Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 15:36

Bandida schreef:
Joceline schreef:
Veel mensen herkennen geen signalen

Veel mensen kijken niet eens!

Klopt, sommige mensen zijn druk met andere dingen zoals praten en lachen met andere mensen. Ze nemen de tijd niet voor het paard en herkennen de signalen van het paard dus niet. Maar als het paard dan verkeerd beweegt krijgt het een brul naar zich geroepen en kletsen ze verder. Dat vind ik ook walgelijk. Zo zijn er ook veel zieke dieren of dieren met een probleem maar waarvan die mensen die signalen niet willen zien.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 15:37

Joceline schreef:
Jester_ schreef:
Ik rij nu ook een jong paard, en moet dus ook alles leren. Maar jeetje, wat een geduld heb je nodig zeg, pfoe _O-. Dan wil die de stal uitlopen, en iets waar ik een hekel aan heb, is paarden die de stal uitlopen. Dus dan krijgt die een pets. maar 5 sec later is die het alweeer vergeten.

Of met happen in je zakken, ht lijkt heeel schattig, maar ik word er nu al knettergek van.

Ja dat is een kwestie van volhouden. Maar als dit te lang duurt ben ik bang dat je toch ergens een steekje laat vallen. Bijvoorbeeld jij straft hem voor happen maar als je even wegloopt en het paard hapt iemand die er niets tegen doet ben je eigenlijk al verloren. Of hij is dus duidelijk niet onder indruk van je straf. Goed in de gaten houden dus en duidelijk/consequent zijn. Straffen voor het slechte maar overduidelijk belonen voor het goede!
Mijn merrie heeft ook streken gehad maar doet nu geen vlieg kwaad meer. Ik kan haar overal los zetten, aan de hand laten meelopen, wassen, overal aanzitten, rijden gaan prima, op mijn commando laten reageren en in de trailer oftwel alles wat je kan bedenken. Als ze even angst heeft stap ik af en is alles gelijk goed. Ik weet ook veel over mijn merrie zoals wanneer ze echt bang is of wanneer ze aan het klieren is. Ik weet wat er in haar zit en wat ik dus kan verwachten. Dit alles verkregen door in haar jeugd consequent, rustig en afentoe streng te zijn. We zijn nu beste maatjes en ze vertrouwd me volledig.

Dat heb ik met mijn kleine pony ook. Nu het grote paard nog alles leren :D.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:05

Bandida schreef:
dejavu schreef:
Het gaat wel nét even wat dieper dan wat sommigen impliceren. :)

Jep, fijn dat iemand het zegt, ik had al geen zin om er over te beginnen in dit topic. Wat de boer niet kent, vreet hij niet ;)

ps: ik weet wel dat een (klein?) deel hier wél weet waar grondwerk (op 'goeroewijze') over gaat, maar er staan in de afgelopen 15 blz zo overdadig veel misvattingen, fouten en uitingen van desinteresse dat dat niet bepaald motiveert om inhoudelijk een andere mening te gaan onderbouwen.

Ben het helemaal eens, maar dat beperkt zich niet tot dit topic. In het echte leven zijn er weinig mensen die echt kijken naar wát iemand doet. Ze kijken vooral naar de uiterlijke kenmerken, zoals een andere optoming of een andere kleur zweep :+ :D
Als ik net zovaak een interessante discussie had over paardengedrag als over de kleur van mijn zweep.. :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:10

Laat me raden... :+

Toch bijzonder dan, dat die in sommige stromingen oranje schijnt te moeten zijn... en ook nog naar groente genoemd is.

Je zou zeggen dat dat er inderdaad allemaal niets toe doet. :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:17

:D ik heb een witte.
Dat dat ding oranje is, is gewoon een geinige verwijzing naar de achtergrond erachter :D

soesko1

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:19

mensen zijnniet consequent! ze zijn vaak te laat!.. of straffen ze terwijl ze niks doen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 16:21

Goh wat een discussie over grondwerk opeens (excuus voor korte zinnen, kleine operatie gehad dus telegramstijl).

Grondwerk vind ik wel basis. meelopen, voetjes geven, stilstaan, aan de kant op vragen daartoe. op de wasplaats. los daarvan gebruik ik wel o.a. de 7 games. omdat ik het handig vind dat paard komt als je roept en dat je kunt longeren zonder touw, met kleine beweging paard van hand veranderen, zijgangen aanleren. met kleine beweging paard achteruit kunt zetten. Ervaring is dat paarden 7 games saai gaan vinden. ze kunnen het allemaal binnen dag. Is meer dat ze mijn gebaar/houding moeten leren snappen dan dat ze het niet al lang kunnen. maar is voor mij handig en dus doe ik het ... tot ze los ook alles doen wat je vraag op lichaamstaal.. dan stop ik i.i.g.

en hou me al helemaal niet aan volgordes die voorschreven worden... eerst dit, dan dat. niet rijden voordat zus.. dat vind ik grote onzin. maar dat is persoonlijk. heb ook niet zo'n wortelstok in welke kleur dan ook. ik vind het een onding.
Laatst bijgewerkt door Anya op 30-04-09 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:23

sanne83 schreef:
:D ik heb een witte.
Dat dat ding oranje is, is gewoon een geinige verwijzing naar de achtergrond erachter :D

Nietes! Het idee is dat het paard zo dom is dat hij een z...eep niet van een ...ortel kan onderscheiden, en daarom dat ding achtervolgt. :D :+

(de ... heeft het opgegeven op mijn toetsenbord. :P )

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:30

pharagirlke schreef:
Tja misschien wel, maar dan ben je aan jezelf aan het werken en niet je paard aan het werk aan het zetten. Want die denkt in zichzelf "oh leuk samen met baasje wandelen! :D"

Ik kan het mis hebben maar is niet heel veel (zo niet alles) van wat wij mij paarden doen aan ons zelf werken, dat houdt niet op met grondwerk (of opvoeden of hoe je het maar wilt noemen) dat gaat door als je er op klimt. Het lijkt mij juist prima als mensen door hebben dat ze aan zichzelf aan het werken zijn als ze een dier africhten. Ik zie tenminste om mij heen dat de allerbeste ruiters en africhters steeds aan zichzelf aan het werken zijn, nog fijnere hulpen, nog consequenter, nog net iets duidelijker, nog sneller belonen op goede momenten en ga zo maar door.

Verder ben ik het erg eens met wat Bandida zegt over veulens, een goede jeugd is altijd een fijn uitgangspunt voor mens en dier. Zo'n bewering moet je ook niet omdraaien, het betekent niet dat het anders niet goed komt of dat er niet af en toe een lastig exemplaar uit een goede situatie komt, maar in zijn algemeenheid is het de beste start in het leven. Net zo goed als dat zulke ouderwetse dingen als wandelen aan de hand met een jong paard zodat hij al verkeersmak is voordat je erop gaat zitten voordeel op kan leveren. Het zijn gewoon stappen die uit economische motieven vaak worden overgeslagen, maar die men vroeger normaal vond.

Ik ben het ook eens met wat Bandida en Sanne zeggen over gymnastiserend grondwerk waarmee je een paard sterker kunt maken, alleen vereist dat ook veel deskundigheid om goed te doen. En nog even voor de duidelijkheid longeren is toch ook grondwerk of begrijp ik het nu nog steeds niet goed?

Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik op een stal sta met circa 60 paarden/pony's en ze zijn eigenlijk allemaal redelijk tot zeer goed opgevoed. En ook wordt er door de paarden - in stabiele groepen in de wei - onderling bijna nooit geschopt of gebeten. Dus eigenlijk zie ik dat onopgevoede niet zo erg. Wel heel af en toe kinderen die een pony krijgen en nog niet zo veel weten (ouders meestal nog minder) maar die vragen gewoon heel veel aan andere mensen en iedereen helpt elkaar. Ik denk dan ook dat de meeste mensen wel willen, maar gewoon niet goed weten hoe. En als er een fijne sfeer is op een stal dan durven mensen ook nog eens wat te vragen. Als er om je heen gewoon rustig en consequent met paarden wordt omgegaan dan neem je dat gewoon over denk ik.

En die uiterlijke dingen zijn inderdaad geweldig belangrijk. Maar een witte zweep is heel handig want die heeft verder niemand (behalve Sanne en die staat niet op mijn stal). ;)

Die seven games ken ik niet maar ik heb wel eens iemand bezig gezien met een ..ortelstok en ik dacht toen inderdaad zou dat paard zich niet vervelen want hij kan het al zo goed. (Maar dat paard bleef hardstikke braaf maandenlang hetzelfde trucje doen dus ik zat waarschijnlijk fout of de andere paarden hadden hem verteld dat hij een superbaas had en dus maar heel goed moest blijven luisteren want bij andere bazen kun je moe worden).

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:43

Allereerst: Joceline, Bandida, Sanne; Ik ben het met jullie eens. :)

Ik vraag me wel af waar de grens ligt tussen grondwerk/'corrigeren terwijl je er niet op zit'.
Vinden jullie dit vallen onder één noemer?

Pharagirlke gaf hier bijvoorbeeld aan dat een van haar beesten gecorrigeerd moest worden. Dit heeft ze naar mijn idee prima gedaan, maar dit valt naar mijn idee niet onder grondwerken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:43

dejavu schreef:
Ik vraag me wel af waar de grens ligt tussen grondwerk/'corrigeren terwijl je er niet op zit'.

Voor mij heten de beleefdheidregels in de stal of aan de hand eigenlijk geen grondwerk, maar dat is maar een kwestie van definitie. In feite is er niet veel verschil tussen een truukje leren wat handig uit komt voor de smid, eentje waar ze soepel van worden in de bak of eentje onder het zadel.

Grondwerk is voor mij als eerste leren om in alle omstandigheden rustig/veilig te zijn bij de baas, aan een leidtouw of los. Als ik zeg 'het is zo' dan wil ik graag dat het paard niet meer denkt en gewoon tot actie overgaat, omdat hij weet dat het wel ok zal zijn als ik het zeg. En als het paard toch bedenkingen heeft dan wil ik graag dat hij dat op een voor mij veilige manier duidelijk maakt. Bv. door aan de grond genageld te blijven staan.

In de praktijk doen we hier aan (los) longeren, vele uren wandelen (buiten) aan de hand, oefenen aan de lange lijnen, zijgangen, stemcommando's loslopend opvolgen, kennis maken met nieuwe dingen, mij volgen over/in gelijk welke hindernis, buigen & strekken (strechen ;-)) en circusdressuur (iets uitvoeren in een loslopende groep). De Parelli-oefeningen ken ik, maar zoals hierboven al gezegd werd, je bent er met de meeste paarden snel doorheen, en er is nog véél meer om je vanop de grond boeiend mee bezig te houden.

Het is goeie voorbereiding op rijden, zoals ook al werd gezegd werd stap ik bv liever op een paard dat aan de hand al verkeersmak was, als op eentje die op zijn 4 voor het eerst onder de man in het verkeer komt.
Het is ook goeie afwisseling op het rijden, en gewoonlijk is het ook gewoon erg leuk om te doen. Paarden leren ook zo razendsnel.. 't is echt een plezier om te doen want je ziet het met sprongen vooruit gaan.
En tot slot, zoals ook weer werd gezegd, op de grond kan je erg goed naar je paard kijken, en daar is veel uit te leren. Beweging, houding, ademhaling, orenspel..je ziet het allemaal uit een ander perspectief.

oh, en ik heb geen wortelstok (duur!! met de schamele resten van een half gemolde koordloze longeerzweep werkt het ook :+)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:57

Hermelientje schreef:
Die seven games ken ik niet maar ik heb wel eens iemand bezig gezien met een ..ortelstok en ik dacht toen inderdaad zou dat paard zich niet vervelen want hij kan het al zo goed.

En de baas dan? Dat je dat wekenlang doet (alleen dat) gaat er bij mij ook niet in. Maar ik ga er dan maar van uit dat niemand dat doet. Althans, ik ken zo toch niemand. De meeste mensen willen toch ook echt wel wat actie met hun paard (of niet??).

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:03

Bandida schreef:
Voor mij heten de beleefdheidregels in de stal of aan de hand eigenlijk geen grondwerk, maar dat is maar een kwestie van definitie. In feite is er niet veel verschil tussen een truukje leren wat handig uit komt voor de smid, eentje waar ze soepel van worden in de bak of eentje onder het zadel.

Mooi hoe grondwerken bij veel mensen toch een grijs gebied oproept. Ook dus bij mensen zoals jij en ik die het regelmatig toepassen. Eerder schreef je: 'Wat de boer niet kent, vreet ie niet.'
Grondwerken roept bij mensen nog altijd een maf beeld op, erg jammer. Mede doordat er niet een eenduidig antwoord op gegeven kan worden, zal het in bepaalde kringen geen doorgang krijgen.

Citaat:
Grondwerk is voor mij als eerste leren om in alle omstandigheden rustig/veilig te zijn bij de baas, aan een leidtouw of los. Als ik zeg 'het is zo' dan wil ik graag dat het paard niet meer denkt en gewoon tot actie overgaat, omdat hij weet dat het wel ok zal zijn als ik het zeg. En als het paard toch bedenkingen heeft dan wil ik graag dat hij dat op een voor mij veilige manier duidelijk maakt. Bv. door aan de grond genageld te blijven staan.

In de praktijk doen we hier aan (los) longeren, vele uren wandelen (buiten) aan de hand, oefenen aan de lange lijnen, zijgangen, stemcommando's loslopend opvolgen, kennis maken met nieuwe dingen, mij volgen over/in gelijk welke hindernis, buigen & strekken (strechen ;-)) en circusdressuur (iets uitvoeren in een loslopende groep). De Parelli-oefeningen ken ik, maar zoals hierboven al gezegd werd, je bent er met de meeste paarden snel doorheen, en er is nog véél meer om je vanop de grond boeiend mee bezig te houden.

Het is goeie voorbereiding op rijden, zoals ook al werd gezegd werd stap ik bv liever op een paard dat aan de hand al verkeersmak was, als op eentje die op zijn 4 voor het eerst onder de man in het verkeer komt.
Het is ook goeie afwisseling op het rijden, en gewoonlijk is het ook gewoon erg leuk om te doen. Paarden leren ook zo razendsnel.. 't is echt een plezier om te doen want je ziet het met sprongen vooruit gaan.
En tot slot, zoals ook weer werd gezegd, op de grond kan je erg goed naar je paard kijken, en daar is veel uit te leren. Beweging, houding, ademhaling, orenspel..je ziet het allemaal uit een ander perspectief.

oh, en ik heb geen wortelstok (duur!! met de schamele resten van een half gemolde koordloze longeerzweep werkt het ook :+)

Leuk Bandida, hoe jij grondwerken toepast bij het beleren van jonge paarden. :) Ik heb geen ervaring met het zadelmak maken van paarden op deze manier. De signalen die je paarden geven op de grond zijn duidelijk waarneembaar, maar ik moet eerlijk zeggen dat wanneer ik erop zit, meer ervaar en waarneem. Ik voel mijn paard (en zijn streken zo heel af en toe) beter aan als ik erop zit, dan wanneer ik ernaast loop. Dit kan ook te maken hebben met het feit dat ik pas een klein jaar grondwerk. ;)

Om nog eens een vraag te stellen:
Hier wordt continu over wortelstokken gesproken e.d..
Grondwerken hoeft naar mijn idee niet op een NH manier te gaan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 18:10

zo veel verschil is er nu ook weer niet tussen nh en niet nh. ook niet nh-ers leren paarden zijgangen aan de hand, keertwendingen, maken soepel.
Of verkeersmak. Veulen mee naar buiten naast moeder aan een leadrope. Later wandelen. Dan met verkeersmakke paarden mee op rustige momenten. Ik vind het logische stappen in opvoeding van jong paard. welke methode je ook neemt.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:15

Anya schreef:
zo veel verschil is er nu ook weer niet tussen nh en niet nh. ook niet nh-ers leren paarden zijgangen aan de hand, keertwendingen, maken soepel.
Of verkeersmak. Veulen mee naar buiten naast moeder aan een leadrope. Later wandelen. Dan met verkeersmakke paarden mee op rustige momenten. Ik vind het logische stappen in opvoeding van jong paard. welke methode je ook neemt.

Verschil of niet, ik wijd het sceptische van mensen t.o.v. grondwerken deels aan het feit dat het raakvlakken heeft met nh. Sommige mensen krijgen bultjes van NH.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 18:18

ik denk dat sommige mensen bultjes krijgen van sommige NH-ers. Dat komt omdat de discussies altijd zo op scherp worden gezet. Ik ben helemaal geen Nh-er. Ik heb wel dingen gejat van NH goeroes die ik handig vindt. Ik heb zeker denkbeelden die richting sommige nh-meningen gaan (paard hoort in groep op de wei e.d.). Maar dat geldt ook voor heel veel andere niet NH-ers. Die je in de praktijk ook NH-achtige dingen ziet gebruiken maar die ht zo niet noemen. Er wordt vaak zo moeilijk gedan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:22

Ik weet niet anders als kind dan dat paarden in een groep buiten staan.Ik was ook enorm verbaasd de eerste stal te zien die dat niet deden. Voor mij normaal, geen NH.
Net als dat me al was geleerd dat je door lichaamstaal een paard "stuurt"
Nooit jezelf klein maken als ze op je af rennen, maar juist groot en brutaal.
Met longeren loop je met de beweging mee dat een paard harder gaat en loop je tegen de beweging dat een paard remt.
Wijken voor druk, wel zo gemakkelijk op de wasplaats.
Een paard dat niet voor je uit mag lopen.
Allemaal dingen die gewoon normaal waren. Al voor ik ooit de term grond werk of NH had gehoord.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 18:26

dat bedoel ik.. hooguit kun je zeggen dat door de komst van de 'goeroes' er meer leuke en niet leuke voorbeelden zijn bedacht wat je een paard kunt laten doen. Vroeger was schriktraining gewoon op stal, op straat en op concours. Nu zijn er parcoursen. Voetballen met mijn paard is leuk, vinden mijn paarden ook duidelijk leuk om te doen, maar ach vroeger had je ponykamp en eierenraces ;) In beide gevallen heb/had je een goedopgevoed paard nodig.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:44

kazary schreef:
Ik weet niet anders als kind dan dat paarden in een groep buiten staan.Ik was ook enorm verbaasd de eerste stal te zien die dat niet deden. Voor mij normaal, geen NH.
Net als dat me al was geleerd dat je door lichaamstaal een paard "stuurt"
Nooit jezelf klein maken als ze op je af rennen, maar juist groot en brutaal.
Met longeren loop je met de beweging mee dat een paard harder gaat en loop je tegen de beweging dat een paard remt.
Wijken voor druk, wel zo gemakkelijk op de wasplaats.
Een paard dat niet voor je uit mag lopen.
Allemaal dingen die gewoon normaal waren. Al voor ik ooit de term grond werk of NH had gehoord.

Kazary, wat wil je nu precies zeggen?!
Bovenstaande 'argumenten' gaan voor iedereen op die al een tijdje rondlopen in de paardenwereld.

Wat versta jij onder grondwerk? Naar aanleiding van je post zeg je min of meer dit vanuit de oorsprong te beheersen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:44

Anya schreef:
ik denk dat sommige mensen bultjes krijgen van sommige NH-ers.

Ja, mezelf inclusief, en ik denk dat dat te maken heeft met de goeie marketing van een aantal van die mannen (jep, allemaal mannen) die dikwijls net de -al dan niet vermeende- verschillen met de traditionale aanpak proberen in de verf te zetten om hun techniek 'te verkopen'. Dat, en de toch wel zweverige trekjes van sommige 'scholen'.

Anderzijds mag je toch ook niet te licht over de prestaties van iemand als bv Parelli gaan, hij heeft wel degelijk hele hordes mensen aan het denken gezet over normaal paardengedrag en normale interactie tussen paarden en mensen. Die dvd's van hem zijn ook gewoon een steendgoed produkt, één keer kijken en je weet meer over de basics in verband met paard-mens verhoudingen als (met wat pech) jarenlange instructie die alleen op rijtechnische aspecten gericht is en aan al de rest voorbij gaat.
Geen wonder dat mensen in problemen komen bij hun eerste eigen paard en dan hulp vinden in zo'n dvd.. daar staan dingen in die ze eigenlijk 10 jaar eerder op de manege hadden moeten leren. Maar niet-rijden zit in manege's nauwelijks in het aanbod, en de meeste mensen hebben niet het geluk dat ze dat soort dingen spelend thuis kunnen leren.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 30-04-09 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:47

Wat ik hier mee wil zeggen dat ik kriegel wordt van uitspraken dat grond werk moet en NH zo geweldig is.
Terwijl het niets anders is dan gewoon normaal met je paard omgaan.Er geen dure dvds en andere dure rommel bij hoeft te komen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:50

kazary schreef:
Wat ik hier mee wil zeggen dat ik kriegel wordt van uitspraken dat grond werk moet en NH zo geweldig is.
Terwijl het niets anders is dan gewoon normaal met je paard omgaan.Er geen dure dvds en andere dure rommel bij hoeft te komen.

Als het absoluut moet volgens die of die dvd, in een bijhorend pakje voor paard en ruiter, en met een absoluut oranje stok is het even inhoudsloos als beter dressuur rijden vanwege een wolletje en een bij de vacht van het paard en de jas van de ruiter passend setje uiteraard :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 18:53

Bandida hier zijn we het helemaal eens. Dat leren ze niet opveel maneges. Ze leren je op een al gezadeld paard stappen en schoppen aan de binnenteugel trekken (de goede daarmee niet tekort willendoen). maar ze leren je niet hoe paarden in elkaar zitten. Daar is een markt op gesprongen. dat geloof ik wel. daarom heb ik een voorkeur voor de oude videos van de div goeroes. die waren nog puur. meestal dan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:55

Daar ben ik het ook mee eens.
Maar ik denk dat het nu ook niet geleerd word omdat we zo haastig zijn nu. En zelfs het idee dat voor niets niet goed is en duur wel goed.
Terwijl we voor niets van die man of vrouw die al 25 jaar een stal runt veel meer kunt leren in de praktijk dan van die dvd theorie.
Maar je moet er wel tijd voor willen maken en die grote snebbel eens dicht houden als kind :D

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:56

kazary schreef:

Dat heb je mij niet horen zeggen. Ik grondwerk met mijn beest meerdere malen per week. In deze trainingen staat voorop: gymnastiseren. Beest loopt afgebogen met de juiste buiging met een aardig achterbeengebruik. Het rechtrichten, stretchen en ontspannen spelen de hoofdrol bij onze trainingen en lessen. Er is nog nooit een dvd/rommel of whatever aan te pas gekomen. (Het is dressuur aan de hand.)

Ik ga heel normaal met hem om hoor. Niks om kriegel van te worden. Jammer. Helaas heb je een verkeerd beeld van grondwerken. Mocht je die bij willen schaven, wip eens langs. ;)