Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:10

Leuk topic! Mag ik mij ook melden?

Mijn nieuwe aanwinst La Vina ga ik in 2020 ook beleren *\o/* ik kan nu al niet wachten om te beginnen met longeren :D

Ze is een 3,5 jarige High Five Us x Dayano en is echt nog puppy. Kent nog bijna niks maar is wel ontzettend braaf <3
Afbeelding
Afbeelding

Iriscope

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:31

Welkom _Joelle en wat een gave merrie heb je zeg. Ga je vast veel plezier aan beleven!

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:33

@retjethorsem, wat een gave nieuwe aanwinst!

@vientje, fijn dat je een adres hebt gevonden!

@joelle, leuk dier! Wat een grote hihi

Hier is de zadelpasser ook al geweest.
Ik laat ze binnenkort nog een keer langskomen om het zadel tijdens het rijden te laten zien

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:53

Wij beleren met het zadel wat ik heb, tenzij dat echt heel duidelijk niet past. Dan doe ik het longeerwerk en het wennen aan een zadel daarmee en komt daarna de zadelpasser met wat tweedehands zadels om te kijken wat goed ligt.

We zijn nu gestart met Prazani wat longeren. Hij heeft me er een paar gangen op zitten, daar zeg je u tegen :D Vandaag even vrij gelongeerd omdat ik te lui was het longeertouw te pakken :')

Let niet op zijn viesheid, hij wil gewoon geen schimmel zijn _O-

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:47

Ik ben even niet actief geweest maar ben nu wel van plan weer meer te gaan reageren.

Meneer heeft 1x zadel om gehad, totaal geen reactie, super braaf! Ik heb nog een zadel van m'n vorige paard, hopelijk is dat aanpasbaar. Van het voorjaar, hopelijk vlak voor het zadelmak maken wil ik die laten nakijken. Vulling is nog als nieuw dus durf het op zich ook wel zo aan. Pasvorm lijkt op het eerste oog niet verkeerd en er gaat sowieso een bontje onder.

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:25

Welkom Joëlle!

Fijn dat je een adres hebt gevonden, Vientje! Nu aftellen tot je haar kunt brengen.

Iriscope, iets afleren en weer vertrouwen geven is zoveel moeilijker dan het gewoon goed doen in 1 keer. Maar met rustige stapjes komt het vast goed! Dat haar hartslag zo snel weer oké is, is heel handig :D

Hoe gaat het nu, Gini?

Hoe oud is Prazani? Hij is al zo wit, tussen de viezigheid door :+

Gisteren weer op Joya gezeten en ook dochter van een stalgenoot heeft er erop gezeten (en zo een stukje manen ingevlochten). Was weer heel ontspannen, ben zowel links als rechts op- en afgestapt.

Vandaag heeft ze voor het eerst een bit in gehad. Wil haar in principe bitloos beleren maar ze moest even een hoofdstel passen en daar zat nog een bit aan. Ze trok wat rare bekken en dat was het, geen gedoe.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:27

O ja, Phuddle alles goed? Baby nog veilig en rustig in de buik?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:36

Prazani wordt 3 in maart :) We hebben nog 3 schimmels uit dezelfde jaargang, waarvan er eigenlijk maar 1 een trage is. Intissima is al helemaal wit, Anna ook zo goed als :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:43

Wat een gááf dier Joelle!

Hoe is het inderdaad met je Phuddle?

En hoe is het vandaag met je patiënt Gini? Zolang er vooruitgang in zit zou ik het nog even aankijken, maar zo te horen heeft ze er wel enorm veel last van. Arm dier :(:)

Prazani gaat lekker rond zo :D

Ik heb gisteren weer even de oefeningen vanuit onze les herhaald met Feyre. Waar ze toen echt :? :? :? stond voerde ze ze gisteren echt super uit! Ook een beginnetje gemaakt met longeren (aan de leadrope), dat deed ze ook echt heel zoet. Het is toch zo'n lekker ongecompliceerd mormeltje :+:

Qua zadel ben ik al wel aan het rondkijken naar een zadel voor haar. Ik heb dan ook een specifieke eis: boomloos westernzadel. Dus als ik nu wat tegen kom wat past én wat goed aan te passen is én ik er niet failliet door ga, dan ga ik daar wel voor. Boomzadel zou ik nu nog niet aandurven, ze ziet er letterlijk elke week anders uit en groeit aan alle kanten.

RoosjeEmma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:46

Booaaah wat hebben jullie allemaal ongelooflijk mooie paarden!! <3 Ik hoop over een jaartje ofzo ook een rijpaardje te kunnen aanschaffen, voor nu knuffel ik fijn verder met mijn shetties! :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:49

Fransje wat fijn dat ze zo ontspannen was en dat bitje geen problemen gaf.

Berdien dat lijkt mij ook wel lastig ja, dan is zo'n boomloos zadel wel een goede (tussen)oplossing. Gaaf dat ze het werk zo makkelijk oppakt!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:54

Berdien schreef:
Qua zadel ben ik al wel aan het rondkijken naar een zadel voor haar. Ik heb dan ook een specifieke eis: boomloos westernzadel. Dus als ik nu wat tegen kom wat past én wat goed aan te passen is én ik er niet failliet door ga, dan ga ik daar wel voor. Boomzadel zou ik nu nog niet aandurven, ze ziet er letterlijk elke week anders uit en groeit aan alle kanten.
Freemax western! Ik ben hier heel tevreden over (en mijn merrie met een sterke eigen mening ook, aangezien ze niet in protest gaat en zich zonder problemen laat opzadelen :)) ).
Ik heb Kitty van Kifrahorse laten langskomen, echt een aanrader. :)

Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:01

Jaaa daar heb ik inderdaad mijn oog op laten vallen! Mijn rekening huilt alleen nu al _O-

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:03

Ja dat is wat minder, maar langs de andere kant heb je er een goed zadel aan en kan je daarmee een tijdje voort! :P

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:00

Hoi allemaal,

Heb bijgelezen, jullie zijn leuk bezig!

Hier alles nog rustig gelukkig. Morgen doen ze de testjes opnieuw en als er dan weer niets uitkomt gaan ze in overleg of ik niet dichterbij huis/naar huis kan. Immers kan ik thuis ook op bed liggen

Lief dat jullie het vragen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:14

Phuddle schreef:
Hoi allemaal,

Heb bijgelezen, jullie zijn leuk bezig!

Hier alles nog rustig gelukkig. Morgen doen ze de testjes opnieuw en als er dan weer niets uitkomt gaan ze in overleg of ik niet dichterbij huis/naar huis kan. Immers kan ik thuis ook op bed liggen

Lief dat jullie het vragen!

Hopelijk mag je lekker thuis verder "broeden". Is toch fijner met alle je eigen dingen om je heen.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:32

Hoi hoi allemaal weer! Was effe twee weekjes op vakantie.... Geprobeerd bij te lezen maar vrees dat het niet zo goed is blijven hangen... Zag nog een blau been, dekentjes, een eerste keertje erop, oefeningen met zadels.
Jullie gaan lekker dus!
Timmie na de vakantie weer een beetje opgepakt met longe werk aangezien ik van mijn stalgenoten de melding kreeg dat hij erg brutaal werd. Ahum. Aan de longe was hij ook eventjes niet helemaal van plan om mee te werken. Na enige uitleg en vasthoudendheid kwam dat wel weer goed maar manmanman, toen zat zijn kokosnootje goed vol zullen we maar zeggen, hahaha!
Nu dus rustig zo een beetje door doen, komt wel goed.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:23

Mooi paard heb je gekocht Joelle! Fijn dat je nu al merkt dat ze een lief karakter heeft. Karakter is zo belangrijk! :)

Heb alles weer meegelezen maar geen tijd gezien om te reageren. Beterschap voor Phuddle! Hopelijk blijft de kleine nog even rustig zitten!

Hier gaat alles nog steeds prima. lekker rustigaan, veel vrije dagen tussendoor en van alles een beetje.
Heb er nu denk ik 10x op gezeten en dat gaat nog steeds prima. Per dag een beetje kijken wat we kunnen. Bij veel energie is het nog niet altijd verstandig om er op te gaan. Maar toch houdt ze zich elke keer superlief in als ik er op zit :)
Wil de rem nog wat beter bevestigen en het liefst een klein galopje doen zodat ze weet hoe dat voelt voordat we helemaal los gaan rijden. Mocht ze dan schrikken dan weet ze iig hoe het voelt met een mens op haar rug :P

Ook lijkt ze de laatste weken wat last te hebben van de tandjes. Loopt wat te Rutten met het bit en laat zich iets minder sturen. Eet ook wat trager dus denk dat ze aan het wisselen is. Ergens februari/maart komt de tandarts, dus tot die tijd ben ik een beetje voorzichtig met der mond.

Wat betreft het zadel, ik heb er een simpel wintecje op liggen met een drukverdelend padje er onder. Ligt opzicht prima. Kan iets beter, maar heb niet het idee dat het in de weg ligt. Zodra ze wat safer voelt en we rustig los kunnen rijden dan haal ik er een zadelpasser bij. Maar vind het zonde om nu te investeren terwijl ze nog zo veranderen.

Nog even een fotootje bij de update :)
dan lijkt het net alsof we al supergoed kunnen dressuren, maar de andere kant op is wat meer lama _O-
Afbeelding

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 16:10

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 16:41

Silly ik ben het daar dus helemaal mee eens :j

Lauke fijn beeld, prettig zo'n karakter!

Midnight mooi dat het weer goed is gekomen, beetje brutaal af en toe wel herkenbaar haha.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:01

Ik ook, alleen veel mensen gana gewoon te snel als het allemaal zo makkelijk gaat.

Apart om Meneer met zadel op te zien haha, aangezien hij net zo oud is als de mijne.
Maar ik moet helaas nog even geduld hebben.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:18

Ik had Meneer liever langer in de opfok gehad maar door de omstandigheden is het uiteindelijk zo gelopen. Het heeft ook z'n voordelen, want hij is kipmak met alles en ik ken hem intussen ook aardig goed. Zadeltje op was ook super makkelijk, die gaat nu voorlopig weer in de kast tot het voorjaar, is ook niet nodig om dat nu vaker te doen.

Ik pak Meneer ongeveer om de 3 dagen, beetje longewerk of grondwerk. Op de andere dagen niks of wandelen over het erf. Hij kan vrij fanatiek zijn met longeren, dus ik probeer icm grondwerk echt de ontspanning erin te krijgen. Dat gaat gelukkig steeds beter!

Voor jou begint het nu ook lekker op te schieten Silly *\o/*

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:03

Klinkt goed hoor, zo wil ik het ook gaan opbouwen.

Ja nog een maandje of 5 dan komt hij uit de opfok :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:32

Jammer dat in het artikel niet genoemd wordt dat pezen, in de benen, zich ontwikkelen tot ongeveer het derde levensjaar. Dan zijn ook de groeischijven gesloten in de onderbenen. Wil je extra sterke pezen zou je voor die tijd veel onbelast op rechte stukken moeten bewegen zoals bijvoorbeeld in de drafsport.

Peesblessures zijn daarom ook zo flut, het nieuwe weefsel is van iets mindere kwaliteit dan het oorspronkelijke weefsel. Kans op herhaling is daardoor groter.

Geduld is zeker een schone zaak. Je doet al snel best veel als het lekker gaat. Als je dan ook nog maar 1 paard hebt om je op te focussen is het helemaal lastig. Dat is op grote stallen al minder een probleem.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:58

Dat is inderdaad in de gaten houden dat je daarmee oppast, maar daar ben je zelf bij. En denk dat dat vooral verleidelijk wordt als het rijden erbij komt kijken.

Wel interessant trouwens wat betreft het peesweefsel. Ik stap graag regelmatig over het harde, en ook het in- en uitstappen voor longeren doe ik graag rechtuit op het harde.