet veel leren over goed paarden houden en ze veranderen van stal, kan je zo iemand op stal krijgen, die nog veel zou moeten leren. Maar als iemand dan "al" 3jaar dat eigen paard heeft, is dat soms een flinke drempel.

Als paardenmensen iets niet kunnen, is het wel kritiek horen dat ze iets niet goed doen.

En dan kan de 1 wel veel invloed op mensen hebben, soms ook verkeerd, en de ander totaal niet, waar het wel echt goed bedoeld was. Maar vind maar uit wie kennis en ervaring heeft en het goed bedoeld met je en wie graag het hardste schreeuwt........

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:13

Op een manege leer je veel dingen niet, dat klopt. Maar ik denk dat het niet mogelijk is om zonder eigen paard echt te leren een eigen paard te hebben, verzorgen en onderhouden zonder dat je vaker komt dan 1 keer per week. Sommige mensen gaan ook te snel voor een eigen paard. En soms wordt er vooral naar de prijs gekeken en niet of een dier bij de onervaren ruiter past.

Kijk, op elke stal vind je iets wat je zelf anders zou doen. Dat voorkom je niet.

Er zijn ook stallen waar de stalhouder geen paardenmens is. Dan beginnen ze omdat ze ruimte hebben en denken zo geld te verdienen. Dan kun je ook rare dingen tegenkomen, of juist totaal niet, het ligt echt aan de persoon.

Waar het wel eens misgaat zijn stallen die net gestart zijn en waar de starter net van school komt en een paardenhouderij opleiding gedaan heeft, maar geen eigen paard gehad heeft. Het is dan maar net waar de stages geweest zijn. Er zijn dan een paar opties, of na 3 jaar is de stal er niet meer omdat het tegenvalt, of het draait in positieve zin bij omdat ze pas leren in de praktijk.

Ach ja, zoveel mensen, zoveel wensen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:28

Ik zou juist denken dat mensen die paardenhouderij hebben gedaan er iets van zouden moeten kennen? Waarvoor dient die opleiding anders?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:34

Poekkie schreef:
Ik zou juist denken dat mensen die paardenhouderij hebben gedaan er iets van zouden moeten kennen? Waarvoor dient die opleiding anders?

Ik ken iemand die het gedaan heeft, die heeft op stages vooral leren vegen en uitmesten.
Ze hadden ook rijlessen op schoolpaarden en af en toe nam ze mijn paard mee. Ik heb filmpjes van de lessen gezien en mijn paard vond vooral het springen echt veel te laag. :+ Daar kreeg ze overigens hoge cijfers voor. Je kon vanuit de opleiding ook de orun instructeursopleiding doen, maar degene die ik ken durfde dat niet meer te doen nadat ze voor het proefrijden een negatief advies kreeg (het is een advies he, zoiets zou ik juist in de wind slaan en er voor gaan, maar ok).
Ze moesten ook een keer paarden lineair scoren, daarvoor heb ik ook mijn paard gebruikt en uitgelegd waar je dan op moest letten. Voor de foto met bijbehorende score werd ook een hoog cijfer gehaald, maar met alleen de uitleg op school schoolpaarden heb je toch wel wat minder achtergrond. We hebben toen gewoon de paarden gescoord op stal bij mijn paard en er kwamen dingen ter sprake wat niet bekend was bij de leerling. Een paard leren beoordelen vraagt 'oog', en dat moet je ontwikkelen. De theorie krijg je, maar de praktijk is lastig. Eigenlijk zouden ze leerlingen van een paardenhouderij opleiding naar meerdere keuringen moeten laten gaan en ook eens een fjordenkeuring ofzo meenemen. Want het is een ander ras, maar beoordelen werkt nog steeds net zo. Rastypisch kan afwijken van 'ideaal', maar dat is goed om eens te zien. Maar je hebt niet zo veel aan paarden beoordelen als je een pensionstal wilt gaan runnen. Wil je fokken, ja, dan moet je juist weer goed zijn in beoordelen.
Dingen als onderhoud aan afrastering en weidebeheer komt relatief weinig tot niet in de opleiding voor. Maar is wel belangrijk.

Vergeet niet dat paardenhouderij vaak gedaan wordt door mensen zonder eigen paard. Dus dan kom je van een manege en dan ga je vooral de theorie in. De stages leren de praktijk, maar het maakt echt veel uit waar je stage loopt. Van alleen voeren en uitmesten leer je niet echt een stal runnen. En sommige stagebedrijven zijn juist de bedrijven waar paarden weinig in de wei komen. Het is goed om op diverse stallen te kijken, maar als je geen referentie hebt kun je lastiger oordelen.

Mensen die al paarden hebben kiezen lang niet altijd voor een paardenhouderij opleiding om een stal te runnen. Die hebben veel kennis al.

En om een stal te runnen heb je ook geen hippische bedrijfskundeopleiding nodig.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:44

Poekkie schreef:

Het oude ( met nadruk op oude) Deurne bestaat al heel lang niet meer. De huidige opleidingen voldoen totaal niet aan de vraag qua kennis. En niet alleen in de paardenhouderij, bijna alle opleidingen zijn compleet uitgehold en toegepast om zoveel mogelijk subsidie te krijgen en zoveel mogelijk leerlingen. Kwantiteit versus Kwaliteit.

Ik heb enkele jaren geleden een leerling van mij moeten uitleggen wat linear scoren was, haar docent kon dat namelijk niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:46

Benzz schreef:
Poekkie schreef:

Het oude ( met nadruk op oude) Deurne bestaat al heel lang niet meer. De huidige opleidingen voldoen totaal niet aan de vraag qua kennis. En niet alleen in de paardenhouderij, bijna alle opleidingen zijn compleet uitgehold en toegepast om zoveel mogelijk subsidie te krijgen en zoveel mogelijk leerlingen. Kwantiteit versus Kwaliteit.

Ik heb enkele jaren geleden een leerling van mij moeten uitleggen wat linear scoren was, haar docent kon dat namelijk niet.

Dat niet kunnen lineair scoren herken ik. Zelfde docent?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:01

germie schreef:
Waar het wel eens misgaat zijn stallen die net gestart zijn en waar de starter net van school komt en een paardenhouderij opleiding gedaan heeft, maar geen eigen paard gehad heeft. Het is dan maar net waar de stages geweest zijn. Er zijn dan een paar opties, of na 3 jaar is de stal er niet meer omdat het tegenvalt, of het draait in positieve zin bij omdat ze pas leren in de praktijk.

Ik vind het wat ver gezocht hoor, hoeveel mensen beginnen een stal zonder iets van paarden en hun behoeften te weten? Een stal beginnen recht uit school kost aardig geld en ik neem aan dat iemand niet zomaar onbezonnen daaraan begint, zonder een idee te hebben van hoe of wat.

Laten we eerlijk zijn, voor elke beginnende pensionstal is er een leercurve, de ervaring die iemand heeft met eventuele eigen paarden, zegt niet per definitie of dat ook werkt bij de paarden van pensionklanten.

Als ik hier op bokt kijk bij bokkers die een pensionstal overgenomen hebben of beginnen zijn (dan heb ik het niet over 1, 2 of 3 pensionklanten, maar echt meerdere) dan draaien de meesten echt nog wel na een paar jaar.

Neem Bokker Nadine_x, ze heeft nooit paarden aan huis gehad, wel op meerdere stallen gestaan en is haar eigen stal begonnen een paar jaar terug toen zij en haar partner een boerderij kochten. Ik ben daar geweest en volg haar stal op FB, ze heeft het super netjes voor elkaar en gaandeweg ontdekt ze steeds beter wat wel en niet werkt, ze blijft ontwikkelen en verbeteren. Niets dan respect voor hoe ze het doet!

Zullen daar ontevreden klanten zijn? Ik hoop het niet, maar voorkomen doe je het gewoonweg niet, ook daar zal wat verloop zijn.

Er is imo ook niets mis met een stal beginnen rechtstreeks uit school, het lijkt me dat juist die jonge lui nog bereid zijn om zich aan te passen, om wat nieuws te proberen. Als ik wat nieuws bedenk voor bij mij op stal , moet ik eerst mijn stalbaas overtuigen die 65+ is en al meer dan 50 jaar paarden op zijn manier houdt. Nou kan ik goed met mijn stalbaas, dus we komen er altijd wel uit.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:28

Daphara schreef:
germie schreef:

Ik vind het wat ver gezocht hoor, hoeveel mensen beginnen een stal zonder iets van paarden en hun behoeften te weten? Een stal beginnen recht uit school kost aardig geld en ik neem aan dat iemand niet zomaar onbezonnen daaraan begint, zonder een idee te hebben van hoe of wat.

.

Een hele grote groep, alleen vinden ze zelf dat wel kennis hebben. Dat laatste is het grootste probleem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 01:27

De paardenopleidingen stellen helaas echt niet zoveel voor. En je bent gewoon heel erg afhankelijk van waar je werkervaring opdoet, wat je meekrijgt en leert.

Maar er is ook echt een groot mentaliteitsprobleem bij de meestal jonge mensen die iets in de paarden willen. Ze komen stage lopen of solliciteren en hebben al eisen, zijn snel moe, vinden alles veel werk, klagen steen en been over de slechte baas etc etc.

Vroeger was het meer zo dat de die hards overleefden en het nog weleens zouden kunnen redden, maar ook veel zagen in dat ze het liever als hobby hielden.

Iedereen moet leren die een stal start en zelfs als het jaren goed gaat en je wil groeien, leer je weer nieuwe dingen. Maar je moet ook bijblijven, anders ga je tegenwoordig ten onder aan de kennis van de internet experts.

En al ben je de beste paardenhouder en weet je echt alles van paarden, moet je ook nog met mensen om kunnen gaan. Dat 2e is voor veel paardenmensen misschien nog wel veel lastiger.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:22

Ik ken er meerdere die zonder eigen paarden een pensionstal begonnen zijn.
1 kreeg een gehele manege van haar opa. Die stal is er nog. Wel met diverse veranderingen sinds de start. Zij heeft er nooit manegelessen gegeven, het is toen direct pensionstal geworden met privelessen van haar.

De stal waar ik nu sta, dus weer gestopt. De zoon kwam net van school en zou bij zijn ouders beginnen met een paar pensionpaarden en daarnaast zijn eigen paarden. De interesse in paarden vervloog, en zijn visie van de ideale potstal (weinig stro, nooit uitmesten) paste niet zo goed bij de visie van de klanten. Gelukkig mocht je zelf ook vlas ofzo inkopen en zelf uitmesten, want anders was ik er in die tijd weer weggeweest. Nu is het geen pensionstal meer, zijn ouders vinden een paar paarden gezellig rond het huis en dus zijn/is mijn paarden(en) gebleven. Hier zou het ook nooit grootschalig geworden zijn, het doel was gewoon wat pensionpaarden er bij. Dat is dus na een jaar of 4 gestopt (waarvan ik er dus toen 2 jaar stond). Als ik nu wegga, komt er ook geen pensionpaard meer bij waarschijnlijk.

Een stal waar ik eerder gestaan heb, waar dus mijn hindernissen verhuurd werden en dat gedoe er was over niet exclusieve faciliteiten. Vrouwlief had 2 paarden, de koeien gingen weg, dus het land en de schuur was er en er werd dus een pensionstal gestart met 28 stallen. Toen ik kwam waren ze nog klanten aan het werven, er was alleen een buitenbak en longeercirkel, maar binnen een maand zou begonnen worden met bouw van een binnenbak. 2-3 maanden later stonden de stallen vol. Echter, vrouwlief had een gewone baan en de man moest het runnen, maar had niets met paarden en was ook zeker niet gewend aan al die mensen op het erf. En was vooral allergisch voor paardenmest. Dat botste dus enorm. Toen ik wegging was er al veel verloop en daarna is het nog erger geworden met als klap op de vuurpijl in 1 avond 11 mensen weg nadat hij een klant met hooivork achterna gezeten had en daar zelfs de politie voor geweest is. Daarna is 1 van de kinderen van de stalhouder overleden door een ongeluk in de bak. Heel sneu, die is onder een machine voor bakonderhoud gekomen. Ik heb nog een condoleance kaart gestuurd toen, maar was er al weg. Daarna is het er wel veranderd wat ik van de verhalen hoor. Er is nog een buitenbak bij gekomen, en de recreatieruiters schijnen allemaal weg te zijn.
Dus mogelijk heb ik hier ook te vroeg gestaan, maar deze stal is er dus nog. En hier is dus ook zonder ervaring met paarden begonnen.

Een andere stal niet ver van mijn dorp is ook begonnen zonder echt ervaring met paarden. Die was binnen 2 jaar weer weg, want al die mensen over het erf en weinig privacy vonden ze te storend.

Een andere stal is opgezet tijdens een paardenhouderij opleiding, maar daar hielp de moeder enorm mee. Die kwam van een boerderij met paarden oorspronkelijk. En dat is uitgegroeid tot een hele mooie stal met 2 buitenbakken, meerdere paddocks, enz. Voor mij net de verkeerde kant uit, want anders had ik daar misschien wel gestaan.

Het kan dus goedgaan, of het gaat mis. Maar wat je ook merkt aan stallen die weer stoppen is dat het omgaan met mensen een probleem is. Je moet dat ook kunnen.

Ik ken er overigens ook diverse die na de paardenhouderij opleiding besluiten om een gewone baan te zoeken. Die zijn dan geheel klaar met de paarden, en sommigen stoppen er zelfs geheel mee.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:51

Lineair scoren heb ik anders ook nog nooit gedaan.
Maakt mij dat een slechtere paardeneigenaar?
Of zelfs, als ik paarden aan huis zou hebben en een of meer pensionklanten, een slechtere pensionhouder?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:55

germie schreef:
Ik ken er overigens ook diverse die na de paardenhouderij opleiding besluiten om een gewone baan te zoeken. Die zijn dan geheel klaar met de paarden, en sommigen stoppen er zelfs geheel mee.

Ja, die ken ik ook. Mensen die zelf een of twee paarden hebben/houden, maar geen zin meer hebben in 50 stallen uitmesten en alles er omheen. Ook mensen die zich toeleggen op lesgeven aan particulieren of het doorrijden van hun paarden, zonder stalwerk, voer, menegelessen enz.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:57

Marije_jiplover schreef:
Lineair scoren heb ik anders ook nog nooit gedaan.
Maakt mij dat een slechtere paardeneigenaar?
Of zelfs, als ik paarden aan huis zou hebben en een of meer pensionklanten, een slechtere pensionhouder?

Nee, ik schreef het al, als je niet wilt fokken, maar alleen pensionklanten wilt hebben, dan heb je dat niet nodig. Wil je lesgeven, dan kan het wel handig zijn om het te kunnen om te adviseren.
Maar ik vind het wel iets voor een paardenhouderij opleiding omdat je dan theoretisch alle kanten op kunt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:10

germie schreef:

Daphara schreef:

Laten we eerlijk zijn, voor elke beginnende pensionstal is er een leercurve, de ervaring die iemand heeft met eventuele eigen paarden, zegt niet per definitie of dat ook werkt bij de paarden van pensionklanten.

Als ik hier op bokt kijk bij bokkers die een pensionstal overgenomen hebben of beginnen zijn (dan heb ik het niet over 1, 2 of 3 pensionklanten, maar echt meerdere) dan draaien de meesten echt nog wel na een paar jaar.

Neem Bokker Nadine_x, ze heeft nooit paarden aan huis gehad, wel op meerdere stallen gestaan en is haar eigen stal begonnen een paar jaar terug toen zij en haar partner een boerderij kochten. Ik ben daar geweest en volg haar stal op FB, ze heeft het super netjes voor elkaar en gaandeweg ontdekt ze steeds beter wat wel en niet werkt, ze blijft ontwikkelen en verbeteren. Niets dan respect voor hoe ze het doet!

Zullen daar ontevreden klanten zijn? Ik hoop het niet, maar voorkomen doe je het gewoonweg niet, ook daar zal wat verloop zijn.

Er is imo ook niets mis met een stal beginnen rechtstreeks uit school, het lijkt me dat juist die jonge lui nog bereid zijn om zich aan te passen, om wat nieuws te proberen. Als ik wat nieuws bedenk voor bij mij op stal , moet ik eerst mijn stalbaas overtuigen die 65+ is en al meer dan 50 jaar paarden op zijn manier houdt. Nou kan ik goed met mijn stalbaas, dus we komen er altijd wel uit.

Ik ben het wel eens met Daphara. Qua ervaring is er niet zo heel veel nodig als je bedrijf kunt voeren, weet hoe stallen gemest moeten worden en iets over voeding en gezondheid weet. Gedurende het werk leer je de rest wel. Vooral belangrijk is dat je met je klanten kunt omgaan en openstaat voor vernieuwing Juist bij de wat "oudere" bedrijven gaat dat stroef (mijn vader, opa, overgrootvader deed het al zo-bedrijf).

Ik zie het vaak wel mis gaan bij - zoals Ruitje al eerder aanhaalde - gemengde bedrijven. Dus manege-/pensionstal. De focus ligt dan toch bij daar waar het meeste verdiend wordt (de manege) en de pensionklant "hangt" er dan maar een beetje bij.
Maar het zijn toch twee hele verschillende bedrijfstakken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:15

In bepaalde gebieden waar tekorten zijn aan ruimte en stallen, zie je ook dat stallen vaak te snel groeien en teveel paarden/mensen aannemen. Dan gaat het ook vaak mis.

Je kan het gewoon uitrekenen of je van een stal kan rondkomen natuurlijk. Wij hebben die bedrijfsplannen geschreven.
Maar of je moet het bedrijf al in bezit hebben, of nevenactiviteiten hebben, een rijke man of vrouw of ontzettend goed uitkomen met de prijs van het bedrijf, de grond, de onkosten en de stalprijs. Maar denk dat het laatste vrijwel overal tegenvalt.

Fokken levert met 1 of 2 merries niks op en is ook ene risico, dus geen vast inkomen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 17:41

Tsja en dan is het dus vrijwel altijd nodig om (te) veel paarden aan te nemen om enigszins uit de kosten te komen als je er wil van leven. Stallingsprijzen zijn over het algemeen helaas veel te laag.
Ironisch genoeg kost het meer om een maand een kat bij te houden dan een maand een paard hier :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 01:42

Poekkie schreef:
Tsja en dan is het dus vrijwel altijd nodig om (te) veel paarden aan te nemen om enigszins uit de kosten te komen als je er wil van leven. Stallingsprijzen zijn over het algemeen helaas veel te laag.
Ironisch genoeg kost het meer om een maand een kat bij te houden dan een maand een paard hier :')

Het moet in verhouding zijn. Als je weet hoeveel ruimte je nodig hebt en hoeveel stallen om uit te komen, moet je daar bij blijven.
Pas als het echt goed draait en je alle kinderziekte's ervaren hebt, zou men moeten uitbreiden. Nu zijn er gebieden waar zoveel vraag was, dat men veel te snel meer ging aanbieden dan ze konden waarmaken.

Dat laatste klopt misschien wel. De stal waar we stonden ooit was niet de goedkoopste en zeker niet de beste, maar zij hadden verderop een hondenpension en naar hun dagprijs gekeken. Dat was per maand ook veel meer dan wat de stal rekende. En toch zat het hondenpension ook altijd vol, dus blijkbaar acceptabel genoeg.
En voor de hond is vaak een luxe en niet altijd, elke maand, jaar in, jaar uit natuurlijk.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 03:54

Honden ken ik niet veel van maar is 14-20 euro per dag afhankelijk van pension en maatje hond denk ik? Dat is 427 - 610 euro per maand, mooi luxe volpension.

Kattenpension hier in de buurt vraagt 11 euro per dag en is redelijk goedkoop. Dwz 335 euro per maand. Kosten 1 euro per dag per kat ongeveer en een uur werk per 10 katten. Klanten alleen contact mee bij afzetten en ophalen.

Voor 300 euro zet je een paard volpension met buitenbak. Kosten meer dan 1 euro per dag en over het werk zwijg ik maar :')

Onze kattenpensionuitbaatster doet het vast met liefde voor de katten, maar op die manier is de liefde wel makkelijker vol te houden :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:24

En meestal zijn de honden/katten hokken kleiner en kan je dus meer honden of katten kwijt op dezelfde m2.
Er zijn minder wensen qua dure bak, reken maar uit.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:59

Mijn afknappers waren wegens gebroken vertrouwen en gevaarlijke situaties voor de gezondheid en welzijn van mijn paard. Bij het voorstellen van de stalling en maken van afspraken hoor je er van uit te kunnen gaan dat wat diegene zegt en met je afspreekt waar is en ook gedaan wordt.

Vervolgens bleek dan de kennis of service die benoemt was niet te kloppen. Was gedrag van staff/stalgenoten dusdanig paard-onvriendelijk of gevaarlijk en was onderhoud aan faciliteiten dusdanig ondermaats dat het gevaarlijke situaties opleverde en het paard uiteindelijk de dupe was of schade op zou lopen.

Het vervelende van die situaties was altijd dat ik er vooraf niet van wist. Achteraf hoorde ik er altijd meer over en klonk die enorme doorloop en altijd "stallen vrij" opeens heel logisch. :')

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:26

Babootje schreef:
Ik ben het wel eens met Daphara. Qua ervaring is er niet zo heel veel nodig als je bedrijf kunt voeren, weet hoe stallen gemest moeten worden en iets over voeding en gezondheid weet. Gedurende het werk leer je de rest wel. Vooral belangrijk is dat je met je klanten kunt omgaan en openstaat voor vernieuwing Juist bij de wat "oudere" bedrijven gaat dat stroef (mijn vader, opa, overgrootvader deed het al zo-bedrijf).

Ik zie het vaak wel mis gaan bij - zoals Ruitje al eerder aanhaalde - gemengde bedrijven. Dus manege-/pensionstal. De focus ligt dan toch bij daar waar het meeste verdiend wordt (de manege) en de pensionklant "hangt" er dan maar een beetje bij.
Maar het zijn toch twee hele verschillende bedrijfstakken.

Mwaa.. Niemand heeft alle wijsheid in pacht, dat hoeft ook niet, maar ik hoop toch wel dat elke staleigenaar een flinke basis heeft. "Ooh wat lief, hij ligt te slapen" of "kijk hem eens vrolijk rollen" terwijl het paard in kwestie koliek heeft, brr..

Weides overbemesten want "meer gras" en dan een flink aantal paarden die hoefbevangen komen te staan, is ook niet alles.

Op één van mijn vorige stallen liep een stalknecht rond die bij het buiten zetten van de paarden een zweep "nodig" had. Donder op, als je een paard niet normaal kan buiten zetten, blijf er dan af.

Ik wil een staleigenaar die véél van paarden weet. Wat betreft omgang en ziektesymptomen. Zonder betweterig te zijn natuurlijk haha. Ik heb ooit eens "ruzie" moeten maken omdat mijn paard op een zondag echt heel kreupel liep - "je gaat op een zondag toch geen DA bellen he?" ... Ik betaal die DA, dus wat zeur je nou?
Op dezelfde stal verliep de overgang van "in de winter op stal staan" naar "in de lente terug naar de wei" veel te bruut. Dan stonden we gegarandeerd met een paard of 7 in de piste te wachten op de DA, allemaal koliek, want allemaal van 0 naar 10u op de wei. Op dat moment wordt er gedacht vanuit "joepie, we besparen hooi" maar wordt er niet nagedacht over de gevolgen van zo'n brute overgang.