Grondwerk is voor mij als eerste leren om in alle omstandigheden rustig/veilig te zijn bij de baas, aan een leidtouw of los. Als ik zeg 'het is zo' dan wil ik graag dat het paard niet meer denkt en gewoon tot actie overgaat, omdat hij weet dat het wel ok zal zijn als ik het zeg. En als het paard toch bedenkingen heeft dan wil ik graag dat hij dat op een voor mij veilige manier duidelijk maakt. Bv. door aan de grond genageld te blijven staan.
In de praktijk doen we hier aan (los) longeren, vele uren wandelen (buiten) aan de hand, oefenen aan de lange lijnen, zijgangen, stemcommando's loslopend opvolgen, kennis maken met nieuwe dingen, mij volgen over/in gelijk welke hindernis, buigen & strekken (strechen

) en circusdressuur (iets uitvoeren in een loslopende groep). De Parelli-oefeningen ken ik, maar zoals hierboven al gezegd werd, je bent er met de meeste paarden snel doorheen, en er is nog véél meer om je vanop de grond boeiend mee bezig te houden.
Het is goeie voorbereiding op rijden, zoals ook al werd gezegd werd stap ik bv liever op een paard dat aan de hand al verkeersmak was, als op eentje die op zijn 4 voor het eerst onder de man in het verkeer komt.
Het is ook goeie afwisseling op het rijden, en gewoonlijk is het ook gewoon erg leuk om te doen. Paarden leren ook zo razendsnel.. 't is echt een plezier om te doen want je ziet het met sprongen vooruit gaan.
En tot slot, zoals ook weer werd gezegd, op de grond kan je erg goed naar je paard kijken, en daar is veel uit te leren. Beweging, houding, ademhaling, orenspel..je ziet het allemaal uit een ander perspectief.
oh, en ik heb geen wortelstok (duur!! met de schamele resten van een half gemolde koordloze longeerzweep werkt het ook

)