ikke schreef:En wie doet die aanpassingen? Juist, de mens! Jij en ik dus en niet het paard! DAT is het punt!
De behoeften van het paard zijn namelijk WEL gewoon hetzelfde, JIJ stelt de eisen waarvan JIJ DENKT dat dat niet te verenigen valt........
Ik ben het met je eens dat de mens die aanpassingen moet doen maar ben het niet met je eens dat je paard geen andere behoeften heeft op het moment dat je er een sportpaard van maakt
. En dat die behoeften voortvloeien uit het feit dat de eigenaar wedstrijden wil rijden, ben ik met je eens maar dat neemt niet weg dat je aanpassingen TEN GUNSTE van je paard zult moeten doen als je op niveau mee wilt kunnen draaien
. Ik heb het idee dat we wel hetzelfde bedoelen overigens maar een beetje langs elkaar heen praten
.
sophianemo schreef:Je kunt ook gewoon een extra deken opleggen als je het ZO erg vind om een paard met een wintervacht te hebben. En een paard loopt echt niet anders met een wintervacht hoor. Alleen vinden mensen het niet netjes!
Sophiaenmo, nee het gaat in het geval van een wintervacht niet om het niet mooi vinden
. Je kunt als goede eigenaar niet van een paard wat volop in de vacht zit verwachten dat het een parcours springt oid. Dat is echt niet eerlijk tov een paard. Ik heb het niet over een 'lüllig' B-parcourtje of twee keer in de maand een L-proefje hè. Ik heb het over serieus niveau. Samengestelde wedstrijden e.d. Dat moet je imo met een ongeschoren paard niet willen
.
sophianemo schreef:Krachtvoer is door de mens bedacht, als jij een paard met plezier rijd, en een goede conditie opbouwt dan is er echt geen Krachtvoer nodig als je goed hooi hebt dan. Wij voeren onze paarden een pavokoek bij puur omdat WIJ dat een fijn idee vinden dat ze wat vitamine bij krijgen.
Maar het ligt wel heel erg aan het kwaliteit van ruwvoer.
Hetzelfde geld voor krachtvoer en supplementen. Topsporters nemen ook eiwitten e.d.. Waarom is dat denk je? Omdat ze hun lichaam tot het uiterste pushen en bepaalde prestaties verwachten die ze niet voldoende uit de voeding kunnen halen. Als je van je paard prestaties op niveau verwacht, is dit niet anders. Net zo goed als dat je een paard in de winter vaak iets extra's moet geven omdat de aanmaak van de wintervacht ten koste gaat van de groei van de hoeven bijvoorbeeld. Overigens zitten Pavokoeken boordevol suikers dus die zou ik dan juist weer niet zo snel voeren
.
Laatst bijgewerkt door Sees op 10-03-14 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt