de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:36

Oh dom! Het is ook op 10 oktober.

Mocht je een jong meisje zien met een racepony, dan heb je mijn stalgenoot te pakken :=

Ook niemand die een paar foto's kan schieten?

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 15:43

Moet ik even kijken. Mijn moeder gaat wel mee, maar die is absoluut niet handig met zo'n ding. Ik ga m'n best doen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:19

Ik ben heel wijs met mijn 3-jarige. Echt zo'n braaf dier!!

Ik heb vandaag een stukje gefilmd.
Draf:

Galop

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:25

_Anneruth schreef:
Ik ben heel wijs met mijn 3-jarige. Echt zo'n braaf dier!!

Ik heb vandaag een stukje gefilmd.

Mooie gangen heeft ie! :)
De mijne krijg ik nog niet zo goed over de hoefslag :=
Maar then again, heb er pas een keer of 4 op gezeten

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:02

Ik meld mij ook even!

Ik heb vorige maand een 2,5 jarige merrie gekocht. Ze blijft voorlopig heerlijk in de kudde lopen en af en toe wat in de hand nemen. Kan ze nog lekker even groeien aangezien ze nog wat aan de kleine kant is. Het is een merrie van Broere Obelisk x Olivi en meet nu 1.60m

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:26

Welkom yeentll, jij hebt een H'tje volgens mij toch? Heb je foto's?

Vandaag even een rondje buiten gestapt op Broer, samen met een vriendin op haar paard. Heerlijk genieten. Mijn vriendin rijdt Broer nu wat bij aan gezien ik last van een slijmbeurs ontsteking heb helaas in mijn schouder.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:50

Mijn 3 jarige gaat ook goed.
Bij het zadelmak maken niet gek gedaan of gebokt.
Zit ik er op ja hoor toen wel maar niet gemeen .
Niet heel hard gevallen daarna wel weer super braaf.
Inmiddels heb ik hem op gehaald .
En nu rij laat ik hem hier 3 keer in de week verder aanrijden en klim ik er binnenkort weer op.
Hij heeft wel een super fijn karakter.
Leuk filmpje mooie gangen heeft je paard Anneruth

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:09

@Witoto: Hier wat fotootjes onder. Het is idd een H'tje! Dus eigenlijk hoor ik nog niet in het topic thuis geloof ik, haha. Maar ik vind het leuk om te zien hoe iedereen het zadelmak maken etc. aanpakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 07:41

Leuk paard Yeentll!

Ik ben nu aan het oefenen op de binnenhoefslag te rijden. Dat is ook nog niet zo simpel :Y).

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 07:50

Ff een vraag van een ander kaliber. Hoe hebben jullie het voeten geven geleerd? Onze smurf is wat een hoop dingen écht nog heel groen/onopgevoed, waaronder dit dus.
Eerst moesten we haar benen van de grond af trekken, nu geeft ze ze inmiddels al wel (alleen voorbenen), maar langer dan 3 sec. niet, dan gaat ze op haar knieën zitten en als je langer doorzet, sluit ze zich af, steigert en laat zich boven op je vallen.
Mijn smid was niet zo blij de vorige x..

Nu hebben we dus al steeds voeten gevraagd, waardoor het geven dus goed gaat, maar nu nog langer dan 3 sec. Maar hoe? Tips & trics? Dit is iets wat ik nog nooit heb meegemaakt nl..

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 07:58

Oei Jibbel, dat wordt oefenen :+.

Gideon is vanaf veulen veel in handen geweest en heeft ook leren voetjes geven, dus dat was geen probleem. De hoefsmid in de opfokstal had altijd wel een goed foefje. De achterbenen deed hij met behulp van een halstertouw om de kogel. Daarmee had hij wat meer armlengte zonder dat hij het risico liep een trap te krijgen.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:26

Napoleon kwam ook bij mij met het knopje voetjes geven. Zodra ik in de buurt kom van zijn beentjes wil hji ze al geven. Af en toe wat lastig want soms wil ik gewoon zijn springschoenen omdoen ofzo, hihi.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:35

Ik weet verder ook niets van haar verleden en of/hoe vaak ze in handen en bij de smid is geweest.
Of ze is veel in handen geweest en 'verpest', of ze is echt totaal 0,0 gewend geweest. Ik hoop het laatste, dat is makkelijker te bewerken vind ik.

Ik heb al tranquigel liggen, omdat de smid zonder sedatie het een volgende x niet wilde proberen. Maar het doel is natuurlijk om gewoon normaal voetjes te kunnen geven.

Eerlijk gezegd heb ik dit nog nooit met geen enkel paard meegemaakt, soms vraag ik me af of het wel een fries is en niet toevallig een kwpn'er met sokken. :+

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:02

Grease: http://youtu.be/Gt2_R2gsmEE

klein stukje van mijn jonkie op de onderlinge wedstrijd van onze club. Hij vond t heel erg spannend en vooral de andere paarden doodeng.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:15

Jibbel, wij hebben dagelijks geoefend. Ik heb namelijk ook zo'n paard (inderdaad KWPN :=) Helaas sloeg hij ook gericht waardoor het niet echt leuk was in het begin. Wat bij hem mega mega veel heeft geholpen is afleiden. Iemand bij zijn hoofd en iemand voetje vragen. Qua duur, iedere dag een beetje langer. Ook bij de smid ging hij gewoon lopen als hij het zat was alleen nam hij dan de smid mee. Nu kan hij rustig bekapt worden. 1: door het oefenen en 2: ik leid hem af met een horselyx (o.i.d.) zo'n liksteen in een potje. Meneer is heerlijk aan het sabbelen en vergeet dat zijn hoeven worden gedaan :) De laatste twee keer is er dus ook geen verdoving meer aan te pas gekomen *\o/*

maudenmarc: braaf paard!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:01

Thnx voor de tip Selka. Wij doen het nu idd ook met 2 man. Alleen vind ik te gevaarlijk en het is onhandig. Horselyx heb ik toevallig ook nog staat, zal het ook eens proberen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:13

Leuk paard Maudenmarc! Je hebt hem er al mooi aan lopen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:02

Mooie filmpjes Anneruth (en mooooi dier!) & Maudenmarc!

Die Horselyx constructie gebruikt mijn stalgenote ook voor haar paard die de hoefsmid maar vreselijk saai vindt en daardoor ongeduldig is.

Floor is wat dat aangaat al van ver gekomen in de afgelopen 3 jaar, maar die kan echt ongelofelijk leunen op de smid. En ze is er niet altijd voor in de stemming, waardoor het de ene keer beter gaat dan de andere keer.

Wij zijn op het moment aardig consequent 'iets' aan het doen. Twee keer longeren en 1 keer een wandeltocht door het bos. Afgelopen zondag hadden we dik 6 kilometer achter de kiezen en bij ons beide hing de tong wel wat op de knietjes (was ook warm!). We gaan altijd samen met een stalgenote en haar 20-jarige Fries die het goede voorbeeld geeft. Zondag was ook een andere stalgenote met haar jonge paard mee. Dat gaat goed zo lang Floor maar niet in het midden hoeft te lopen. Dan geeft ze nogal duidelijk aan dat haar leefcirkel behoorlijk groot is zeg maar ;-). Voorop en achterop is geen enkel probleem.

Ik hoop dat dit voorwerk in het bos ervoor zorgt dat ik er volgend voorjaar zo op kan springen en bosritjes kan maken. Dat zou fijn zijn! Ik ben toch erg voorstander van rechte lijnen rijden ipv rondjes in de bak. Denk dat dat beter is voor haar gestel en ontwikkeling.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 15:19

Iedereen lekker bezig met de jonkies.

Maudenmarc, knap beestje hoor.

Yeentll knappe twee jarige is ze zeg. Sprekend koppie. En gewoon lekker mee kletsen en lezen hoor. Ik heb ook nog een twee jarige hengst staan in de opfok.

Las nog wat over voetjes geven. Broer kon dat al toen ik hem kocht al was achter nog niet heel makkelijk hoor. Bij de twee jarige pakken we het zo nu en dan ook mee, maar die lijkt in alles mak geboren, hopelijk met zadelmak maken ook hihi

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:02

Wat een toppaardjes met beste bewegingen lopen hier al...de mijne doet nog maar een pony drafje :D

De hoeven optillen heeft hier ook enige moeite gekost. Hij gaf zijn voet wel, maar niet al te lang. Het heeft volgens mij ook een beetje met balans en kracht te maken, want nu heeft hij er geen moeite meer mee en hoef ik niks meer te doen/zeggen, als ik al kijk geeft hij zijn voet al. Laatst bij de hoefsmid was hij weer even aan het klieren, na een paar waarschuwingen kreeg hij even een flinke por van de hoefsmid en dat hielp, daarna was hij braaf.....

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:38

Yeah zaterdag komt mijn driejarige thuis, vanuit de wei en gaan we weer lekker aan het werk!,
Zo'n zin in, zeker als ik jullie verhalen zo lees!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:06

Zo even niet gelezen ik was even weg op vakantie. gently heeft momenteel een flinke rustperiode meneer heeft 3 weken gelden een spoedkoliek operatie gehad. Alles gaat prima tot nu toe maar de komende maanden is het revalidatie tijd

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:47

Hoe hebben jullie je paard vervoerd toen hij voor het eerst de trailer in ging? De fokker zegt dat ik m er gewoon zonder bescherming in moet zetten, maar een stalgenoot zegt dat ik het beste gewoon peeskappen en springschoenen om kan doen. Mijn vorige 2-jarige kende alles al, dus dat was zoo makkelijk, haha.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:07

Ik heb hem er ook kaal opgezet, als ze er niet aan gewend zijn, levert het meerproblemen op dan dat het voorkomt.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:15

Gewoon kaal erop :-)