Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:52

in mijn omgeving weet ik 1 iemand die op locatie komt. Maar hoe ze verder rijd enz weet ik niet, volgens mij is ze nu ook zwanger. Ag eerst maar vanaf de grond. Met dit weer doe ik echt te weinig ook kwa voorbereiding. Hij is nog jong zat.

Er is nog wel 1 plek waar hij naar toe zou kunnen waar het verder wel oke en rustig gaat. Kan altijd voor kiezen dat wel te doen, en daarna gewoon weer rust of eerst grondwerk oppakken.

Je ziet ook wel eens dat ze in 1 week tijd alles doen. Dat ze elke dag erop gaan en dan einde van de week alle gangen enz erop hebben. Ik vind dat nog best heftig.. Ja zag gewoon dat het paardje erg moe was. Maar verder wel een braaf paardje en zijn ze dan nu verder rustig aan doorpakken. Paardje was toen ruim 3.5/4 jaar.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:59

Ik laat iemand aan huis komen straks.
M was een luchtzuiger toen ik hem kocht ( bleek na aankoop) en dat heb ik er zo goed als uit, maar ik wil hem niet verplaatsen want dan gaat hij denk ik weer beginnen.

Blaze1994
Berichten: 625
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:04

EllivG schreef:
plutolover schreef:
Weg brengen doe ik niet! Ik heb dan liever iemand op locatie waarbij ik dan help vanaf de grond. Ik vind dat vele nog echt zo van schoppen en naar voren en met veel stress. Terwijl ik juist rust wil en relax zo ver dat mogelijk is. Het is alleen dat ik zelf een bevriezer ben mocht paard gek doen, en soms moet hij dan juist even naar voren gereden worden.

Maar heb geen haast denk dat ik zeker wacht tot hij 3.5 is of 4 want hij is nog zo jong. Nog geen genoeg bespiering en kracht, eerst maar vanaf de grond rustig opbouwen.


Ja ik ben dus aan het rondkijken om iemand te vinden die dat op locatie doet hier in omgeving Eindhoven, maar dat blijkt nog knap lastig. Ik wil in ieder geval iemand achter hand hebben, mocht ik toch besluiten om het niet zelf te doen. Wegbrengen heeft zeker niet mijn voorkeur!


Ik zoek ook voor omgeving Eindhoven!ik heb misschien wel iemand die ik al ken en daar zou ik 'm echt wel durven brengen maar moet nog even verder kijken ook en wie weet heeft ze geen tijd

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:05

Die van mij wordt nu ingereden. Op stal zelf. November begonnen met longeren, dat kon ie ook nog niet. En nu rijdt ze er alle gangen op. Nog lang niet bevestigd natuurlijk. Denk gemiddeld 2 keer in de week zo'n 10 a 15 minuutjes max. Ze moeten ook tijd krijgen in het koppie om alles te verwerken vind ik.
Dus wegbrengen en zo snel mogelijk is niet mijn voorkeur.

Ti_Amo

Berichten: 941
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:05

Baby Madinka, springpaard in de dop!!

Ze doet het redelijk, heeft nog veel spanning wat ze ook moeizaam kwijtraakt, maar dit gaat steeds beter, ze heeft onlangs een zadeltje opgehad, gaf geen kik. Ook rustig gehangen via een krukje.

We gaan met babystapjes vooruit!


plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:07

Saskia9 schreef:
Die van mij wordt nu ingereden. Op stal zelf. November begonnen met longeren, dat kon ie ook nog niet. En nu rijdt ze er alle gangen op. Nog lang niet bevestigd natuurlijk. Denk gemiddeld 2 keer in de week zo'n 10 a 15 minuutjes max. Ze moeten ook tijd krijgen in het koppie om alles te verwerken vind ik.
Dus wegbrengen en zo snel mogelijk is niet mijn voorkeur.


dit heb ik ind ook liever

Blaze1994
Berichten: 625
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:08

_activeme schreef:
@Cheyenne wat is ze opeens een paard zo met alles erop en eraan. Knapperd.

@Blaze1994 zal vast wel iemand in jou buurt zijn, waar zit je? Wellicht bij mij in de buurt. Het is heeft best veel voordelen.

@Monte_Cristo dankje


Ik zit in de omgeving van Eindhoven dus mocht iemand iets weten voor de oefeningen aanleren vanaf de grond heel graag! (ik weet niet of het onder grondwerk valt? Iig geen Spaanse pas enzo maar schouderbinnenwaarts etc.)

Hij is pas 2.5 dus geen haast :D

loveslimpie

Berichten: 1731
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:25

Wat een hoop hier in de buurt, gezellig :D

De vorige paarden die ik heb beleerd en gereden was er alleen tijd voor rijden en niet voor iets vanaf de grond.. Bij eigenaar van de paarden nu is dat geen probleem en staat hij er open voor om dat soort dingen uit te proberen. Dus SB/Wijken/travers etc wil ik eigenlijk "vrij snel" vanaf de grond al trainen aangezien ik die oefeningen onder het zadel ook al snel meepak.

De 4-jarige doet t hier echt super, echt een model paard. Ze is duidelijk een jong paard en niet alles gaat goed, maar naast een keer een paar bokken met de eerste keer een zadel op is ze helemaal braaf.

De 5-jarige is een ander verhaal. Daarvan heb ik al eerder gepost dat het longeren niet lukte. Van het weekend leek het ook weer nergens op, waarop ik besloten had dat een proffesional het mag oplossen. Alleen ik weet nog niet wie en ik vraag me ook af of dat iets wordt... Ze leert met alles zo enorm langzaam dat ik bang ben dat een prof het er snel doorheen jaagt in plaats van langzaam leert aan dr.
Een mooi voorbeeld vond ik met het achterwaarts uit je ruimte gaan, dat is de eerste oefening die ik elk paard aanleer(Ik heb de afgelopen 7 jaar alleen maar met jonkies gewerkt) en de 4 jarige leerde het binnen 20 minuten, de 5-jarige heeft er weken over gedaan om te accepteren om uit mn ruimte te gaan..
Maar met alle regen nu, is de komende tijd de bak onbegaanbaar, dus de prof komt pas als het beter weer is, dus misschien heeft ze het in de tussentijd dan al wel geleerd..

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:58

Hier moet ik ook wachten tot het beter weer wordt. Onze bak is zeiknat in de winter. Fysio komt de tweede keer op 20 april en daarna kan er sowieso pas iemand op. Ik wou in maart ongeveer beginnen dus dat komt wel goed, ik laat haar denk ik 2x per week komen voor het beleren straks.
Wil binnenkort al wel even de zadelmaker laten komen voor een zadel zodat die op tijd passend is en klaar voor gebruik.

EllivG

Berichten: 74
Geregistreerd: 06-05-15
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:05

Blaze1994 schreef:
_activeme schreef:
@Cheyenne wat is ze opeens een paard zo met alles erop en eraan. Knapperd.

@Blaze1994 zal vast wel iemand in jou buurt zijn, waar zit je? Wellicht bij mij in de buurt. Het is heeft best veel voordelen.

@Monte_Cristo dankje


Ik zit in de omgeving van Eindhoven dus mocht iemand iets weten voor de oefeningen aanleren vanaf de grond heel graag! (ik weet niet of het onder grondwerk valt? Iig geen Spaanse pas enzo maar schouderbinnenwaarts etc.)

Hij is pas 2.5 dus geen haast :D


Ik heb zelf grondwerkles van Marjolein van HorseAwareness. Ik vind haar heel prettig en rustig. Ze neemt inderdaad de zijgangen uiteindelijk mee, maar wij zijn nu eerst aan het werken aan verticale balans :j

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:29

Voor de mensen uit omgeving Eindhoven, je zou Tim Verkuijlen een berichtje kunnen doen. Die komt op locatie, maar durf niet te zeggen of Eindhoven nog binnen zijn gebied is.
Den Bosch komt hij in ieder geval wel!

Is een hele rustige ruiter, maar echt alleen voor zadelmak maken, zou hem niet teveel laten doorrijden.

Blaze1994
Berichten: 625
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:52

Barbabientje schreef:
Voor de mensen uit omgeving Eindhoven, je zou Tim Verkuijlen een berichtje kunnen doen. Die komt op locatie, maar durf niet te zeggen of Eindhoven nog binnen zijn gebied is.
Den Bosch komt hij in ieder geval wel!

Is een hele rustige ruiter, maar echt alleen voor zadelmak maken, zou hem niet teveel laten doorrijden.


Oh dat is wat ik zoek! Hij hoeft niet perse op locatie te komen maar goed om te weten over het door rijden

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:59

Weg brengen zou ik zelf ook niet zo snel doen. Het is toch weer een verhuizing voor je paard en je hebt er zelf geen toezicht op.

@loveslimpie: lastig wat je met je 5 jarige moet doen. Lijkt mij zelf ook vrij moeilijk als alle andere paarden het wel snel snappen en deze beetje achterblijft. Wel fijn dat het met de 4 jarige zo goed gaat!

Zondag was ik met Lady gaan wandelen maar ze was helaas uitgegleden. Het had gesneeuwd zaterdag op zondag en mevrouw weigerde om door een plas water te lopen en liep een verhoging op. Dat was glad en toen zat ze op haar kont. Gelukkig was ze niet kreupel en moesten daarna nog 1 km lopen tot bij stal. Gelukkig aan haar lopen niks te zien. Maandagavond kwam ze wel wat stijf uit de box maar tijdens het longeren was niks te zijn. Gelukkig liep ze gisteren weer soepeltjes haar stal uit. Ze begint gelukkig mooi bij de komen en krijg wat meer energie. Gisteren schrok ze zelfs een keer! *\o/* ze begint nu ook langzaamaan sterk genoeg te worden voor de galop. Ze kan nu aangalopperen zonder door dr achterhand te zakken *\o/*
Zaterdag krijgt ze een een vriendinnetje in haar wei. Een stalgenootje van de oude stal komt nu met haar paard ook naar de stal waar ik sta. Die 2 hebben daar ook samen op de wei gelopen. Nu staat Lady nog alleen op de wei(kan wel contact hebben met andere over de draad).

Joltsje

Berichten: 9058
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:53

leuk Laura!

mijn knollie was vorig jaar april rontgen gekeurd en 1 twijfel gewricht (chipje in kraakbeen)
vorige week weer op de foto gezet en deze is goed gegroeid. dus nu röntgenologisch goed.
erg blij mij.

maar ja dan gelijk de volgende twijfel. hij is niet groot en zal waarschijnlijk 1.63 worden.
ik ben 1.80 en niet dun. iedereen geeft verschillende adviezen ahah.
de markt is goed, hij is rontgen goed. leuk dames paard. zet te koop en zoek een grote.
voordat je band met hem te sterk wordt (al kan ik aardig rationeel denken).
zelf heb ik de stiekeme hoop dat hij nog 1.67 wordt of zo. maar ik weet t niet.
wat zouden jullie doen als je denkt dat je paard te klein blijft?

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:13

Moeilijke keuze ja! Wel fijn dat hij nu rontgen helemaal in orde is. Je paard zal straks ook nog gaan uitzwaren. Dan zal het onder het zadel ook heel anders uitzien maar het blijft moeilijk om er nu iets over te zeggen.

future_vet
Berichten: 2629
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:19

Ik ben ook 1.80 m en ik vind het zelf erg verschillen.
Mijn bijrijdpaard was 164 cm en daar kwam ik onderuit.
Nu ga ik wss een stevige pony van 1.55 m kopen en kom daar amper onderuit.
Ik sta op geen enkel paard “mooi”, maar dat is ook maar smaak. Ik geloof niet dat je met 1.80 op 1.63 maar enigzins in de weg zit als je geen overgewicht hebt.

Men kan je zo onzeker maken over het perfect plaatje. Een klik is veel belangrijker.

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:21

Joltsje schreef:
leuk Laura!

mijn knollie was vorig jaar april rontgen gekeurd en 1 twijfel gewricht (chipje in kraakbeen)
vorige week weer op de foto gezet en deze is goed gegroeid. dus nu röntgenologisch goed.
erg blij mij.

maar ja dan gelijk de volgende twijfel. hij is niet groot en zal waarschijnlijk 1.63 worden.
ik ben 1.80 en niet dun. iedereen geeft verschillende adviezen ahah.
de markt is goed, hij is rontgen goed. leuk dames paard. zet te koop en zoek een grote.
voordat je band met hem te sterk wordt (al kan ik aardig rationeel denken).
zelf heb ik de stiekeme hoop dat hij nog 1.67 wordt of zo. maar ik weet t niet.
wat zouden jullie doen als je denkt dat je paard te klein blijft?



Moeilijk maar wie zegt dat hij klein blijft? De dap? Want ligt er ook aan wie dat zegt en op basis van wat denk ik. Kijk is het op basis van de foto's dan zou ik denk ik toch gaan voor een grotere nu de band nog niet zo groot is. Anders blijft het tussen jullie instaan vrees ik.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:33

Verkopen kan altijd nog. Kijk het eerst eens aan zou ik zeggen.

Ik heb M aan de longe gehad vanavond, eerste keer na de fysio dinsdag. Hij liep prima, wel weer wat ruzie rechtsom. Dat is zijn moeilijke hand, kon de fysio ook duidelijk merken. Maar dan gaat hij rennen en omdraaien. Linksom begint hij gewoon rustig in stap en geen gekkigheid.
Toch eens een lesje inplannen binnenkort denk ik.
Spuit geven gaat heel moeilijk, ik probeer de medicatie morgen met wat slobber te geven.
Bult is nog steeds hard en pijnlijk.

Rensjee

Berichten: 399
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:19

Hey wat is iedereen goed bezig zeg! Wat een leuke beestjes in het topic.

Ik ben er vandaag voor de vierde keer opgestapt. Ze begint te snappen dat ze ook daadwerkelijk kan stappen met mij er op. Ze plakt nog wel erg aan mijn vader.

Ik durf de stap naar het draven niet zo goed te maken. Vind mezelf gewoon echt niet handig genoeg na vijf jaar niet rijden. Hopelijk kan daar snel iemand voor komen! ☺️

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 07:58

Oh wat goed al. Ik snap je, lijkt me ook erg spannend.

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:02

Ook weer eens een berichtje vanuit hier.

Leuk dat veel van jullie met grondwerk bezig zijn. Daar ben ik afgelopen zomer ook mee begonnen met Femmy, laatste tijd niet veel meer gedaan gezien het erg nat is.

Femmy gaat zondag naar een goede vriendin van mij om zadelmak te maken, ergens wel spannend, maar ik heb alle vertrouwen dat het op een rustige manier gebeurd.

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:03

Ja echt heel leuk dat er dit jaar veel met grondwerk bezig zijn!

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:16

plutolover schreef:
EllivG schreef:
@Plutolover Herkenbaar dat twijfelen over het wegbrengen. Ik vind het heel lastig. Aan de ene kant denk ik dan gebeurt het door mensen die daar hun werk van hebben gemaakt, maar aan de andere kant heb je het dan ook niet meer zelf in de hand en weet je dus niet 100% wat er met je paard gebeurt. Ik heb eraan zitten denken om op zoek te gaan naar iemand die op locatie komt. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?


Weg brengen doe ik niet! Ik heb dan liever iemand op locatie waarbij ik dan help vanaf de grond. Ik vind dat vele nog echt zo van schoppen en naar voren en met veel stress. Terwijl ik juist rust wil en relax zo ver dat mogelijk is. Het is alleen dat ik zelf een bevriezer ben mocht paard gek doen, en soms moet hij dan juist even naar voren gereden worden.

Maar heb geen haast denk dat ik zeker wacht tot hij 3.5 is of 4 want hij is nog zo jong. Nog geen genoeg bespiering en kracht, eerst maar vanaf de grond rustig opbouwen.


Wij maken ook zadelmak.. Ik zie dat je niet wilt dat je paard met stress naar voren gaat, maar als hij gek doet moet hij wel even naar voren worden gereden. Die begrijp ik even niet??
Ik heb een stalamazone waarmee ik al jaren beleer. Zij wil beslist niet op lokatie, met een ander. Als zij er op zit, paard draait om (longeer lijn op de gekste plekken) of begint te bokken. Dan zal dat paard wel even naar voren moeten "gejaagd", tenzij je ongelukken wilt..

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:12

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:59

Oh nice. Die van mij dendert inmiddels ook zo door de plassen heen, zal bij ons ook wel moeten :')
Ik moet wel met longeren de bak afzetten want hij blijft niet rond om mij heen op druk van de longeerlijn, dus met iemand bij de bak in lukt mij nog niet hoor! Hij loopt dus ook nog vierkanten in plaats van cirkels :Y)

Hoe lang blijft Femmy daar voor het beleren?