Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elliecuijk

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:59

das inderdaad ook vervelend om op zo'n manier een angst op te bouwen evelli.nogal een geluk dat er niks ernstigers is gebeurd met je paard.veel doen is denk ik wel een oplossing.Eventueel met hulp.
en proberen rustig te blijven.Makkelijk gezegd van mij(ben ook al zo'n angsthaas.)
Ik vondt t zo gek dat ik rustig was toen ik ging zitten op ruana,maar vervolgens zenuwachtig werdt toen ze drukker ging doen(schudden met haar hoofd om mij uit te proberen).normaal durf ik haar niet aan te sporen en nu deed ik dat wel.Ik geloof zeker dat het helpt dat ik ook af en toe op een ervaren paard zit!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:19

Probleem is geworden dat ze nu overal zo mutserig op reageert. Scheren (wat altijd kon) is ellende, tandarts (5 keer goed gegaan) is pure ellende.
Heb haar nu maar even uitbesteed aan de verzorgmeisjes op stal en probeer weer wat lol in de paarden te krijgen door middel van een projectje.

Ik word zenuwachtig als ze gaat mutsen, waardoor dat erger wordt. Het mutsen kan zo omslaan in soort van blinde paniek en dan blijft ze maar trillen en paniekeren.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:00

Evelli, wat dacht je van een bokriem??
Sil bokt ook wel eens voor de wagen en was daar ook bang door geworden, maar met die bokriem kan er niets gebeuren dus ben ik al een stuk minder bang :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:34

Ja, die staat in bestelling. Maar die helpt niet tegen de blinde paniek buien zeg maar. De keren die ik sinds dien heb gereden had ik een slagriem gemaakt van een halstertouw.
Heb ook te weinig een groom om veel voor de wagen aan de slag te gaan helaas.
Dus nu maar veel lange lijnen werk en hopelijk zo weer op gaan bouwen.
Ken mijn eigen pony qua gedrag niet terug en wordt daar erg verdrietig van.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 22:04

Wat zie ik nu? Sanne?? Jij hier???....had je liever onder andere omstandigheden op bokt weergezien ;)
Misschien een keer met Keet hierheen? Ruilen we...jij P.C. , neem ik Keet :)

@lindaherta- om juist die reden rijd ik nooit met bril, ik droeg vroeger altijd lenzen en nu eigenlijk altijd mijn bril, behalve met rijden. Ik ben altijd zo bang dat de bril kapot gaat en ik glas in mijn oog krijg o.i.d. Ben verder niet kleinzerig (wat wil je, 3 kinderen gebaard dus ik kan wel tegen een stootje :P) maar het idee dat er iets met mijn ogen zou gebeuren...brrrrrr...

Ellie wat goed, aangespoord en alles..je bent alweer een stap voorwaarts.

@Sabina- misschien helpt het je idd om het van je af te schrijven, ik moet eerlijk toegeven dat het mij al ontzettend geholpen heeft dat ik niet alleen sta...dat haalt toch een beetje het "genante" eraf voor mij :)

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 00:35

Ik lees al jullie verhalen mee en het is allemaal zo herkenbaar.

Inderdaad nathalie2302 is het goed te zien dat we hier niet alleen in staan en erkenning en eerlijkheid naar anderen toe helpt ook al het onderwerp wat luchter te houden.

Met de cursus Eenheid tussen Mens en Paard II van Petra Vlasblom hadden we een groep waarbij we heel diep op het onderwerp angst zijn ingegaan. Het klopt dat het gewoon regelmatig voorkomt, en het is heel vervelend. We hebben wel toen ook tools gehad, zoals aarden en jezelf herpakken, maar het blijft moeilijk theorie en praktijk.

Een instructrice die op dit onderwerp gaat zitten kan denk ik veel geld verdienen als ze oplossingen en trainingen biedt :D .

Ik heb vanmiddag samen met mijn dochter de grondwerkcursus van afgelopen zaterdag ten uitvoer gebracht, ben er dan een hele dag in mijn hoofd mee bezig. Vond het spannend om te doen en de lieverd heeft geen voetje verkeerd gezet. Ik denk voor mezelf dat ik gewoon meer dit soort dingen moet doen.
Toen ze nog in de opfok stond vond ik het iedere week weer spannend om haar te borstelen, daar ben ik gelukkig overheen, al doende zakt ook de onzekerheid en wordt het voor mij ook genieten.
Dus ik denk dat ik echt moet volhouden en handelen met haar dan komt het op den duur wel goed.

Grz sabina

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:04

Hoi Naath,
Had het ook liever anders gezien :) maar het is niet anders.
Durfde tot mei alles voor de wagen te zetten. Van ponys waarvan we wisten dat ze ooit eens voor een sulky hadden gestaan, tot ponys waar andere mensen ellende mee gehad hebben. Zoals na jouw ongeluk met het tweespan, gewoon Rohan en PC voor de wagen om jou weer vertrouwen te geven.
Had nooit gedacht dat het zo in zou hakken op mijn vertrouwen :n

Wil best een keer die kant op komen met Keet, maar dan moet ze eerst stabieler zijn voor ik er iemand anders mee laat rijden. Ze ziet momenteel overal kabouters, vind alles en en raakt overal van in paniek.
Maar kom graag binnenkort eens bij je langs om een rondje met PC te rijden hoor :) veilige KM's maken is ook goed voor het zelfvertrouwen.

Ben blij dat ik niet de enige ben die een hoop angst heeft, vind het leuk dat er in dit topic gewoon gedeeld kan worden zonder oordeel.

Diabelle: Zo'n instructrice lijkt mij wel wat :j

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 14:04

Toch ironisch he Sanne, jij bent uitgerekend degene die mij hielp toen ik die problemen had met Rohan voor de kar! Ik weet dus echt helemaal hoe je je voelt, je kunt je eigenlijk (helaas) pas echt inleven in iemand anders als je het zelf ook ervaart (of ervaren hebt). Tot die tijd is het heel makkelijk om tegen iemand te zeggen "nou kom op zeg, doe eens normaal" of "weet je wat jij nodig hebt, een goede schop onder je kont" of wat dacht je van alle zinnen die beginnen met "Je MOET gewoon............(vul maar in ;) ) "

Als het allemaal zo simpel en gewoon zou zijn, gewoon een angst-uitknop (en echt ik heb overal gezocht, zelfs onder de vetribbeltjes waarvan ik normaliter het bestaan glashard ontken :P)

Hoe is het trouwens met die welsh pony afgelopen waar je ging kijken?

Sabina- zo'n instructrice lijkt mij ook prima, al heb ik zelf het idee dat ik persoonlijk vooral gebaat zou zijn bij een type drill-sergeant. Eentje van het kaliber "niet l*llen maar doen", onze pensioneigenaresse lijkt me daar de aangewezen persoon voor want die is wat paarden betreft erg stoer en no-nonsense en qua lesgeven geen 'zachte heelmeester' dus ik hoop dat dat het gaat worden :)
Laatst bijgewerkt door nathalie2302 op 12-01-12 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:10

Tja...... die gaf tijdens een buitenrit een flinke bok voor de wagen..................... weg zelfvertrouwen.
Heb daarna nog een keer een uur dressuur met hem gereden, maar kreeg er geen vertrouwen meer in :n
Had gewoon pijn in mijn rug van de spanning op de wagen. Leek mij verstandiger om het niet te doen :)
Op de heenweg, vol vertrouwen:
Afbeelding
En op de terugweg :\ geen vertrouwen meer een een klooiende pony
Afbeelding
http://s268.photobucket.com/albums/jj32 ... LD1063.jpg

Ben trouwens niet het figuur waar je hard tegen moet zijn :n word ik alleen maar dwarser van :+ ken mezelf inmiddels.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 14:22

wat jammer, wel mooi zo'n maatje groter :) en vind/vond het ook een leuk ding om te zien (leuk maatje voor Cayleigh ook...mijn moeder is overtuigd dat ze toch al bijna van P.C. is afgegroeid :') )

Ik heb dat ernstig wel nodig.....het beste voor mij is eigenlijk iemand die de discipline erin "ramt" (figuurlijk dan :P), die niet m'n vriendin wil zijn en die me niet gezellig laat keuvelen zo'n half uur...

Die foto in link, dat is dus precies waar ik bang voor ben als ik ga rijden, dat er iets gebeurt waardoor hij z'n kop omhoog gooit, z'n nek erop zet en dat er dan niets meer aan te houden valt...(hij heeft het nog nooit gedaan, maar het idee dat het zou kunnen is voor mij voldoende)

Hoe gaat het trouwens met Goldz op bootcamp Ilonka???

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:24

Ik kan bij angst beter keuvelen :j dan raak ik afgeleid van mijn "probleem" en ontspan ik.

Heb nog medicatie liggen van mijn examens.... tegen de stress..... heb er al aan gedacht om die te gebruiken...

Naath: ik zat toen dus zooo niet relaxed op de bok. Want elke keer als ik hem weer wilde corrigeren was ik bang dat hij weer ging bokken.... dus liet hem zijn gang maar gaan met de hoop dat hij niet meer ging bokken....
Beestje had nog nooit gebokt voor de wagen, was voor het eerst in het enkelspan mee naar het bos (normaal in het 4span die voor ons reed) en kreeg waarschijnlijk wat tegen zijn benen oid. Maar ja, had van Keet ook nooit gedacht dat ze zou bokken :n

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:35

Hahaha, wat een leuk topic! Leuk geschreven!
Ja inderdaad.... herken mezelf er eerlijk gezegd wel een klein beetje in! :(

Nu ik (we) wat ouder ben (zijn) zien we nou eenmaal meer gevaar in alles!
Inderdaad...toen ik ja-ren geleden nog op de manege leste, stapte ik overal op.
Was er weer een vervelende pony? Wendy... kom is.... stap jij er even op!
Jahoor natuurlijk! Ik kom al!
Haha

Nu Heb ik een onwijs lief paardje, die echt never nooit een pas verkeerd heeft gezet.
Dus kan ik mijn vertrouwen weer lekker ,op ons eigen tempootje opbouwen, hihi

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 14:37

ach ja...maar als iemand mij zou zeggen dat Rohan ooit helemaal hysterisch voor de wagen zou staan en dat ik er nog geen kilometer mee zou kunnen rijden zonder dat hij 15 keer op hol sloeg, zou ik ze ook voor gek verklaard hebben. Net zoals ik dat zou doen als iemand me dat over P.C. zou vertellen ;)

Mensen maken nog wel eens de grapjes dat tweespan er voor mij niet in gaat zitten met Cos en Heros (Heros is nu al bijna zo groot als Cos :P :P) en ik zeg steevast dat dat voor mij ook helemaal niet hoeft. 1 Fjord voor de wagen is power genoeg voor mij. Zie mensen ook aanrommelen met shetjes met alleen een halster voor de kar etc. ("die van mij is zooooo klein en braaf, kan wel"), kan ik met P.C. allemaal ook wel, maar het gaat niet gebeuren....je gaat er uiteindelijk wel het verkeer mee in!
Ik rijd Cos ook overwegend bitloos, maar niet voor de wagen!

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:14

Een drilmeester is nou ook niet de oplossing denk ik.

Ik heb 2 instructrice's die precies weten waar mijn grenzen liggen en gaan tot daar niet erover.
Een paar jaar geleden was ik aan het lessen en buiten de bak waren mensen hun paard aan het klaarmaken voor het Stroa rijden. Was er 1 met bellen aan de gang, het paard waar ik op zat was zich steeds groter aan het maken.
Op den duur zei de instructrice dat ik maar naar het midden moest komen, dan hield zij hem vast.

Ik heb nadien doorgereden en kreeg echt een serieuze huilbui van de angst, pas toen de instructrice zei dat ik eraf mocht, daalde de rust in mij en heb nadien nog gegaloppeerd. Wat is dat dan, zou je denken.

Met mennen lijkt het me enorm eng de controle te verliezen, je zit er z'on eind vandaan. Mijn vriendin heeft 5 fjorden waarmee ze ment, zij rijdt ze voornamelijk in tweespan en dan in de zomer tijdens de toeristendagen in de stad. Moet je wel durven, want dan kom je natuurlijk van alles tegen.

@noahlady, inderdaad denk ik dat ouder worden en verantwoordelijkhieden ook meespelen. Als we uit de running vallen staat een heel gezinsleven stil. Merk het nu al wat voor impact mijn hernia op het gezin heeft.

Grz Sabina

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:22

Idd, bij mij ook, wat als ik val en iets breek, wat moeten de kids dan.
En niet te vergeten de pony's en de honden die ook naar buiten moeten e.d.

Maar ik hoop toch echt dat het me gaat lukken dit jaar op mijn toch wel nerveuze dametje.
Heb laatst een poging gedaan een zadel erop te leggen, maar dat vond madam toch niet zo geslaagd......
Kreeg hem er wel op, maar ze keek alsof ik haar een python op haar rug had gelegd....

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 15:23

Ik denk dat dat dan net een verschil is in wat je nodig hebt Sabina :) Voor mij zou een drill-sergeant perfect zijn. Buitenritjes rijd ik ook wel samen met mijn man of dochter en dan helpt het keuvelen prima, het punt is alleen dat Cos maar klein is en ik 1m75 dus wij (voornamelijk ik dus) moeten ook leren hoe wij kunnen rijden zodat ik hem zo min mogelijk in de weg zit en opdat ik ook weet/voel wat ik aan het doen ben......dat is iets wat ik moet leren en daarvoor heb ik (als discipline-loos mens) een drill-sergeant nodig. :D
Ik keuvel zelf nogal makkelijk namelijk maar dan leer ik niks ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:24

De eerste keer dat het mis ging was tijdens een koetsentocht. Reden op een fietspad om onder een tunneltje door te gaan. Daarna reden we op een fietspad langs de snelweg en aan de andere kant een sloot en toen ging het goed mis :\
Benen klem tussen de wagen en op der kop.

Tweede keer was in het tweespan. Eerst op een weg richting het centrum, daarna op een fietspad langs een provinciale weg.

Laatste keer schrok ze van: twee jongens met een skateboard, een groepje tieners op de fiets en op het erf van stal toen we met 1 wiel door een plas gingen (daarvoor al 10 plassen gehad)
Toen had ik een instructrice mee en die is op die momenten van de wagen gegaan en naast Keet gaan lopen. Ze kent Keet al een tijd maar herkend het gedrag niet zo.

Iemand die mij op mijn gemak stelt, duidelijk is en vriendelijk kan het meeste bereiken :)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:14

vanmorgen gereden......wel 10 minuten. Peerd was net een bommetje, dan blijf ik in het natte bos echt niet lekker zitten hoor. Ben helaas maar weer afgestapt en heb verder gewandeld, samen met bijrijdster.

Baal er zo enorm van. Wie zegt dat fjorden slome donders zijn, mag die van mij ff proberen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:15

Balen. :(:) Maar je hebt het iniedergeval geprobeerd. :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:22

Misschien de volgende keer even aan de longe voor je naar buiten gaat? Dat hij de ergste energie kwijt is?
Balen dat het niet zo lekker ging!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:29

Ik noem mezelf een 'voorzichtige ruiter'. Ik durf dus wel goed door te rijden, springen en ben niet bang van een bok, maar ik denk 2 maal na voor ik op een weide ga galopperen of ik een sprong hoger zet. Ik moet alles onder controle hebben. Bij harde wind rij ik niet, wanneer er in de aangrenzende wei gehooid wordt met machines, ook niet. Ben geen fervente buitenrijder, omdat ik soms vrij gespannen zit (jong schrikkerig paard) en dan niet kan genieten. En voor mij draait het paardrijden rond genieten.

Bij mij op stal zijn buiten mij om 4 volwassen ruiters. En 2 daarvan zijn ook heel voorzichtig, beetje angstig. Volgens mij komt het dus wel vrij vaak voor

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:29

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:13

@ SB
Niet gek dat jij af en toe eens 7kleurtjes poept, je paard heeft flink wat heet bloed stromen?
Lekker beessie heb je!
Nog een buitenritje gemaakt ?

Ik zou zondag gaan, maar mn rijmaatje heeft afgezegd, en kan niet alleen. Mijn mannen hebben beide nogal last van verlatingsangst. De sukkels :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 01:44

Hihi, hier zat ik, tot een paar weken geleden, regelmatig op :+
Afbeelding

Afbeelding

Maar goed, nu durf ik dus echt niet meer -O- .

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 09:53

jenn0dv schreef:
@ SB
Niet gek dat jij af en toe eens 7kleurtjes poept, je paard heeft flink wat heet bloed stromen?
Lekker beessie heb je!
Nog een buitenritje gemaakt ?

Ik zou zondag gaan, maar mn rijmaatje heeft afgezegd, en kan niet alleen. Mijn mannen hebben beide nogal last van verlatingsangst. De sukkels :)

Hij kan heel goed showen, maar onder het zadel doet hij dat niet hoor. :)) Hij lijkt meer dan hij is.
Ik kan geen braver paard wensen.
Toen hij 6 weken stil had gestaan op stalrust moest ik erop rijden van de dierenarts maar hij moest nog wel op stalrust blijven.
Ik had de grootste zenuwen, had er eerst iemand anders opgelaten. :') Paardje deed HELEMAAL niks. :+

Nee niet meer gereden, morgen ga ik erop. Hij heeft even veel rust deze week. Ik heb woensdag voor het laatst gereden en nu dan morgen en dan pas donderdag weer. :j

Tja.. Goldz kan er zeker wat van Ilonka. :(:)