Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:36

Als ik binnen mag vallen over wat ik zou doen als het verboden zou worden: heel weinig, mijn pownie gaat aan het halster naar buiten (mini shet, wordt niet bereden)

Daarnaast vind ik dat het bit, net als sporen, inderdaad een verfijningsmiddel hoort te zijn om de hulpen subtieler en specifieker door te kunnen geven. Bovendien ben ik het er volledig mee eens dat een bit de veiligheid zeer zeker kan verhogen, al helemaal wanneer er correct mee omgegaan wordt.

Natuurlijk kun je bitloos veilig rijden en zijn er manieren om je paard dat op hol slaat ook stil te krijgen, maar een bit fungeert dan toch vaak als noodrem, zeker en vooral wanneer mensen niet goed om kunnen gaan met bitloos.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:55

...en zijn er manieren om je paard dat op hol slaat ook stil te krijgen,

Bitloos?.. Ik dacht het niet.... :o

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:59

khirshanta schreef:
Als ik binnen mag vallen over wat ik zou doen als het verboden zou worden: heel weinig, mijn pownie gaat aan het halster naar buiten (mini shet, wordt niet bereden)

Daarnaast vind ik dat het bit, net als sporen, inderdaad een verfijningsmiddel hoort te zijn om de hulpen subtieler en specifieker door te kunnen geven. Bovendien ben ik het er volledig mee eens dat een bit de veiligheid zeer zeker kan verhogen, al helemaal wanneer er correct mee omgegaan wordt.

Natuurlijk kun je bitloos veilig rijden en zijn er manieren om je paard dat op hol slaat ook stil te krijgen, maar een bit fungeert dan toch vaak als noodrem, zeker en vooral wanneer mensen niet goed om kunnen gaan met bitloos.

Ik denk niet dat dit bij alle paarden opgaat. Ik rijd mijn fjord sinds kort ook geregeld bitloos. En hij is echt beter te stoppen zonder bit, omdat hij met bit zijn dikke nek blokkeert en ik dus niets meer kan. Zonder bit doet hij dit absoluut niet en is hij beter te stoppen. :j

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:17

om even een reactie te geven over de begin post wat als het bit verboden wordt.
dan zie ik er geen problemen in mijn merrie te gaan bijscholen :)
mn shets lopen zoiezo bitloos hoe dan ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:19

Polly bitloos? Laatste keer had ze nog een bit in. :)

Verder over bitloos remmen. Als een paard een bit vastpakt en aan de kletter gaat ben je ook ver van huis. Soms blijven ze gewoon vasthouden, ken je trekken wat je wil.

Tat_jana

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:20

polly is idd bitloos :)
gezien haar ademhaling ophol slaat met bit en ik dit goed heb weten terug te dringen door bitloos door het leven te gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:20

Maandje of wat geleden nog niet toch? Met die fotoshoot had zij een bit in.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:21

en juul zoals je kunt zien in mn profiel loopt ze daar idd met bit maar dat betekend niet dat ik dit nu never meer zal doen :)
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 10-02-09 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:21

Juul schreef:

Verder over bitloos remmen. Als een paard een bit vastpakt en aan de kletter gaat ben je ook ver van huis. Soms blijven ze gewoon vasthouden, ken je trekken wat je wil.

Als een paard gaat trekken ligt dat niet aan het paard maar aan de ruiter, die gééft het paard iets om te trekken. Laat jij los, dan heeft het paard simpelweg niks om te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:22

suleilitha schreef:
[naam] schreef:

Als een paard gaat trekken ligt dat niet aan het paard maar aan de ruiter, die gééft het paard iets om te trekken. Laat jij los, dan heeft het paard simpelweg niks om te trekken.

Heb het niet over trekken, heb het over bit vastpakken.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:23

Ik denk dat het verstandig is een noodrem in te bouwen, zowel met als zonder bit..
de enige manier om met een bit een paard te stoppen is het rond zijn benen knopen.. (geld trouwens ook voor bitloos hoor..)

Anoniem

Voor vastpakken geldt jammer maar helaas hetzelfde, jij biedt hem iets aan om vast te pakken namelijk ;)

Anoniem

FitzChivalry schreef:
Ik denk dat het verstandig is een noodrem in te bouwen, zowel met als zonder bit..
de enige manier om met een bit een paard te stoppen is het rond zijn benen knopen.. (geld trouwens ook voor bitloos hoor..)

Precies. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:25

Het bit vastpakken is trouwens wel nog iets wat het paard kan doen 'tegen' het bit, tegen een bitlooshoofdstel is niks te beginnen en dat is weer een reden om het verschil in vriendelijkheid anders te bekijken.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:26

vraag me af wat je wilde bereiken met het antwoord wat gaf over polly haar bit ? en verder geen reactie meer geeft ? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:28

Sorry overheen gelezen Tatjana, tja wat moet ik erover zeggen? Prima toch als ze nu bitloos loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:29

Lovely schreef:
Het bit vastpakken is trouwens wel nog iets wat het paard kan doen 'tegen' het bit, tegen een bitlooshoofdstel is niks te beginnen en dat is weer een reden om het verschil in vriendelijkheid anders te bekijken.

Precies, ik zit er ook zwaar over te denken, dat mocht ik weer eens een regelrechte dramkont, rotzak, notoire racekees of wat dan ook in de maag gesplitst krijgen, dat ik die bitloos ga aanpakken. Tegen de druk van een bitloos hoofdstel hebben ze geen schijn van kans. Het is niet echt mijn manier soms moet je iets en dan lijkt bitloos me een uitweg om een paard finaal te onderwerpen }>

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:30

oke ik vatte je reactie denk ik een beetje verkeerd op alsof je me veroordeelde dat ik loog over het bit gebruik bij poll.

helaas zie ik het mezelf met kiki nog doen al gaat het longeren bitloos nu erg goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:30

suleilitha schreef:
Lovely schreef:

Precies, ik zit er ook zwaar over te denken, dat mocht ik weer eens een regelrechte dramkont, rotzak, notoire racekees of wat dan ook in de maag gesplitst krijgen, dat ik die bitloos ga aanpakken. Tegen de druk van een bitloos hoofdstel hebben ze geen schijn van kans. Het is niet echt mijn manier soms moet je iets en dan lijkt bitloos me een uitweg om een paard finaal te onderwerpen }>

Zou ik mee oppassen. Bitloos is niet bepaald geschikt als dwangmiddel. Denk aan een kwetsbaar neusje....

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:31

Het ligt eraan hoe je met bit rijd:)
Je hebt mensen die heel erg trekken, dat vind ik echt zielig.
Mijn verzorgpaard hebben we een tijdje met zo'n rubberbit gereden, ze heeft nogal een gevoelige mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:31

Tat_jana schreef:
oke ik vatte je reactie denk ik een beetje verkeerd op alsof je me veroordeelde dat ik loog over het bit gebruik bij poll.

helaas zie ik het mezelf met kiki nog doen al gaat het longeren bitloos nu erg goed :)

Kiki is ook 'n ander typetje he. :P Straks staat ze weer rechtop. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:32

Tat_jana schreef:
polly is idd bitloos :)
gezien haar ademhaling ophol slaat met bit en ik dit goed heb weten terug te dringen door bitloos door het leven te gaan :)

Ow ow ow kind verdiep je er toch eerst eens in voor je zomaar wat doet met je pony....
paarden KUNNEN niet door de mond ademen.... alleen door de neus.
Dus als je het realistisch zou bekijken zo je dan beter met bit kunnen rijden, aangezien bitloos nog eerder ademhalingsproblemen zou KUNNEN veroorzaken dan een bit.... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:34

Juul, er zijn paarden die zodanige escalaties vertonen in hun gedrag dat je in eerste instantie, voor je eigen veiligheid, zult MOETEN werken met dwang om ze weer een beetje normaal te krijgen. Verder werkt een gangbaar bitloos hoofdstel niet alleen in op de neus, maar levert druk rondom het gehele hoofd ;)
Liezje, weet je wel dat een rubberbit echt het ergste is wat je een paard met een gevoelige mond kunt aandoen? Rubber wringt, wordt te warm en irriteert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:36

suleilitha schreef:
[naam], er zijn paarden die zodanige escalaties vertonen in hun gedrag dat je in eerste instantie, voor je eigen veiligheid, zult MOETEN werken met dwang om ze weer een beetje normaal te krijgen. Verder werkt een gangbaar bitloos hoofdstel niet alleen in op de neus, maar levert druk rondom het gehele hoofd ;)
Liezje, weet je wel dat een rubberbit echt het ergste is wat je een paard met een gevoelige mond kunt aandoen? Rubber wringt, wordt te warm en irriteert.

Jij weet blijkbaar ook niet alles. Jammer, had je toch wat hoger ingeschat. ;) (of eigenlijk niet) Als je dwang moet gaan gebruiken zit er al iets niet goed in je omgang met het dier. Dat weet je toch zelf ook wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:36

Lieszje schreef:
Het ligt eraan hoe je met bit rijd:)
Je hebt mensen die heel erg trekken, dat vind ik echt zielig.
Mijn verzorgpaard hebben we een tijdje met zo'n rubberbit gereden, ze heeft nogal een gevoelige mond.

rubberbitten vind ik helemaal bagger.. zo stroef als ze nat worden door speeksel en ik heb nog nooit op n paard gezeten die er fijner door ging lopen.
Ik reed de trainingspaarden voornamelijk op dubbelgebroken trensje, daar liepen ze heel fijn op :)