[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:22

Mail dit laatste verhaal eens aan de kliniek in Utrecht. Als ze ergens wetenschappelijk bezig zijn en veel deskundige in huis hebben, is het daar wel. Wie weet vindt iemand het wel interessant om zich er eens over te verdiepen. Je hebt genoeg beeld materiaal en verslagen om te kunnen overleggen.

Ik vind trouwens niet dat hij lijdt. Ja op dat moment wel als hij zo in paniek, maar ik vind dat niet het eind van de wereld. Je kan niet alles voorzien. Nu weet je dat je alles wat onbekend is heel rustig aan op moet bouwen en zul je daar ook rekening mee kunnen houden. Je moet niet bang zijn/worden om "fouten" te maken, dat hoort er nou eenmaal bij. Hij heeft een top leven bij je.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:15

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:06

Wij hebben op stal ook een autistisch-achtig paard gehad. Die moest eerst drie rondjes linksom draaien voor je hem het weiland in kon laten, anders ging hij er niet in. Op buitenrit ging met hem ook niet, wel verkeersmak maar zodra je het pad af was ging hij extra knikken met zijn knieeen. Klinkt heel vreemd en is bijna niet uit te leggen, maar in stilstand zonder zijn benen van de plaats te halen knikte hij dan omstebeurt links en rechts door de knieeen, puur stressgedrag want het paard is op verschillende klinieken onderzocht maar er kwam nooit wat uit. Zo had ie nog wel meer rare trekjes. Vervoeren in de trailer was geen probleem maar een wedstrijd of buitenrit op onbekend terrein was voor zowel paard als ruiter geen leuke gebeurtenis. Het leek ook steeds erger te worden bij hem (sorry, kan er helaas weinig positiefs van maken).
Uiteindelijk verloor de eigenaresse haar baan en heeft er eerst een betaalde verzorgster bij gehad, maar daar raakte hij nog meer van uit balans, want het ging juist beter wanneer hij zoveel mogelijk in aanraking kwam met dezelfde mensen en paarden. Toen was er alleen nog de optie verkoop en dat wilde ze hem niet aan doen, waarna hij is ingeslapen (volgens mij was hij toen 11 jaar oud).
Heb nog nooit zo'n zenuwpees meegemaakt en ze had hem volgens mij ook al vanaf veulen af aan, dus echt vreemde dingen kunnen er niet gebeurd zijn.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 14:27

Cayenne, ik heb het idee dat Frum ook zo'n soort geval is. Maar bij hem is het dus wel heel plotseling ontstaan door een gebeurtenis. Dat kan ook een hersenbloeding geweest kan zijn. Of over de kop geslagen / klap van ander paard, etc. Het 'extreem-autistische' wordt veroorzaakt door die beschadiging.

Frum heeft gisteren een paar minuten bijgezet aan de longe gelopen en daarna mocht hij fijn in de wei (i.p.v. paddock). Hij doet het waanzinnig goed aan de longeerlijn. Hij is het enige paard waarmee ik vanaf de grond hele goede tempowisselingen kan maken. Tijdens het lopen heeft hij sowieso geen last, maar na het 'werk' gaat het ook beter met hem. Meer ontspanning en dus minder tics. Ik heb hem in de wei nog een hele poos gefilmd, maar dat filmpje heb ik niet teruggekeken en ook meteen verwijderd, want er was geen spoortje ataxie te vinden.

In elk geval bedankt voor jullie berichtjes en alle informatie. :)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:43

Jeetje, mijn hart brak een beetje bij dat stuk dat je naar het bos ging.

Wij hebben een hond gehad dit ook zo iets had (Is wel iets anders natuurlijk) en die moest echt regelmaat hebben.
Als hij een kwartiertje later eten kreeg, raakte hij helemaal in de war. Dan wist hij gewoon niet waar hij het zoeken moest. Ook met uitlaten, als dat niet op vaste tijden gebeurde, raakte hij de weg kwijt. Als er om 4 uur niemand thuis was (zijn uitlaattijd toen) dan plaste hij overal tegen aan. Niet uit boosheid maar gewoon omdat hij het niet kon hebben.
Uiteindelijk hebben we voor hem een vast rooster gemaakt, waarop hij elke dag de vaste routine had. Dit ging erg goed. 6 uur eten, 7 uur wandelen ect. Hij is een paar jaar geleden overleden door een ongeluk. Buiten zijn autisme was het een geweldige hond!

Ik heb me er nooit zo in verdiept, maar is er veel bekend over autisme bij dieren? Over mensen natuurlijk wel, maar bij dieren ook? Misschien dat het dan wel interessant is om met Utrecht contact op te nemen, zij zijn wellicht heel nieuwsgierig hierna.

Sterkte! Ik hoop dat alles goedkomt met Frum!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 16:42

Frum op film na 3 weken rust, beginnend met zijn gegil :Y)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:11

Hij vond het héél leuk om weer aan de bak te mogen of niet hihi... Enthousiasme, werkwilligheid straalt er van af..
Het is zo'n fijn paard Tor! Vind je m heel fijn rijdt.

en dat liedje is zo echt heel gaaf; wie zingt dit? Ik loop zo af en toe hier in Ierland hopeloos achter hihi

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:18

Hij is ontzettend leuk! Gaaf filmpje!
Op de een of andere manier vind ik hem van achter alleen niet helemaal tof lopen, misschien stijvigheid?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 17:21

Hij heeft altijd zin :P Frum heeft erg veel looplust. Gelukkig nu geen extreme spanning. Hij was erg rustig met opzadelen en naar de bak rijden. De vuurwerkbommen onder het naastgelegen viaduct deden hem niets (daarentegen bezorgde een startende auto hem wel een rolberoertje :P ). Het is zo'n leukerd. <3

Dit is een cover van mirrors! Volgens mij geen officieel liedje.

@Cayenne, ik zie alleen stukken erg veel spanning in zijn lijf en wat tactfouten, maar ik vind hem verder niet raar/kreupel lopen. Hij beweegt wat anders dan de rest van de paarden die ik heb staan. Hij heeft ook twee krampbenen achter, he? :) Gezien zijn problemen valt het me alles mee.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 14-12-13 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:23

Nee, zeker niet kreupel, eerder dat hij van achteren zijn benen niet helemaal op lijkt te tillen, kan het niet goed omschrijven.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 18:35

Ik heb er wellicht te weinig verstand van en er te weinig kijk op, maar ik zie zo niet wat je bedoelt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:48

....
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 14-12-13 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:51

Ik zie het ook. Het is vooral in de bochten dat ik hem niet helemaal normaal zie lopen. En dan ook steeds maar een paar passen. Denk eerder dat het een stukje onbalans is, dan dat er wat anders aan de hand is. Het is natuurlijk wel een jong paard.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 18:55

Dat zie ik ook, maar dat link ik niet aan ataxie. En dat zie ik ook niet als het niet van de grond kunnen krijgen van zijn achterbenen. Wel dat hij zijn passen niet afmaakt en als een hark door de bochten gaat. Ik kan elke pas wel wat vinden, maar dat is ook omdat ik naar dingen ga zoeken. Uiteindelijk is het wel een 3-jarige die nog maar weinig onder het zadel heeft gelopen, dus dan wil ik mezelf niet gek maken met elk hakkeltje.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:57

Zou ik ook niet doen. Als je wilt zie en voel je altijd wel iets wat iets kan zijn. Gewoon lekker genieten.

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:03

Wat een mooierd is het ook zeg...hopelijk mag je nog lang van hem genieten. Vind het zo mooi om te lezen hoe jij met hem omgaat...respect

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:30

Ik snap wat Cayenne ziet. Op het rechte stuk loopt hij vlot met twee heupen gelijk. In de bochten kun je zowiezo zien dat hij wat kramperig hoog loopt achter. Maar daarnaast lijkt hij iets met zijn buitenste heup te doen. Wat geen idee, maar daardoor ziet het er wat vreemd uit. Niet kreupel of zo maar misschien iets dat bij hem hoort. Heb je een vergelijkbaa filmpje van hem in draf alleen dan zonder jou erop? Los of aan de longe?

Verder jammer dat hij zo hysterisch reageert bij het terrein afgaan. Doet hij dat ook met een weimaatje als je er naast loopt of alleen als je erop zit? Hij was toch al eens op een ander terrein geweest onder het zadel meende ik te herrinneren. Of klopt dat niet?

En hoe erg is een autistisch paard met wat tics? Mensen zijn er volstrekt gelukkig mee zolang je er wat regelmaat inhoudt. Dat zal voor een paard denk ik niks anders zijn zolang je het hem kunt bieden. Alleen wedstrijden rijden zal er niet bijzijn dan denk ik.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 19:34

Van de zomer, waar ik hem beroerd vind stappen"

10e keer onder het zadel

En de eerste keer aan de longe (2,5):

2 maand uit de opfok (kort na het atactisch worden):
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 14-12-13 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:37

Eerste twee filmpjes zijn privé Tor....

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 19:42

O, slim. Zal even aanpassen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 19:44

Verder:

En de 2e keer onder het zadel:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:51

Aan de longe loopt hij rond en geen hoek. Dan draait hij ook ietsje achter maar niet zo sterk. Het laatste losse filmpje loopt hij weinig de hoek om. Hij lijkt het te vermijden of vol op de rem te gaan in de hoek. De allerlaatste seconde ervan gaat hij links de hoek om. Ook hier draait hij iets achter. En of dat nu zijn heupen of knie is geen idee.

Alleen als jij erop zit lijkt dat erger te zijn ietsje of valt het meer op.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 21:29

Ik heb van geen enkel paard filmpjes waarop ze los hoeken lopen. Ze snijden af, ijsberen, maken een 180 graden draai of kiezen een andere variatie. Volgens mij is dat ook niet heel natuurlijk. Alleen onder het zadel vragen we hoeken. Ik gebruik de hoek zelf als rem, want hij is erg loperig. En dan is het voor hem nog een beetje lastig, omdat er echt een hoefslag in de bak staat en hij dus soms over een randje/heuveltje moet.
Het neemt niet weg dat hij zo loopt, maar hier maak ik mij niet druk om. Wel als hij zijn evenwicht zou verliezen in een gekke sprong in de wei. Dan heb ik veel liever dat hij onder het zadel krom door de bocht gaat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:11

Ik zou me er ook niet druk over maken. Het hoort gewoon bij hem kennelijk en zolang hij niet tegen de grond stort en lol heeft in rijden er fijn van genieten.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:34

_Lorette_ schreef:
Dat zie ik ook, maar dat link ik niet aan ataxie. En dat zie ik ook niet als het niet van de grond kunnen krijgen van zijn achterbenen. Wel dat hij zijn passen niet afmaakt en als een hark door de bochten gaat. Ik kan elke pas wel wat vinden, maar dat is ook omdat ik naar dingen ga zoeken. Uiteindelijk is het wel een 3-jarige die nog maar weinig onder het zadel heeft gelopen, dus dan wil ik mezelf niet gek maken met elk hakkeltje.

En zo is het maar net!