Maar dan is het dus niet op que, maar 'zo maar'. En dat lijdt inderdaad tot problemen.
Vind het leuk om je proces te volgen, Constantijn!
Hanneke81
Geplaatst: 02-08-16 18:06
Wat fijn om te lezen dat je zo lekker bezig bent en tot bepaalde inzichten bent gekomen waar je mee verder kan. Volgens mij, wat je zelf ook al zegt, vindt ze dingen niet heel snel en erg eng, maar heeft ze een stukje meer vertrouwen in jou nodig. Dat komt vast goed. Ik vind haar een leuk paardje en ik blijf jullie volgen. Succes!
Dat je ze leert om niet 'zo maar' iets te krijgen, maar alleen als ze er iets voor doen. En dat gedeelte moet dan onder controle zijn (stimulus control), zodat ze dat niet te pas en te onpas gaan doen voor snoep. Ik bedoel dan niet per se vrijheidsdressuur: het is meer dan dat. Je kunt er angstige paarden minder bang mee maken, je kunt ze perfect voetjes leren geven zonder enige vorm van druk, en daardoor vermindert het zeer veel stress (wetenschappelijk bewijs, itt andere trainingsmethoden). Je kunt heel veel info vinden op o.a. Empowered Equestrians (Fb) of de Nederlandse variant daarvan 'EE - The Netherlands & Belgium', en FedUpFred.com is ook een hele goeie. Als je meer wil weten kun je altijd pb'en natuurlijk.
Maar mijn bedoeling was eigenlijk niet om het topic over te nemen, sorry Constantijn!
CharIsabella
Geplaatst: 02-08-16 19:02
Tipje met de longeerzweep sraai het touw om de zweep en knoop die onderaan vast een menzweep zou ook een optie kunnen zijn
Morgenochtend weer hoefsmid voor Jaopie en Khavanna.
Paardenbuurman helpt even mee met samen uit de wei vissen. Wie wie ter hand neemt maakt niet uit, net hoe het valt.
Ga natuurlijk niet dezelfde fout maken als vorige hoefsmidkeer dat Khava zowat door het rijbakhek rende (met een doodklap in paniek er middenin rend) waar ze even in moest blijven, omdat eerst Jaopie aan de beurt was. En ik haar toen maar snel er uit haalde.
Ik ga even overleggen met paardenman: óf ze gaat eerst, óf ze blijft naast Jaopie netjes aan de buitenrail staan tot de smid er is (blijf ik wel bij natuurlijk!), óf ze gaan eerst even binnen op stal ( open stallen naast elkaar). Want als de hoef later komt sta je daar maar wat te wachten... Het is géén goed idee ze aangebonden beiden buiten te laten wachten zonder toezicht.
Hoef komt om 8.30, dus lekker vroeg al, hou ik altijd wel van.
Verwacht geen gedonder met de wei uithalen, want Jaopie is er immers bij. Waarschijnlijk "wil" ze weer voorop lopen naar de poetsplaats (dat mag!).
Ik vraag me ook af wat ze doet als ze bijv. alléén naar de wei TERUG gebracht zou worden zónder een volgende Jaopie...of zou dat net een brug te ver zijn?
Mooi, morgen weer een ervaringsmomentje. Vragen kan je alleen beantwoord krijgen door het te doen. En of je het gaat doen of niet, hangt van het moment af. Ik zou zeggen: volg je gevoel en ga niet overredeneren.
Wijze woorden Val niet nu in de oude valkuil van het overredeneren.
terpentijn
Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-16 12:00
Ik, overredeneren? Hoe KOM je erbij...?!? Ik word daar zelf ook wel doodmoe van, maar tsjah, 't zit al héél wat jaartjes een beetje in mijn aard, dat is niet altijd even makkelijk "plat te leggen".
Ik probeer vooral "in het moment" te blijven als ik bemerk dat ik in gedachten al weer op van alles en nog wat vooruit begin te lopen (en door begin te draven).
Dat moet je echt wel bewúst oefenen, want vanzelf gaat dat niet. Ene keer beter dan de andere, maar het jezelf realiseren is een bewustwordingsproces.
De paarden hebben en in elk geval niets aan (behalve dat ik meestal erg goed ben in het nemen van voorzorgen en veiligheidsmaatregelen, zodat er niet veel mis kan gaan en niemand gewond raakt). Vervelend is dat je door al dat gepieker een gepeins zélf bij je paarden kunt oproepen wat je nou nét niet wil... Met andermans paarden ben ik nooit onzeker, nerveus of weifelachtig, dus het is echt dat het mijn eigen paarden zijn (te veel betrokkenheid, vermoedelijk) waarbij dit opspeelt. at viel paardenbuurman ook op: Jij bent nu wel weer aardig zenuwachtig geloof ik he? (Zucht, ik had het nog zo geprobeerd te verbergen).) Ja, en ik weet niet eens waarvoor precies.
Het deed er ook weinig toe, want paarden moesten gewoon van A naar B, om bekapt te worden, no matter what.
Maflinger_S
Geplaatst: 08-08-16 12:57
Da's een mooie filosofische uitleg, maar hoe gíng het nou?
Heb echt geen zin het helemaal opnieuw neer te zetten. Maar goed hier dan toch in het kort:
Ik heb ze naast elkaar op stal gezet met hooi, 2 open stallen naast mekaar.
Jaopie maakte meer gedoe van het heen en weer over het schouwpad dan Khavanna. IN de stal was Khavanna echter weer de onrustigste, draaien, dunne schijt overal poepen, geen hooi willen nemen. Bekappen ging prima, ze zijn daar nooit moeilijk in.
Op het schouwpad schrok Jaopie een paar keer, dingen in hoge rietkraag, vuilniszakken met plastic aan overkant, dat soort gezeur. Dan schrok Khava ook even (van zijn reactie), maar bij haar was dat meteen weer klaar. Hij houdt dat langer vast, en blijft dan ook daarna een beetje opgefokt doen.
Terug: buurman was met Khava al de stal uit toen ik de hengstenketting nog bij Jaopie aan het bevestigen was. Ik zag ze door het open deurtje lopen: los lijntje, enthousiaste maar kalme merrie. Toen we uiteindelijk ook de stal uit gingen was Jaopie weer wat drammerig om ze in te halen (zweepje voor z'n neus hielp), maar Khava heeft de halve weg terug lopen briesen, schudde eens hoofd en hals, briesen nog eens een paar maal hartgrondig, met lage hoofd-halshouding... die lijkt niet veel moeite te hebben haar spanning af te laten vloeien.
Het is mooi dat ze dat kan, want Jaopie houdt zoiets veel langer vast.
Ze heeft ook niet één keer omgekeken om te zien waar ik en Jaopie eigenlijk bleven...
Jaopie wordt trouwens lelijk vadsig, die moet écht weer aan het werk.
terpentijn
Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-16 12:33
Ha, m'n touwhalster, maat COB, speciaal besteld voor Khavanna (goudkleurig koord met zwarte neus- en nekbescherming) is ein-de-lijk binnen. Dat lijkt me een mooie aanvulling voor het grondwerk/longeerwerk/NH gedoe. Benieuwd of-ie past en hoe ze er op reageert.
@KoudbloedKim vindt Khavanna trouwens "een Thelwell-pony" hahaha, nou daar zijn we dan weer mooi klaar mee!
Martie
Geplaatst: 10-08-16 14:48
Hmmm, ze hebben allebei een karakter waar ik me wel een paar Thelwell-plaatjes bij kan voorstellen...
Touwhalster maat COB past prima, zat alleen eerst te hannesen met die KNOOP....Die wil ik knopen op de wijze die Rick Gore (YouTube-kanaal) op zijn website en in zijn filmpjes aangeeft (staat ook duidelijk bij hoe het NIET moest... heb ik natuurlijk teveel naar die filmpjes zitten kijken hoe het vooral NIET moest, want ik wilde het natuurlijk allemaal weer vooral GOED doen, met als gevolg dat ik helemaal in de war raakte....). Maar goed, ik heb 'm inmiddels in de vingers gekregen, en Khava reageert meer dan uitstekend op dit halster. Je kunt ook gewoon een halstertouw/leadrope gebruiken bij het in een cirkel om je heen/weg/terug etc. sturen (of desnoods je arm/hand), ze reageert er metéén op en 99 van de 100 keer zoals gewenst. Ze is gigantisch van de heel kleine bewegingen, grootschalige "Jaopie"-bewegingen zijn volkomen overbodig en maken haar van streek. Op Jaopie let ze totaal niet als je in de wei met haar bezig bent. Dat lijkt me een zeer gunstige aanwijzing dat zich tussen haar een mij een stevige vertrouwensband aan het ontwikkelen is. Joapie probeert wel eens te saboteren...en haar naar zichzelf te laten luisteren ipv naar mij, maar daar gaat ze totaal niet op in...zoals: ik stop en zij loopt achter mij aan met los lijntje, ze stopt respctvol op een meter achter mij, maar Jaopie gaat dan (expres?) meelopen en er voorbij stieren, om haar mee te krijgen. Ik maak vervolgens rechtsomkeert (korte U-bocht terug), en ze volgt me daarbij zonder aarzeling en zónder dat de lijn ook maar 1 seconde strak heeft gestaan. Ik beschouw dit als enorm belangrijke aanwijzingen: ze volgt dus MIJ niet HEM. En zo hoort dat natuurlijk ook. Als dit alles zich zo doorbevestigt zal ze me ook volgen bij hem weg over het schouwpad naar voren. Dat is ook waar ik op uit ben, uiteraard. Ik zie het weer helemaal zitten, en ben er van overtuigd dat we nu eindelijk zinnig bezig zijn, maar doe alles met babysteps per keer, zodat we een echt degelijke fundatie opbouwen waar het onderlinge communicatie, begrip en vertrouwen betreft. Heb nog geen verkeerd antwoord of actie van haar kant gezien tot nog toe, ze probeert uit alle macht te begrijpen en doen wat je van haar vraagt. Grondwerk/NH/whatever je het wil noemen is op die manier superleuk en het vertrouwen (ook van mezelf in haar, maar ook in mezelf mét haar) groeit met de dag. Dit gaat helemaal goed komen.