Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 15:01

Ik heb gisteren weer over het erf gelopen met Rosie. Ik wilde eigenlijk wat verder gaan, maar mijn merrie vond dat geen goed idee, dus volgende keer zet ik haar even op de tegels dan is het wat rustiger.

Afbeelding
Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:38

Ik moest even kijken naar je 2 touwen, maar ze heeft een kaptoom aan. :)

Puzzle is vandaag een beetje aan het snotteren. Hoop dat het meevalt.
Anders wordt het een regenjas voor 'm halen vrees ik.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 10:19

Ja klopt. Dit is tot nu toe de beste manier gebleken. Hier door heb ik betere controle over haar als ze besluit iets anders te doen dan mijn bedoeling is. Haha. Ik kan haar zo veel beter bij me houden. Met halter of touw halster trok het altijd helemaal scheef en hielp het ook niks meer. Als het echt nodig is dan heb ik de twee touwen en trek ik dus niks scheef en blijft de druk op de goede plek. En ik merk dat ik als steeds minder hoef te corrigeren. Madam is behoorlijk sterk als ze wat wil en dit geeft mij meer om er tegen in te gaan. Ik lijdt haar met het touw aan de neus riem en voor halt met het touw eronder, maar als ze van me afdraait heb ik nu meer te zeggen. En naar mijn idee werkt het en doet ze het dus al minder.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:18

Hoe doen jullie inmiddels jaarlingen het in het gedrag?
Hier gaat het bekappen erg moeizaam, door een stress insident is het bekappen zonder duwen en stoten gewoon erg frustrerend geworden....

Hoe gaat dat bij jullie?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:33

Puzzle is nog wat terughoudend.
Maar hij is ook flink wat verhuisd voor hij hier kwam. :(:)
Verder wel een scheet van een pony.
Aanraken enzo vind hij spannend, maar hij is wel super braaf.
Groot verkeer geeft hij niks om.
Hoesjes geven kent hij al volgens mij, dus dat zal goed komen als de hoefsmid een keer komt.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:46

Ooh dan trekt hij hopelijk wel snel bij ;)
Verhuizen is ook niet niks voor zo een jong dier ..

Ja gisteren te doen gehad met een smid die blythe echt vies aangepakt heeft. Hij wou haar even laten zien dat als hij der een schop zou verkopen het wel klaar zou zijn met het vervelende weg trekken van de voeten vannachter ...
Ik heb gezegd dat dat echt niet kon en dat hij ze maar moest laten staan. Hij heeft het dan toch afkunnen maken. Was zo pist!! Heb nu een afspraak gemaakt bij een natuurlijk bekapper die grondwerk doet en richtrichten. Van die andere vent hoef ik geen goed woord meer te horen.
Geen een mens op deze aarde gaat mijn kleine blythe slaan ! ..... Voel me nog steeds zo schulig :(

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:51

Dat is wel vervelend ja.
Ik moet nog een goede smid gaan zoeken.
Denk niet dat mijn oude smid een dik uur gaat rijden om 2 pony's te bekappen. :')

Sabzje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:43

Wat vervelend dat een smid zo te werk gaat..

Kyto is heel erg makkelijk en vindt het allemaal wel prima. Laat zich overal aanraken en is braaf bij de smid.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 19:27

meganx schreef:
Hoe doen jullie inmiddels jaarlingen het in het gedrag?
Hier gaat het bekappen erg moeizaam, door een stress insident is het bekappen zonder duwen en stoten gewoon erg frustrerend geworden....

Hoe gaat dat bij jullie?

Lars is erg braaf maar ik heb wel veel geoefend met hem voordat de hoefsmid kwam. Hoe gaat het hoefjes krabben en schoonmaken als je het zelf doet?

Als dat nog niet super gaat zou ik dat eerst veel oefenen en dan vooral veel belonen (ik oefende met kleine worteltjes; hoefje optillen en direct een worteltje en zo opbouwen naar de hoefjes echt goed krabben en schoonmaken).

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 19:39

Hoe vaak laten jullie de hoeven dan eigenlijk doen? Ik heb mijn jaarling nu 3 maanden, maar tot nog toe was het niet nodig en ook nu zien de hoeven er nog netjes uit, maar wel wat aan de lange kant. Ik weet dus niet hoe die van mij bij de hoefsmid is. Hoeven uitkrabben is meestal wel goed te doen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 19:45

Fflur doet het super!
Plastic zak training! Negeer mijn stem eventjes :+

Afbeelding

Groeit ook goed, met mijn 20-jarige merrie van 1.06 m!
Afbeelding

Ik moet even in mijn boekje kijken wanneer Fflur voor het laatst is gedaan.. Maar wel juni volgens mij. HS is nu 3 keer geweest? Maar ik heb haar al ruim een half jaar.
Bij haar alleen optillen en uitkrabben geoefend. Ze doet het op zich wel braaf hoor, maar is toch best lang voor zo'n ukkie uiteindelijk.

Jakkes! Een HS die een paard slaat? Geen goede smid in mijn ogen dan :n

Net Fflur, Renske! Daar stond ik afgelopen mee achter een papier-ophaal-vrachtwagen, puur om te zien hoe ze reageerde 8)7 Wat een trutje, dat is niet eng

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:55

Fflur lijkt erg te genieten van het plastic zakje! Grappig!
Ze is dan wel vaker dan eens in de 3 maanden geweest bekapt. Ik denk dat ik het gewoon binnenkort laat doen, al is het maar voor de ervaring.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:40

Ik doe het zelf met heel veel geduld en rust oefenen. Jack is echt een spiegel, dus als de hoefsmid druk is, is hij dat ook. Gelukkig is die van ons echt een rustige man, en daardoor tilt hij dan ook netjes alle 4 zijn hoefjes op :D

Edit: die van mij is nu zo'n 3/4 keer geweest sinds ik hem heb (november)
Laatst bijgewerkt door xZiva_ op 03-08-16 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 21:43

Mijn Rosie Tinker is bij mij nog nooit bekapt. Ik heb haar sinds oktober. De hoefsmid is 2x geweest. Maar bij haar was het nog niet nodig. Voetjes geven kan ze wel, maar ze vind het wel moeilijk haar evenwicht te houden.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:49

Gek eigenlijk dat er zoveel verschil kan zitten tussen de hoefjes, maar dan is het dus niet heel gek dat die van mij nog niet hoefde.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:02

Mijn jaarling is nu 1x gekapt. Denk drie maanden geleden. Eerder was het niet nodig. Nu na drie maanden nog steeds niet nodig. Smid zegt dat hij onwijs goede hoeven heeft die op natuurlijke manier mooi op maat en vorm blijven. Dusja laat er pas wat aan doen als het nodig is. Smid komt meestal 1x per maand laat hem wel altijd even kijken

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:07

Ik vindt Fflur's hoeven tegenwoordig raar _O- Ik ben normaal Kitty's hoeven gewend (zie foto) dus omdat ze schuin gaan vindt ik ze al snel te lang. Maar dat ligt aan mij haha

Ik kriebel met dat zakje over haar schoft. Vandaar. Even een goede connectie leggen, geritsel is niet eng, want kriebels zijn goed. Zoiets :j

Ik heb helaas weinig tijd voor haar nu, ivm werk. Morgenmiddag ben ik vrij, gelukkig. Even hoofd legen bij haar!

Grappig dat die van jullie zo weinig naar de HS hoeven! De laatste keer was voor Fflur ook niet echt nodig, maar pensionjaarling wel. Dan maar meteen beide.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:36

Hier is de hoefsmid ook nog niet geweest, als er iemand aan de beurt is dan is het Olivia.
Puzzle slijt zijn hoeven ook op het asfalt met wandelen.
Alleen jammer van het weer nu, want met dit weer ga ik echt geen eindje wandelen. :n

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:52

Vind ook dat je pas moet bekappen als het nodig is, kon me alleen niet voorstellen dat het in de zomer zo lang niet nodig kan zijn.

Heerlijk dat je zo kan kriebelen met dat zakje en dat ze zo onverstoorbaar blijft KittyDylan. Dat zie ik Jaro nog niet doen.

Was vandaag weer een klein rondje buiten gaan wandelen en hoe makkelijk hij met een ander paard is, zo 'vervelend' is hij alleen. Valt nog wel mee hoor, maar van stal weglopen ging tergend langzaam en slingerend en toen hij merkte dat we weer richting stal gingen begon hij te stuiteren. Plastic zakjes enzo vind hij sws nog wel spannend. Dat soort schriktraining heb ik nog niet echt gedaan.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:00

De ene keer laat ze haar hoeven door me bijveilen. Maar trekt de hoeven dan wel weg. De andere keer is het geen doen..
Vroeger kon ik ze allen 4 perfect vastnemen , vijlen en uitkrabben. Heb al met druk van een touw geprobeerd. Belonen met snoep. Maar ze weet dat ze sterker is als mij. Heb nu voor in september iemand anders geregeld. Lijkt me een man met verstand van jonge paarden en aardig ;)

Blythe haar hoeven moeten zeker om de 5 a 6 weken bekapt worden.
Groeien als kool :D

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:19

Zimba laat ik gemiddeld om de 10 weken bekappen, zijn hoeven groeien niet zo hard.
Tussendoor was het bijna niet de toen voor de hoefsmid, Zimba was echt heel vervelend.
Inmiddels weten we dat we hem in de schuilstal tegen de muur moeten zetten zodat hij niet teveel prikkels van de omgeving krijgt en tegen de muur kan leunen.

En alles voer gaat rechtstreeks de hoogte in, geen gram vet te vinden:

Afbeelding

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:09

Geronimo vind mijn hoefsmid eng :')

Zodra hij hem ziet dan deinst hij echt al achteruit. Maar het bekappen zelf laat hij super goed doen (behalve de op een na laatste keer vlak voor zijn castratie toen was het echt een hell)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:34

Ik ga voor Puzzle maar eens een regenjas halen.
Hij staat wat te snotteren en kuchen op de wei en dat is niet de bedoeling. :(:)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:39

Renske_W schreef:
Ik ga voor Puzzle maar eens een regenjas halen.
Hij staat wat te snotteren en kuchen op de wei en dat is niet de bedoeling. :(:)

Ohh hij ook al. Hoor ik inderdaad wel vaker de laatste tijd.

Rietje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:01

Wat leuk dit topic! ik volg ook!

Ik heb een tinker hengstje van 17-04-2015: Featherlicious Feargie
Hij meette bij de keuring 1,42m

Afbeelding
Afbeelding

winter:
Afbeelding

Keuring eind juni:
Afbeelding

<3