Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:54

Happen kan ook slechte opvoeding zijn of teveel snoepjes voeren. Je ziet zoveel mensen die “grondwerken” snoepje er in enz en ja hoor paard gaat happen. En dat terwijl ze zo goed zijn :+

Beetje ouderwetse omgang is niet verkeerd voor sommige paarden

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:18

MarjanB schreef:
Happen kan ook slechte opvoeding zijn of teveel snoepjes voeren. Je ziet zoveel mensen die “grondwerken” snoepje er in enz en ja hoor paard gaat happen. En dat terwijl ze zo goed zijn :+

Beetje ouderwetse omgang is niet verkeerd voor sommige paarden

Klopt, mijn vorige ruin werd happerig van snoepjes, werd echt vervelend.
Gewoon mee gestopt, kreeg nog maar heel af en toe een snoepje.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:27

Een corrigerende hé! of tik bij bijtgedrag kan prima. Zeker als het jonge dieren zijn met wat dominanter gedrag die het verschil nog niet duidelijk hebben tussen een speelmaatje als paard, of als mens.
Gewoon consequent zijn en het je eigen gedrag niet laten beïnvloeden. Corrigeren en negeren werkt het beste, als je maar duidelijk bent.

Daarnaast; niet alle paarden hebben zin in gefrut en getut. Sommigen zien hun stal nu eenmaal als eigen rustgebied en laten het duidelijk merken dat ze er niet van gediend zijn als je voor hun deur staat te gluren. De mijne was op stal ook echt zuur en had voernijd maar zodra je naar binnen kwam was er niets aan de hand. Toen ik hem net had, draaide hij 1x zijn kont naar me toe en ging hij dreigen. Toen heb ik hem een lel gegeven met het halster en daarna waren de rollen duidelijk en is het nooit meer gebeurd.

Die was gewoon erg duidelijk in zijn voorkeuren en wist hoe hij iemand kon afschrikken. Heeft blijkbaar goed gewerkt bij mijn voorgangers, want hetzelfde grapje had hij in het begin met achterwaarts zetten op de spuit, of als je hem opzij wilde zetten. Gewoon nul respect, dominant en gelijk dreigen als het niet naar zijn zin ging. Heeft een paar weken geduurd en toen was meneer oke met alles. Maar als zoiets in het karakter zit, dan moet je er gewoon mee dealen. Leer het karakter lezen en pas je aan je paard aan en verwacht niet dat je paard zich zomaar aanpast aan de nieuwe situatie. Dat heeft bij een gewoon meer tijd nodig dan bij de ander.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:40

Die doos van mij beet me vorige keer bij de hoefsmid, maar dan kan je niet zo een-twee-drie corrigeren. Die doet dat echt uit ongeduld of ongemak. En heeft ook graag iets om op te kauwen. Ze heeft toen ze net thuis stond al eens een halstertouw helemaal doorgeknaagd. Is gelukkig vee minder nu, vooral nog als ze hengstig is. Hoefsmid heeft weleens gezegd dat het net zo’n jonge hengst is :+

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:08

Door grondwerk is hij al wat makkelijker en vertrouwder geworden.
Ik merk alleen dat borstelen bij de hals niet zijn ding is. Hij wordt dan narrig en happerig en laat z’n tanden zien. Ik corrigeer steeds maar weer.
Een tik heb ik in het begin gegeven maar dat helpt niet.
Ik zie t echt wel als dominant gedrag. Hij neemt makkelijk ruimte in, maar is ook wel corrigeerbaar daarin.
We moeten elkaar nog leren kennen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:18

jacomijn1 schreef:
Door grondwerk is hij al wat makkelijker en vertrouwder geworden.
Ik merk alleen dat borstelen bij de hals niet zijn ding is. Hij wordt dan narrig en happerig en laat z’n tanden zien. Ik corrigeer steeds maar weer.
Een tik heb ik in het begin gegeven maar dat helpt niet.
Ik zie t echt wel als dominant gedrag. Hij neemt makkelijk ruimte in, maar is ook wel corrigeerbaar daarin.
We moeten elkaar nog leren kennen

Daarom de vraag: Heb je m laten keuren? Misschien heeft hij ergens last van.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:33

Ja, is helemaal goedgekeurd.
Ook foto’s hals en rug.