Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 20:24

Knap paard Jacqii! Oogt heel klassiek gefokt zo <3

Goed bezig Hoppit! Ik heb tot nu toe alles zelf gedaan, maar voor dubbele lijnen ga ik zeker hulp inschakelen.

Wauw Rivano ik ben jaloers... hier heeft het de hele dag gez*ken van de regen >;)

Joy voelde zich opperbest *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

:=

Ik had haar meteen na het buiten staan meegenomen naar de binnenbak om daar balkjes en pionnen te oefenen. Nou na een paar minuten gaf ze te kennen dat ze nog eventjes wat energie kwijt moest  

Dus terug naar de paddock en toen heeft ze een gekke 5 minuten gehad.  

Daarna weer terug naar de binnenbak waar ze superbraaf was. Aan het einde van het oefenen zelfs aan allebei de kanten een krukje neergezet en over haar heen gaan hangen. Stalgenootje tilde mijn benen op en toen hing ik met mijn volle gewicht op haar rug. Het deed haar niets!  *\o/*. Had ik natuurlijk niet gedaan als ik haar niet volledig had vertrouwd. Stalgenootje vroeg of ik er niet even op wilde zitten... Haha ehhh dat doen we nog maar even niet...  :=

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:16

Ik kom me ook melden. We zijn nu bezig met een wat oudere merrie beleren, die hiervoor altijd gebruikt is voor de fok. Die doet het heel braaf nu, heb er nu 2x zelf op gereden en dat gaat echt heel goed:
Afbeelding

Verder zijn we bezig met een 5-jarige merrie te longeren en de eerste stappen op de grond voor het zadelmak maken. Zadel kent ze nu en ze geeft geen kik als we er mee lopen te klapperen, dus hopelijk pikt die het daadwerkelijke rijden straks ook goed op. En we hebben ook nog een jonge hengst staan die nu nog lekker buiten mag spelen, maar die moet er in het voorjaar ook aan gaan geloven.

Genoeg projectjes dus nog hier :)

Berryz

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:50

Ik ga me hier ook melden. Lollie is al wel beleerd maar staat momenteel stil.
Ik ben van plan om volgend jaar een goed passend zadel aan te schaffen zodat ze verder doorgereden kan worden. Momenteel ben ik aan het focussen op haar angsten en het verkeersmak maken aan de hand. Afbeelding

Afbeelding

Vond mezelf ook niet in het 2018 topic passen omdat de paarden daar al verder waren in hun opleiding dan wij.

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:57

Bedankt allemaal!!

@fransje23 Wat leuk, dat klopt idd! Welke open training heb je gezien? Ga je zelf ook naar Feather Light voor zadelmak maken?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:00

jacqii schreef:
Bedankt allemaal!!

@fransje23 Wat leuk, dat klopt idd! Welke open training heb je gezien? Ga je zelf ook naar Feather Light voor zadelmak maken?

De eerste waarbij ze voor het eerst op Fien ging rijden .

Nee, ik ga zelf niet naar haar want de wachtlijst is inmiddels zo lang daar wil ik niet op wachten. Vind haar wel geweldig en erg inspirerend :j

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:09

Goed nieuws hier!

Halverwege januari gaan ze hier beginnen met een paddock / rijbak van 20 x 60 m. En kan dus wodan beleren in een ruime omgeving

Eind januari mijn eerste les bij paard in balans ! Voornu maar gewoon lekker in de regen op de paddock lopen.

!Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:44

Leuk om te zien al die paarden met plastic. Die van mij heeft een keer op zo'n zeil gestaan en daardoor het zeil gered. Iets met harde wind en zeil bleef niet zitten. :+
En die wachttijd van feather light. :wow:

@Gimme_Joy
Haha, westernbeugels aan gewone beugelriemen en een dressuur zadel. Dat zal echt mooi gaan staan. Ik vraag mij af of dat dan wel lekker rijdt..
Heerlijk die actie foto's! Die van mij kan ook enorm uit zijn plaat gaan ondanks 24/7 buiten met zat ruimte. Je zou zeggen dat ze daar dan wel hun ei kwijt kunnen. Hier had het gister ook de hele dag geregend.. Bah! Maar vandaag bijna alleen maar zon gezien, geen wind, lekker in mijn tshirt of vest rondlopen. Heerlijk!

@fransje
Korf vind ik zelf niet mooi. En aangezien ik een lieve vriend heb die mooie foto's kan maken, ga ik mij echt vreselijk irriteren aan korfjes. Alhoewel, dan valt mijn gezicht misschien minder op. :+

@ieris
Wat een lief koppie zit daar op zeg!

@duplo
Ja de meeste western(achtige) zadels zijn flink aan de prijs ja. En wil geen zadel dat duurder is dan mijn paard. En veel zadels zijn dat wel, zelfs als ik castratie en breng kostten mee bereken. :=
Fijn dat de les goed ging. En dat graafmashines niet eng zijn is vaker zo.. En dat 'normale' dingen wel spannend/eng zijn, is soms ook heel normaal.

@hoppit
Begeleiding is altijd goed! Hier zelf ook veel dingen aangeleerd aan mijn paard. Meeste dingen meer perongeluk/toeval. Alleen heb ik juist heel weinig begeleiding kwa mensen, paard vertelt haarfijn wat ik moet doen etc. Soms zijn we samen aan het zoeken naar de juiste vraag en antwoord, dan denkt hij ook echt mee. Maar dan moet je wel een paard hebben die het niet erg vind dat je soms staat te zoeken naar de juiste vraag.

@rivano
Misschien dat ik eroverheen gelezen had, maar waar woon jij? Wel bijzonder zeg dat ze dan zo'n vacht hebben! Worden ze ook niet geschoren?

@jacqii
Welkom, mooi paard heb je!

@goldenarrow
Welkom! Heb je ook een foto van de 5 jarige merrie?

@Berryz
Vertekend die foto nou, heeft je paard zo'n smalle hals? Of heeft die van mij gewoon zoveel vet aan de hals? En is je paard een schimmel of lijkt dat maar zo? Vind die kleur zo wel erg mooi!

@Team_Sublime
Super! altijd fijn als je op je 'eigen plekje' alles kan doen.

Hier vandaag maar weer bezig geweest met erachter te lopen, al een hele poos niet meer gedaan. Eerst in de bak, stuur alles zat er nog op. Dus hop naar buiten. Elano dacht alleen even anders over en besloot weg te rennen, maar uiteindelijk besloot hij toch maar terug te draven. Eenmaal terug keek hij mij ook echt aan van 'phoe, dat was spannend!'. De sukkel. :')
Daarna weer opgepakt en rondje gemaakt. Op het willen grazen na, was hij echt super braaf. Alleen af en toe deed de stuur het even niet, als er hondjes of mensen waren. Iets met een zeer nieuwschierig paard.
We hebben ook stukjes gedraafd en voor het eerst commando 'terug' uitgevoerd terwijl ik erachter liep. Het is best een watje als hij in zijn eentje voorop moet, maar hij twijfelt steeds minder. Halverwege deden alle knopjes het weer redelijk tot goed, dus gaat weer de goede kant op. Geeft in elk geval goede hoop voor het rijden. Lekker los lijntje en op stem sturen. En af en toe met de lijnen bij sturen. :D

Afbeelding

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:58

puppy1128 schreef:
@rivano
Misschien dat ik eroverheen gelezen had, maar waar woon jij? Wel bijzonder zeg dat ze dan zo'n vacht hebben! Worden ze ook niet geschoren?

In Brazilie. :D
In de winter worden het gewoon fluffy balletjes. Wel afhankelijk van waar je precies woont, Brazilie is groot. Ik woon zuidelijk genoeg om ook aan de furminator, rosborstel, zweetmes te zitten om de losse haren eruit te krijgen.
Scheren doen ze ook wel. Maar bij ons op stal wat minder .

puppy1128 schreef:

Welke software gebruik je hiervoor? Ik heb voor mijn hoofd-foto collage zelf zitten knippen en plakken in Paint. :o Was een gedoe.

puppy1128 schreef:
En die wachttijd van feather light.

Voor mij geen optie, :D , maar was toch benieuwd aan welke wachttijd ik zou moeten denken. (mag ook in PB)

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:02

Rivano schreef:
puppy1128 schreef:
@rivano

In Brazilie. :D
In de winter worden het gewoon fluffy balletjes. Wel afhankelijk van waar je precies woont, Brazilie is groot. Ik woon zuidelijk genoeg om ook aan de furminator, rosborstel, zweetmes te zitten om de losse haren eruit te krijgen.
Scheren doen ze ook wel. Maar bij ons op stal wat minder .

puppy1128 schreef:

Welke software gebruik je hiervoor? Ik heb voor mijn hoofd-foto collage zelf zitten knippen en plakken in Paint. :o Was een gedoe.

puppy1128 schreef:
En die wachttijd van feather light.

Voor mij geen optie, :D , maar was toch benieuwd aan welke wachttijd ik zou moeten denken. (mag ook in PB)

Wachttijd FL zit sowieso al op oktober 2020 als ze het ondertussen niet nog drukker hebben gekregen.

Voor een collage gebruik ik Picasa, heel simpel! Wellicht heb je er wat aan.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:30

@rivano
Oh gaaf zeg! Dat is niet bepaald naast de deur. Altijd daar al gewoond?
Ik gebruik photocollage, via mijn mobiel.
De wachttijd is enorm lang, 2020 oktober stond ergens in het topic. Oftewel, blij dat ik daar mijn paard niet heen wil brengen, maar het zelf doe. :=

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-18 18:34

De eigenaresse van mijn vorige bijrijdpaard heeft haar jonkie onder het zadel laten brengen bij Featherlight. Het ziet er super uit!

ben het alleen niet zo eens met de Mustang Challenge waaraan Yvet meegedaan heeft... Maar dat is mijn bescheiden mening... O:)

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:53

puppy1128 schreef:
@Berryz
Vertekend die foto nou, heeft je paard zo'n smalle hals? Of heeft die van mij gewoon zoveel vet aan de hals? En is je paard een schimmel of lijkt dat maar zo? Vind die kleur zo wel erg mooi!

Ze heeft idd nog een smalle hals, momenteel al iets beter met bespiering.
Ze is een Valk appaloosa x pinto.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:07

Danuah schreef:
Wachttijd FL zit sowieso al op oktober 2020 als ze het ondertussen niet nog drukker hebben gekregen.

Zo dan. Flink inderdaad. Maar goed teken! Heb de website bekeken en ziet er zeker interessant uit. Moet je als veulen al opgegeven hebben voor "school". Zou het ook overwogen hebben.

Danuah schreef:
Voor een collage gebruik ik Picasa, heel simpel! Wellicht heb je er wat aan.

Dank je wel! Zal uitproberen, dan ga ik mijn hoofd collage opnieuw doen met dat programma.

puppy1128 schreef:
Altijd daar al gewoond?

Iets van 10 jaar nu. Bijna 11.

puppy1128 schreef:
Ik gebruik photocollage, via mijn mobiel.

Doe het liever met mijn laptop, want daar staan alle fotos, op mijn mobiel alleen een selectie. Maar heb gekeken en verschillende gevonden met die naam. (Android) Eentje had goede rating, was tegelijk ook een tattoo app.

Ik laat het beleren door de jongens bij ons op stal doen. Die doen ook de jonge paarden van de eigenaar. Hij heeft zelf ook een vrij natural horsemanship achtig principe en dat sluit mooi aan.
Heb ondertussen al een anatomisch hoofdstel uitgekozen (en uitgeplozen). Maar bit zelf, en bitloos-hoofdstel nog niet. (wil beide gebruiken, bit en bitloos)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 20:43

Weer een mijlpaal! *\o/* *\o/* *\o/*

Longeren met een singel, en wat ken dat kreng lopen! :oo <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alsof ze het al jaren doet. En dat zonder bijzet oid en op een touwhalster :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:11

Ik heb ook deze iets rustigere dag aangepakt om mijn Lollipop voor het eerst wat aan het werk te zetten.
Ze mocht mee als handpaard naar het strand.Ze was super braaf en deed het heel goed!
Ik ga proberen om haar om de week eens mee te nemen, daar leren ze zo veel van!
Afbeelding

Afbeelding

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:34

Wat super leuk allemaal om te zien zeg! En wat een mijlpalen ook weer *\o/*
Knappe beestjes <3

Ook hier een mijlpaal.. onze allereerste wandeling! Wat moest hij veel kijken overal, maar hij was zo dapper! Vriendje stippel was ook mee, (nog een stukje onder in beeld :+ ) maar Mattie durfde de hele weg voorop.
Afbeelding

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:14

ik meld me hier :D

vorig jaar gemeld in het 2018 beleer topic, maar vond hem nog te puppy om hem echt door te gaan pakken. hij heeft ook een aantal maanden flink moeten herstellen van droes, en daarbij een medische misser waardoor hij bijna dood was :(:)

wel al een aantal keer een schoftje om gehad en longeersingel, hier reageert hij helemaal niet op. ook al lange lijnen gedaan op halster. hier heb ik een bak met commentaar op gehad omdat een halster hier niet geschikt voor zou zijn enz. maar hij reageerde er super goed op waardoor er geen druk op het halster was.

toen eens een minuutje een bit in gedaan, daarna ermee gelongeerd ( lijn aan het halster er overheen)
vorige week menhoofdstel met bit om gedaan over halster heen, en gewoon gelijk gaan lange lijnen. had gelijk een stuur en rem omdat hij de druk al kende. had nog wel een halstertouw aan het halster er onder vast gedaan, maar niet nodig gehad :D ook oogkleppen reageerde hij totaal niet op.
daarbij voor het eerst borsttuig en strengen er bij gedaan, en met wat gewicht aan de strengen gaan hangen, ook hierbij liep hij gewoon door. strengen tegen zijn achterbenen bewogen, in bochten er tegenaan gehouden etc. vond hij ook niet boeiend :D

ik denk dat het een kwestie van kar er achter hangen en gaan is, maar ga toch gewoon alle stappen doorlopen met bandje slepen etc.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dit was afgelopen zomer. hierna heeft hij weer een aantal maanden stil gestaan

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:29

Och wat een droppie <3 Maar denk ik wel goed om gewoon alles rustig an te doen. Is mss puur mijn gevoel, maar degene waar je de helft van kunt overslaan, dat komt later nog wel een keer terug.
Net de miniversie van de onze :P
Afbeelding

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:05

Daarom zei ik idd al dat ik gewoon die stappen alsnog ga doen, al kan ik ze voor mijn gevoel overslaan.

Ook al is het een taaie, vind ik het nog belangrijk dat hij niet teveel in 1 keer over zich heen krijgt :))

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:24

@berryz
Oh blijft ie die kleur? :D

@gimme_joy
Dat van de mustang was toch in 90 dagen zoveel mogelijk kunnen ofzo?
Longeren ziet er leuk uit!

@ambre
Dat lijkt mij heerlijk zo zeg, twee paarden mee!

@sumic
Wat een leuker, wel nog erg puppy zo te zien.

@xziva
Jeetje droes, is niet niks! Gelukkig bovenop gekomen zo te lezen. Welkom!

Hier hele stoute schoenen aangetrokken en vriendlief was mee. :+

Afbeelding

100 meter gestapt. Opstappen en wegrijden. Zelfs met 1 touwtje had ik een stuur erop. Oké, gras was wel erg lekker, maar zolang ik zijn hoofd omhoog hield had ik een gas, rem en een stuur.
Kan niet wachten tot het weer warm weer wordt! Kan mij echt geen beter paard wensen. Angsthaas stapt gewoon effe op een onbeleerd paard zonder cap en zonder angst. Lekker relaxt alsof we het jaren doen. :):)

Zonder cap en op een onbeleerd paard stappen ben ik erg bewust van. Iets met te veel nadenken over wat er fout kan gaan. :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 00:13

Wat goed, Ambre! Ideaal als ze als handpaard mee kunnen. Had ik ook willen don afgelopen zomer maar mijn dames waren steeds samen aan het kleinen en toen durfde ik het niet aan.

Gimme_joy, soms is less, more! Heerlijk toch zo met een touwhalster :j

Sumic, leuk he al die dingen voor het eerst doen

Xziva, g3lukkig is het niet helemaal misgegaan zeg :oo Nu dus lekker met hem aan de slag.

Wow puppie, cool! Wat is hij relaxed he!

Wij hebben vandaag gespeeld in de bak. Eerst met wat balkjes maar toen zag ik "het blok" liggen. Vorige zomer al geprobeerd of ze daar op wilde staan maar toen liep ze er alleen maar om heen. Nu stond ze na twee keer een voorhoefje erop zetten en belonen zomaar op. Ze bleef ook lekker staan en een beetje om zich heen kijken. Ook nog even laten flemen (kan ze op commando) en se leek wel een circuspaard :D
Volgende keer maar wat meer naar het midden van het blok.

Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 12:23

Klopt puppie1128... Ik vroeg me af waarom je wilde paarden op die manier voor een wedstrijd gaat "gebruiken" (ter lering maar ook zeker ter vermaak) maar er al zoveel paarden zijn in Europa.

Ja fransje23, ben erg blij dat Joy het zelf al zo goed geeft. Scheelt een hoop werk straks ;)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:27

Ik ben echt wel fan van Featherlight en ik vond het een interessant proces wat ze door zijn gegaan met de mustang. Maar ik snapte inderdaad niet helemaal het nut van het proces. Er zijn in Europa ook paarden van ongeveer hetzelfde kaliber, maar waarom dan helemaal uit Amerika halen?

Overigens is dit ook een bekend project in Amerika. Daar halen ze ook Mustangs weg uit de kudde en maken er een leuk gebruikspaard van, maar dat vind ik heel anders en zelfs een goed project! Ze doen het daar ook met Engelse volbloeden en nog meer van dat soort typetjes.

Kortom een interessant project, maar jammer dat die paarden helemaal uit Amerika moeten komen en dat er een wedstrijdelement bij betrokken is. Dat van het wedstrijdelement vind ik ook in de Amerikaanse versie wel een dompertje. Trainen kan je niet winnen of verliezen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 12:47

Dat is inderdaad precies wat ik bedoel Isabel_k. Ik snap het nut niet zo. Vind dat naar de paarden gewoon niet zo eerlijk...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:52

Die mustangs gaan anders op transport naar Mexico of Canada om geslacht te worden. Dus op zich is het voor die paarden, leven of dood.