Casus: "Cookie de ontembare" ... Of toch niet?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

T3mptati0n

Re: Casus: "Cookie de ontembare" ... Of toch niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:01

Hahaha kwam net deze tegen :')

Afbeelding

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:25

Die laten we NIET aan Cookie zien!
(maar hij is wel erg leuk)

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:42

Naja wat een cliffhanger weer :')

Wanneer komt de volgende? :P

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:25

( schaamt zich ) ... Nu weet ik wie je bent Elise... Ik ken je via Heleen en Leonie..
Wat een ontzettend spannend verhaal zeg, ben heel benieuwd hoe het afloopt... Ik weet zeker dat het goed komt met Cookie .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:11

Heb de foto maar even doorgezet, aangezien mijn paard netjes reageert op commando drrraff :D

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:32

Geweldige tekening!
Even geleend voor op fb. :o

Blijf geduldig wachten op het volgende deel van Cookie.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:26

Ik wordt gek, ik wil een update!!!!

Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:25

Ik ook, we hebben nu toch al lang genoeg gewacht! We willen meer Cookie! *\%/*

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:52

Cookie cookie cookie :D

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:54

Geen cookie update -O- dan maar weer verder leren :')

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:55

Stille meelezer en stiekeme facebook volger wil ook Cookie update!

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:04

Elise, je hebt het over het aanleren van touch en down, dat klinkt heel simpel, maar is het vast niet.
Ik vroeg me af hoe je in een spannings situatie het toch voor elkaar krijgt om op zo'n paard door te blijven dringen en dus spanning af bouwd door een van beide opdrachten te geven.

Ik weet niet of ik al gezegd had dat je schrijfstijl echt heerlijk is, anders bij deze. Mocht je ooit tijd over hebben moet je echt een boek gaan schrijven!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 19:15

Sorry ik had wat drukte. Ik zal vanavond updaten!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:19

Wat voor drukte?
Nieuwe casus drukte? :D
Of cookie drukte? :p

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:46

Suelza schreef:
Sorry ik had wat drukte. Ik zal vanavond updaten!

Oehhh, met UNA naar de hengst :D ?

Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:03

*\%/* cookie update! verhaaltje voor het slapen gaan :z

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:07

Ik ga toch maar slapen, morgen ochtend is Cookie de eerste :') Ben kapot en om dan ook nog te moeten wachten op een cliffhanger... Dan slaap ik helemaal niet meer!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:12

Binkie_Eline schreef:
Ik ga toch maar slapen, morgen ochtend is Cookie de eerste :') Ben kapot en om dan ook nog te moeten wachten op een cliffhanger... Dan slaap ik helemaal niet meer!

En daaruit komt natuurlijk gelijk nog een cliffhanger. :D

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:15

Ja dan is het toch onmogelijk om te slapen?

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:17

Ik ga bijna slapen .... verhaaltje voor het slapen gaan zou leuk zijn ... dan slaap ik weer goed jeetje Elise wat een clifhangers kan jij maken zeg ...... pff zit alweer in spanning .....

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 23:15

Mwoah... gebeurde eigenlijk niet zoveel...

:')

Oke, hij was gespannen, maar ik hing... Dat kon 2 jaar geleden absoluut niet in de bak. De eerste pas ontplofte hij al. Maar zowaar, mijn buurvrouw vroeg hem zijn hoofd naar beneden te brengen en zowaar... hij deed het. Daar vandaan heeft ze hem een pas in beweging gebracht... en nog 1...

Ik ben er toen weer afgegaan. Nog een keer herhaald, weer een paar stapjes en vervolgens al het tuig eraf gehaald en hem losgegooid zodat hij zich even kon afreageren. Even rennen, snurken en bokken. Want immers... dit mocht hij onder het zadel niet meer doen. Dus nadat hij spanning had opgebouwd en we dat in het werk wat konden afbouwen, mocht hij even 'ontladen'. In het werk moest hij zich beheersen, daar buiten (en dat is toch ook de kunst van het op tijd kunnen stoppen), mocht hij even zijn eigen ding doen. En dat was duidelijk te zien.

We hebben dit zo een aantal dagen herhaald. En uiteindelijk werd het bokken na het werk steeds minder. In het werk kon hij zich steeds redelijk beheersen. Vaak voegden we nieuwe prikkels toe, balkjes, matras, zeil etc... en we eindigden steeds met hangen. Het duurde niet heel lang voordat Cookie duidelijk een patroon begon te herkennen en ging snappen dat hij na het hangen, klaar was. Oftewel... we maakten het 'basiswerk' moeilijker door meer met hem te gaan doen, hetzij in wat gehoorzaamheidsoefeningen aan de hand, hetzij door het toevoegen van externe prikkels, en het hangen was het 'bekende' klusje en voor Cookie redelijk 'simpel'. Het duurde niet lang voordat we al een rondje konden stappen, met mij als hangende 'ballast'.

Wel moet ik erbij zeggen dat Cookie zo ook zijn mindere dagen had, dan bouwde hij sneller spanning op, moest ik er wel 3x af springen tijdens een training en moesten we eerder stoppen en soms was er eigenlijk helemaal geen (extreme) spanning. Wel eindigden we evengoed altijd met hangen. Hij moest er gewoon aan wennen dat dit er gewoon 'bijhoort'. Simpel als dat... Je kunt het paard niet altijd zijn zin geven, ik ben van mening dat je een paard moet leren dat het soms gewoon moet gehoorzamen. En natuurlijk, een grote groep zal vinden dat het paard altijd gelijk heeft en dat je niet door moet werken als het dier dit niet wilt.

Dat is een mening en dat mag. Ik ben van mening dat een paard het niet altijd met mij eens hoeft te zijn en best mag mopperen of protesteren, maar dat het wel aan zijn werk moet gaan.

Ik ben nog altijd van mening dat als ik de weg uit rij en er een vrachtwagen mijn pad kruist en ik wil dat mijn paard stopt, mijn paard gewoon moet stoppen. Al is het achterstevoren, maar 'Ho is Ho en Go is Go'. Vind ik... Dat is maar net hoe je met je beestje omgaat en dit is hoe ik het doe. Genoeg daarover...

Onze Cookmans vond er het zijne van en daar hielden we, tot op zekere hoogte, ook echt wel rekening mee, maar wij vonden ook dat er soms gewoon gewerkt moest worden. Ook als Cookmans een Cookie-day had.

Zo deden we van alles met hem... Op een gegeven moment zijn we ook veel desensibilisatie oefeningen met hem gaan doen, want het was duidelijk dat Cookie een wat overdreven gevoeligheid om zich heen heeft. Niet eens zo zeer aan zijn lijf, maar om zich heen. Van shabrakjes over zijn lijf heen halen op alle mogelijke manieren, tot het benaderen met een zweep/stok (nee... niet om te slaan :')

We begonnen ook met het introduceren van wat materialen uit de schriktrainingen die ik geef. De grote bal bijvoorbeeld. Gewoon om de doodeenvoudige reden om toch steeds weer enige vorm van spanning uit te lokken, zodat Cookie kan leren hoe hij met die spanning om moet gaan. Uiteindelijk is het doel om er weer op te gaan zitten en dan is het van essentieel belang dat hij bereikbaar blijft. Dus zodoende dat we steeds weer nieuwe prikkels toevoegden en Cookie steeds weer uitnodigden om daar mee te leren dealen.

Langzaam aan kwamen we steeds dichterbij het punt van doorpakken... Ik besloot dat het tijd werd dat we het werk onder de vrouw moesten gaan uitbouwen. In die zin dat we evengoed nog met kleine stapjes door moesten werken. Omdat we zoveel mogelijk wilden voorkomen dat we het punt van escaleren zouden bereiken. We probeerden steeds onder die grens te blijven. Een beetje spanning, prima, een keer een uitbarsting, ook prima... Maar dat extreme ploffen wat hij zo lang heeft gedaan, nee... dat wilden we niet. We wilden voorkomen dat we daar in dit stadium mee te maken kregen. Dat wil je zover mogelijk achter in zijn hersen weggewerkt hebben. Dat we dat punt hoe dan ook straks een keer gaan bereiken, is voor mij iets wat als een paal boven water staat en dan zullen mijn rodeo skills het moeten gaan doen... En hopelijk zijn die dan goed genoeg. Cookie heeft dit gedrag zo aangewend, het zit zo diep, het moment dat je erop zit en hij raakt overprikkeld, zal hij zich hoe dan ook van zijn bagage willen ontdoen. Maar misschien... misschien valt het straks mee.

Ik besloot dat het wat tijd werd voor wat uitdaging. Oftewel, ik vroeg mijn buurvrouw met Cookie te werken terwijl ik er overheen hing. Bewust liet ik haar oefeningen met Cookie doen, om in eerste instantie de fixatie van mij af te halen en in tweede instantie om hem wat lichaamsbesef bij te brengen door hem over balkjes te laten stappen. Want vooralsnog werd hij wat 'sleperig' met de achterbenen en zette hij snel de gewrichten op slot als ik er overheen hing.

Briljant idee... dat lichaamsbesef :') :Y) Daar bleek Cookie toch wel genoeg van te hebben.

Iets met afstoffen, zeg maar :')

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 23:21

Heerlijke update! Je schrijft echt zo leuk!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 23:25

Oeps :')

Ik wil meeeeer. Je schrijf heerlijk :D

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 01:24

Wordt ik 's nachts wakker, bedenk ik mij dat er een cookie update zou komen.
Ben ik het nu nog gaan lezen :')
Moet niet gekker worden _O-

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 04:06

Oeoe.. spannend hoor. Ik ga er een beetje vanuit dat het uiteindelijk goed komt. Ben benieuwdvwat de oude eigenaar er dan van vindt.

@Ianrowan2009 haha