Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:55

Kiwiaa schreef:
Spannend Dilan!! Je komt er wel uit :j Ik vraag me ook altijd af hoe mensen een puppy uitkiezen uit een hele nest kleine betodders, en dat lukt toch ook altijd. Oke een paard is geen puppy, but still :+

Ik heb trouwens ook wel wat plannen in mijn hoofd om op termijn (als mijn gepensioneerde ruin komt te sterven, dat kan snel zijn maar ook nog 10 jaar duren...) er een jonkie bij te kopen, het lijkt me op zich wel fijn om mee te maken en dan zit ik over 15j niet terug met het ding van oliebol ik moet een rijpaard kopen en de markt is GEK :') Nu vind ik dat minder interessant omdat ik geen rijpaard heb momenteel.
Hahaha, gek genoeg is er dan toch altijd wel eentje die je meer aanspreekt dan de anderen. :P Ik denk dat fokkers daarom ook graag willen dat mensen meer dan eens langskomen, dan zie je vaak toch dat bepaalde puppy's en mensen toch naar elkaar toe trekken.

Ik merk dat nu ook hoor - ik heb gisteren even wat zitten graven naar wat beeldmateriaal van sommige paarden en bij sommige denk ik echt: OMG, HEBBEEENNNNNN <3 zelfs bij alleen een hoofdfoto, terwijl ik bij anderen meteen zie: nah. Dan weet ik niet eens per se waarom, maar dat is dan gewoon zo'n gevoel. :=

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:59

Mkango schreef:
Same. _O- Ik wil heel graag een fjord erbij, maar dat is nog even toekomstmuziek. Ik heb ook al een heel fokplan voor mijn Iffraaj-dochter die ik nog helemaal niet heb. _O- Maar ach, een mens moet wat te dromen hebben. :D

Hahaha een mens mag dromen toch :D
Mijn ideale clubje is een Arabier, een Akhal Teke en een Draver, misschien nog een adoptiepaard als grasmaaier. Dan moet ik eigenlijk ook wel gewoon een eigen stuk grond hebben, waar ik idealiter ook wat Alpaca's op kwijt kan :+

Dilan, hoewel iedere lijn natuurlijk goede en minder goede paarden kent heb ik begrepen dat vooral Poolse en Russische arabieren bekend staan om hun 'stevige' bouw, en zijn doorgaans ook wat groter. Vind het zelf ook de mooiste types. Die van mij is een Poolse. Betekent verder niet dat je met Egyptische types dan niet kan rijden ofzo maar misschien is type (en je voorkeur) ook iets om in je lijstje mee te nemen.

Sherivey

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:05

Heb idd jaren terug een meer Egyptisch type gehad. Was maar 1.47 en vrij rank. Kon er wel op rijden, ging net. En als mn vriend er ook mee wil rijden dan is een beetje maat wel fijn :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:11

Ik ben opzich echt best blij dat ik 2 Fjordjes heb gekocht. Ik verkoop 1 van de 2 deze zomer en ik denk dat ik doordat de markt meezit, dan 1 Fjord over houd die mij weinig heeft gekost. Maarja, ik reken stalgeld niet mee, als ik dat wel doe valt het tegen :+

Maar, ze zijn alletwee erg braaf nu, kwamen natuurlijk zo groen als gras aan en heb nu echt een goed beeld van beiden! Dus dat voelt echt lekker, dat ik een gedegen keuze kan maken.

Dus 2 arabieren it is :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:17

Hahaha we hebben al 1 arabier staan :))

Zou in totaal 3 paarden worden, en 3x stalgeld wordt me toch echt wat te gek :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:11

Ik heb dit weekend ook bij Arabieren gekeken. Was zaterdag super enthousiast over een, dus gisteren weer geweest, maar gevoel was totaal anders. Heel raar. Dus ik ga nog even rustig verder kijken.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:29

manzano schreef:
Ik heb dit weekend ook bij Arabieren gekeken. Was zaterdag super enthousiast over een, dus gisteren weer geweest, maar gevoel was totaal anders. Heel raar. Dus ik ga nog even rustig verder kijken.

Oh, wat maakte dat je gevoel zo anders was bij de 2e keer?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:00

LunarEclipse schreef:
Mkango schreef:
Same. _O- Ik wil heel graag een fjord erbij, maar dat is nog even toekomstmuziek. Ik heb ook al een heel fokplan voor mijn Iffraaj-dochter die ik nog helemaal niet heb. _O- Maar ach, een mens moet wat te dromen hebben. :D

Hahaha een mens mag dromen toch :D
Mijn ideale clubje is een Arabier, een Akhal Teke en een Draver, misschien nog een adoptiepaard als grasmaaier. Dan moet ik eigenlijk ook wel gewoon een eigen stuk grond hebben, waar ik idealiter ook wat Alpaca's op kwijt kan :+

Ik wil er nog steeds graag een tuigpaard bij, maar 3 paarden op een fatsoenlijke pensionstal kan mijn salaris ff niet hebben :') en eigen grond is geen optie zolang ik in de Randstad blijf zitten.

Gezien ik 2 fijne merries heb begint het vanzelfsprekend te kriebelen om er iets uit te fokken, maar verstandig is anders... misschien moet ik er een tuigerhengst op zetten dan kan ik meteen 2 dromen in 1 keer waarmaken :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:07

haha ja dat gaat snel met fokken. Dan heb je er zo meer.

Heb nu een aantal mensen gevraagd naar advertenties, en dan vragen ze wat is je budget. Dan denk ik, zeg gewoon wat je ervoor wilt hebben. Of hoe zouden jullie reageren?

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:11

Ik vind dat een vreselijk moeilijke... Ik heb al een paar keer gezegd wat mijn budget is en dan is het 'toevallig' net gelijk. :+ Dus wil dat eigenlijk ook niet meer zeggen.. maar vind dat soms wel een beetje raar want dan is het zo'n heen en weer gepingpong. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:16

Kiwiaa schreef:
Ik vind dat een vreselijk moeilijke... Ik heb al een paar keer gezegd wat mijn budget is en dan is het 'toevallig' net gelijk. :+ Dus wil dat eigenlijk ook niet meer zeggen.. maar vind dat soms wel een beetje raar want dan is het zo'n heen en weer gepingpong. -O-
Ik zou in zo'n geval juist lager gaan zitten dan je eindbudget, dan heb je nog ruimte om te onderhandelen en heb je kans dat je het dier ook nog voor minder dan je budget meekrijgt. Want er is natuurlijk (bijna) niemand die zegt "o, je budget is 8000 euro, ik had 5000 euro als vraagprijs in gedachten, dus neem hem maar mee voor 5000." :=
Op het moment dat iemand "toevallig" de prijs van jouw budget in gedachten had, zit je al hoger dan de prijs die zij in hun hoofd hadden, anders zouden ze wel proberen er nog een paar honderd/duizend bij te onderhandelen. :=

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:20

Mkango schreef:
Kiwiaa schreef:
Ik zou in zo'n geval juist lager gaan zitten dan je eindbudget, dan heb je nog ruimte om te onderhandelen en heb je kans dat je het dier ook nog voor minder dan je budget meekrijgt. Want er is natuurlijk (bijna) niemand die zegt "o, je budget is 8000 euro, ik had 5000 euro als vraagprijs in gedachten, dus neem hem maar mee voor 5000." :=
Op het moment dat iemand "toevallig" de prijs van jouw budget in gedachten had, zit je al hoger dan de prijs die zij in hun hoofd hadden, anders zouden ze wel proberen er nog een paar honderd/duizend bij te onderhandelen. :=

Hier ben ik het geheel mee eens.

Overigens toch jammer dat je terug naar de UK gaat want krijg je topper nu toch wel op stal denk ik.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:25

Oehlala schreef:
haha ja dat gaat snel met fokken. Dan heb je er zo meer.

Heb nu een aantal mensen gevraagd naar advertenties, en dan vragen ze wat is je budget. Dan denk ik, zeg gewoon wat je ervoor wilt hebben. Of hoe zouden jullie reageren?

Ik vraag meestal zelf om de vraagprijs.

Voor mij is het simpel, vragen ze (veel) meer dan ik kan/wil uitgeven, dan hoef ik ook niet verder te vragen om filmpjes oid :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:26

Mkango schreef:
Kiwiaa schreef:

ja of je loopt het risico dat ze denken die is niet serieus. Want als ik 8000 wil geven, bied ik idd 5000 ofzo. Maar wat is nu realistisch. Ik heb allang gezien dat een hoop dieren die er voor 10.000 op staan, nog steeds te koop zijn, sterker nog, een hoop hebben geeneens bezichtigingen gehad.

Ja ik vraag altijd filmpjes en vraagprijs. Want dat bespaart iedereen een hoop energie. maar als ze die gewoon niet willen geven, maar blijven vragen ja wat is budget. Dan word ik daar gewoon wat moe van.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:32

Ja dat dus.. ik wil dan niet een 'belachelijk' lage prijs zeggen. Ik weet ook echt niet meer wat een paard tegenwoordig waard is hoor :+ Het gaat echt alle kanten op, zeker in die PRE's.

Of bvb wanneer ik in gesprek ben met iemand met een training/handelsstal, en meerdere paarden te koop heeft in verschillende prijsklasses. Als ik dan 10K zeg, heeft ze er misschien nog wel een paar staan 'de mindere' dan bvb., maar voor 6K ofzo totaal niet. En dan maakt dat dat ze zeggen oh ja pff die moet niet komen kijken naar onze paarden. Kweetniet. :?

Maar sowieso onthouden dan om altijd wat lager te zeggen, danku voor de tip!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:35

Dat is wel jammer, als ze geen richtprijs willen geven.

Dat je die niet openbaar zet, kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar ik zou zelf gewoon de richtprijs noemen die ik wil hebben.

Maar dat is misschien ook omdat ik 2 paarden heb verkocht met als eis dat ze een goed plekje kregen. Wat ik ervoor kreeg deed er voor mij niet echt toe. Ja, dat een wat budget had voor een ander paard, toen ik voor het laatst verkocht

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:57

Dilan93 schreef:
manzano schreef:

Oh, wat maakte dat je gevoel zo anders was bij de 2e keer?

Geen idee... Dat maakte het ook zo lastig. Maar had totaal geen wow gevoel meer ofzo.

Zit er in de huidige gekte bij de paarden nog veel ruimte om te onderhandelen op de vraagprijs eigenlijk? Ik heb werkelijk geen idee.... Ik zit in de huizen, dus ben niet gewend om te onderhandelen, enkel om boven de vraagprijs te bieden :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:05

Kiwiaa schreef:
Ja dat dus.. ik wil dan niet een 'belachelijk' lage prijs zeggen. Ik weet ook echt niet meer wat een paard tegenwoordig waard is hoor :+ Het gaat echt alle kanten op, zeker in die PRE's.

Of bvb wanneer ik in gesprek ben met iemand met een training/handelsstal, en meerdere paarden te koop heeft in verschillende prijsklasses. Als ik dan 10K zeg, heeft ze er misschien nog wel een paar staan 'de mindere' dan bvb., maar voor 6K ofzo totaal niet. En dan maakt dat dat ze zeggen oh ja pff die moet niet komen kijken naar onze paarden. Kweetniet. :?

Juist een handelaar zou bekend moeten zijn met het onderhandelingsspelletje. :D Zij zullen het paard voor meer dan wat ze eigenlijk willen erop zetten, jij biedt net wat minder dan je eigenlijk aan dat dier wilt uitgeven, en dan is het een kwestie van beiden een beetje toegeven tot je ergens min of meer in het midden eindigt. Natuurlijk wel binnen het redelijke, het moet wel realistisch blijven en je kunt natuurlijk altijd zeggen dat er nog wel wat speling in je budget is mocht het paard je heel erg aanspreken, dan geef je hen ook een opening om wat te onderhandelen. :)

kyrkelover schreef:
Hier ben ik het geheel mee eens.

Overigens toch jammer dat je terug naar de UK gaat want krijg je topper nu toch wel op stal denk ik.
Janken. |(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:20

Kiwiaa schreef:

Met PRE's is het eigenlijk best wel duidelijk. Althans die vanuit Spanje verkocht worden. die worden aangeboden in bepaalde categorieprijzen afhankelijk van de kwaliteit en hun ervaring.
Onbeleerd kun je voor een PRE wel slagen tussen 4 en 6000. Maar zodra beleerd gaat het rap oplopen. Hoe meer ze kunnen hoe duurder het paard.
In NL weet je het echt niet. Ik kreeg een filmpje toegezonden van iemand om even mee te kijken van een PRE. Moest 10.000 kosten. Volgens mij was hij al 8. Wat strammig om maar niet te zeggen flink onregelmatig en nog niet geklasseerd. Ik zou het er niet voor durven aanbieden.

Je moet gewoon goed kijken naar de kwaliteit van een paard. Hoe stapt en draaft hij. Toont het souplesse. Hoe is de galop. Beweegt hij bergop en gedragen? Paarden met meer kwaliteit kosten ook meer. Als je goed kijkt dan weet je al of het paard in je portemonnee past.
En als je dan zo'n paard vindt met veel bewegingskwaliteit maar een lage prijs, dan weet je al dat dat eigenlijk niet kan. Dat het een te mooi om waar te zijn gevalletje is.

Het is dus niet een kwestie van: ik ga maar een paard duizend euro lager zitten dan de VP. Dat zou voor de eerdergenoemde PRE al veel te veel betaald zijn. Je moet de kwaliteit goed kunnen beoordelen. Of iemand meenemen die dat goed kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:28

Babootje schreef:
Kiwiaa schreef:

Met PRE's is het eigenlijk best wel duidelijk. Althans die vanuit Spanje verkocht worden. die worden aangeboden in bepaalde categorieprijzen afhankelijk van de kwaliteit en hun ervaring.
Onbeleerd kun je voor een PRE wel slagen tussen 4 en 6000. Maar zodra beleerd gaat het rap oplopen. Hoe meer ze kunnen hoe duurder het paard.
In NL weet je het echt niet. Ik kreeg een filmpje toegezonden van iemand om even mee te kijken van een PRE. Moest 10.000 kosten. Volgens mij was hij al 8. Wat strammig om maar niet te zeggen flink onregelmatig en nog niet geklasseerd. Ik zou het er niet voor durven aanbieden.

Je moet gewoon goed kijken naar de kwaliteit van een paard. Hoe stapt en draaft hij. Toont het souplesse. Hoe is de galop. Beweegt hij bergop en gedragen? Paarden met meer kwaliteit kosten ook meer. Als je goed kijkt dan weet je al of het paard in je portemonnee past.
En als je dan zo'n paard vindt met veel bewegingskwaliteit maar een lage prijs, dan weet je al dat dat eigenlijk niet kan. Dat het een te mooi om waar te zijn gevalletje is.

Het is dus niet een kwestie van: ik ga maar een paard duizend euro lager zitten dan de VP. Dat zou voor de eerdergenoemde PRE al veel te veel betaald zijn. Je moet de kwaliteit goed kunnen beoordelen. Of iemand meenemen die dat goed kan.
Maar dat lijkt me vanzelfsprekend, dat je eerst gaat kijken wat het dier überhaupt zo'n beetje waard is.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:43

Dankje Babootje! Ik vind dat toch moeilijk.. De prijzen waar jij over spreekt vanuit spanje zijn dan volgens mij eerder kleinere fokkers? Daar kom ik zelf niet bij uit, tenzij dan via tussenpersoon misschien.. Heb dan ook een tussenpersoon aangesproken waarvan ik via via gehoord had dat die betrouwbaar zou zijn, maar die had geen tijd meer om dat te doen. Dus daar ben ik wat op vastgelopen helaas. Ik wil wel écht het paard zien voor ik het koop, dus gewoon van foto film wil ik niet en daar wringt wel vaak het schoentje. Ik zie te vaak dat het misgaat en dat het paard toch niet blijkt te zijn wat ze ervan verwacht hadden, dus een tripje Spanje heb ik daar op zich echt wel voor over. Ik verkoop niet graag paarden, ik ken mijzelf, als dat beest hier staat en hij is het toch niet voor mij ga ik hem alsnog houden _O-

Als je naar de grotere fokkerijen kijkt dan zit je onbeleerd ook wel aan 10-15K, uit Spanje. Dat is dan ook wel voor een groot deel naam/afstamming natuurlijk.

Maar ja ik heb hier al op verschillende paarden gereageerd (die in BE/NL staan) en het is elke keer afwachten wat voor prijs ze erop plakken. Sommige denk ik ok 15K, misschien 20, lief paard, kan kindje op, maar heeft gewoon echt geen gangen. Ha 35K, oke dan. Of dan een andere, die heeel netjes was aangereden maar wel nog erg groen, fijne gangen, waar ik dan ook eerder 15K had geschat, 8K. Vandaar.. ik zie er soms echt geen lijn in :+ Zal ook wel voor een deel aan mijn kunde/kennis liggen, maar ik zie wel het verschil tussen een dribbelig dik ponytje dat alle kanten op maait en eentje die gemakkelijk en ruim door de piste loopt, om het stom te zeggen :+

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:58

Mkango schreef:
Kiwiaa schreef:

Niet helemaal waar.. mijn budget was 7500 ook gemeld bij verkoper.. heb mijn merrie voor 5000 exclusief keuren kunnen kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 18:10

Ik zat al te wachten op zo’n reactie. :') Je hebt altijd uitzonderingen, maar als je er vanuit gaat dat je niets cadeau krijgt, dan is de kans op falen een stuk kleiner.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 18:23

Kiwiaa schreef:
Maar ja ik heb hier al op verschillende paarden gereageerd (die in BE/NL staan) en het is elke keer afwachten wat voor prijs ze erop plakken. Sommige denk ik ok 15K, misschien 20, lief paard, kan kindje op, maar heeft gewoon echt geen gangen. Ha 35K, oke dan. Of dan een andere, die heeel netjes was aangereden maar wel nog erg groen, fijne gangen, waar ik dan ook eerder 15K had geschat, 8K. Vandaar.. ik zie er soms echt geen lijn in :+ Zal ook wel voor een deel aan mijn kunde/kennis liggen, maar ik zie wel het verschil tussen een dribbelig dik ponytje dat alle kanten op maait en eentje die gemakkelijk en ruim door de piste loopt, om het stom te zeggen :+

Ja hier in BE/NL is het soms echt wat de gek ervoor geeft. De paarden die het echt niet waard zijn blijven heus wel staan. Ik vind de sportpaardenmarkt wat makkelijker in te schatten dan de recreatiepaardenmarkt. Daar geldt vooral wat de gek ervoor geeft naar mijn indruk.

Ik vind dit altijd wel een leuke site om een vergelijkend warenonderzoek te doen. Daar zie je in het algemeen hoeveel het scheelt dat een paard beleerd is of niet. Bij PRE's moet je altijd opletten dat ze niet te hectisch lopen en niet teveel maaien. Een beetje is niet zo erg maar ik zie er zoveel die in een smalle straat alle deuren openschoppen bij wijze van spreken.
https://www.ehorses.nl/search?dum=dum&v ... =9&seite=2

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 18:26

Oehlala schreef:
Ja ik vraag altijd filmpjes en vraagprijs. Want dat bespaart iedereen een hoop energie. maar als ze die gewoon niet willen geven, maar blijven vragen ja wat is budget. Dan word ik daar gewoon wat moe van.

Nou ja, als zij een hoop moeite voor je doen en dan uiteindelijk blijkt dat je hem van meet af aan toch al niet had kunnen betalen.... Geef ik ze groot gelijk. Als het geld niet past, wordt het toch niets.
Geld is daarom imo punt 1 om over te praten. De rest is pas het onderzoeken waard als het financieel zou kunnen.

En dat gaat natuurlijk 2 kanten op: verkoper moet zijn vraagprijs bekend maken, koper moet aangeven of zijn budget iig een beetje lijkt op die vraagprijs.
Voor iedere verkoop geldt: als verkoper krijg je nooit meer dan je vraagt. Dus natuurlijk dat de vraagprijs een hogere prijs is dan de laat-prijs. Maar hoeveel speling daar op zit, dat verschilt per situatie. Bij een écht ideale koper zal een verkoper vast verder van zijn vraagprijs afgaan dan bij een koper waar hij verder niet zoveel interesse bij heeft.

Overigens: bij een vp van 8K slechts 5K bieden is imo eigenlijk gewoon "einde gesprek". Daarmee kom je gewoon niet bij elkaar. Biedt dan niets en kijk gewoon verder.