Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:40

Die doos van mij beet me vorige keer bij de hoefsmid, maar dan kan je niet zo een-twee-drie corrigeren. Die doet dat echt uit ongeduld of ongemak. En heeft ook graag iets om op te kauwen. Ze heeft toen ze net thuis stond al eens een halstertouw helemaal doorgeknaagd. Is gelukkig vee minder nu, vooral nog als ze hengstig is. Hoefsmid heeft weleens gezegd dat het net zo’n jonge hengst is :+

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:08

Door grondwerk is hij al wat makkelijker en vertrouwder geworden.
Ik merk alleen dat borstelen bij de hals niet zijn ding is. Hij wordt dan narrig en happerig en laat z’n tanden zien. Ik corrigeer steeds maar weer.
Een tik heb ik in het begin gegeven maar dat helpt niet.
Ik zie t echt wel als dominant gedrag. Hij neemt makkelijk ruimte in, maar is ook wel corrigeerbaar daarin.
We moeten elkaar nog leren kennen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:18

jacomijn1 schreef:
Door grondwerk is hij al wat makkelijker en vertrouwder geworden.
Ik merk alleen dat borstelen bij de hals niet zijn ding is. Hij wordt dan narrig en happerig en laat z’n tanden zien. Ik corrigeer steeds maar weer.
Een tik heb ik in het begin gegeven maar dat helpt niet.
Ik zie t echt wel als dominant gedrag. Hij neemt makkelijk ruimte in, maar is ook wel corrigeerbaar daarin.
We moeten elkaar nog leren kennen

Daarom de vraag: Heb je m laten keuren? Misschien heeft hij ergens last van.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 21:33

Ja, is helemaal goedgekeurd.
Ook foto’s hals en rug.

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 20:33

Hallo allemaal, ik heb even een vraagje over wat 'normaal' is. Een kennis van mij heeft een paard laten keuren (klinisch en röntgen) en dit is niet goed. Ze gaat dus ook niet verder met dit paard. Paard is gekeurd op kosten koper maar wat als de verkoper nu vraagt om het rapport? Is het dan normaal om dat gewoon door te sturen of er wat voor te vragen? Anders heeft de eigenaar een gratis keuringsrapport, dat lijkt mij vreemd. Maar hoe denken jullie daar over?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 20:37

Je bent natuurlijk niks verplicht, jij bent opdrachrgever dus het is jouw materiaal.. ik had een schappelijke verkoper die me 1/4e van het bedrag over heeft gemaakt. Ik gaf haar wel nog op de kliniek de foto’s en het rapport, ik had er immers ook niks aan verder. Je kan natuurlijk altijd vragen of de verkoper een bijdrage wil doen.

Ik ben daarna niet meer gaan kijken bij paarden die nog niet goedgekeurd waren. Was toch wel stevig leergeld.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:03

Ik zou er een foto of kopie van geven.. of origineel. Als het allemaal normaal is gegaan ben ik niet zo kinderachtig

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:17

Goh kinderachtig … Een paard is vaak helemaal niet gekeurd, vragen de verkopers een flinke prijs maar roepen tegelijkertijd dat de kosten van de keuring voor jou zijn en wanneer niet goed, mag je dan gratis alles doorgeven? Dat wringt bij mij toch ook.
Het zou bij mij erg afhangen van hoe het contact geweest is. Anders zou ik een bijdrage ook wel appreciëren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:24

Ja ieder z'n eigen ding :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:31

Ik geef dat dan niet gratis mee. Dat papiertje heb je immers betaald.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:43

Zou idd dan zeggen, als je een deel van de kosten meeneemt. Dan prima.

Merrie van de buurman is gisteren opgehaald. T is zo’n fijn dier. Liep zo het wagentje op en af.

Verder is mijn fjordsel iets te fanatiek de afgelopen dagen en had ik al bijna vliegles :') maar hij gaat nergens meer heen <3
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:45

Ik heb t wel meegegeven. Wat heb ik er aan?

Heb al een keer eerder gevraagd naar ervaringen met de aanbieder van de Murgese paarden in Ijsselstein.
Was daar nu iets mee? Ik vind geen gekke dingen.

Verder zie ik veel aanbod van ene Lisa uit Oud Gastel. Zijn daar ervaringen mee?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:01

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat er eentje afgekeurd wordt, maar als dit wel het geval is en ik de kosten voor de keuring moet betalen dan zouden ze het rapport als bewijs van het negatieve advies ter plaatse even mogen inzien (ook voor de ontbinding van de (mondelinge) koop). Alleen als ze het rapport en de röntgenfotos willen ontvangen dan moeten ze zelf de keuring betalen, ook als het hele aardige en leuke mensen zijn.

Kan iemand misschien kinderachtig vinden, maar de volledige keuringen die ik laat doen kosten gerust €900-1.000 en dat ga ik niet 'gratis' aan iemand weggeven.

Overigens wil ik er wel nog bij zeggen dat ik dus altijd aangeef de kosten voor de keuring te betalen bij een negatief advies als ik een paard verkoop. Gelukkig ook nog niet meegemaakt :')

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:05

Nog niet gehad, want zover ben ik nog niet in het proces, maar ik zou dat ook niet meegeven hoor, ook al heb ik er ook niks meer aan. Ze waren zelf zo stellig kosten koper.. maar bij afkeuring wel de documenten willen hebben.. dan moet je zelf ook de kosten op je nemen, ga niet jouw paard keuren voor anderen. Zo zou het een beetje voelen tenminste.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:14

Ik heb het weleens gehad, verkoper stelde meteen voor de keuring over te nemen en hij kreeg uiteindelijk dus ook het rapport. Paard was verder op die ene bemerking na helemaal goed, maar was voor mij iets wat ik niet aan durfde.

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:14

Bedankt voor jullie reacties/input!

MARAAAA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:15

hey kent iemand nog met een pony te koop het liefste een d of e pony ik ben 12 jaar met 8 jaar rij evaring. . Ik heb nu 2 kleine shetlanders en een ervan heb ik ingereden toen ik 8 jaar was (de andere is te klein om ingereden te worden) helaas ben ik daar nu veel te groot voor. Een van onze shetlanders was helaas doodziek toen hij bij ons aankom, hij is op zijn oude huis mishandeld en dat wisten we niet want we kende de eigenaar dus vertrouwde de eigenaar, hij stond daar 24 uur buiten en werd nooit echt in de gaten gehouden, met onze goede zorgen en veel geduld is hij nu weer helemaal gezond. Ik rij elke week 2 uur dressuur en om de week 1 uur springen. de pony zal terecht komen bij een weiland met twee weidemaatjes(shetlanders). De wei is tegenover ons huis er zit alleen een kleine straat tussen waar het heel rustig is want we wonen in een doodlopende straat. De stal zal bij ons achter zijn in onze tuin, dus hij zal altijd veilig en droog staan. Ook staan in de wei 2 schapen die niks of niemand kwaad doen. .
In onze wei is trouwens alleen gras dus we hebben geen paddock Wij zetten de pony’s meestal in de zomer hele dagen buiten of rond half 8 naar buiten en rond 8 uur s’ avonds binnen. In de winter zetten we de pony’s rond half 8 naar buiten en haal ik ze voor het donker binnen. verder heb ik buiten school genoeg tijd voor de paarden als ik eerlijk ben staan paarden om nummer 1 en school altijd op de tweede plaats. Paarden gaan altijd voor!
het liefste zoek ik een d of een e pony die van springen houd maar niet is ook niet erg en niet mega duur is en een beetje pit vind ik niet erg. en rond de leeftijd van 3-14 jaar oud mijn rassen voorkeur gaat naar een fjord maar als er een leuke pony te koop is die geen fjord is vind ik dat niet erg

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 00:02

boemel schreef:

Heb al een keer eerder gevraagd naar ervaringen met de aanbieder van de Murgese paarden in Ijsselstein.

Verder zie ik veel aanbod van ene Lisa uit Oud Gastel. Zijn daar ervaringen mee?

Dat gaat om handelsstal Baauw in Montfoort, DM is Demi, zij adverteert voor deze stal met deze info kun je wel meer vinden online

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 06:55

Tjee, hoop bagger over te vinden. Al lees ik dat het blijkbaar nu met de Murgese blijkbaar wel beter gaat. Maar geeft niet bepaald vertrouwen. Jammer, ze zijn de enige die ik dit ras zie verkopen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:15

BoktVerlaten schreef:
boemel schreef:

Dat gaat om handelsstal Baauw in Montfoort, DM is Demi, zij adverteert voor deze stal met deze info kun je wel meer vinden online

Niet aan beginnen. Zitten hier praktisch bij mij om de hoek. Jaren geleden vrachtwagens vol met tinkers; dieren werden na 1x erop gefilmd, stukje langs de weg gereden en geadverteerd als braaf en zadelmak. Hoop mensen mee de mist in gegaan die een brave (kinder)pony zochten. Stefan gaat altijd handig met de hype mee wat betreft vraag en importeert dan ladingen vol met paarden. Met wat geluk zit er iets leuks tussen, maar grote gros is gewoon al getraumatiseerd of kapot.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:44

Vreselijk! En dat over de rug van die arme dieren. Ok, geen Murgese voor mij dus :(

Iemand een tip voor een wel betrouwbare handelsstal?

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 08:51

Boemel,waarom benader je Jolanda Adelaar niet...die weet genoeg ingangen te vinden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:09

Dat is een goede tip, dankjewel

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:51

boemel schreef:
Tjee, hoop bagger over te vinden. Al lees ik dat het blijkbaar nu met de Murgese blijkbaar wel beter gaat. Maar geeft niet bepaald vertrouwen. Jammer, ze zijn de enige die ik dit ras zie verkopen.

Collega van me heeft daar met plezier en succes een erg leuke murgese gekocht, maargoed één goede ervaring zegt ook niet alles natuurlijk.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:53

Ik ken jouw collega denk ik :)

Dus inderdaad 1 goede ervaring, ik ben zelf 15 jaar geleden bij deze meneer geweest en heb er om allerlei rode vlaggen een hele leuke portugees laten staan. Verhaal klopte van geen kant.