Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:54

mysa schreef:
De vossen in het gebied De Dellen bij Epe, liepen ook gewoon tussen de mensen en geparkeerde auto's. Kom er niet veel meer dus weet niet hoe het nu is.

Kip, konijn, cavia beschermen is goed te doen, en dan maak ik mij om een vos (of marter of roofvogel) niet zo'n zorgen, maar onze grotere huisdieren/vee hebben meer leefruimte nodig ook al voer je ze enkel hooi/gesneden gras/etc. Komen nog eens mensen en buitensport activiteiten bij en er ontstaat een groot probleem. Voor mij is het een glashelder signaal dat er meer wolven zijn dan er geschikt habitat is en dat de reden ervoor een te kort aan geschikt wild is. Dat daar ivm veerkracht ecosysteem rap op ingegrepen moet worden is duidelijk, maar bij schaarste ga je juist niet meer verbruikers van die schaarste toevoegen. Dit wordt zo een lijdensweg voor natuur, verduurzaming en natuurlijkere landbouw, mensen en de wolf zelf.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 15:02

Babootje, idd ik was verbaasd dat Glenn ook de Biesbosch en Duingebieden aangaf als mogelijke vestigingsplaatsen voor de wolf. Maar met 60 roedels in Nederland waar hij op de Veluwe plaats voor 5 tot 6 aangeeft. Vraag ik me af waar hij de andere 55 wil plaatsen.

Sterregoud, dat is in Brussel geregeld. Meen Duitsland, België en Nederland hebben meen uit mijn hoofd artikel 22 waarin zijn extreme bescherm status staat. Een wolf die bv zwaar gewond is moet wachten op een bevoegd persoon om uit zijn lijden verlost te worden. Is al gebeurd in een mais kneuzer.
In Duitsland heeft een Nederlandse jager een wolf gedood ter verdediging van zijn hond, de jager heeft een aanbod van 5.000,- euro gekregen, maar heeft dit afgewezen. De zaak zou in januari voorkomen maar is door Corona verplaatst naar meen juni/juli. En wat je aangeeft is ook mijn vrees, als je doorvraagd bij de pro wolvers vinden ze idd dat de mens uit de natuur moet blijven. En hopen ze dat de hobbyfokkers vanzelf stoppen. Of ze eventueel uitkopen, of natuurlijk nog simpeler via natura 2000 het houden van dieren verbieden in die gebieden.

Tamary, idd en als ik vd week lees willen ze de nerts ook terug in de natuur, goed voor het instant houden en nieuwe stammen ontwikkelen van corona.

Mysa, Las vandaag al een bericht van een vrouw met baby in de auto die voor haar oprit stond. Maar niet durfde uit te stappen omdat een wolf rond haar auto bleef lopen. Nou gas zou ik zeggen op het juiste moment.

corine1981

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:45

Wat een ellende toch...

Ik vind het heel dubbel, voor de veiligheid van onze eigen soort en gehouden soorten wil je dit niet, is het niet veilig. Te weinig ruimte en er is ook niet echt sprake van natuur, hooguit gecultiveerde natuur.

Anderzijds vind ik het ook lastig om ons als mens boven de natuur te plaatsen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:23

Ik zie trouwens op bij12.nl dat de wolf in ZO-brabant zijn territorium naar Limburg (Nederweert en Stramproy) aan het verplaatsen is. Of het is de wolf uit Houthalen die naar Nederland komt... >;)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:31

corine1981 schreef:
Wat een ellende toch...

Ik vind het heel dubbel, voor de veiligheid van onze eigen soort en gehouden soorten wil je dit niet, is het niet veilig. Te weinig ruimte en er is ook niet echt sprake van natuur, hooguit gecultiveerde natuur.

@Corinne, we plaatsen ons als mens al boven de natuur als we bijv. antibiotica gebruiken, of de pil, of als we dijken bouwen om het water tegen te houden.
De wolf is een mooi, en uniek dier dat zeker zijn plaats op aarde heeft. Maar de redenering de wolf = de natuur, die klopt niet. Hoe meer wolven, hoe minder van andere soorten. Uiteindelijk zal er juist verschraling van de aanwezige diersoorten optreden. De wolf is vraatzuchtig, en bij grotere aantallen loopt het uit de hand. Dat is beroerd voor de wolf, maar ook voor heel veel andere diersoorten, zowel in het wild, als de gehouden dieren. Ook schaapskuddes hebben een belangrijke rol bij het onderhoud van de dijken en het landschap.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:45

sterregoud schreef:
corine1981 schreef:
Wat een ellende toch...

@Corinne, we plaatsen ons als mens al boven de natuur als we bijv. antibiotica gebruiken, of de pil, of als we dijken bouwen om het water tegen te houden.
De wolf is een mooi, en uniek dier dat zeker zijn plaats op aarde heeft. Maar de redenering de wolf = de natuur, die klopt niet. Hoe meer wolven, hoe minder van andere soorten. Uiteindelijk zal er juist verschraling van de aanwezige diersoorten optreden. De wolf is vraatzuchtig, en bij grotere aantallen loopt het uit de hand. Dat is beroerd voor de wolf, maar ook voor heel veel andere diersoorten, zowel in het wild, als de gehouden dieren. Ook schaapskuddes hebben een belangrijke rol bij het onderhoud van de dijken en het landschap.

Niet dragend willen worden van een bepaald mannetje of in bepaalde omstandigheden en dijken bouwen komt in de natuur ook voor. En valt voor mij net als antibiotica onder het enige aangeboren recht, nl dat op zelfverdediging.
Wolf zou/zal hier een stuk kunstmatig verkregen land met bijbehorend ecosysteem uit balans gooien. Grootste deel van Nederland is oude rivierdelta (moeras dus), waar veel grotere prooien niet uit de voeten konden en ook een dier maatje wolf niet zo graag rondhuppeld (iets met geen veilig hol voor pups bv). Je moet je afvragen of de wolf hier gekomen is dankzij menselijk ingrijpen in het landschap om het geschikt te maken voor landbouw en permanente bewoning of dat die er al werkelijk gevestigd was toen er qua maat maximaal een ree rondhuppelde en alles 9+ maanden nat was.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:52

Sterre goud, jouw redenatie klopt ook niet.. (even uitgaande van puur 't plaatje natuur, mensheid even weggelaten)

Op dit moment is de natuur uit verhouding.. Er leven (in NL) veel prooidieren, maar nagenoeg geen roofdieren.. Laat de natuur z'n gang gaan en zeker zullen inderdaad een tijdje meer roofdieren rondwandelen.. Die uiteindelijk weer zullen sterven door te weinig aan prooidieren.. Daarna zal de balans zich herstellen.. Natuur regelt dat prima..

Maar gooi je de mensen in deze mix, dan raakt alles inderdaad uit balans.. Wij willen geen grote roofdieren in onze leefomgeving, omdat wij gehecht zijn aan ons vee, onze hobbydieren en onze honden en katten..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:03

Ja, maar voor het zover is, dat herstel, krijg je wel heel ingewikkelde dingen. Want als de prooidieren op zijn, komen de wolven naar de bewoonde wereld. En als daar geen gemakkelijke prooi te vinden is, zullen ze de mens als prooi bestempelen. Aldus dezelfde Valerius Geist waaraan hiervoor is gerefereerd.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:29

Ik denk dan altijd dat de natuur mensen ook hun denkvermogen heeft gegeven. Wij staan niet onderaan in de voedselketen. We hoeven niet klakkeloos alles af te schieten, maar zorgen dat wolven schuw blijven en in evenwicht blijven met de ruimte en het aantal prooidieren lijkt mij een logische stap. De roedel die pas op het filmpje van de wildcam was levert naar mijn weten geen problemen op. De wolven die op hun gemak in achtertuinen en stallen verschijnen wel, daar zal wel iets mee moeten. Ik vraag me ook nog steeds af of alle wolven wel zo spontaan hier gekomen zijn.
Mooiste zou zijn om een deel onvruchtbaar te maken, is dat mogelijk bij in het wild levende wolven?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:59

Een van die roedelleden liep anders wel 200m hiervandaan bij onze buurman in de tuin, vlak bij het raam.
En een half uur later bij kennisen verderop. Inclusief foto en filmpjes, dus echt waar.
In december heeft deze roedel twee keer in een week schapen aangevallen, geloof 4 en 14 slachtoffers.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:28

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 19:09

Irmaz, ik vroeg me dat ook af nav de lijst van BIJ12

Corine, in mijn ogen wordt er voor deze top predator te veel geofferd, de reeën, herten raken in de stress die zullen we meer gaan zien, de wolf krijgt ongeveer 5 jongen per jaar. Vangt in het voorjaar vooral jonge dieren -(reetjes die verstopt liggen). Een wolf heeft ongeveer 5 kg vlees nodig per dag, daar gaat vlgs mij al het feit dat het goed is voor een gezonde populatie. De wolf wordt niet met uitsterven bedreigd, maar hazen, reeën konijnen, egels patrijzen worden slachtoffer vd omheiningen die we moeten plaatsen. De wilde zwijnen vind de wolf te gevaarlijk om te jagen, blijkt inmiddels. Ik zal ook mijn stalramen en deuren van tralies gaan voorzien, heel jammer voor de zwaluwen en de uil. De weidedieren zullen in de nacht weer op stal moeten, dus meer ruwvoer nodig, vaker maaien weer slecht voor de weide vogels. Veel voorstanders zijn tegen de jacht maar als dat op een nette manier gebeurd zijn de dieren in 1x dood terwijl de wolf ze heel vaak vreselijk toetakeld en de eigenaar bij levende dieren uitkomt waar de ingewanden uithangen.

Tones, als het ze niet aanstaat verwijderen ze het gewoon, jammer soms

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:25

sterregoud schreef:
Dat is toch absurd die jarenlange gevangenisstraf en boetes ? Echt wie heeft dit bedacht ? Wie zit hier achter ? Willen ze al het bosgebied ontoegankelijk maken voor mensen, alleen maar om hun eigen ‘natuurprojectjes ‘ te kunnen faciliteren?

Inderdaad, dat is waar het om gaat.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:29

Ik ben ook echt van mening dat de wolf niet in onze maatschappij past hoor!

Alleen heb ik anderzijds soms moeite met onze zogenaamd superieure positie als mens, alsof we overal boven staan. In mijn ogen ook één van de redenen dat we nu met corona zitten, uitbuiting van de natuur/ slechte zorg voor onze aarde...

Maar goed, ik hoef ook geen wolf bij mijn kinderen/ dieren, het past gewoon niet. Dus daarin ben ik weer gewoon mens.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:16

Dat de wolf niet in onze natuur past, daar denkt hij zelf anders over.
Meer nog, ik vermoed dat de wolf denkt dat wij niet in zijn natuur passen, want overal waar koning mens komt, gaat het fout.
Om nog maar te zwijgen van de vreselijke hypocrisie. Aan de ene kant blèren over roodkapjes verhalen, aan de andere kant massaal natuurgebieden verstoren, en hun honden weigeren aan te lijnen, met alle gevolgen van dien:
https://www.gelderlander.nl/ede/doodgeb ... ook.com%2F
Ik denk dat het prima is dat wolven terug naar hier gekomen zijn, zo gaat hopelijk de natuur weer wat rust blijven.
Las onlangs over schaapherders die tijdens weekends niet meer durven gaan begrazen in een natuurgebied, wegens agressie en geweld, ja u leest het goed, geweld van wandelaars tot zelfs slagen en verwondingen omdat de schapen het wandelpad blokkeren.
Ik denk dat we met zijn allen, samen het menselijke ras dus, eens diep in onszelf moeten kijken voor we roepen dat een dier niet in zijn natuur hoort.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:25

Foxy123 schreef:
Meer nog, ik vermoed dat de wolf denkt dat wij niet in zijn natuur passen, want overal waar koning mens komt, gaat het fout.
Om nog maar te zwijgen van de vreselijke hypocrisie. Aan de ene kant blèren over roodkapjes verhalen, aan de andere kant massaal natuurgebieden verstoren, en hun honden weigeren aan te lijnen, met alle gevolgen van dien:
Ik denk dat het prima is dat wolven terug naar hier gekomen zijn, zo gaat hopelijk de natuur weer wat rust blijven.
Las onlangs over schaapherders die tijdens weekends niet meer durven gaan begrazen in een natuurgebied, wegens agressie en geweld, ja u leest het goed, geweld van wandelaars tot zelfs slagen en verwondingen omdat de schapen het wandelpad blokkeren.
Ik denk dat we met zijn allen, samen het menselijke ras dus, eens diep in onszelf moeten kijken voor we roepen dat een dier niet in zijn natuur hoort.

Als je het hebt over de kudde van Reinier, ik ken herder Julie die daar loopt al heel wat jaren persoonlijk.
En ja, dat is ook van de zotte wat daar gebeurt.
Zowel wat loslopende honden betreft, alswel de agressie van de "wandelaar" die daar loopt naar de schaapsherders toe....
Homo sapiens is soms van mening toegedaan dat zijzelf en hun fifi alles mogen :(

Maar dat is weer een heel andere discussie, als die hier in het topic.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:48

Sansevieria schreef:
Foxy123 schreef:

Als je het hebt over de kudde van Reinier, ik ken herder Julie die daar loopt al heel wat jaren persoonlijk.
En ja, dat is ook van de zotte wat daar gebeurt.
Zowel wat loslopende honden betreft, alswel de agressie van de "wandelaar" die daar loopt naar de schaapsherders toe....
Homo sapiens is soms van mening toegedaan dat zijzelf en hun fifi alles mogen :(

Maar dat is weer een heel andere discussie, als die hier in het topic.

Ik denk het niet, iemand beweerde hier dat de wolf niet in onze natuur thuis hoort... Ik dacht het niet, stilletjes aan moeten we ons gaan realiseren dat wij niet in de natuur thuis horen. Die baldadigheden, is niet enkel bij die specifieke herder hoor, heb dergelijke verhalen ook in het natuurgebied waar ik vlakbij woon gehoord.
Die herder moest 's nachts waken bij zijn kudde omdat vandalen helaas de omheining kapot maakten.
De wolf is geen probleem. De mens wel.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:29

mysa schreef:
Een van die roedelleden liep anders wel 200m hiervandaan bij onze buurman in de tuin, vlak bij het raam.
En een half uur later bij kennisen verderop. Inclusief foto en filmpjes, dus echt waar.
In december heeft deze roedel twee keer in een week schapen aangevallen, geloof 4 en 14 slachtoffers.

Ah, ik had begrepen dat deze roedel geen problemen gaf, echt alleen leeft op wild en niet gezien wordt, maar dat is dus niet zo...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:39

Foxy123 schreef:
Die herder moest 's nachts waken bij zijn kudde omdat vandalen helaas de omheining kapot maakten.
De wolf is geen probleem. De mens wel.

Nou, ik zou zeggen dat de wolf wel zeker een probleem is, maar sommige mensen ook natuurlijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:12

Miran schreef:
mysa schreef:

Ah, ik had begrepen dat deze roedel geen problemen gaf, echt alleen leeft op wild en niet gezien wordt, maar dat is dus niet zo...

Nee, helaas. Die schapen was trouwens niet in december maar begin september, als ik me goed herinner. Ik vind het best apart want de roedel leeft in een vrij groot gebied van bos en hei. En toch zijn ze de min of meer bewoonde wereld in gegaan. (boerderijen staan wel redelijk ver uit elkaar)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 14:14

Wolf in Heesch gezien ging richting Lith!!

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:19

jobamara schreef:
Wolf in Heesch gezien ging richting Lith!!

Pff bah bah, dat wordt slecht slapen.. dat is echt te dichtbij
Vind het zo'n eng idee ;(

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:38

Blijkbaar gaat men in Finland nu betalen voor door wolven doodgebeten honden, minimaal 800 euro, tot een max van 10.000 euro per hond.
Veelal gaat het om werkhonden (en ja, dan is de financiele schade aanzienlijk, een goed opgeleidde werkhond voor aan een schaapskudde gaat vanaf minimaal 3.000 euro en dan opwaarts...wat een getrainde jachthond kost die volledig afgericht is kost weet ik eerlijk gezegd niet)
Vorig jaar in Finland 39 dode honden, en 15 ernstig gewond.
Volgens de Finse statistieken ging het in 75 procent van de gevallen om jacht- en kudde werkhonden, de rest huisdieren, in hun tuin of tijdens het uitlaten aangevallen.
https://www.natuerlich-jagd.de/news/200 ... N9pkGWnYfE

In Zweden betaalt men vlgs dit artikel per hond 2.500 euro, en tot 1.000 euro medische kosten.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 11:24

RG, sterkte eigenlijk is iedereen die het serieus neemt oplettend ze lopen per dag makkelijk 70 km dus Nederland is zo doorkruist.

Sanseveria, had het ook gezien. En dan blijven er in Nederland maar roepen dat de wolf geen honden pakt.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:57

Foxy123 schreef:

Ik zei maatschappij ;)
Maar de mens is nu eenmaal ook geschapen/ ontstaan en net zo goed onderdeel van jouw natuur.

Dat de mens meer stuk maakt dan lief is ben ik helemaal met je eens.
Maar wanneer een wolf mijn dieren of, erger nog, kinderen op vreet word ik toch erg verdrietig.