Paardenmode van vroeger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:36

De laatste parade die ik gereden heb was op een regiokampioenschap. 2 man eraf geknikkerd met botbreuken bij de een en afgevoerd met de ambulance. Denk ook dat je als je die ouderwetse parade die sowieso een uur in beslag nam weer in zou voeren heel snel wakker dier op je dak krijgt.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:58

[quote="Irma_Maandag"]Mij ook...... Ik kan wel tegen het idee van "niet trutten maar rijden!". Ga maar eens met zo'n instructeur als die van Arabesk had een vier- of achttal rijden: Met enen afwenden.... Maaa-rus!

Ja, dat "met enen wenden, Maaa-russ! Inderdaad vaste prik sowieso elke les op het einde, allemaal tegelijk afwenden en op middellijn halthouden. En het werd ook gebruikt tijdens buitenrijden, wanneer er overgestoken moest worden. Met tweeën of met vieren, al naar gelang hoe groot de groep. En als het kon het liefst zoveel mogelijk tegelijk, dan ben je zo min mogelijk tijd kwijt met oversteken. Wel zo veilig!
Dit soort duidelijke afspraken en orde, geeft een veilig gevoel. Met name met buiten rijden is dat een groot voordeel. Al die dingen als veel zit en houdings oefeningen, degelijke basis, duidelijkheid, heeft er bij mij in elk geval voor gezorgd dat ik nog nooit een seconde bang ben geweest op welk paard of welke situatie dan ook...

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:10

Arabesk schreef:
Ik heb ook nog les gehad van zo'n militaire instructeur. Niks pedagogisch verantwoord. Rijden en vooral niet janken. Namen van de klanten leren? Welnee naam van het paard waar je op reed werd gebruld. "LOBKE HAKKEN LAAG TENEN NAAR BINNEN KNIEËN TEGEN HET ZADEL "

Gebeurd nog steeds wel is zo, ik had ook zo'n instructrice die inderdaad naam van t paard riep en alles er in drilde, en als je van t paard viel meteen weer opstappen en niet janken want dan moet je maar stoppen. Heb ik ook gedaan :') (dit was rond 2005)

Draag altijd ribbelrijbroeken vind die fijn, maar is erg ouderwets dus als ik dat zo lees :D

MoniqueT

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:07

Parade was eigenlijk altijd om twee uur, de burgemeester opende dan de wedstrijd officieel, het volkslied werd gespeeld en dan nog met zijn allen achter het vaandel aan in slangenvoltes. Best paraderende afdeling werden wij nooit, zaten altijd te klooien.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:29

Nu gaat het natuurlijk om de paardenmode, maar als ik de verhalen zo lees en terug ga in mijn paardenverleden, waren de ponies vroeger ook niet "anders"?

Ik heb het idee dat je vroeger veel meer "lol met je knol" kon hebben dan tegenwoordig. Lekker even zonder zadel na de les een wedstrijdje doen. Beesten die niet meteen verschoten als er een windvlaag voorbij kwam.

Je kon gewoon een parade rijden en jonge of minder ervaren ponies of paarden nam je gewoon mee op sleeptouw. Geen gemiep, geen gemuts...

Of ben ik zo'n oude muts geworden "die vroegah alles beuter vond"?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:38

Ben het met je eens hoor, vroegah deed je dat gewoon met je pony, geen gemiep. Nu zijn ze bloederiger ook omdat er te weinig van dat soort dingen mee gedaan wordt. Nou zal het bij de pony's wel meevallen maar de paarden is een ander verhaal. Hoeveel paarden komen er nooit buiten in de wei of gaan op buitenrit? Met dat soort paarden hoef je echt niet ondersteboven op te gaan hangen hoor.
Bij het ruiterbewijs hebben bepaalde combinaties ook vrijstelling voor het rijden, slechte zaak, ook die 'dressuurknollen' moeten gewoon netjes naar buiten kunnen zonder teveel gestuiter en geblaas.

Als er bij ons op stal wind waait dan blijft de helft binnen want ze zouden eens kunnen schrikken, buitenrijden doet ook niet iedereen want dat is eng. Sommige paarden staan aan twee touwen vast want ze kunnen niet stilstaan. Er wordt teveel gemiept en gemutst, daar krijg je geen brave bomproef paarden van.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:49

Ik zeg eerlijk dat onze pony's niet bijster veel buiten kwamen. We hadden echt leuke, mooie manege pony's. Beetje B/C maatjes aan de ene kant en C/D maatjes aan de andere kant.
Ze gingen een keer pj mee op ponykamp en af en toe een paasrit, maar daarvoor moesten ze dus wel met zijn allen op de veewagen. Met de geliefde pony's werden wel veel wedstrijdjes gereden. Onze manege hield wel rekening met beperkt aantal starts per pony. Dus niet dat de makkelijkste, de hele avond moest.
Op ponykamp nooit echte problemen.
Er gingen 3 of 4 rijpaarden mee voor de begeleiding. Die gingen soms wel zelf buitenrijden ergens.

Ik heb nu ook nooit gezeur en gemiep. Ben wel 40+, maar spring ook nog zo op mijn ruintje na weken niks doen. Ik neem er ook nog wel 2 naast bijv en wandel met 3 tegelijk. Grootste dooddoener is; Ja, maar die van jullie zijn braaf.

Mensen miepen vreselijk. Ze gaan wel op wedstrijd, maar kunnen amper fatsoenlijk met hun paard aan de hand wandelen. En inderdaad niet naar buiten.

Mijn ruin had 9 weken stil gestaan ( alleen gewandeld ) en toen wilde ik meteen buiten beginnen, recht toe , recht aan op stevige ondergrond. Ik vraag iemand mee te gaan, zeg zet; Nee, want ik heb 3 dagen niet gereden.......ppffff

Als mensen opstappen, vliegen paarden meteen de bak in. Aan de hand, luisteren ze slecht en elke dag dezelfde rituelen. Ruk, pluk, ruk, pluk. Ik zeg altijd; als je iets zovaak doet en je moet het nog steeds doen, heeft het dus geen nut.
Maar goed, 100 smoesjes waarom de paarden zo zijn natuurlijk.

Die smoesjes komt denk ik gewoon omdat mensen ook tegen instructie ingaan en grote monden durven te geven. Ja maar.............ppfffff. Mond dicht, luisteren en rijden. Maar goed. Wil je iets leren, of niet?

De instructie is ook niet veel beter. Staat ongeinteresseerd te kletsen. Komt elke week of 2 weken een verhaaltje afsteken, maar er gebeurt niks. Na 2 jaar nog zagen met je handen, niet kunnen zitten, slecht lichtrijden etc. Maar....wel grote mond en wedstrijden willen rijden. En paard krijgt de schuld, want door het paard kunnen ze niet naar buiten. Die is moeilijk, lastig etc.

Als je maar veel glitters hebt, hoor je er in ieder geval helemaal bij :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:38

Mijn instructeur(s) hebben mijn beroepsmieperd "opgegeven". Mijn vorige instructeur is ook van het caliber: niet miepen, DOEN!. Maar toen ik hem vroeg HOE ik dan met mijn knol moet omgaan om hem (meer) bombproof te krijgen, gaf hij aan dat hij dat bij die van mij ook niet meer wist. Wat de ene dag prima werkt, kan de andere dag averechts werken (en mijn instructeur kende mijn paard inmiddels 9 jaar, want zo lang heb ik bij hem op stal gestaan). Als hij met de grote trekkers er langs moest, geen problem. Lag zijn kind een keer op het erf te spelen, dan raakte mijn Miep van slag, want dat was anders ook niet. Zucht. (overigens, na maaaaanden niet rijden EN een verhuis, ben ik gewoon buiten gaan rijden, wel met zadel....).

Ja-maaaaaar, krijg ik ook kromme tenen van. Maar ik stel wel vragen tijdens de les. niet omdat ik geen vertrouwen in de instructeur heb, maar wel omdat ik wil weten WAAROM ik iets op een bepaalde manier moet doen (bij de ene instructeur moest ik op volte buitenbeen achter de singel, bij andere buienbeen juist op de singel, maar wel met een gedegen uitleg).

Overigens, als ik mijn teugels wissel, altijd even controleren of het losse flapje in het midden naar rechts wijst. Want zo hoorde dat in het vier-/achttal. En de gesp van een spoor moet aan de buitenkant zitten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:53

Mensen mogen vragen stellen, dat is juist goed. Vaak zijn dat de mensen die groeien en ook echt in de les zitten. Ik heb wel mensen die zeggen; hoe bedoel je dat? Of, doe ik dat zo goed? etc etc. Daar ben ik juist blij om. Ik zoek tijdens het lesgeven het gevoel op. Als iets goed gaat, vraag ik of iemand dat voelde. Als iemand het in de les heeft gevoeld, wordt dat opzoeken met trainen, makkelijker. Dat kan niet als mensen alleen maar commando's opvolgen.

Ik mocht vroeger ook een vraag stellen, maar netjes en niet ja, maar............

Wij moesten de lus van het uiteinde van de teugels onder de teugels houden.

Zweep niet horizontaal, zoals je toen ook wel zag, maar in je hand die rechtop stond en dan zo langs je been.

Piano handjes waren echt uit den boze.............Zie ik nu echt veel. Snap oo niet waar dat vandaan komt. Ik denk uit de onmacht en het naar beneden willen trekken, want als je mensen dat in de basis goed en consequent leert, zal dat nooit een gewoonte worden en blijven.

Wat ik ook nog heb, zijn mijn eerste witte handschoentjes. Waren gehaakte :) Stug dat die dingen waren.. Daarna van die stoffen dingen met nopjes aan de binnenkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:25

Een paard mag van mij heus een keer miepen, maar klaar is klaar. En ik sta er op dat ze zo vaak mogelijk buiten komen, paddock of weiland. Mijn eigen stukken weiland liggen op 2 verschillende plekken, dus ik moet ze met de camionette verplaatsen. Ideaal, dan blijven ze dat ook weer gewend + ze zien regelmatig een andere omgeving. Als het even kan hou ik ze liefst zo lang mogelijk in het land. "Sport"paarden of niet, ook zij verdienen dat vind ik. Tijdens het rijden kunnen ze zich even goed aantikken als bij het rondrennen in de weide, het zijn en blijven nou eenmaal dieren. Het excuus "maar als die ander nou mept", welja, da's dan jammer. De enige die achterijzers op heeft is diegene die het minst mept, die zal eerder bovenop een ander paard springen of in de kont/schoft proberen bijten. Hoe vaker ze samen buiten staan, hoe minder dat speelgedrag de kop op steekt. Eten is belangrijker :Y)

Soms denk ik wel eens, er is teveel aanbod gekomen binnen de ruitersport. Niet alleen qua kledij en tralala, ook in de manier van lesgeven en omgang met paarden. Vroeger was gezond verstand de boventoon. Tegenwoordig heb je een hoop goeroe's en als je het niet exact volgt krijg je geheid tegenwind. Ik mix zelf klassieke dressuur met longeren aan kaptoom, wat grondwerk, wat vrijheidsdressuur, balkjeswerk, longeren met pessoa, dubbele lijnen, "hedendaagse" dressuur- en springles met buitenritten, slowfeeders met hooi naar behoefte en noem maar op. Van alles en nog wat maak ik mijn eigen mix, zoals dat voor mijn dieren het beste past. Ijzers of ijzerloos, maakt niet uit. Wat het best werkt voor het paard in kwestie is wat er toegepast wordt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:31

Ja, ook zoiets. Dure namen, voor dure lessen en clinics. Maar al die dingen kwamen vroeger in een goede les gewoon al voorbij. Je leerde wat je zitbeenknobbels waren en dat in je gewone les. HOuding werd erg veel op gelet, net als je handen.
Ik zie mensen enorm zagen, omdat ze niet fatsoenlijk zitten of licht kunnen rijden bijv. Dan sta ik 2 tellen te luisteren en te kijken bij de les en hoor er niks over,.............schandalig gewoon.

Ik ben er wel erg streng op en zo kreeg ik ooit een belletje. Ja, ik heb klassieke dressuurles van die en die, maar wil graag een zitles van jou. Doegg....Hoort gewoon bij je les en ik kan het een niet zonder het ander.

Wij moesten met links onze tanden poetsen om meer 2 handig te worden en op de fiets de pedalen onder de bal van je voeten doen en hakken naar beneden. Tenen naar binnen. Ik fiets nog steeds zo.

Nu heb ik een tijd minder gereden en een beetje last van mn enkels. Op de sportschool vonden ze die spieren ook erg uitgerekt.
Maar je deed het. Als je instructeur zei dat je dat moest doen, deed je dat. Ook al stond hij of zij niet naast je in de badkamer of zag je niet naar school fietsen, je deed keihard je best en wilde de week erop wel een compliment dat het goed ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:40

Ach, er zijn ook zat lesgevers die fiks op hun tenen getrapt zijn als je een keer ergens anders gaat lessen omdat je een keer een andere kijk wil hebben. "Je lest bij mij en bij mij alleen" krijg je nog net niet in contractvorm onder je neus geduwd. Zo'n persoon, daar wil ik überhaupt al geen les van. Mijn huidige instructie vindt het net leuk dat ik regelmatig op verplaatsing ga en dan huiswerk mee breng :j Wat ik ook zo fijn vind aan haar, is dat ik zelf kan bepalen wanneer en hoe vaak ik les. Liefst een vast moment, dat wel, maar er is zeker begrip als er een keer wat tussen komt. Zo heb ik maanden niet gereden omdat onze buitenbak echt gewoon bagger lag.
Heb wel anders meegemaakt: stond ergens volpension, reed 3-4x/week de groepslessen mee en wou graag privé springles. Vast moment afgesproken en op een 3 maanden tijd toch 5-tal keer staan wachten voor de les, maar lesgever bleek op concours en was vergeten dat mee te geven. Sta je dan voor Piet Snot. Iets nadien meld ik in de bar "ik kan die dag uitzonderlijk niet" en ze gingen het doorgeven. Blijkbaar niet gebeurd, want de week nadien stonden we met 2 klaar voor dezelfde les. Krijg je doodleuk te horen "ik geef geen les aan mensen die zonder bericht niet komen opdagen" -O-
Nadat nadien mijn paard steevast 24/7 in het weiland stond waar ik €375 voor betaalde en haar stal werd ingenomen door een handelspaard ben ik er vertrokken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:25

Zojuist bij ooteman gespot : bruine ribbroek! !!!!! Wel voor mannen maar toch

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:22

Wij konden vroeger met één paard of pony dressuur rijden, springen, allerlei bijnummers, parade, achttal en viertal en dat allemaal op dezelfde dag. Het enige wat wel prettig was, was je dressuurproef (ja, eentje maar) kunnen rijden voor je moest springen. In de B was dat lastig, maar als je hoger kwam, was je vanzelf later op de dag pas aan de beurt.

Het leukst was springen het het Z, dan mocht je als laatste, meestal met veel publiek :-)

O ja, datzelfde paard ging ook op buitenrit, minimaal een keer per week een uur of twee en soms een hele dag naar het bos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:12

Wat zou het leuk zijn als er een keer een oldschool-fotomeeting wordt georganiseerd. Waarin iedereen zoveel mogelijk in de stijl komt van zijn of haar jeugd....

(Oh nee...ik was haast vergeten: ik pas die rijbroeken van toen nu natuurlijk echt niet meer... ;( )

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:19

Tegenwoordig zijn paarden maar watjes of zou het komen door de hype van de laatste jaren: het paard tot zijn 3e in de opfok pleuren ipv het thuis op te voeden en zo nu en dan eens in de hand te hebben.

Ik deed vroeger alles met mijn paard en ook met mijn toen jonge fjord.
Die ging gewoon mee naar de spek en bonen keuring en dan ook nog in zo'n koeien aanhanger met een trekker ervoor. En hij moest ook gewoon een keer naast een dikbil stier in de trailer :oo .
Met de ponyclub naar het strand was gewoon iedereen in de vrachtwagen tegenwoordig is bijna niemand meer zo makkelijk.

Ponykamp was op stal zelf en dan op de hooizolder. Daar moest je goed kijken of je niet onder de lekkage ging liggen :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:20

safina schreef:
Wat zou het leuk zijn als er een keer een oldschool-fotomeeting wordt georganiseerd. Waarin iedereen zoveel mogelijk in de stijl komt van zijn of haar jeugd....

(Oh nee...ik was haast vergeten: ik pas die rijbroeken van toen nu natuurlijk echt niet meer... ;( )

Zou wel leuk zijn, maar waar haal ik nog zo'n oude cap :P

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:12

Ik weet niet of dat nu wel of niet zo is, omdat ik al iets van 12 jaar niet meer op een manege rijdt, maar zo ging het waar ik reed ook. Groepsles met 12-15 man tegelijk, een gezellige chaos, en als het mooi weer was gingen we gewoon spontaan een buitenrit maken, zo vanuit de bak door de stal (iedereen roepen, bukken! pas op je hoofd!) en alle paarden en pony's incl alle ruitertjes zonder piepen naar buiten, niks aan het handje en je had weer een toplesje gehad met z'n alle :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:14

Ik weet nog van de ponykampen die georganiseerd werden door ´de kring´ van de landelijke ponyclubs van de NKB in Brabant. Elke vereniging in een lege boerenstal en de pony´s in de wei, hup, met zijn allen bij elkaar. Dat kon nog, de boeren molken nog gewoon in de wei hun koeien in de zomer en de ouderwetste grupstallen stonden leeg. Wij sliepen echt op de plekken waar de koeien lagen, op meegenomen matrassen en luchtbedden en midden in de stal stond een lange tafel om aan te eten. Douchen? Geen idee of we dat wel deden in die dagen ... toilet was zo´n mobiel ding. Ik weet nog dat ik voor het eerst ongesteld werd, 11 jaar. Toen mocht ik bij de boerin in huis naar de WC.

Het programma was elk jaar hetzelfde. Op woensdagavond defilé in het dorp waar je te gast was, gewoon met zo´n 1000 pony´s en ruiters, zo gaaf! Op donderdag buitenrit met het hele spul, vrijdags zeskamp en rustdag voor de pony´s en zaterdag en zondag concours. Op zaterdagavond was er een kerkdienst in de grote tent op het concoursterrein en mochten alle ouders komen voor een gezellige avond daarna.

Wie heeft dat nog meegemaakt? Ik praat volgens mij over 1975, 1976 en 1977. Daarna waren er geen boeren meer te vinden die stallen ter beschikking stelden, allemaal aan de ligboxenstal.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:28

Klinkt geweldig en erg nostalgisch MoniqueT..... Is helaas niet mijn tijdperk geweest; ik stam uit 1978 en ben gaan rijden vanaf mijn 9e ongeveer (bij de buren). Vanaf mijn 11e (dus rond 1989) met verzorgponies bij de ponyclub...... Ik heb daar wel stukjes nog van meegekregen; ponykampen waarbij iedereen van de club meeging (ja: iedereen, dus stuk of 45 leden denk ik). Jaarlijks concours op terrein van één van de ouders van een ponyclublid (melkveehouder). Wel kring "De oude IJssel": Doetinchem-Hengelo Gld-Loenen en omgeving; heb je een beetje een idee van de regio.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:29

Ik voel me echt stokoud met mijn vijftig jaar nu :-)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:30

Dat was niet mijn bedoeling hoor..... O:)
Enne: ik zit toch ook in ditzelfde topic...... Ook ik ben commercieel gezien al lang "de doelgroep" niet meer..... :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:40

Herkenbare zaken :D
Leuke maar ook minder leuke.
Vroeger had bijna ieder paard wel witte vlekken op de rug en de manege ponies stonde de hele winter alleen maar in hun stand te staan muv van zondagochtend dan gingen ze alle 20 tegelijk los in de 20x40 binnenbak.

Maar ook de tape frontriemen, capspeltjes, beige broeken, wit tape om de vlechtjes etc :')

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:03

Arabesk schreef:
Zojuist bij ooteman gespot : bruine ribbroek! !!!!! Wel voor mannen maar toch

Bij de XXL uitverkoop in Drachten (EJ) zijn heel veel ouderwetse brede-rib rijbroeken!
Heb zelf een bordeaux en groene, maar ze vallen wat klein dus moet nog ven een andere maat regelen.

Ik werk in de ruitersport en ben ook van de "oude" garde. Vaak met de wat oudere ruiters halen we veel op wb de kleding van vroeger en de kleding van nu.
Vooral de wedstrijden bij de pony's vond ik echt stukken leuker toen, dan nu. De lol die we met zn allen hadden. Samen met de pony's en ruitertjes in de vrachtwagen. Ouders mee in de auto's erachter met tassen vol drinken, brood etc. Er werd echt een dag van gemaakt. Je kende ook iedereen in de regio. Of het nou van de eigen ponyclub was of een andere. En dan inderdaad de prijsuitreiking en de parade.

vilten dekjes, tape-frontriemen (waar ik nu nog aardig wat van heb ;-)), dressuurzadels hadden we nog nooit van gehoord, hoofdstel met lage neusriem, "leren" laarzen die stiekem toch van rubber waren........owwww ik kan uren doorgaan.........leuk, leuk, leuk!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:21

superpony schreef:
en op de fiets de pedalen onder de bal van je voeten doen en hakken naar beneden. Tenen naar binnen. Ik fiets nog steeds zo.

Zo fiets ik ook nog altijd, vind het altijd raar als ik "echte" fietsers zie die dan fietsen met de tenen omlaag en de pedalen bijna onder de hak.