[VOLG] Fiëgo in training.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LvdO

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:16

Wat jammer dat hij een offday had, maar het kan niet altijd goed gaan. Misschien heeft hij ook iets meer tijd nodig om alles te verwerken. Hoeveel dagen per week werken jullie eigenlijk met hem? En als hij iets groots presteert zeg maar (en dan vind ik persoonlijk een rondje met ruiter al heel groot voor een jong dier) krijgt hij dan ook extra rust/extra tijd om dit te verwerken?
Ik merk namelijk bij mijn eigen pony dat als ik hem iets nieuws heb geleerd en ik ga dat heel veel herhalen, hij het dan juist eng gaat vinden. Geef ik hem een paar dagen rust en probeer ik het na een paar dagen weer dan is het: hup en klaar.

Maar... Ik vind het wel fantastisch om alles zo mee te lezen!! Trouwe volger haha

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 17:47

Die vraag is al twee keer eerder beantwoord in het topic :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 19:09

Dag 31

Vandaag toch een dag zonder de nadruk van "iets op z'n rug".
Heb hem lekker gepoetst en gezadeld, waarna ik in de longeercircel mocht proberen eens zijn hoofdstel om te doen.
Hij wilde er tussenuit piepen, maar dankzij de tips/tricks en aanmoediging van Cor (en z'n dochter & mijn vriend :D), toch weten door te gaan :j

Eerst halster los..
Afbeelding

Dan hoofdstel om en halster weer over het hoofdstel :j
Afbeelding

En dan lekker longeren, eerst gewoon normaal..
Afbeelding

Toen werden er wat balkjes neer gelegd :j
Afbeelding

Afbeelding

En toen kwamen we een tonnetje tegen waar we gewoon langs konden :j
Afbeelding

En daarna aan de andere kant van het zadel, aan het zadel zelf, een lijntje vast geklikt, om te kijken hoe hij zou reageren als er een touw (voor lange lijnen uiteindelijk) achter op z'n hakken "lag" tijdens het lopen..
Afbeelding

Kortom, vandaag even geen focus op z'n rug/boven hem, maar toch weer iets nieuws geoefend :j
Knap paard. :+:

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:27

Hoihoi,

Ik volg dit topic even mee! Je hebt een erg leuk paard, die het vast erg leuk gaat doen! Mooie afstammeling ook, dus ik ben erg nieuwsgierig!

Ik heb vorig jaar mijn eigen paard laten inrijden, echter dan wel op een hele andere wijze. Ben altijd erg geïnteresseerd hoe mensen dit doen :D :+
Ikzelf had mijn jonge paard al vanaf 5 maanden oud, wat een hele hoop scheelt, want ik heb hem sommige dingen al veel eerder kunnen leren. Zo ben ik met longeren begonnen toen hij 2 jaar oud was, puur aan halster en touwtje. Dit tot de 2,5 jarige leeftijd langzaam uitgebouwd met dekje, longeersingel en commando's. Met 2,5 jarige leedtijd hoofdstel met bitje maar zonder neusriem in. Eerst rustig op stal ingedaan en hem er even mee laten staan. Dit 4x gedaan, toen met hoofdstel en een halster er omheen aan de longe. Op een gegeven moment halster weggelaten. Rustig met een touwtje begonnen en toen later aan de bijzet. Net voordat hij 3 jaar werd met het zadel begonnen. Eerst rustig op de wasplaats een paar keer opgedaan, later ermee aan de longe. Toen ik Franco liet inrijden door de professional was hij al volledig zadelmak en had ik er ook al een paar keer aan gehangen en zelfs al een keer opgezeten. Met het inrijden reden we steeds op en neer met een trailer, om hem ook het trailer laden te leren. (Dit namelijk al zo vaak geoefend maar bleef problematisch). Hij is 10x bij Jan Albers in Langenboom geweest en toen heb ik hem thuis doorgereden. ^^
Nu is mijn paard 10 maanden onder het zadel en loopt als een tierelier. Hij vindt het werken erg leuk en is al een paar keer met me mee geweest. Toen hij 5 mnd ohz was mee naar bergharen, toen hij 6 mnd ohz was mee naar België voor een clinic van GP ruiter Tom Horemans, toen hij 6,5 mnd ohz was verhuisd naar andere stal, daar een onderlinge wedstrijd gedaan (meneer was 8 mnd ohz), toen hij 9 mnd ohz was mee naar Wamel voor clinic.
Lekker veel kilometers maken en niet bang zijn. Het proces dat je doormaakt met je paard is een bijzondere en zorgt voor een hele mooie vertrouwensband. Laat je niet de moed in de schoenen zakken door een tegenslag. Ik ben in het begin 3x van mijn paard afgevallen, en het is een mega pittige, maar wat is het gaaf als dingen eindelijk lukken! Ik wens je heel erg veel succes met je paardje en zal je zeker blijven volgen! :D *\o/*

Franco 3 jaar oud en 7e keer ohz:
Afbeelding

Franco net 4 jaar oud en 10 mnd ohz:
Afbeelding

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:19

Kimmutjuh89 leuk dat je jouw ervaringen wilt delen, maar ik vind het niet zo netjes om dit in een topic van iemand anders te doen.
(bovendien vind ik het niet echt een reclame om een 4 jarige met een slof te rijden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:24

rhijnauwen schreef:
Kimmutjuh89 leuk dat je jouw ervaringen wilt delen, maar ik vind het niet zo netjes om dit in een topic van iemand anders te doen.
(bovendien vind ik het niet echt een reclame om een 4 jarige met een slof te rijden)

Precies dezelfde gedachte :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:42

Ziet er weer goed uit TS!
En kimmutjuh, eens met bovenstaande, niet zo netjes ;)

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:29

rhijnauwen schreef:

Ikzelf vind het juist erg interessant als iemand dat in een topic van mij zou doen. Dan kun je ervaringen ed uitwisselen. Maar ach, misschien ben ik wel de enige daarin :)

Verder rij ik hooguit 1x in de week mijn paard met slof. Dit doe ik onder deskundige begeleiding en als je er goed mee rijdt en weet hoe je ermee om moet gaan en weet wat je wil bereiken, dan is een slof een goed hulpmiddel. Voor de rest rij ik zonder. Er wordt altijd zo'n ophef gemaakt over rijden met een slof, maar als het zo schadelijk zou zijn zouden topruiters als Edward Gal, Tineke Bartels etc het ook niet gebruiken in de training van hun paard ;). Just saying.... (ff off topic)

Maar om terug te komen op het topic, Dreamy, veel plezier met je paardje. Dat is het allerbelangrijkste. Ben nieuwsgierig hoe hij het verder gaat doen :p

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:58

Ik ging niet reageren... maar nu... dit is zo typisch, met alle respect voor TS, maar ik vind hoe dit paard zadelmak gemaakt wordt echt niet aan te raden, er worden enkele basisprincipes heel hard vergeten, om over de veiligheid van de ruiter nog maar te zwijgen. Maar dat is allemaal ok en fantastisch maaraals iemand een foto van paard met slof toont, dån wordt er uiteraard opgesprongen :')

TS, ik vind je topic heel mooi en wil niet rellen, maar let je wel wat op? Er wordt naar mijn mening echt veel te veel gedaan dat niets met zadelmak maken te maken heeft. Ik vind 2 dingen belangrijk bij zadelmak maken: 1) vertrouwen: iets dat je niet wint van je paard als je 3 weken lang zo goed als elke dag met iets 'eng' komt aanzetten, hij associeert jou op den duur met enge dingen, is het ooit eens een dag leuk werken? Dit is mentaal heel erg zwaar voor een jong paard, het moet veel simpeler.
En 2) een paard is een dier, geen mens, je kan niet op gelijk niveau communiceren, je moet consequent zijn, leiding geven, vertrouwen, en dingen simpel uitleggen.
Een paard denkt echt niet "he ik ben megaflink geweest vandaag, ik heb een gigantisch irtitante, niet-proportionele pop rondgedragen" en "ik ben flink voorbij een ton gepasseerd", neen, die denkt volgens mij vooral dat hij rondjes heeft moeten lopen in een piste waar iedere dag nieuwe enge dingen zijn...

Ik snap ook echt niet waarom de longe met 2 wordt vastgehouden, laat staan waarom een paard niet onmiddellijk stil gelegd wordt als ie gaat steigeren... echt een gevaarlijke situatie vind ik het zo vanaf de foto's van die valpartij...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 00:54

Ik zou persoonlijk op dit punt ook de aanpak veranderen..

Iemand erop die kan zitten en blijven zitten...en voorwaarts!
Gaan met die banaan.

Pak hem er even doorheen.. Op een andere manier dan de kinderlijke manier. :)
Valt het kwartje misschien wat sneller..
Je geeft aan dat er nog maar een maand plek is.. Zou zonde zijn als je weg moet en hij niet klaar is...

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 02:49

De stappen die wij nemen sta ik 100% achter. Ik denk juist als je er gelijk een ruiter op had gezet, je een gevaarlijke situatie had gecreëerd. Dit paard is angstig als er iets op zijn rug komt, hij iets achter zich ziet. Denk dat hij al veel eerder in ergere paniek was geraakt als je anders te werk zou zijn gegaan. (Maar dat weet ik idd niet, heb het alleen nog maar op deze manier geprobeerd natuurlijk) Daar hebben we stapje voor stapje naartoe gewerkt en dat gaat elke dag nog vooruit.
Misschien wel langzamer, maar daar gaat het niet om. Ik denk dat mijn paard dat nodig heeft.

Mijn paard komt nog elke dag naar me toe lopen, krijg ik het halster om, kan ik zonder gezeik meenemen naar de Poetsplaats en de longeerbak. En nee, dat is niet omdat hij anders wordt gedwongen. Hij heeft nooit geweigerd en hij voelt zich in de bak ook echt op z'n gemak, gaat er rustig uitgebreid liggen rollen etc. Lijkt me niet als dat zo zou zijn als hij echt denkt dat er alleen maar enge dingen zijn toch ;)
Bovendien vind hij de obstakels maar even spannend en kijkt er na twee rondjes al niet meer naar om en struikelt er haast over. (Bij wijze van, niet dat jullie weer denken dat het gevaarlijk is)

Ik respecteer jullie visie, maar ik heb een andere en ik heb het gevoel dat dit de beste keuze is voor mijn paard op dit moment. :)
Meer kan ik er niet over zeggen eigenlijk.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 02:56

Jolliegirl schreef:

Gaan met die banaan.

Je geeft aan dat er nog maar een maand plek is.. Zou zonde zijn als je weg moet en hij niet klaar is...

Met een paard dat het nogsteeds angstig vind om iets op z'n rug te krijgen? Wil je daar echt een ruiter op gaan zetten zonder dit soort voorbereidingen? Dan vraag je pas echt om gevaarlijke situaties.

Dmv met de pop te werken leert hij juist op ons te vertrouwen en om niet in paniek gekke dingen te gaan doen. (Dat was de insteek, jammer dat het met de ruiter een keer een dag minder is gegaan)
Waar hij eerder bleef rennen, leert hij nu dat rustig doen meer effect heeft en netjes te stoppen zodat het er ook weer af kan.
Dit zodat er op een veilige manier een ruiter op zou kunnen. Met Bob ging dit goed, met de ruiter nog niet!
Ik had dus eerder verwacht dat er de reactie kwam "jullie gaan duidelijk te snel" ipv "zet er lekker iemand op die erop kan zitten en laat hem lekker rennen"..
Ik wil het op een rustige manier doen voor hem, het juist niet overhaasten.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 03:03

Ik sta open voor discussies en meningen, maar deze wil ik graag via PB voortzetten mocht iemand van jullie nog op mijn antwoorden willen reageren. :j
Dit topic wil ik, zoals eerder gezegd, puur voor de updates doen! :) Ik snap dat er in eerste instantie hier is gereageerd, ik heb immers een topic geopend en kan dit soort reacties verwachten :j toch vind ik het fijner deze via PB te krijgen dan in dit topic. Dan kan ik er ook dieper of langer op in gaan en jullie ook, zonder dat dit topic overspoeld wordt.
Ik hoop dat jullie eraan mee willen werken?

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 05:37

Hai Ts, ik heb je toppic nu pas gevonden, := maar heb wel alles netjes doorgelezen. Ten eerste, wat een prachtig paard heb je daar! <3 Ik vind de manier waarop jij je paard aan het trainen bent heel paardvriendelijk en lekker langzaam. Ik zeg al vaker 'Patience is key'.
Dit zal vast goed komen. En wat is die Bob knap zeg! Haha. _O-
Ben zeer benieuwd naar meer updates! :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:53

Er zijn meerdere wegen naar Rome en ik geef toe dat dit ook niet mijn weg is, maar ik kan het geen slechte weg vinden.
Natuurlijk zijn er altijd dingetjes die jezelf anders doet. De een zit er sneller op, de ander doet er nog trager over. De een werkt met pop, de andere zonder. De ene werkt meer aan schriktraining voordat ze erop kruipen, de ander meer aan dressuurtraining. De een is wat onzekerder en wil daarom op de grond alles goed bevestigd hebben, de ander is een ware Gert Van Hof en kruipt er zo op en gaan met de banaan.

Dat iemand een andere weg naar Rome neemt, wilt toch niet meteen zeggen dat die slecht bezig is.

En nog een hele persoonlijke mening: als je het hele topic gezwegen hebt, geen reactie hebt geplaatst omdat je het niet eens bent met de methode, vind ik het best wel sneu en kinderachtig om dan net even negatief te komen doen wanneer het paard net in een dip zit. :o

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:01

Gini schreef:
Er zijn meerdere wegen naar Rome en ik geef toe dat dit ook niet mijn weg is, maar ik kan het geen slechte weg vinden.
Natuurlijk zijn er altijd dingetjes die jezelf anders doet. De een zit er sneller op, de ander doet er nog trager over. De een werkt met pop, de andere zonder. De ene werkt meer aan schriktraining voordat ze erop kruipen, de ander meer aan dressuurtraining. De een is wat onzekerder en wil daarom op de grond alles goed bevestigd hebben, de ander is een ware Gert Van Hof en kruipt er zo op en gaan met de banaan.

Dat iemand een andere weg naar Rome neemt, wilt toch niet meteen zeggen dat die slecht bezig is.

En nog een hele persoonlijke mening: als je het hele topic gezwegen hebt, geen reactie hebt geplaatst omdat je het niet eens bent met de methode, vind ik het best wel sneu en kinderachtig om dan net even negatief te komen doen wanneer het paard net in een dip zit. :o

_/-\o_ 8-)

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:03

Mee eens Gini!

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:38

Dreamy schreef:
Jolliegirl schreef:

Gaan met die banaan.

Met een paard dat het nogsteeds angstig vind om iets op z'n rug te krijgen? Wil je daar echt een ruiter op gaan zetten zonder dit soort voorbereidingen? Dan vraag je pas echt om gevaarlijke situaties.

Dmv met de pop te werken leert hij juist op ons te vertrouwen en om niet in paniek gekke dingen te gaan doen. (Dat was de insteek, jammer dat het met de ruiter een keer een dag minder is gegaan)
Waar hij eerder bleef rennen, leert hij nu dat rustig doen meer effect heeft en netjes te stoppen zodat het er ook weer af kan.
Dit zodat er op een veilige manier een ruiter op zou kunnen. Met Bob ging dit goed, met de ruiter nog niet!
Ik had dus eerder verwacht dat er de reactie kwam "jullie gaan duidelijk te snel" ipv "zet er lekker iemand op die erop kan zitten en laat hem lekker rennen"..
Ik wil het op een rustige manier doen voor hem, het juist niet overhaasten.

+1 ik vind de aanpak van jou zeer vriendelijk en dier gericht , dat het een keermis ging kan gebeuren dat maakt iedereen mee, ik ben benieuwd naar je volgende update !

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:40

Ik heb alle posts van TS gelezen, dit echter pas deze week, ik kan niet terugkeren in de tijd om een reactie te plaatsen...

Het is even 'kinderachtig' en getuigend van onwetendheid er direct op te vliegen als er een slof passeert... Misschien niet mooi om dat in een ander haar topic te doen, dat bedoel ik niet. Zoals hier gezegd wordt: er gaan meerdere wegen naar Rome.

Ik vind het vooral niet veilig allemaal, als hij binnen een maand braaf is, zal ik graag toegeven dat de methode toch werkt, maar ik hoop vooral dat er zich niemand pijn gaat doen.

Ik vind trouwens niet dat het snel moet gaan, zadelmak maken, dit hier heeft gewoon weinig te maken met zadelmak maken, het is schriktraining, niet het paard opleren. Als het paard ZO gevaarlijk is, heeft het geen nut een toc op te doen en hem maar rondjes te laten rennen. Als er 2 man nodig is om de longe vast te houden omdat hij anders door de omheining gaat, ben je ten eerste allesbehalve 'zacht' bezig, en ten tweede allesbehalve veilig. Zorg ervoor dat je controle hebt voor je mensen als pop gaat gebruiken en in gevaar brengt...

Ik vind dus zeker niet dat er al meteen een goede ruiter op moest ofzoiets, dit paard kent nog niets van basis, kan blijkbaar nog niet veilig gelongeerd worden, dan is het overduidelijk te vroeg voor een ruiter, dat lijkt mij logisch. Ik wil eerst controle en gehoorzaamheid aan de longe, het paard moet stappen, draven en galopperen wanneer IK dat wil, en het liefste ook mooi ontspannen lopen. Zo krijgen ze vertrouwen in het werken op zich. Dan pas kan je er iemand opzetten.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 09:52

Mag ik vragen waar je gelezen hebt dat er twee de longe vasthouden, omdat hij anders door de omheining gaat?
Waar staat dat het paard gevaarlijk is?

Paard is braaf, maar is angstig. Als je dit goed aanpakt, waar we over het algemeen mee bezig waren, zal het ook niet gevaarlijk gaan reageren..
Dat steigeren heeft hij met Bob nooit op deze manier gedaan, die zagen we niet aankomen. Normaal kneep hij de billen samen en sprong hij een keer naar voren en ging dan lopen.
Ik hou de longeerlijn vast, zodat die niet over de grond slingert en ik "voor" (richting de borst) hem kan gaan lopen om hem af te remmen terwijl Cor in het midden blijft. (Alleen in gevallen waarbij hij het duidelijk eng vind en blijft lopen)

Ik vind het jammer dat dit topic zo'n nare bijsmaak krijgt door sommige reacties. Andere meningen zijn prima, worden door de meesten ook prima geformuleerd. Maar deze laatste reactie wordt ik niet vrolijk van, want daarin worden dingen genoemd die ik nooit heb gezegd :n
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 01-05-14 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 09:54

Bovendien kan ik het paard ook los longeren, draait het op mijn lichaamstaal etc (en dan niet buitenom, maar ook binnen om etc.) doet alle gangen op stemcommando. Zonder longeerlijn dus!
Ik snap niet waar je al die kul vandaan haalt en ik word er echt heel pissig om.....

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:56

zo is het Dreamy, je kent je paard inmiddels van binnen en buiten en je weet donderdsgoed wat goed is voor jou dier. Hij is nou eenmaal bang voor iets op zijn rug en dat je het in etapes opbouwd vind ik echt super.
Wederzijds respect noem ik dat, het kost misschien iets meer tijd, maar je krijgt er uiteindelijk meer voor terug.

Je doet het echt super meid!! Ga zo door!

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:06

Dreamy schreef:
Mag ik vragen waar je gelezen hebt dat er twee de longe vasthouden, omdat hij anders door de omheining gaat?
Waar staat dat het paard gevaarlijk is?

Dat heeft Cor (dat heb ik toch afgeleid uit topic dat hij dat is) mij gepb't.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:15

Tja Cherry, dat is het nadeel van bokt, iedereen heeft andere ideeen en andere meningen. Dat is moeilijk te voorkomen denk ik. Wel vind ik dat het niet terecht is om deze manier af te keuren, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Zelf vind ik het juist wel interessant om hierover de discussie aan te gaan, misschien kan er een apart topic over gemaakt worden want er is blijkbaar ook behoefte aan discussie ;) Ik wil wel een topic openen maar vind je het dan goed om de foto's van Fiego te gebruiken als voorbeeld?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:20

Ga lekker door als jij je er goed bij voelt. Jij kent je paard het beste en ziet of deze aanpak werkt.
Ik heb deze aanpak als zeer prettig ervaren. Kato was dan geen angstig paard maar al die extra dingen heeft er wel voor gezorgd dat kato niet snel onder de indruk is. Door zelf actief mee te werken wordt je band met paard steeds groter en steeds meer vertrouwen in elkaar.
Door dingen te proberen weet je of iets werkt. Het blijven dieren en je weet nooit hoe ze op dingen reageren. Ik heb dat ook ervaren. Iets wat je al 2 weken doet, kan ineens eng zijn en dan stapje terug.

Ga lekker door als jij je er goed bij voelt en het paard zich er goed bij voelt