Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:07

Ik weet nog dat ik gebeld werd om manegelessen te geven. Ze konden geen volte rond rijden en geen lijn recht en aan het eind van de les (na hard werken aan BASIS) waren ze boos dat ze geen SB en appuyement mochten rijden, dat mocht bij de vorige instructrice wel. Dag later heeft de eigenaar besloten dat ik niet meer les hoefde te geven want hij zei: je laat ze te veel werken en daar komen ze niet voor. :P

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:17

Ik ben zelf ook begonnen op de manege.. Na 5 jaar les kwam ik erachter dat ik alles verkeerd deed! Ik ging een fjord verzorgen en kreeg privé les..Hier heb ik dus wel leren rijden! (en nog lang niet uitgeleerd :D )
Mijn mening over maneges is dat het prima is om te beginnen..je leert er in ieder geval zitten..maar meer moet je ook niet verwachten.. (best jammer eigenlijk voor dat geld dat ze vragen af en toe)

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:24

:Y)
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyLoverOO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:56

Ik ben ook een manege ruiter. Kan best normaal rijden hoor zonder aan de teugels te trekken :')
Maarja ik heb geen geld voor een eigen paard.. -O-

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 06:33

:(:)
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

lindi12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 06:38

ik heb ook 4 jaar op een manege gereden maar daar leerde ik alleen dat je moest blijven zitten mijn tante had toen 4 paarden en op stal bij mijn tante had ik een verzorgpaardje dus leerde ik wat bij maar sinds ik mijn eigen paard aan het beleren ben heb ik in 1 week al meer geleerd dan een maand op een manege(heb ik het gevoel)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:00

En toch zijn er zoveel die zeggen; ik ben op een manege begonnen.
Wat nou als je niet de mogelijkheid hebt tot een eigen paard en geen verzorgpony kan vinden. Ook familie/kennissen/vrienden met paarden heb je niet, wat dan?

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:08

Paarde_bloem schreef:
@LadyLover00
Ik wil niet bot zijn hoor maar nog steeds is het niet te vergelijken met het trainen van je eigen paard..

het gaat toch ook over manegeruiters, waar heb jij leren paardrijden dan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:19

Tsja, niet iedereen heeft het geluk een eigen paard te kunnen betalen/verzorgen (tijd!), dus ik vind het toch jammer dat er altijd zo denigrerend over manegeruiters wordt gedaan. Toen ik nog op de manege reed, reed ik echt niet veel anders dan nu. Nou kregen we daar wel de vrijheid om echt zelf te rijden, heel afentoe een 'verplicht' figuur maar er werd ons vooral veel geleerd over het goede rijden, zeg maar :)) dus niet klakkeloos rondrijden. Maar dat is volgens mij een van de weinige maneges.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:10

lindi12 schreef:
ik heb ook 4 jaar op een manege gereden maar daar leerde ik alleen dat je moest blijven zitten mijn tante had toen 4 paarden en op stal bij mijn tante had ik een verzorgpaardje dus leerde ik wat bij maar sinds ik mijn eigen paard aan het beleren ben heb ik in 1 week al meer geleerd dan een maand op een manege(heb ik het gevoel)

Dat is logisch toch.

Manege ruiter rijdt 1xper week
Eigen paard ruiter rijdt 5x per week.

Alles staat in verhouding. ;)

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:19

Ook ik ben beginnen op een manege en daar werd heerlijk afwisselend les gegeven door een man die erg fanatiek was. We reden dressuur, met beugels, zonder beugels. Keertwending om de achterhand, nagefelijk rijden. Springen, ook met een knoop in je teugels over balkjes. Spelletjes: ringsteken, slalommen, achteruit tussen balkjes etc etc. En naar het strand en de duinen. Tot nu werkzaam geweest in de paarden en de luxe een eigen paard te hebben. De manege valt en staat met instructie. Het is heel logisch dat een manegeruiter die maar 1x in de week rijdt niet te vergelijken is met iemand die dagelijks rijdt.

theelepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:48

als beginnende "eigen paard ruiter" zou ik nooit zo denegerend over manegeruiters denken.

ik vindt 12 jarige "pennys" die denken een hengst te kunnen beleren veelemalen erger dan een manegeruiter en instructeur die de beste bedoelingen hebben in wat ze doen.
alleen omdat papilief genoeg centen heeft om een Z-pony/paard neer te zetten voor dochter/zoon betekend niet dat je de betere ruiter bent...

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:58

ben ik dan 1 van de weinige (even gewijzigd!)
Mijn instructrice, zou haar ook wel voor prive lessen willen, is erg goed.
Je krijgt alleen wat minder aandacht in de groep, maar daarom is ze nog wel erg goed.

Natuurlijk heb ik ''écht'' leren rijden met mijn eigen paarden, maar ik heb de ene zelf ingereden en doorgereden (ze was wel zadelmak) en ze loopt erg goed nu! heb met mijn paarden geen les, maar dingen die ik op de manege leer, neem ik thuis soms ook mee..

Maar ik geef jullie wel gelijk dat veeel manege ruiters niet (juist) rijden..
Op mijn manege is mijn instructrice ook de enige die echt GOED les geeft.. de rest ook niet zo zeer (vind ik dan)

* wij leren dan ook echt van achter na voren te rijden, en als het paard maar Iets beweegt in zijn/haar hoofd omdat je ook teveel wil doen aan de voorkant is het: HANDEN STIL! *

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:59

Generaliserend topic eigenlijk. :')

Mijn pappie heeft mij Nooit een z pony gegeven. :P

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:02

Nee maar wel een eigen paard/pony en er zijn genoeg mensen die dat echt wel gunnen aan hun kind maar het zich niet kunnen veroorloven ;)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:04

Mijn pappie keek wel uit, ik heb dat Z-paard toch echt zelf moeten kopen hoor :P
En om die generalisatie er ook maar meteen uit te pikken: dat een pony Z gelopen heeft wil niet meteen zeggen dat iedere boerenknurft er simpel zijn winstpunten mee binnen kan halen. Om een paard met een hoger niveau zo ver te krijgen dat ie jou snapt zul je ook op zijn niveau met 'm moeten communiceren tijdens het rijden, en dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan :D En daarbij is het ene Z-paard het andere niet, zitten er ook daar zat tussen die danig naar de knoppen zijn gereden.

*edit: zo een was ik er: ouders wilden heel graag maar de centen waren er niet. Dikke mazzel gehad met mijn bijrijdpaarden, en achteraf had ik het ook echt niet anders willen hebben!

theelepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:35

nou als we al het generaliseren zijn wil ik ook een poosje meedoen toch? :D :+ en dat het twee verschillende dingen zijn om een hoog opgeleid paard te hebben en te KUNNEN rijden weet ik ook wel, zo onozel zijn we dan toch niet

eline930

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:37

heb zelf ook zoiets:
rij op een (fnrs) manege met een hele kleine binnenbak ook een buitenbak maar die is ook niet zo groot---
en elke les is precies hetzelfde ik krijg geen commentaar als ik iets fout of goed
ben het wel een beetje zat ---
ik ben van plan om ergens anders te gaan rijden
alleen mijn ouders vinden de manege waar ik wil gaan rijden helemaal niks
daar hebben ze meer ruimte en ja ik heb daar al een keer gereden en dat beviel me wel
maar dat is geen fnrs manege ( heb daar geen moeite mee hoor
of een paard leasen maar dan zou ik dat zelf moeten betalen .....

erg lastig..... :Y)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:40

_Natasja_ schreef:
Nee maar wel een eigen paard/pony en er zijn genoeg mensen die dat echt wel gunnen aan hun kind maar het zich niet kunnen veroorloven ;)

Het was ook sarcastisch.

Mijn ouders hebben me altijd pony's gegunt, kom uit een paardenfamilie, maar als ik een Z pony had gewilt had ik het toch echt kunnen schudden.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:54

Chaos schreef:
_Natasja_ schreef:

Het was ook sarcastisch.

Mijn ouders hebben me altijd pony's gegunt, kom uit een paardenfamilie, maar als ik een Z pony had gewilt had ik het toch echt kunnen schudden.

Idd maar waarom zou je een z pony willen ik leid mijn pony ook zelf op (ja je leert er veel van) ik denk dat je er veel meer van leerd om met goeie begeleiding zelf alles te leren met je pony/paard .
(ik heb het geluk dat mijn moeder bijna elke dag bij het rijden kan zijn en die rijd ook al 40 jaar paard en zo heb ik nu met goed les en goeie begeleiding een hele leuke en fijne pony ;) . (en ik vind dit 1000x leuker dan een z pony die waar alle ''knopjes'' al op zitten'

gilandro_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:07

Even over het punt waar het mee begonnen is;

Jammer genoeg wordt er veel les gegeven door mensen die zelf niet ervaren genoeg zijn.
Hierdoor ook niet de juiste dingen door kunnen geven aan de leerlingen.
Er is veel verschil van lesgeven op verschillende maneges. Dit is echt niet te vergelijken met hoe ik eerder les kreeg. De basis wordt er niet eens meer ingestampt bij manegeruiters. Er wordt zelfs lesgegeven door iemand die ervaring heeft op lichte tour (GROOM), maar zelf nooit concoursen heeft gestart. Absurt gewoon! Als je zelf nog nooit op zo'n niveau hebt gereden en het zelf niet hebt aangevoeld dan kan je geen lesgeven. Dus het ligt soms niet alleen aan de manegekinderen maar meer aan de manier van lesgeven. Daar moeten ze strenger naar kijken. Zoek je een ruiter voor op stal, kijk eerst naar iemand die geklasseerd is op hoger niveau. Dan worden je paarden in ieder geval niet zo snel verpest en heb je er geen nawerk van.
En hobbylesgevers STOP er AUB mee, laat het aan professionele mensen over.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:43

Vientje schreef:
Op je manege bezig zijn met oefeningen als galopwissels enzo wil nog niet per definitie zeggen dat de lessen goed zijn. Naar mijn mening wordt er juist teveel "gestunt" op maneges om de ruiters tevreden te houden.

De allereerste basis wordt meestal wel aardig erin gehamerd: erop kunnen (blijven) zitten en vertrouwd worden met een paard. Daarna volgt een gat: gas/stuur/rem wordt wel aangeleerd, maar meestal compleet verkeerd. Is al 1 heel duidelijk voorbeeld wat me zo te binnen schiet: Alle maneges die ik mee heb gekregen (en dat zijn er veel) is het sturen met je binnenteugel. Gevolg: ik stapte op mijn eerste eigen paard, hoger opgeleid dressuurpaard...en ik kon nog geen bocht om. En dat na 19 (!!!) jaar manegelessen en 15 jaar op eigen houtje bijrijdpaarden ;( En zo zijn er meer voorbeelden. Na dat "gat" waarin je iig leert om een kant op te gaan met je paard en op een bepaalde manier te remmen en gas te geven, dan wordt het na een tijdje saai. De oplossing wat de meeste maneges dan bieden is het rijden van de nieuwe/"moeilijke" paarden, springlessen, en het stunten in de dressuurles met oefeningen waar de manwegecombinatie meestal qua rijtechniek en -erger nog- lichamelijk totaal niet aan toe is.

En dan zeggen de ruiters wel: wij rijden schouderbinnenwaarts, dus ik rijd M-niveau :j Niks is minder waar...en juist dat gebrek aan inzicht vind ik zo jammer aan de meeste "manegeruiters". Gewoonweg omdat ze dat niet geleerd wordt. Dat vind ik een gemiste kans op de meeste maneges.

Neemt niet weg: ik heb op maneges altijd enorm veel plezier gehad, super gezellig, veel rij-uren kunnen maken, mijn favoriete manegepaard nog bijna gekocht zelfs omdat ik hem zo geweldig vond (helaas kreeg hij een ongeluk voordat me dat lukte). Niks mis met maneges lijkt mij, zolang de paarden goed verzorgd worden en mensen maar goed in hun oren knopen waarvoor 99% van de maneges geschikt zijn: lekker leren wat een paard is en ermee vertrouwd raken (zo ver mogelijk, zie het topic van "manegeruiters leren tegenwoordig niks meer"), fijn een beetje rondsturen en vooral heel veel gezelligheid. Voor kinderen bijvoorbeeld ideaal, wil je topruiter worden dan moet je er doorgaans niet zijn.

Ik ben niet op superveel maneges geweest, maar waar ik nu rijd word er echt niet 'gestunt'. Op de vorige ook niet. Ik kan me wel voorstellen dat het gebeurt.
De basis is bij mij inderdaad foutgegaan. Ik heb bijvoorbeeld altijd geleerd om met mijn hakken te drijven, pas toen ik van manege wisselde leerde ik dat het met mijn kuiten moet. Het is zo moeilijk af te leren. Ik zie mezelf voorlopig niet met sporen of iets dergelijks rijden.

Met de rest van die alinea ben ik het eens, hoewel allebei 'mijn' maneges niemand leerden om met de binnenteugel te sturen. Ik heb wel vriendinnen die langer rijden dan ik (op andere maneges) en het paard inderdaad gewoon omtrekken. ;(
De manege waar ik rijd heeft jonge paarden, geeft springlessen en geeft dus 'moeilijkere' dressuuroefeningen. Maar dat gebeurt allemaal verantwoordelijk! Er zijn ook echte manegepaarden, niet iedereen wordt op elk paard gezet, en echt niet iedereen oefent elke les galopswissels. Er zijn een paar paarden die dat kunnen en als het paard ontspannen onder je loopt en je er goed op zit, mag je iets moeilijkers uitproberen. Dat gebeurt uiteraard niet in beginnerslessen.
De springlessen zijn heel goed opgebouwd. Eerst het paard dressuurmatig loswerken, inspringen en langzaam de hoogte van het parcourtje aanpassen. Niet elk paard mag springen, de eigenaar bepaalt welke paarden er meelopen en het paard is het allerbelangrijkste. Geen enkel paard wordt overvraagd, er wordt niet overdreven hoog gesprongen.

Haha, ik ken inderdaad ruiters die zo denken, maar zo is echt niet elke manegeruiter. Ik zou willen dat ik M kon rijden.

Natuurlijk is een eigen paard rijden beter (véél leerzamer, ook omdat je vaker rijdt) en natuurlijk zijn er maneges waar niet goed wordt lesgegeven, ik ken er genoeg, maar ze zijn niet allemaal zo. Je kunt wel degelijk een goede basis meekrijgen op een manege.
Wat erg dat dat paard een ongeluk kreeg voor je het kon kopen trouwens.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:50

Ik heb op maneges gereden van mn 6e tot mn 21e,toen kocht ik mijn eigen pony,en pas de laatste 2 jaar zijn we redelijk fijn aan het rijden samen. Ik heb zoveel geleerd van mijn eigen pony,dat is haast niet haalbaar op de manege.

Ik betaal alles zelf,werk er keihard voor en mijn pappie en mammie gunden het mij ook heel erg maar konden dat ook nooit betalen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:56

Ik heb op mijn manege 8 jaar gereden, en niet bijster veel rijkunstigs geleerd. Ik vraag me serieus ernstig af hoe ik het eraf zou brengen op een goed opgeleid paard :o
Maar een ding heb ik wel geleerd: blijven zitten, wat er ook gebeurd. Heb in die 8 jaar een les bijna volledig in galop/middendraf afgelegd, een rodeo uitgezeten van een haf die PER SE niet wou galopperen, ontelbare zijsprongen en bokken meegemaakt, en er uiteindelijk 3 x afgevallen, waarvan 1 x flink. Het waaide toen heel hard, en de bak is overdekt met golfplaat... Tja. Ik was die dag niet de enige die zand heeft gehapt :7

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:30

Ik rij nu al 7 jaar op een manege en mij is nooit uitgelegd wat aan de teugel rijden is enalles. Ik kwam daar pas achter toen ik wedstrijdjes ging rijden. Nu ben ik ernstig op zoek naar een verzorgpony. Maar helaas nog geen een gevonden aangezien er bijna geen paarden meer staan hier in het dorp