Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:05

Er is hier ook nog een topic van een jonge hengst die ataxie had, maar nu dus niet meer, lang op de wei gelopen en daarna ingereden..wie weet inderdaad komt het nog helemaal goed.

Het jammere is dat de markt is overspoelt en waarom zouden mensen een goedkoop gezond en ingereden paard laten staan voor een jong mankerend paard.

Komen die dan wel goed terecht of verdwijnen die naar het buitenland voor armgeestige maneges/vakantie paarden...kreupel of niet, want de ruiters merken dat toch niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:23

russel schreef:
Het jammere is dat de markt is overspoelt en waarom zouden mensen een goedkoop gezond en ingereden paard laten staan voor een jong mankerend paard.

Komen die dan wel goed terecht of verdwijnen die naar het buitenland voor armgeestige maneges/vakantie paarden...kreupel of niet, want de ruiters merken dat toch niet.

Soms kan je er geen touw aan vast knopen hoor. Een spotgoedkope gezonde tuiger met predikaten is gewoon aan de straatstenen niet kwijt te raken en een paard met gebrek komen ze soms in bosjes op af. Terwijl de eerste toch echt een beter rijpaard maakt.

goldenarrow

Re: Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:27

Is ook een beetje afhankelijk van wat de wensen zijn, of wat het gebrek is. Zo zou ik dus absoluut geen tuiger hoeven. Of die nou spotgoedkoop en met predikaten is of niet. Maar een paard met een gebrek, waar die geen of nauwelijks last van heeft en misschien nog wel enorm braaf + helemaal mijn type paard is, daar zou ik wel over na gaan denken.
Toen ik mijn paard verkocht was ik ook een 'gebrek' vergeten te vermelden. Hij had namelijk een litteken op zijn kont omdat hij als veulen zijnde ooit in de voerbak was gesprongen. Had hij absoluut geen last van, maar was wel een schoonheidsfoutje. En er zal best wel wat aan hem gemankeerd hebben, maar we hebben hem nooit helemaal laten doorlichten en de kopers ook niet. En hij had (en voor zover ik weet heeft) er geen last van, dus dan hoeft dat voor mij allemaal niet zo.
En zijn brave karakter zorgde natuurlijk ook dat er heel veel mensen waren die geïnteresseerd in hem waren.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:35

Cayenne schreef:
kleinvosje schreef:
Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met de crisis, mensen hebben het krapper en waar ze eerst nog wel de kosten konden dragen voor het onbruikbare paard, kan dat nu niet meer, of ze willen het niet meer. En dan moet het dus verkocht worden...

Maar in sommige gevallen worden die dieren gewoon gratis weg gegeven, dat snap ik dan niet. Ten eerste maak je het een handelaar of iemand met foute bedoelingen dan wel heel makkelijk. Ten tweede: als het om het geld gaat (en ook het welzijn van het paard), dan ben je toch veel beter af door je paard naar de slacht te doen?

Maar ja, aan de andere kant zie ik paarden met serieuze rugproblemen en ernstige artrose voor 1000 euro of hoger voorbij komen, dus tja.

Mijn PRE(andalusier) heb ik ook gratis weggegeven, toch een paard met een zekere waarde, maar dat is niet belangrijk..
Wat voor mij belangrijk was, dat hij bij een liefhebber kwam te staan, met veel ruimte, en dat is gelukt!
Hij had al ruim 2 jaar een peesblessure, die niet verbeterde, en aangezien we hier aan huis geen wei hebben, was het geen optie om te houden, vooral omdat het ook met de andere pony;'s thuis niet klikte.

Ik heb hem niet op Bokt markt gezet, juist niet, dan is er totaal geen zicht op wie hem komt halen, ik heb hem bij stichting Paard in Nood aangemeld, die zetten hem met zijn hele verhaal op hun site, daar reageren liefhebbers op,en dan wordt er geselecteerd.

Zij selecteren en mailen dat naar mij door, ik heb er 1 uitgepikt, daar is degene van P.I.N een huisbezoek gaan afleggen.
Onderling gecommuniceerd over het hoe en waarom, en we zijn zelf naar Limburg gereden om kennis te maken en te zien of dit was wat ik wilde....
Ik had hier een heel fijn gevoel over en zo geschiede, hij staat daar nu alweer bijna 3 jaar, het ideale leven, gezelschap, wei en getroetel.

Zij wilde graag een andalusier, maar kon hem niet aanschaffen,hij blijft daar voor altijd, daar twijfel ik geen moment aan, dus iedereen blij!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:51

Mindim schreef:
Ik heb er eentje, die ik 11 jaar geleden uit een landje heb getrokken. 4 dagen vast aan het schapengaas, zo smerig dat je op de huid kon kijken en het was -15. Ze was toen 17 jaar. Ik heb haar op stal gezet en de eigenaar 100 euro gegeven. Kreupel (artrose) en wel. DA gaf haar een jaar of 2 en dan was het klaar. Ze had een botsing gehad met een auto waar men niet naar heeft laten kijken, vandaar artrose been nu. Maar goed, ze is er nu inmiddels 11 jaar, wordt in april 29 en raced het land door. Soms met mindere dagen. Tja, die ga ik toch de handel niet meer ingooien als gezelschapspaard. Er zijn mensen die kopen dit soort paarden op. Sparen ze op op een landje tot de kudde groot genoeg is om op transport te zetten, nu weten we hoe dat is. Tijdens het opsparen op het landje wordt er niet tot amper naar de dieren omgekeken, met ellende voor de paarden tot gevolg. Maar ach, gelukkig hebben de vorige eigenaren niet hun verantwoording genomen en weten ze er niets van en kunnen heerlijk slapen. Daarom ben ik er met kapotte en oude dieren voorstander van om of zelf te houden of er een einde aan te maken als je dat niet kan. Maar niet maar de handel in gooien omdat men te schijterig of te knieperig is om ze af te maken of aan te houden.

Helemaal mee eens, of hou het of neem zelf de verantwoording door het in te laten slapen of naar de slacht te bregen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:11

Mijn 2 Shetten zouden "weg mogen", want ik heb 2 bonte (rij)paarden -dit even in kort bestek gezegd.

Voor niks nog wel.

Maar.... ik KAN het niet... ben veel te bang dat ik ze (in)direct daarmee de dood in stuur.

Ik ken het paarden wereldje maar al te goed, en weet dat zwartbruine Shetten (dus: geen bijzonder kleurtje), waarvan 1 een papierloze ruin van net 1 meter schofthoogte en 1 een merrietje van 85 cm met wel een stamboom, he-le-maal geen enkele duurzame waarde vertegenwoordigen.
Beiden zijn door kinderen bereden en door en door gezond, echter... wat gaat hun toekomst op langere termijn zijn?
Als de kinderen van een nieuw adres er uit gegroeid zijn?
Gaan ze dan MP op? Na een paar jaar een troetel/rij pony geweest te zijn? Op transport?
De salami in?
De ruin is bijna 10, de merrie bijna 8... voor Shetten piepjong, gezien hoe oud die kunnen worden.

Het is erg veel werk, ze staan in paddock met stal aan huis, en mijn twee grote paarden kosten me sowieso al enorm veel tijd, net als mijn honden. Maar.... ik heb enige tijd geleden besloten ze niet meer aan te bieden, ik krijg slapeloze nachten van het Lot dat hen mogelijk (en waarschijnlijk!!!) na enkele jaren bij een leuke kinderfamilie wacht, een eeuwig schuldgevoel zal me dan achtervolgen, als dat vervolgens in het ongewisse blijft...

En laten we realistisch blijven: zo ongewis is het lot van niet bijzondere Shetlanders nu niet.... dat eindigt meestal in de salami.

Dus die blijven zo lang ik gezond van lijf, leden en financien blijf, maar hier. De nieuw opgroeiende generatie dorpskinderen kan er wellicht straks nog op leren paardrijden (de oudere generatie die er wel eens op reed is er te groot voor geworden).

Dus die durf ik al niet eens meer op MP te zetten, laat staan een paard dat leuk oogt maar een bemerking heeft (die heb ik dan weer niet).
Ben ook allesbehalve gerust op de "good intentions" van mensen die op je ponies of paarden afkomen... dat duurt maar al te vaak tot de trailerdeur.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:38

Maar die shetten zou je nog voor de kar kunnen beleren en als menponies verkopen aan een volwassene? Je bepaald altijd nog zelf of iemand ze mag kopen of niet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:46

Heb geen enkele ervaring met mennen... dus daar begin ik niet zelf aan en heb het materiaal er ook niet voor... de Shet ruin is trouwens door mij indertijd gratis "overgedaan" aan een bekende Shet-menner voor in tweespan... dat beleren voor de wagen en slepen ging erg goed, maar kwam na drie weken weer terug wegens verdenking zomereczeem. Gelukkig had ik bedongen dat in geval van niet gaan ik de Shet meteen weer terug zou nemen.
Van exczeem geen sprake wat het dan was: ze zagen wat schilfers in de manen, dat was het:je weet het gewoon niet.
Ik weet wel dat ik gelukkig de afspraak had dat in geval van tegenvallen de pony naar MIJ terug zou komen, er stond niks van op papier, ja, ze hadden zeker de Shet zo door kunnen verkopen naar een ander, Had ik geen poot gehad om op te staan... dat realiseerde ik me ook TOEN.
En toen besloten: jongetje, blijf jij maar gewoon hier bij mij.
Heb er een Shetmerrie via MP bijgekocht omdat het was: OF je doet hem weg OF je houdt hem... maar niet in z'n eentje. Dus was de keuze niet moeilijk: dan maar een vriendinnetje voor hem er bij.

Ze blijven dus.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:02

Ragdollcat schreef:
Mindim schreef:
Ik heb er eentje, die ik 11 jaar geleden uit een landje heb getrokken. 4 dagen vast aan het schapengaas, zo smerig dat je op de huid kon kijken en het was -15. Ze was toen 17 jaar. Ik heb haar op stal gezet en de eigenaar 100 euro gegeven. Kreupel (artrose) en wel. DA gaf haar een jaar of 2 en dan was het klaar. Ze had een botsing gehad met een auto waar men niet naar heeft laten kijken, vandaar artrose been nu. Maar goed, ze is er nu inmiddels 11 jaar, wordt in april 29 en raced het land door. Soms met mindere dagen. Tja, die ga ik toch de handel niet meer ingooien als gezelschapspaard. Er zijn mensen die kopen dit soort paarden op. Sparen ze op op een landje tot de kudde groot genoeg is om op transport te zetten, nu weten we hoe dat is. Tijdens het opsparen op het landje wordt er niet tot amper naar de dieren omgekeken, met ellende voor de paarden tot gevolg. Maar ach, gelukkig hebben de vorige eigenaren niet hun verantwoording genomen en weten ze er niets van en kunnen heerlijk slapen. Daarom ben ik er met kapotte en oude dieren voorstander van om of zelf te houden of er een einde aan te maken als je dat niet kan. Maar niet maar de handel in gooien omdat men te schijterig of te knieperig is om ze af te maken of aan te houden.

Helemaal mee eens, of hou het of neem zelf de verantwoording door het in te laten slapen of naar de slacht te bregen.

Ja daar is de moraal ridder weer :D Maar is het de bedoeling dat deze quote en je eigen zin inhaken op het stukje tekst wat mammaslamma schreef? Omdat deze er direct na komt in het topic?

Zonder iemand anders te willen beledigen: een paard de markt op gooien wat atactisch is mag dan weer wel van bokt, want ze hebben zelf ervaringen (uit eigen of andere hand) met zulk soort paarden. Maar wat mammaslamma doet mag dan weer niet?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:04

Goh, voelde me eigenlijk helemaal niet aangesproken, maar blijkbaar ging het over mijn stukje...
En nog steeds, ben ik blij met mijn beslissing, mijn paard heeft een heerlijk leven, maakt zo nu en dan een staprondje door het bos, is zeer geliefd bij de nieuwe eigenaar en heeft meerdere paardenvriendjes, kon iedereen maar zo\n plekje vinden, zou ik denken..