Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:02

@Gabbergill Fijn dat je al zo snel een goede plek hebt gevonden voor Gabber!

@Suikermeisje beterschap met hem, komt vast goed!

@Edkinenzo Knap dier!

Hier vandaag voor de 2e keer aan de hand van het erf af geweest. Waar ze in haar paddock nog schrikt van fietsers/auto's/wandelaars is ze aan de hand zo onwijs stoer buiten. Rondje van half uur gedaan. Eerst op de parkeerplaats naast stal even klein stukje oplettendheid getraind, en daarna langs de weg op de stoep gelopen. Schrok 1x van een startende auto, maar meer dan 2cm opzij springen was er niet bij. Merkte dat ze haar steun echt bij mij zocht. Lekker tevreden gebries onderweg. En ook heerlijk gepoetst.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:21

Vandaag de osteopaat gehad voor mijn kleintje omdat ik dacht dat hij vast zat in de schouders. Klopte inderdaad hij zal morgen flink beurs zijn.

@suikermeisje veel beterschap!
@ darkadia goed bezig! Hoe meer ze nu aan wennen hoe fijner straks

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:01

@suikermeisje beterschap!
@edkingenzo wat een knapperd
@darkadia wat fijn dat ze zo braaf is

Ik had van het weekend 2 lessen rechtrichten wat onwijs leerzaam was! Heb uiteindelijk zelfs schouderbinnenwaarts kunnen doen :D Die zondag durfde een kennis (die ook de vorige eigenaar van mijn andere paardje is) er wel op, aangezien hij al helemaal voorbereid was en ze ook bij de koop van hem erbij was. Dus wij rustig eerst hangen en daarna ging ze er is even opzitten, hij deed helemaal niets! Toen allebei de kanten gestapt wat ook super goed ging.
Dus gisteren kwam er iemand om mij te helpen met het zadelmak maken, en eerst ging zij er op (deze x ook wat sneller) en ook dit ging super. Dus toen was het aan mij de beurt.... En wat voelt dat fantastisch zeg <3 zelfs een klein stukje gedraafd! En hij gaf in het hele proces tot nu toe geen kick :wow:
Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:00

Wat een mooie vorderingen hier!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:05

Inderdaad wat een vorderingen hier! Gaat hard opeens :=

Veel beterschap aan je ventje Suikermeisje!

Mijn meisje heeft al bijna twee weken vakantie, en ze krijgt er nog een derde bij! Heb nu helemaal geen tijd om haar te rijden of te werken door mijn examens. Gelukkig heb ik een hele lieve moeder die zich wel dagelijks om haar bekommert en haar verwent :)
3 februari is mijn laatste, dan vliegen we er weer in :)

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:53

Gaan jullie trouwens het zadelmak maken en doorrijden zelf doen? Zo nee waar brengen jullie je paard heen.

Ik moet namelijk straks een maand stage lopen dacht ik ga dan een maand naar een goede stal waar ik hem dan zadelmak kan maken of doorrijden. Maar weet nog niet waar...

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:05

Ik ga die van mij zelf beleren
Heb hier veel ervaring mee en vind het gewoon super leuk om te doen. Deze week voor het eerst met zadel gelongeerd. Ze deed er niets op super braaf.

Afbeelding

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:57

Ik doe ook alles zelf, doe het al jaren (al durf ik niet op álle paarden, heb wel een goed gevoel van zelfbehoud maar jap is super cool in zijn koppie) en heb er ontzettend veel plezier in om een jonkie alles te leren. Geeft echt voldoening vind ik, en schept toch een bepaalde band met je paard.

Ik hoop dat de vorst snel wegtrekt en wegblijft, kan ik verder met de buitenbak en ook beginnen... Kriebelt wel heel erg als ik jullie zo lekker bezig zie! Al vermaakt mijn stoere jongen zich prima :Y)
Afbeelding

Afbeelding

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:54

Hoe reageren die van jullie op het opzadelen? Die van mij bouwt nog steeds spanning op bij het opzadelen.. Als het zadel er eenmaal opligt is er niks aan de hand en vindt hij het de normaalste zaak van de wereld. Het er op leggen gaat nog, maar zodra ik de singel en dekje aan het zadel ga maken wordt hij gespannen. Met name als de singel er los aan hangt. Zodra deze ook tegen zijn benen komt trekt hij hem gelijk omhoog. Zodra de singel onder zijn buik door is is alles weer prima en aansingelen in ook geen probleem.
Ik blijf maar oefenen met op en afzadelen en zie gelukkig al enkele verbetering. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:42

Kim vind het een jaar later nog niet prettig gezadeld te worden. Zal ook wel nooit haar favoriete bezigheid worden schat ik zo.

Diva mag ik een zadel op smijten (!), de singel er onderdoor slingeren en vast trekken.
Die zie je alleen maar denken "Yay ik mag weer!" *\%/*

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:42

@eline was hier in begin met longeersingeltje ook wat spanning. Nu alleen het vast doen/aansingelen nog iets spannend. Wat ik vooraf veel gedaan heb is haar laten wennen aan dingen om haar heen die bewegen, leadrope om haar buik en die wat strakker en weer losser zodra ze juiste reactie gaf en dat verder uitgebouwd. Dat ze vertrouwd raken met een touw wat langs been gaat en verder niks doet. Tot nu toe bij veel paarden goede resultaten mee.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:22

Gelukkig maar. Ik ben mijn haflinger gewend denk ik. Dat is echt een mak schaap. Merk het ook vaak als ik de borstels in de poetskist smijt, of het deken er op wil gooien. Dan zie ik Lucky helemaal verkrampen en dan denk ik ohja, dit is Starlight niet :)*

@suikermeisje, alles is dus goed gegaan? Wat fijn dat hij weer naar huis kan!

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:11

suikermeisje, fijn dat de operatie goed is verlopen. Hebben ze een groot gat moeten maken? En hoelang staat er voor jullie revalidatie?

Ik ga vandaag voor het eerst weer longeren na de operatie van 3 weken terug. Kunnen we eindelijk gaan beginnen met naar het zadelmak maken werken *\o/* *\o/*
Heb wel besloten dat als hij straks met het zadel erg wild wordt dat ik de eerste keer iemand anders erop zet..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:42

@suikermeisje fijn dat het goed is gegaan. Beterschap voor hem!

@dawson123 verwacht je een explosie dan? Mijn ervaring is als je alles goed hebt voorbereid dat er eigenlijk niet gebokt wordt met het zadel op. En meestal ook niet als je erop gaat. Tenzij er ergens fysiek ongemak zit.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:07

Dawson123 schreef:
suikermeisje, fijn dat de operatie goed is verlopen. Hebben ze een groot gat moeten maken? En hoelang staat er voor jullie revalidatie?

Ik ga vandaag voor het eerst weer longeren na de operatie van 3 weken terug. Kunnen we eindelijk gaan beginnen met naar het zadelmak maken werken *\o/* *\o/*
Heb wel besloten dat als hij straks met het zadel erg wild wordt dat ik de eerste keer iemand anders erop zet..

Ik denk dat als je genoeg doet vanaf de grond je dit helemaal niet hoeft te krijgen. Ik heb zelf ook een grote paardenvoetbal op zn rug gelegd en ook een beetje gestuiterd totdat hij ontspannen was hierbij. Vanaf allebei de kanten in de beugels hangen (tegelijk) zodat ze aan gewicht wennen. Zo kon ik er gewoon opzitten en gisteren was het al de 3e x en hij heeft tot nu toe niks gedaan. Gisteren schrok hij dan wel van iets maar dat had niks met mij te maken. Zelfs been geven en een beetje sturen lukt al door de voorbereidingen op de grond :D Moet wel ook zeggen dat zijn karakter ontzettend goed is, hij is heel relaxed en gaat niet zomaar er vandoor of iets dergelijks.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:11

Met goede voorbereiding kan je inderdaad eigenlijk altijd gewoon opstappen denk ik.

Hoe ga je de natuur helpen suikermeisje?

Diva stapt inmiddels braaf een rondje en gaat waar ik wil (soort van :') ) en stopt wanneer ik wil. Ze luistert verdorie beter dan haar moeder die al anderhalf jaar gereden wordt B-)
En na het rijden rennen we even samen door de paddock en bokt en steigert ze naar hartelust.

Nu is het wachten tot mijn zadel binnen komt :Y)

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:44

Gister in stal heeft mijn zusje weer even over jap heen gehangen terwijl ik hem vast had, en hebben we een paar stapjes gezet. Niks geen spanning of stress, alleen maar gezelligheid en kusjes <3 Lieve jongen is het ook.

Idd met goede voorbereiding hoeven ze niet te bokken/raar te doen is mijn ervaring, tot nu toe heb ik het nog niet meegemaakt dat met goede voorbereiding een paard écht gaan bokken en raar doen (als ze schrikken van de omgeving uitgezonderd, natuurlijk kunnen ze ergens op reageren dat ze alsnog af gaan). Daarom wennen wij ze eerst in stal al aan poesten vanaf een krukje en daarbij beetje eroverheen hangen en dan steeds een beetje meer druk tot je los van het krukje staat, daarna eens wat hupsen/springen ernaast en daarna voetje en wat hangen. Tegen de tijd dat ze zover zijn om écht aan het werk te gaan zijn ze al zoveel gewend dat iemand erop vaak vrij 'normaal' is.

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:14

Ja daar hebben wel gelijk in ja... En hij is ook zo relaxed dat ik ook niet echt problemen verwacht eigenlijk.

Vandaag mocht hij weer voor t eerst in 4 weken longeren ivm de operatie. En hij was echt zo voldaan daarna , helemaal vrolijk en in zn hummetje. En natuurlijk even showen dat hij ondanks zn leeftijd heel stoer is <<)

Afbeelding

wolflupin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:17

me haflinger merrie wordt 3 in juni en zal in 2017 voor de koets beleerd worden.
Ze heeft al een paar x een zadel op gehad en rondgestapt, dat vond ze niet zo eng, maar een longeerriem en fluodekje vond ze wel wat eng.

ze heeft ook al eens gerold met de longeerriem om, dus daar moeten we aan werken als ze iets aan heeft, ze niet gaat liggen.

Ze heeft ook al een aantal keer mentuig op gehad en een paar keer lange lijnen gedaan, zowel met bit als zonder bit.

regelmatig doen we aan grondwerk en longeren, ze is ook al eens buiten geweest aan de lange lijnen en een band getrokken.

Afbeelding

Afbeelding

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:33

suikermeisje, ja ik ben ook niet zo van bosrust... Hopelijk is de wond snel dicht en kunnen jullie ook weer aan de slag :)

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:06

Leuke en fijne ontwikkelingen hier! :)

Ik heb ondertussen eventjes op Jet gezeten <3 Vriendin hield haar vast, redelijk patsboem het krukje er naast gezet, even gaan hangen en toen zat ik. Niet lang hoor, iets van 20sec en we hebben alleen maar stil gestaan. Alles positief afsluiten, dus niet afgewacht tot ze achteruit ging lopen oid.
Ik heb beide dames ook eens gelongeerd, beetje knullig aan het halster en zonder dat ik een stuk had afgezet. Jeetje ik heb echt twee totaal verschillende pony's! En ik ben aangenaam verrast door Jet. Ze is de dominante van de twee en moeilijk hoogte van te krijgen (echt zo'n merrie, denk ik, heb niet veel ervaring met merries - en nu heb ik er twee :+ ) maar joh wat is die pony sensitief. Het lijkt wel telepathie. Ik moet echt gefocussed zijn op haar, als ik een fractie afdwaal met mijn gedachten dan merkt ze dat al aan me en trekt dan haar eigen plan. Heel erg leuk, wel een grote uitdaging! Ze had het longeren in elk geval supersnel door.
Jula is dan weer niet zo met mij bezig en ook niet erg onder de indruk van mijn lichaamstaal... Ook een uitdaging, op een andere manier ;) Test mijn geduld iets meer haha.

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 14:58

Kunnen jullie mij trouwens helpen? Ik doe een economische opleiding maar wil heel graag baardgericht stage gaan lopen. Nu kan ik sws naar de stal waar ik mijn paard vandaan heb wat heel gaaf is maar ik kan daar niet intern en mn paard moet daar op een andere stal staan dus dat is best onhandig... Maar weten jullie nog andere gave plekken waar je met paard voor een maand intern kan?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:29

Ik heb er op gezeten *\o/*
Was totaal niet de planning, maar ik had hem opgezadeld en ging op een krukje naast hem staan en er een beetje overheen hangen, druk geven ed. Hij reageerde er totaal niet op en mijn vriendin zei waarom doe je niet gewoon je voet in de beugel? Ik wou eerst niet omdat ik zelf een beetje gespannen was, maar voor ik het wist zat ik er op! Hij stond er gewoon bij te slapen :o
Afbeelding
Ik ben super trots!
(Wil trouwens dat hij eerst wat meer spieren krijgt voor ik er echt op ga 'rijden' )

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:23

Suikermeisje fijn dat de operatie goed is gegaan. Hopelijk hersteld hij snel en kan die weer lekker buiten spelen :)

Eline, Dunkedoo en Klijntje er opgezeten en brave paardjes, wat fijn!

Dawson lastig een maand, vrij korte periode. Misschien wat stallen bellen?

Ik had eerst een planning gemaakt wbt het beleren maar wil echt dat alles oké is vanaf de grond (longeren uitbouwen tot lange lijnen en dubbele longe) voordat we onder het zadel aan de gang gaan.
Bij mijn andere paard ook zo gedaan en die was super makkelijk en braaf :)
Hier vandaag na de vorst weer een keer lekker kunnen longeren!

Afbeelding
Afbeelding

En vorige weken voornamelijk lekker wandelen en wat grondwerk.

Afbeelding

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:26

Vraagje trouwens!
Heb een applemouth bitje er af en toe al ingehangen met wandelen (halster eroverheen) heeft ze van de week t hele bit kapot gekauwd... maar RVS nu ze aan het wisselen is etc lijkt me ook niet echt fijn.
Wat voor bitje gebruiken jullie met wennen aan bit/beleren?