Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
khirshanta schreef:Als ik binnen mag vallen over wat ik zou doen als het verboden zou worden: heel weinig, mijn pownie gaat aan het halster naar buiten (mini shet, wordt niet bereden)
Daarnaast vind ik dat het bit, net als sporen, inderdaad een verfijningsmiddel hoort te zijn om de hulpen subtieler en specifieker door te kunnen geven. Bovendien ben ik het er volledig mee eens dat een bit de veiligheid zeer zeker kan verhogen, al helemaal wanneer er correct mee omgegaan wordt.
Natuurlijk kun je bitloos veilig rijden en zijn er manieren om je paard dat op hol slaat ook stil te krijgen, maar een bit fungeert dan toch vaak als noodrem, zeker en vooral wanneer mensen niet goed om kunnen gaan met bitloos.
Juul schreef:Polly bitloos? Laatste keer had ze nog een bit in.
Verder over bitloos remmen. Als een paard een bit vastpakt en aan de kletter gaat ben je ook ver van huis. Soms blijven ze gewoon vasthouden, ken je trekken wat je wil.
suleilitha schreef:[naam] schreef:Polly bitloos? Laatste keer had ze nog een bit in.
Verder over bitloos remmen. Als een paard een bit vastpakt en aan de kletter gaat ben je ook ver van huis. Soms blijven ze gewoon vasthouden, ken je trekken wat je wil.
Als een paard gaat trekken ligt dat niet aan het paard maar aan de ruiter, die gééft het paard iets om te trekken. Laat jij los, dan heeft het paard simpelweg niks om te trekken.
Lovely schreef:Het bit vastpakken is trouwens wel nog iets wat het paard kan doen 'tegen' het bit, tegen een bitlooshoofdstel is niks te beginnen en dat is weer een reden om het verschil in vriendelijkheid anders te bekijken.
suleilitha schreef:Lovely schreef:Het bit vastpakken is trouwens wel nog iets wat het paard kan doen 'tegen' het bit, tegen een bitlooshoofdstel is niks te beginnen en dat is weer een reden om het verschil in vriendelijkheid anders te bekijken.
Precies, ik zit er ook zwaar over te denken, dat mocht ik weer eens een regelrechte dramkont, rotzak, notoire racekees of wat dan ook in de maag gesplitst krijgen, dat ik die bitloos ga aanpakken. Tegen de druk van een bitloos hoofdstel hebben ze geen schijn van kans. Het is niet echt mijn manier soms moet je iets en dan lijkt bitloos me een uitweg om een paard finaal te onderwerpen
Tat_jana schreef:polly is idd bitloos
gezien haar ademhaling ophol slaat met bit en ik dit goed heb weten terug te dringen door bitloos door het leven te gaan
suleilitha schreef:[naam], er zijn paarden die zodanige escalaties vertonen in hun gedrag dat je in eerste instantie, voor je eigen veiligheid, zult MOETEN werken met dwang om ze weer een beetje normaal te krijgen. Verder werkt een gangbaar bitloos hoofdstel niet alleen in op de neus, maar levert druk rondom het gehele hoofd
Liezje, weet je wel dat een rubberbit echt het ergste is wat je een paard met een gevoelige mond kunt aandoen? Rubber wringt, wordt te warm en irriteert.
Lieszje schreef:Het ligt eraan hoe je met bit rijd:)
Je hebt mensen die heel erg trekken, dat vind ik echt zielig.
Mijn verzorgpaard hebben we een tijdje met zo'n rubberbit gereden, ze heeft nogal een gevoelige mond.