Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
russel schreef:Het jammere is dat de markt is overspoelt en waarom zouden mensen een goedkoop gezond en ingereden paard laten staan voor een jong mankerend paard.
Komen die dan wel goed terecht of verdwijnen die naar het buitenland voor armgeestige maneges/vakantie paarden...kreupel of niet, want de ruiters merken dat toch niet.
Cayenne schreef:kleinvosje schreef:Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met de crisis, mensen hebben het krapper en waar ze eerst nog wel de kosten konden dragen voor het onbruikbare paard, kan dat nu niet meer, of ze willen het niet meer. En dan moet het dus verkocht worden...
Maar in sommige gevallen worden die dieren gewoon gratis weg gegeven, dat snap ik dan niet. Ten eerste maak je het een handelaar of iemand met foute bedoelingen dan wel heel makkelijk. Ten tweede: als het om het geld gaat (en ook het welzijn van het paard), dan ben je toch veel beter af door je paard naar de slacht te doen?
Maar ja, aan de andere kant zie ik paarden met serieuze rugproblemen en ernstige artrose voor 1000 euro of hoger voorbij komen, dus tja.
Mindim schreef:Ik heb er eentje, die ik 11 jaar geleden uit een landje heb getrokken. 4 dagen vast aan het schapengaas, zo smerig dat je op de huid kon kijken en het was -15. Ze was toen 17 jaar. Ik heb haar op stal gezet en de eigenaar 100 euro gegeven. Kreupel (artrose) en wel. DA gaf haar een jaar of 2 en dan was het klaar. Ze had een botsing gehad met een auto waar men niet naar heeft laten kijken, vandaar artrose been nu. Maar goed, ze is er nu inmiddels 11 jaar, wordt in april 29 en raced het land door. Soms met mindere dagen. Tja, die ga ik toch de handel niet meer ingooien als gezelschapspaard. Er zijn mensen die kopen dit soort paarden op. Sparen ze op op een landje tot de kudde groot genoeg is om op transport te zetten, nu weten we hoe dat is. Tijdens het opsparen op het landje wordt er niet tot amper naar de dieren omgekeken, met ellende voor de paarden tot gevolg. Maar ach, gelukkig hebben de vorige eigenaren niet hun verantwoording genomen en weten ze er niets van en kunnen heerlijk slapen. Daarom ben ik er met kapotte en oude dieren voorstander van om of zelf te houden of er een einde aan te maken als je dat niet kan. Maar niet maar de handel in gooien omdat men te schijterig of te knieperig is om ze af te maken of aan te houden.
Ragdollcat schreef:Mindim schreef:Ik heb er eentje, die ik 11 jaar geleden uit een landje heb getrokken. 4 dagen vast aan het schapengaas, zo smerig dat je op de huid kon kijken en het was -15. Ze was toen 17 jaar. Ik heb haar op stal gezet en de eigenaar 100 euro gegeven. Kreupel (artrose) en wel. DA gaf haar een jaar of 2 en dan was het klaar. Ze had een botsing gehad met een auto waar men niet naar heeft laten kijken, vandaar artrose been nu. Maar goed, ze is er nu inmiddels 11 jaar, wordt in april 29 en raced het land door. Soms met mindere dagen. Tja, die ga ik toch de handel niet meer ingooien als gezelschapspaard. Er zijn mensen die kopen dit soort paarden op. Sparen ze op op een landje tot de kudde groot genoeg is om op transport te zetten, nu weten we hoe dat is. Tijdens het opsparen op het landje wordt er niet tot amper naar de dieren omgekeken, met ellende voor de paarden tot gevolg. Maar ach, gelukkig hebben de vorige eigenaren niet hun verantwoording genomen en weten ze er niets van en kunnen heerlijk slapen. Daarom ben ik er met kapotte en oude dieren voorstander van om of zelf te houden of er een einde aan te maken als je dat niet kan. Maar niet maar de handel in gooien omdat men te schijterig of te knieperig is om ze af te maken of aan te houden.
Helemaal mee eens, of hou het of neem zelf de verantwoording door het in te laten slapen of naar de slacht te bregen.
Maar is het de bedoeling dat deze quote en je eigen zin inhaken op het stukje tekst wat mammaslamma schreef? Omdat deze er direct na komt in het topic?