Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:17

M_D_H schreef:
Kijk en nu komen we ergens...

Want wat de hele tijd simpel weg vergeten word. Is dat de beroepsruiters vaak sponsoren hebbendie paarden voor ze aanschaffen...

En als die sponsor zegt het paard blijft ingepakt binnen... Dan kan je als ruiter hoog en laag springen... Maar dan blijft dat paard binnen... Want niemand is zo dom om een paard buiten te zetten die niet van hem is en waarvan de eigenaar niet wilt dat het dier buiten komt...

Het punt hierbij is: iemand zal z'n nek uit moeten steken om andere eisen te stellen aan de geldschieter en bewijzen dat de eisen stompzinnig zijn want het beïnvloed de prestaties niet op de wijze die we, ook hier, elkaar proberen wijs te maken als excuus om niet na te hoeven denken.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:21

Ja, ik vind dat sportpaarden ook 24/7 buiten kunnen :)

Ik rij ook wedstrijden (nog maar B maar soit :+ ) en mijn paard staat dag en nacht buiten op de weide met een vriendinnetje, schuilgelegenheid en hooi :)

Ze staan niet constant volop in het gras, ik hou alles onder controle door strookbegrazing :D

Ook gaan we dus op wedstrijd en staat mijn paard dus ook tot smorgens op de weide :P Hij wordt niet sloom vanop de weide te staan (mjaa mijn paard heeft dan ook pit en temperament voor 2 := )

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:27

ikke schreef:
M_D_H schreef:
Kijk en nu komen we ergens...

Want wat de hele tijd simpel weg vergeten word. Is dat de beroepsruiters vaak sponsoren hebbendie paarden voor ze aanschaffen...

En als die sponsor zegt het paard blijft ingepakt binnen... Dan kan je als ruiter hoog en laag springen... Maar dan blijft dat paard binnen... Want niemand is zo dom om een paard buiten te zetten die niet van hem is en waarvan de eigenaar niet wilt dat het dier buiten komt...

Het punt hierbij is: iemand zal z'n nek uit moeten steken om andere eisen te stellen aan de geldschieter en bewijzen dat de eisen stompzinnig zijn want het beïnvloed de prestaties niet op de wijze die we, ook hier, elkaar proberen wijs te maken als excuus om niet na te hoeven denken.

Hoe weet je dat het de prestatie's niet beïnvloed?

Stel, we nemen even een topper, een of ander wonder waar Edward Gal op rijdt. Paard moet ver mee op wedstrijd (vaak meerdere dagen) waar ze geen weitjes hebben, vaak gewassen worden, allerlei soorten kwakjes door zijn voer die hij echt allemaal moet opeten (die eventuele weidemaatjes ook kunnen afpakken) , hard werken en zweet daarom veel (vooral als ze toch iets hariger zijn omdat ze altijd buiten staan), en, wat ik hier nog niet voorbij heb zien komen: in een wei zijn ze toch diefstalgevoeliger dan in een stal. Denk dat ik een duur paard niet zomaar in een donker weitje laat staan.

Ik denk dat je zoveel moet aanpassen wil je een duur sportpaard 24/7 buiten (muv wedstrijden) hebben dat het inderdaad handiger is om hem wat meer op stal te houden, waar in mijn ogen ook niks mis mee is mits ze genoeg buiten komen. Dat is een stukje gemakzucht, maar aan de andere kant is er ook niet genoeg plek om elk paard zijn eigen high tech weitje te geven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:05

Ilse_123 schreef:
ikke schreef:

Hoe weet je dat het de prestatie's niet beïnvloed?

Stel, we nemen even een topper, een of ander wonder waar Edward Gal op rijdt. Paard moet ver mee op wedstrijd (vaak meerdere dagen) waar ze geen weitjes hebben, vaak gewassen worden, allerlei soorten kwakjes door zijn voer die hij echt allemaal moet opeten (die eventuele weidemaatjes ook kunnen afpakken) , hard werken en zweet daarom veel (vooral als ze toch iets hariger zijn omdat ze altijd buiten staan), en, wat ik hier nog niet voorbij heb zien komen: in een wei zijn ze toch diefstalgevoeliger dan in een stal. Denk dat ik een duur paard niet zomaar in een donker weitje laat staan.

Ik denk dat je zoveel moet aanpassen wil je een duur sportpaard 24/7 buiten (muv wedstrijden) hebben dat het inderdaad handiger is om hem wat meer op stal te houden, waar in mijn ogen ook niks mis mee is mits ze genoeg buiten komen. Dat is een stukje gemakzucht, maar aan de andere kant is er ook niet genoeg plek om elk paard zijn eigen high tech weitje te geven.

Goh, waarom zie ik dan bij veel van die grote stallen zulke enorme hoeveelheden wei liggen? Je maakt mij niet wijs dat ze die mooie houten hekken plaatsen om te voorkomen dat het gras 's nachts gemaaid en meegenomen wordt.......

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 08:27

Enorme stukken wei ja, enorm veel paarden ook, hoe meer wei om een stal heen, hoe minder overzicht. Ze jatten Friese hengsten gewoon uit hun stal weg, hoe snel zou het gaan als je je dure sportpaarden snachts buiten laat staan?
Het kan allemaal wel, maar handig?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 10:25

Ilse_123 schreef:
Enorme stukken wei ja, enorm veel paarden ook, hoe meer wei om een stal heen, hoe minder overzicht. Ze jatten Friese hengsten gewoon uit hun stal weg, hoe snel zou het gaan als je je dure sportpaarden snachts buiten laat staan?

Jaja, dat verhaal heb ik gehoord. Ik heb daar wat vervelende vragen bij, eerlijk gezegd.

Maar sorry, de praktijk logenstraft je redenering: die paarden staan gewoon buiten! Been there, seen them!

Gini

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 10:28

En zeker dat dat niet de fokmerries waren of het jong grut? Of de oudere paarden, of de trainingspaarden of de pensionpaarden?
Zeker dat dat de topsportpaarden van betreffende stalhouder/ruiter zijn? En dan zeker dat ze daar langer dan een drietal uurtjes in stonden? Iedere dag?

Zo ja, leuk! :)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 10:42

Ilse_123 schreef:

Hengst is al weer gevonden hoor en denk niet dat hij 'zomaar' gejat is. Iets met faillissement etc. :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:50

ikke schreef:
Ilse_123 schreef:

Jaja, dat verhaal heb ik gehoord. Ik heb daar wat vervelende vragen bij, eerlijk gezegd.

Maar sorry, de praktijk logenstraft je redenering: die paarden staan gewoon buiten! Been there, seen them!

Buiten als in 24/7 altijd een de echte dure sportpaarden? Want daar gaat dit topic natuurlijk specifiek over.
Overigens ben ik een pro van 24/7 buiten, maar ik snap ook dat het niet altijd even handig is.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:12

Nog wat anders.

Je hebt een africhting/trainingsstal. Je krijgt dus paarden onder je hoede van andere mensen die daar best geld voor betalen.

Ik persoonlijk denk dat ik het telefoontje: "tja, sorrie! Tikkie/uitglijer/whatever gehad op het land en nu is de (verzin maar wat) best wel kapot. Ik zal m kosteloos thuisbrengen en dan kijken we over een half jaar wel weer of die weer wat hersteld is"

Dat kan je natuurlijk contractueel voor de aansprakelijkheid en financiën aftikken, maar goed voor je reputatie is dat geenszins.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:20

Ceriadwen schreef:
Nog wat anders.

Je hebt een africhting/trainingsstal. Je krijgt dus paarden onder je hoede van andere mensen die daar best geld voor betalen.

Ik persoonlijk denk dat ik het telefoontje: "tja, sorrie! Tikkie/uitglijer/whatever gehad op het land en nu is de (verzin maar wat) best wel kapot. Ik zal m kosteloos thuisbrengen en dan kijken we over een half jaar wel weer of die weer wat hersteld is"

Dat kan je natuurlijk contractueel voor de aansprakelijkheid en financiën aftikken, maar goed voor je reputatie is dat geenszins.

Het is bewezen dat het land niet voor meer blessures zorgt...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:31

Door een onderzoek met 10 paarden waarvan er 5 buiten stonden en 5 niet?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:41

MarlindeRooz schreef:
Ceriadwen schreef:
Nog wat anders.

Dat klopt...
Maar dat is bewezen voor vaste kuddes...

In een africhtingsstal/trainingsstal heb je geen vaste kuddes, die kuddes die rouleren omdat geen van de paarden daar erg lang staan...
En dan heb je dus geen stabiele kudde en is er dus wel erg veel kans op blessures

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 14:43

M_D_H schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dat klopt...
Maar dat is bewezen voor vaste kuddes...

In een africhtingsstal/trainingsstal heb je geen vaste kuddes, die kuddes die rouleren omdat geen van de paarden daar erg lang staan...
En dan heb je dus geen stabiele kudde en is er dus wel erg veel kans op blessures

Maar jullie zijn dus blijkbaar ook niet in staat om te bedenken dat je zoiets ook gewoon op kunt bouwen, in plaats van plompverloren zo'n dier buiten te pleuren?

Ik krijg heel sterk de indruk dat de goegemeente hier niet erg op het idee kan komen dat je paarden, net als rijden, ook kunt leren om buiten te staan en om te gaan met situaties.
Gewoon een beetje kritisch kijken naar het individuele paard, de omgeving, de mogelijkheden en op basis daarvan gewoon een plan uitzetten en op die manier het paard veilig buiten te laten lopen.

Die reputatieschade valt best mee want de mutsen met hun kasplantjes komen niet bij de trainers die aan buiten tenzij doen want oeioei, er zal toch maar.........

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:15

Als je maar genoeg kan banketstaaf kan je ook mensen doen laten geloven dat de aarde plat is

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:17

Serieus? wat een aannames worden hier gedaan en wat een agressieve toon van praten...

Tuurlijk zijn ze daar wel toe in staat, maar als je een constante aan en aflooop van paarden hebt heb je niet genoeg grond om ze langzaam aan elkaar te laten wennen...

We moeten gewoon realistisch zijn...
Ja het kan, maar omdat er teveel haken en ogen zijn kan het toch weer niet...

Maar als je je niet wilt verplaatsen in een ander zul je dat nooit inzien...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:38

ikke schreef:
Maar dat is dus niet waar! Dat paard vraagt nergens om en z'n behoeftes veranderen alleen in de hoofden van de mensen, niet bij het paard!

Het zijn de, voor het paard, externe, belangen die ons willen doen geloven dat het op dat niveau anders moet.

Nee dit is niet waar ;). Je kunt niet van een paard dat 24/7 buiten staat, niet geschoren wordt, geen extra krachtvoer krijgt etc verwachten dat deze op topniveau meedraait. Het is een illusie om te denken dat de behoeften van een sportpaard exact hetzelfde zijn als dat van een recreatief gereden paard. Ik zeg niet dat dit betekent dat een sportpaard daarmee niet 24/7 buiten zou kúnnen staan, het vergt alleen wel veel meer aanpassingen denk ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:48

Sees schreef:
ikke schreef:
Maar dat is dus niet waar! Dat paard vraagt nergens om en z'n behoeftes veranderen alleen in de hoofden van de mensen, niet bij het paard!

Het zijn de, voor het paard, externe, belangen die ons willen doen geloven dat het op dat niveau anders moet.

Nee dit is niet waar ;). Je kunt niet van een paard dat 24/7 buiten staat, niet geschoren wordt, geen extra krachtvoer krijgt etc verwachten dat deze op topniveau meedraait. Het is een illusie om te denken dat de behoeften van een sportpaard exact hetzelfde zijn als dat van een recreatief gereden paard. Ik zeg niet dat dit betekent dat een sportpaard daarmee niet 24/7 buiten zou kúnnen staan, het vergt alleen wel veel meer aanpassingen denk ik.

En wie doet die aanpassingen? Juist, de mens! Jij en ik dus en niet het paard! DAT is het punt!

De behoeften van het paard zijn namelijk WEL gewoon hetzelfde, JIJ stelt de eisen waarvan JIJ DENKT dat dat niet te verenigen valt........

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:10

Sees schreef:
ikke schreef:

Je kunt ook gewoon een extra deken opleggen als je het ZO erg vind om een paard met een wintervacht te hebben. En een paard loopt echt niet anders met een wintervacht hoor. Alleen vinden mensen het niet netjes!

Krachtvoer is door de mens bedacht, als jij een paard met plezier rijd, en een goede conditie opbouwt dan is er echt geen Krachtvoer nodig als je goed hooi hebt dan. Wij voeren onze paarden een pavokoek bij puur omdat WIJ dat een fijn idee vinden dat ze wat vitamine bij krijgen.

Maar het ligt wel heel erg aan het kwaliteit van ruwvoer.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:24

ikke schreef:
En wie doet die aanpassingen? Juist, de mens! Jij en ik dus en niet het paard! DAT is het punt!

De behoeften van het paard zijn namelijk WEL gewoon hetzelfde, JIJ stelt de eisen waarvan JIJ DENKT dat dat niet te verenigen valt........

Ik ben het met je eens dat de mens die aanpassingen moet doen maar ben het niet met je eens dat je paard geen andere behoeften heeft op het moment dat je er een sportpaard van maakt ;). En dat die behoeften voortvloeien uit het feit dat de eigenaar wedstrijden wil rijden, ben ik met je eens maar dat neemt niet weg dat je aanpassingen TEN GUNSTE van je paard zult moeten doen als je op niveau mee wilt kunnen draaien ;). Ik heb het idee dat we wel hetzelfde bedoelen overigens maar een beetje langs elkaar heen praten :o.

sophianemo schreef:
Je kunt ook gewoon een extra deken opleggen als je het ZO erg vind om een paard met een wintervacht te hebben. En een paard loopt echt niet anders met een wintervacht hoor. Alleen vinden mensen het niet netjes!

Sophiaenmo, nee het gaat in het geval van een wintervacht niet om het niet mooi vinden ;). Je kunt als goede eigenaar niet van een paard wat volop in de vacht zit verwachten dat het een parcours springt oid. Dat is echt niet eerlijk tov een paard. Ik heb het niet over een 'lüllig' B-parcourtje of twee keer in de maand een L-proefje hè. Ik heb het over serieus niveau. Samengestelde wedstrijden e.d. Dat moet je imo met een ongeschoren paard niet willen ;).
sophianemo schreef:
Krachtvoer is door de mens bedacht, als jij een paard met plezier rijd, en een goede conditie opbouwt dan is er echt geen Krachtvoer nodig als je goed hooi hebt dan. Wij voeren onze paarden een pavokoek bij puur omdat WIJ dat een fijn idee vinden dat ze wat vitamine bij krijgen.

Maar het ligt wel heel erg aan het kwaliteit van ruwvoer.

Hetzelfde geld voor krachtvoer en supplementen. Topsporters nemen ook eiwitten e.d.. Waarom is dat denk je? Omdat ze hun lichaam tot het uiterste pushen en bepaalde prestaties verwachten die ze niet voldoende uit de voeding kunnen halen. Als je van je paard prestaties op niveau verwacht, is dit niet anders. Net zo goed als dat je een paard in de winter vaak iets extra's moet geven omdat de aanmaak van de wintervacht ten koste gaat van de groei van de hoeven bijvoorbeeld. Overigens zitten Pavokoeken boordevol suikers dus die zou ik dan juist weer niet zo snel voeren ;).
Laatst bijgewerkt door Sees op 10-03-14 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:24

ikke schreef:
Sees schreef:

Maar dat is toch met alles? Van zodra wij een halster rond het veulenhoofd doen, van zodra wij een omheining plaatsen, zijn paarden onderhevig aan de beslissingen van de mens.
Dus ik kan niet zeggen dat je ongelijk hebt, maar ik snap de openbarende functie van deze stelling in dit topic niet?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:25

@ sphieanemo "alleen vinden mensen het niet netjes"??? wat een onzin. We hebben het over sportpaarden niet je huis tuin en keuken recreatiepaard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:57

Een paard scheren kan ik me op hoog niveau iets bij voorstellen en het lijkt me verder voor het paard ook niet onoverkomelijk. Idee trouwens, als we voor een hit actief voerstations kunnen bouwen, waarom dan geen stal waar dmv een chip een paard per keer in kan, zolang en zo vaak het dier wil? Ga even uit van een concept dat veilig is en werkt. Toevoeging ja of nee?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:15

Sees schreef:
ikke schreef:

Ik ben het met je eens dat de mens die aanpassingen moet doen maar ben het niet met je eens dat je paard geen andere behoeften heeft op het moment dat je er een sportpaard van maakt ;). En dat die behoeften voortvloeien uit het feit dat de eigenaar wedstrijden wil rijden, ben ik met je eens maar dat neemt niet weg dat je aanpassingen TEN GUNSTE van je paard zult moeten doen als je op niveau mee wilt kunnen draaien ;). Ik heb het idee dat we wel hetzelfde bedoelen overigens maar een beetje langs elkaar heen praten :o.

Maar als aanpassingen voor wedstrijden op hoog niveau bij endurance betekend dat paarden tussen de wedstrijden door JUIST heel veel buiten lopen OMDAT het GOED is voor het paard; leg dan eens uit waarom het SLECHT is voor een paard dat internationaal dressuur loopt?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:38

Het is niet slecht voor het paard dat internationaal dressuur loopt.

In de perfecte wereld zou elke paard ineen stabiele kudde met prachtige inloopstal en hitactief-voerstation-jenoemthetmaar-wei 24/7 buiten kunnen staan. Liefst op een plek waar het nooit regent of waait. En met schaduwrijke plekjes van bomen, maar niet van bomen die giftig kunnen zijn. En met een hoge stenen muur met wachttorens eromheen tegen inbrekers.

Het is alleen vaker zo dat een wei bestaat uit een stuk gras op zand (of nog erger:veen)grond met een omheining eromheen en als ze geluk hebben mag daar van de gemeente en talloze andere instanties een schuilstal/container op.
En als je daar je internationale dressuurpaard op zet, dan overzie ik wel wat problemen.
Niet dat het slecht is, maar het idee van het internationale dressuurpaard is helaas niet 100% de lol, maar ook voor een groot deel het presteren.
En goed presteren op hoog niveau, dat vergt toch een andere training, andere voeding, en een andere huisvesting dan een modderig landje met een vervallen schuurtje.

De vergelijking met endurance is niet helemaal rieel, want endurance wedstrijden zijn er niet in de winter, dus het maakt niet uit de paarden dan lekkere wollies worden op een weitje. Terwijl de dressuurpaarden ook in de winter veel getraind worden en dus geschoren moeten worden. Ik kan me niet voorstellen dat er endurance ruiters zijn die 160 km rijden met een geschoren paard en die daarna weer lekker onder een deken in de regen en wind buiten zetten, in de hoop dat die paarden slim genoeg zijn om in het schuurtje te gaan staan.

Lastige discussie omdat er zoveel verschillende optie's zijn bij 24/7 buiten. Maar over het algemeen is 24/7 buiten een geweldige oplossing, zolang je bepaalde voorzieningen hebt.