Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

connepon85

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 00:12

Gefeliciteerd iedereen!! *\o/* *\o/* *\o/*

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 07:07

Gefeliciteerd :D

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:00

GJ9 schreef:
Dames, ik heb even jullie peptalk nodig. Hoe lang gaat dat contact tegel verhaal maximaal duren :o Wat een drama zeg. :') Maar volgens mij doe ik het ook helemaal niet goed, ik heb zo lange teugels dat ik volgens mij tot sint-juttemis kan blijven rond rijden, zonder ze mijn hand gaat zoeken. En ik heb ook geen flauw idee hoe hard we moeten.

Bij mijn ruin heeft het bijna drie maanden geduurd. Dat was ook echt mijn eigen fout omdat ik hem de zes maanden daarvoor echt naar het plaatje had gereden en hij van zichzelf een slechte balans had. Voordat hij sterk genoeg was om op eigen benen te lopen en in balans en niet meer bang van de hand, was dat dus 2 a 3 maanden. Wel vanaf 6 weken de eerste vorderingen merkbaar gelukkig. Dus: wanhoop niet. Het is het volledig waard geweest...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:44

Ik lees hier ook al even mee. Heb sinds een paar maanden les volgens de methode van Rien van der Schaft, wat is dat een verademing _/-\o_

Ik rijd sinds 7 jaar een arabische merrie met een behoorlijk sterk karakter, ze is het moeilijkste paard wat ik ooit gereden heb maar ook ontzettend lief.
Ik heb vele instructeurs versleten en heb vaak de handdoek in de ring willen gooien. Kwam dikwijls jankend van het paard af, afgemat en klaar met haar sterke karakter.

Sinds ik les heb volgens de methode van Rien valt alles op zijn plaats:

Ik heb meer plezier in het rijden en het paard ook;
Ze wordt losser in haar lijf;
De aanleuning wordt rustiger en stabieler (al blijft dat bij haar het moeilijkste van alles, ze is zo ontzettend druk en neurotisch en kan zo gespannen zijn dat haar ritme ook niet constant is. Dan vind ik het moeilijk om in al haar drukte haar beweging te blijven volgen met mijn hand);
Onze band wordt steeds beter en we werken samen in plaats van dat we een gevecht aangaan.

We werken nu nog echt aan de basis, meer niet. Dus eerst goed voorwaarts stappen, door haar hele lijf heen met grote passen. Meegaan met haar beweging met een constante aanleuning (moeilijkste deel :o ), haar recht rijden (ze heeft de neiging om haar kont naar binnen te gooien waardoor ze dus volledig blokkeert van voor) en vanuit daar naar de hand toe rijden.

Al duurt het een half uur of langer, uiteindelijk geeft ze dan vanzelf na en is ze heerlijk los in haar lijf en komen de hulpen veel makkelijker en fijner door. De aanleuning is dan ook stabiel en dat voelt zo fijn *\o/* !

Ze blijft een moeilijk paard om te rijden, maar ze geeft bij het minste geringste wat jij fout doet aan dat haar iets dwars zit.
Heb je iets teveel je hand erbij, gaat zij op de rem; rijd je alleen de hals naar binnen op de volte > gaat ze bokken omdat haar schouder niet meegenomen wordt en ze blokkeert in haar lijf; volg je haar beweging niet met je hand > krult ze zich op.

Kortom, nu valt het kwartje: Zij is hét perfecte leerpaard en ik heb nog heel veel te leren!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:06

Dit bericht werd naar mij gedeeld!!! Ondanks dat ik op de reserve lijst kom deel ik hem hier ook even:

Citaat:
UPDATE 13:42 UUR
EEN IEDER DIE ZICH VIA DE MAIL HEEFT OPGEGEVEN STAAN OP DE LIJST. DE DEELNEMRS DIE ZICH VANAF NU INSCHRIJVEN KOMEN OP DE RESERVERLIJST. ER IS VRESELIJK VEEL ANIMO DAT WIJ EERST DAT PROBEREN TE VERWERKEN.
========================================================
Yes!!! Het is gelukt...
Rien van der Schaft, bondscoach dressuur senioren, wil naar onze locatie in Oudenhoorn komen voor het geven van instructie. Enorm trots hierop!!
In verband met het hebben van een te drukke agenda in de weekeinden, zal Rien bij genoeg animo wat datums af willen spreken op de woensdagen. Bij veel animo zal er een andere dag ook ingeboekt kunnen worden.
De kosten voor deze instructie zijn rond de 57,50 á 60 euro per persoon. Dit is even afhankelijk van de reiskosten. Er wordt gereden met 2 combinaties tegelijk.
De pensionklanten van S&P Stables hebben voorrang op de inschrijving, dit is al gebeurd. Vanaf nu is het voor de mensen van buitenaf ook mogelijk om zich in te schrijven. Het kan dus zijn dat je niet gelijk mee kan doen, maar even zal moeten wachten op een volgende keer. Maar heb je je ingeschreven, dan zal je benaderd gaan worden als je aan de beurt bent. Kan je de opgegeven datum niet, dan schuif je door naar de volgende datum.
Tevens zal er bij deelname ook 45 minuten theorie les zitten wat gegeven wordt door Rien bij ons in de kantine.
Wil je mee doen, schrijf je dan nu in via clinicplanner@hotmail.com
=========================
WAUW!!! Wat een leuke positieve reacties op de komst van Rien! De mailtje stromen binnen....niet normaal!!!
Houdt er rekening mee dat je niet gelijk aan de beurt zal zijn, maar dat hier best een tijdje over heen kan gaan. Rien zal ook niet iedere week kunnen komen.
Er zal binnenkort meer info komen die via de mail verstuurd zal worden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:23

Als er zoveel animo is kunnen ze misschien meerdere dagen doen. :P
Ga ook ff inschrijven.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:25

Helaas voor mij heel ver weg

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:26

Is Oosterwolde voor jou dichterbij? Kwam er eentje tegen daar op 22nov geloof ik.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:38

miss_lizje schreef:
Dit bericht werd naar mij gedeeld!!! Ondanks dat ik op de reserve lijst kom deel ik hem hier ook even:

Citaat:
UPDATE 13:42 UUR
EEN IEDER DIE ZICH VIA DE MAIL HEEFT OPGEGEVEN STAAN OP DE LIJST. DE DEELNEMRS DIE ZICH VANAF NU INSCHRIJVEN KOMEN OP DE RESERVERLIJST. ER IS VRESELIJK VEEL ANIMO DAT WIJ EERST DAT PROBEREN TE VERWERKEN.
========================================================
Yes!!! Het is gelukt...
Rien van der Schaft, bondscoach dressuur senioren, wil naar onze locatie in Oudenhoorn komen voor het geven van instructie. Enorm trots hierop!!
In verband met het hebben van een te drukke agenda in de weekeinden, zal Rien bij genoeg animo wat datums af willen spreken op de woensdagen. Bij veel animo zal er een andere dag ook ingeboekt kunnen worden.
De kosten voor deze instructie zijn rond de 57,50 á 60 euro per persoon. Dit is even afhankelijk van de reiskosten. Er wordt gereden met 2 combinaties tegelijk.
De pensionklanten van S&P Stables hebben voorrang op de inschrijving, dit is al gebeurd. Vanaf nu is het voor de mensen van buitenaf ook mogelijk om zich in te schrijven. Het kan dus zijn dat je niet gelijk mee kan doen, maar even zal moeten wachten op een volgende keer. Maar heb je je ingeschreven, dan zal je benaderd gaan worden als je aan de beurt bent. Kan je de opgegeven datum niet, dan schuif je door naar de volgende datum.
Tevens zal er bij deelname ook 45 minuten theorie les zitten wat gegeven wordt door Rien bij ons in de kantine.
Wil je mee doen, schrijf je dan nu in via clinicplanner@hotmail.com
=========================
WAUW!!! Wat een leuke positieve reacties op de komst van Rien! De mailtje stromen binnen....niet normaal!!!
Houdt er rekening mee dat je niet gelijk aan de beurt zal zijn, maar dat hier best een tijdje over heen kan gaan. Rien zal ook niet iedere week kunnen komen.
Er zal binnenkort meer info komen die via de mail verstuurd zal worden.

Mijn dochter is ook aangemeld. Ik ben benieuwd naar de eerstvolgende datum. De clinics zijn op woensdag.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 21:07

Ik zal gewoon even moeten kijken. Werk fulltime maar vrij regelen is geen probleem als ik het minimaal 1 week van te voren weet, liever eerder, maar korter dan een week red ik niet.

Ben benieuwd hoeveel dagen ze kunnen plannen met de hoeveelheid animo.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 21:42

miss_lizje schreef:
Ik zal gewoon even moeten kijken. Werk fulltime maar vrij regelen is geen probleem als ik het minimaal 1 week van te voren weet, liever eerder, maar korter dan een week red ik niet.

Ben benieuwd hoeveel dagen ze kunnen plannen met de hoeveelheid animo.

Als je na 13.42 uur je hebt aangemeld, sta je sowieso op de reservelijst. Wij waren op tijd, maar pensionklanten hebben voorrang, dus ik ben benieuwd. Ik moet ook mijn dag ruilen of vrij nemen.

Ik begrijp dat hij regelmatig (1 x per maand ?) gaat komen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 21:43

Oh echt. Dat zou super zijn. Kan ik misschien beide paarden mee nemen. :P
Weet jij of het op de dag is? (Sta wel op reservelijst hoor :') )

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 21:51

mirjamalvaro schreef:
Oh echt. Dat zou super zijn. Kan ik misschien beide paarden mee nemen. :P
Weet jij of het op de dag is? (Sta wel op reservelijst hoor :') )

Uit het bericht op FB maak ik op, dat het op woensdag is (ik denk overdag) en bij veel aanmeldingen misschien ook nog een andere dag erbij, anders stond er wel avond? Maar niet in het weekend.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 21:59

Woensdag op de dag komt mij prima uit, ben ik vrij. :=

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 22:02

Wat gaaf, Hellevoet is goed aan te rijden. Ik heb me ook meteen op de reservelijst laten zetten en hoop in ieder geval te kunnen komen kijken.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 22:07

Pfff baal als een stekker.
Zou morgen weer lekker de paarden trainen, dat heerlijk gevoel van zondag weer opzoeken. Maar heb ongelukje gehad dus denk niet dat ik laarzen aankrijg. 
Bij binnenhalen van de paarden heeft er eentje mij voor 2 andere paarden gegooid, die vervolgens in paniek mij meesleurden tussen hen in. 
Giga dikke voet links, rechts paar mooie stevige blauwe plekken, elleboog en arm flink geschaafd en een bult op mijn kop. Zucht.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 23:09

mirjamalvaro schreef:
Pfff baal als een stekker.
Zou morgen weer lekker de paarden trainen, dat heerlijk gevoel van zondag weer opzoeken. Maar heb ongelukje gehad dus denk niet dat ik laarzen aankrijg. 
Bij binnenhalen van de paarden heeft er eentje mij voor 2 andere paarden gegooid, die vervolgens in paniek mij meesleurden tussen hen in. 
Giga dikke voet links, rechts paar mooie stevige blauwe plekken, elleboog en arm flink geschaafd en een bult op mijn kop. Zucht.

Beterschap!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 01:30

Kimmutjuh: klinkt goed zeg, fijn dat het kwartje zo snel valt bij jou en je paard, en dat je er ook op wedstrijd zo fijn aan kon blijven rijden.

Mirjam: gefeliciteerd met je mooie punten! En wat fijn dat Eliana ook flink verbetert!
Wat balen van je ongelukje, zal je net zien...

Joki, ah thanks voor de uitleg. Komt vast goed als je nu weer op wedstrijd gaat! Je moet toch een keer beginnen, dan weet je ook waar je staat.

Mrijn, gefeliciteerd met je punt en prijs, en wat fijn dat je je aan je plan hebt kunnen houden. Is ze in de proef ook ontspannen gebleven?

Jillaroo, thanks voor het delen van je ervaring! Bij jou heeft het wel langer geduurd dan, als je leest hoe snel sommigen het hier in het topic oppakken. Onwijs knap dat je vol bent blijven houden! Ga ik me aan op trekken ;)

Laetitia: gevoelige merrie heb je, fijn dat je er zoveel van leert en nu eindelijk weer moed in het rijden hebt na alle ellende. Volg je de training ook, of heb je een instructeur die erg op de Rien manier les geeft?

Leuk die clinics, zit helaas niks in de buurt, maar een andere troost, Rien zit bij ons om de hoek. Niet dat hij tijd heeft voor losse klanten, maar ik ga proberen lessen bij Romy te krijgen. Alleen ben ik daarnaast nog wel aanvullend op zoek naar iemand die meer met me mee kan kijken hoe ik moet rijden, ik had tot nu toe wekelijks les, kan wel wat minder, maar ik vind het wel heel fijn om regelmatig iemand te hebben die vanaf de grond meekijkt.
Weet iemand instructie omgeving Apeldoorn die les geeft op de Rien manier? Mag ook via pb!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:38

Ook geinteresseerd...mag dus ook in topic :D

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 13:40

Super Kim (mag ik Kim zeggen, Kimmuuuhhhtuuuhhh :P ). Ik vind het juist lastiger om mijn paard echt aan mijn been te krijgen op deze manier. Of, beter gezegd, ik mis het gevoel van adrenaline dat mijn paard anders heeft en dat ik graag verwar met aan het been zijn :o .

@Conny: ik kijk wel 10 keer per dag naar nieuws videomateriaal op de site, maar nog niets... -O- -O- Nog iets, in de ledenvideo's verwijst Rien vaak naar het begeleidende verhaaltje dat ze inzender meestuurde. Kan dat er noet worden bijgeplaatst zodat wij ook weten wat de achtergrond is van de instuurder of het probleem?

Klinkt als een heel lastig, maar leerzaam traject Laetitia. En dat al 7 jaar, ik weet niet of ik het zo lang leuk had gevonden :D

Ik sta op de reservelijst voor de clinis van Rien. Ik begreep alleen wel dat er al 70 aanmedlingen zijn dus of ik ooit aan de beurt kom... Maar, ik ben heel flexibel en kan vak ook op het laatste moment nog wel dus op die manier hoop ik een lesje mee te kunnen pikken en zo niet, dan kom ik kijken!

Hoe gaat het nu met je voet, Mirjam? Pas je nog in je laarzen?

Je zou verwachten dat er genoeg door Rien opgeleide instructeurs in je omgeving zitten, GJ. Misschien dat je via hem of Romy wel naar iemand doorverwezen kunt worden.
Bel bleef in de proef ook wel ontspannen. Dat wil zeggen, er waren niet echt grote schrikmomenten, maar overall heeft ze wel meer spanning dan normaal. Ze voelt gewoon net niet fijn los inhaar lijf dan. Omdat ik ook altijd wat spanning heb, geef ik mijn hulpen anders en ontvangt zij ze ook nog eens anders. Dan wordt een middendrafje af en toe een huppeltje in galop of dribbelt ze aan in middenstap. Ik heb zondag weer wedstrijd en ga er dan wat meer aan rijden. Niet oprollen, zeker niet, maar ook niet alleen maar afwachten. Het commentaar van mijn groom was dat mijn aanleuning en teugelvoering een verademing was in vergelijking met de rest, maar dat ze wel echt meer aan elkaar moet voor de M. Niet gek ook als je bedenkt dat ik in deze fase in haar evenwicht rijd.

Ik heb niet veel te melden. Ik heb maandag een half uurtje heel simpel gereden. In de buitenbak, in het donker. Dat is normaal een behoorlijke uitdaging, maar dat ging nu zo makkelijk en relaxed! Echt, alleen dat is die 300 euro al waard (bij wijze van spreken dan hoor Conny. Zo makkelijk ben ik niet tevreden }> *D ). Ik heb ook wel echt lekker gereden, maar achteraf gezien had ik er wel meer aan kunnen rijden. Ik mis die trek van achter naar voren. Het gevoel dat die achterbenen echt doorkomen. Om daar te komen moet ik vaak wat rondjes in hoog tempo door de bak omdat Bel van zichzelf eerder terug denk dan vooruit en dat vermijd ik als ik het simpel en ontspannen wil houden. Van de week eens werk van maken. Gister had ze vrij en vandaag heb ik springles. Dan hoef ik niet naar voren te rijden, dan staat ze áán zodra ze een hindernis ziet.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 13:46

Lekker bexig iig mrijn.

Voet is te dik. Pas met moeite in pantoffel. Andere been is bont en blauw, ook kuit. Elleboog ziet er aardig uit na paar keer honingzalf.
Verder natuurlijk veerel spierpijn overal en klein blauwe plekjes.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:01

Mirjam sterkte, hopelijk snel minder beurs

Mrijn toch al fijn dat je gewoon ontspannen kan rijden

Gj9 als je ooit hoort van een clinic van rien in de omgeving van apeldoorn, let me know want dat zou voor mij wel aan te rijden zijn. Qua instructeurs kan ik je niet helpen

Voor wie het leuk vindt een topic van mijn paard en mij terwijl we doen wat we het liefste doen (en nee dat is geen dressuur :+ )

[SGW-ITP] De tweede helft van het seizoen met Lucky

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:00

Joki, stoere foto's zeg, gaaf paard!
Als ik iets hoor over een clinic in de omgeving laat ik het weten.

Ai Ai dat klinkt niet fijn Mirjam, beterschap!

Mrijn, ik heb Romy gebeld maar die vond het lastig om namen te geven (begrijpelijk). Via internet kom ik ook niet veel verder.
Dan maar hopen er zoveel mogelijk via de training en met lessen van Romy er zoveel mogelijk uit te halen, tenzij ik via dit topic nog een goede tip krijg. Romy zit ook bomvol dus het lukt niet om veel lessen te plannen.

Je proef klinkt goed, en logisch dat ze nog meer aan elkaar mag voor de M, maar dat komt wel. Jij mag ook dit weekend in de volgende fase toch?

En dat laatste stukje, hoe herkenbaar, had ik ook kunnen typen! En toevallig heb ik precies vanmorgen een filmpje met die vraag naar Rien gestuurd. Ik kan mijn paard heel scherp en snel aan het been krijgen, maar dat is nog iets anders dan voorwaarts blijven denken. Het lijkt wel of ik eerst altijd een paar rondjes flink over het tempo moet 'jagen' voor ze voorwaarts blijft denken en ook echt aan het werk gaat. Afgelopen maandag heb ik veel te simpel gereden, het was fris, dus ze liep uit zichzelf wel, maar er was geen enkel haartje bezweet, dus ik denk dat ze net niks gedaan heeft, alleen dr eigen rondjes lopen lanterfanten, wel heel ontspannen. Ik heb al veel vaker gezegd, het lijkt wel of ik me eerst kwaad moet maken voor ze echt fijn gaat lopen. Normaal pakte ik ook de voorkant erbij als ik me kwaad maakte, nu rijd ik haar dus alleen op mijn been naar voren (noem dat ook wel vaak zere tolerance beleid). Maar weet niet of dat wel mag, daarom die vraag gesteld. Op de filmpjes van Rien lopen al die paarden gewoon vanzelf naar voren lijkt wel.

Had nog wel dikke pech vanmorgen. Wij moeten een stukje over de weg naar de bak toe, en dat loopt parallel aan de snelweg. Krijgt er precies naast ons een auto een klapband! Wat een denderende knal was dat, gevolgd door een flink ratelend geluid van een auto die tot stilstand komt. Klonk alsof hij dwars door de geluidswal naar ons toe zou komen. Paarden natuurlijk gelijk aan de kletter, gelukkig konden we ze in 3 galopssprongen weer terugnemen, wel beetje zonde van de inwerking van het bit dan. De adrenaline is er wel in blijven zitten bij mijn paard, bleef in de bak ook wat kijkerig.

Als jullie het goed vinden plaats ik hier zo een filmpje van mijn rijmaatje. Zij probeert ook op de Rien manier te rijden. Paard is uit zichzelf erg snel dat ze zich sterk maakt en eruit wil drukken. Nu ze daarvoor de kans niet meer heeft (paard kan zich alleen sterk maken als de ruiter het ook doet) is er wel meer ontspanning, maar echt dat mooie aan de contactteugel voorwaarts neerwaarts op eigen benen blijven lopen met trek naar voren, wil nog niet. Benieuwd of jullie kunnen zien waar het aan ligt. FIlmpje is nog aan het uploaden.
Heb van mezelf ook een filmpje maar die heb ik naar Rien gestuurd, hopelijk komt die op de site.

Edit: hier het filmpje dat inmiddels geüpload is
https://youtu.be/tkf24suU9OY

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:10

CGJ9 ik heb idee dat ze te veel over het tempo heen aan het jagen is. Aan het been voorwaarts betekend niet hard gaan. Je wilt reactie zodra je been aan legt. Doordat hij naar mijn idee over zijn tempo loopt, raakt hij uit evenwicht en moet hij zijn balans dus zoeken door het hoofd zo te houden.
Ik zou dus kijken voor tempo rustiger. Wel aan het been zetten maar dan bijvoorbeeld 2 padjes voorwaarts en weer terug naar rustige tempo.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:48

Ik heb juist niet het idee dat hij te hard of te snel gaat. Wel denk ik dat de ruiter nog wat balans mist waardoor ze af en toe wat achter de beweging komt of wat aan de teugel hangt. Ik denk dat daar winst te behalen is. Teugels 10 cm korter, handen wat meer zelf dragen (liggen nu af en toe op het bovenbeen) en meer meegaan met de beweging. Als dit paard zich tijdenlang sterk heeft gemaakt en ze nu nog maar kort zo bezig is, lijkt het me helemaal niet verkeerd gaan nu. Het paard moet ook zijn balans weer gaan vinden nu de steun van de hand ineens weg is.